Ik heb de afgelopen weken ook eens flink gezocht naar vervanging van de deurluidsprekers van de 993 C2 (zonder het audio pakket). Een enorme zoektocht geweest, maar het lijkt erop dat de oplossing nabij is.
Oude Nokia's inmiddels verwijderd en dat kan zonder de kaartenbakken te verwijderen: oude kleine, goedkope kruiskop schroevendraaier aan de onderkant de laatste cm omgebogen in hoek van 90 graden en dan kom je prima bij de onderste 2 schroeven. De bovenste schroeven lukt met gewone kruiskop schroevendraaier prima. De Nokia speakers zijn na 22 jaar vergaan, dat was geen verassing. Let wel, ik luister zelden radio, maar het moet wel enigszins klinken als ik dat wel doe. Nu trilde er alleen maar wat in de deuren. Geen high-end speakers nodig dus.
Vervolgens op zoek gegaan met de volgende gegevens: de oude Nokia's meten zonder de grille 16 cm van buitenrand tot buitenrand. Het deurgat bedraagt 13 cm / 130 mm. Als ik de diepte van de Nokia's meet dan kom ik uit op ongeveer 5,5 cm / 550 mm. Een 16,5 cm speaker zou kunnen passen, maar met opvulring en dat wilde ik niet. 16 cm (6 inch) speakers zijn anno 2018 echter heel dun gezaaid (want ouderwetse maat) dus met veel moeite kun je soms nog wat vinden in de VS of verder.
Op Google kwam ik de volgende 6 inch / 16 cm speakers tegen (vaak met de melding 'out of stock'):
Image Dynamics ID6
Rockford Fosgate Punch P16
Rockford Fosgate T16
NVX VS P60
JL Audio C3 600W
JL Audio C2 600CW
Omdat iemand in een ander draadje op dit forum enthousiast was over Tensen Audio in Ede, ben ik met hen gaan bellen en daar werd ik heel goed geholpen door ene Bas (passende aam voor iemand die veel weet van luidsprekers
)
Inmiddels zijn we qua beschikbaarheid uit voorraad in Nederland uitgekomen op de Rockford Fosgate T1S 652 (ook wel bekend als de T16 volgens Tensen).
https://www.pimtensen.nl/search_results ... r&x=17&y=8En ja, hier staat bij 16,5 cm, maar na opmeten door Bas blijkt de buitenmaat 16 cm (vandaar T16). De korf aan de achterkant van de speaker kent een afmeting van 128 mm en zou dus theoretisch moeten passen in het deurgat van 130 mm. De inbouwdiepte is 49 mm en zou dus ook makkelijk moeten passen. Inmiddels dus besteld en in afwachting van de bezorging.
Mogelijke nadelen? Ik heb geen idee of ik de originele grills van de Nokia speakers kan hergebruiken. Tegelijkertijd vind ik de grills van de Fosgate speakers keurig en beschaafd. Mogelijk gebruik ik die dus gewoon. Dat zal ik nog laten weten.
En ja, de T16 heeft een tweeter en ik heb natuurlijk al standaard tweeters boven in de deur. Ik kan ervoor kiezen om de originele tweeters in de deur niet aan te sluiten of wel aan te sluiten. Wel aansluiten is mogelijk wat teveel van het goede (2 tweeters), dat zullen we moeten horen. Ook dat laat ik dus nog weten.
Plug and Play? Nee, de Nokia's kennen een apart stekkerblokje dus ik zal de stekkers van de kabels moeten vervangen door vermoedelijk kabelschoentjes, maar dat is een kwestie van stekkers afknippen, draad strippen en kabelschoentjes solderen of anders zonder stekkers direct op de speakeraansluitingen solderen.
Ik zal kijken wanneer ik tijd heb om e.e.a. te monteren, maar ik houd jullie op de hoogte.
PS: weet iemand wat plus en min is van de standaard kabeltjes in de deur? Vanaf tweeter komt er volgens mij groen en groen-zwart naar beneden en onderaan komt er voor de speaker bruin en bruin-zwart uit.