Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Zwaar schakelen bij koude motor

13 nov 2011 21:29

Nu de dagen en nachten wat kouder zijn merk ik dat het schakelen van mijn Porsche Boxster S toch wat stroef gaat wanneer de motor koud is. Vooral in zijn eerste en tweede versnelling is dit het geval. Wanneer de motor iets op temperatuur komt is hier vrijwel niets meer van de merken. Soms wil het helpen wanneer hij heel moeilijk in zijn versnelling komt bij koude motor (uit stiltstand) om hem in zijn vrij te zetten en dan weer schakelen.

Bij mijn aankoopkeuring (maand geleden) is ook aangegeven "Drukgroep gaat zwaar", de koppeling gaat dus ook vrij zwaar. Heeft dit met elkaar van doen of staat dit los van elkaar?
Laatst bijgewerkt door Jasperr op 21 dec 2011 13:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Zwaar schakelen bij koude motor

13 nov 2011 21:39

Drukgroep of (koppelings)hulpcilinder ...of mss gewoon verse versnellingsbak olie nodig :arrow: heeft niks met de (temperatuur) van de motor van doen :wink:

Re: Zwaar schakelen bij koude motor

13 nov 2011 21:49

Bedankt voor de info :) Maar wat is dan de relatie met het op temperatuur zijn van de motor van doen en het wel lekker schakelen.. :?:

Re: Zwaar schakelen bij koude motor

13 nov 2011 23:33

Omdat de bakolie dan ondertussen ook opgewarmd is door het rijden, (wrijving tandwielen) en staat verder buiten de temperatuur van de motor.

Re: Zwaar schakelen bij koude motor

13 nov 2011 23:41

Zwaar schakelen bij een koude motor is normaal. Ik zou met de koppeling bij een specialist langsgaan en zijn advies vragen. Waarschijnlijk de koppeling vervangen. De kosten bedragen zo'n 1000 euro. De koppeling gaat zo'n 100K mee.

Re: Zwaar schakelen bij koude motor

14 nov 2011 11:06

Ga jij maar eens een marathon lopen met -5°C...... dan heb je ook even tijd nodig om op te warmen....

Re: Zwaar schakelen bij koude motor

14 nov 2011 20:31

:mrgreen:

volgens mij is de " bak- temperatuur " wel degelijk gerelateerd aan de motor- termperatuur,

ik heb nog nooit een "warme wisselbak" gezien bij een " koude motor " ( en omgekeerd ) :lol: :lol:

Koude motor = koude bak = dikke olie = schakelproblemen bij de oudere modellen,

ik had er last van bij de SC, nu ook 993, en die heeft verse olie in de wisselbak.
Bovendien, niet alleen Porsche heeft last van "zwaar schakelen" bij koude motor.

Het kan altijd beter, met bijvoorbeeld een ietwat "dunnere" olie in de wisselbak, maar bij extreme winterse temperaturen ga je dat m.i. altijd merken tijdens het bediening van je versnellingen, zolang de versnellingsbak koud is
:popcorn:

Re: Zwaar schakelen bij koude motor

14 nov 2011 20:37

go swepco. schijnt een wereld van verschil te zijn.
persoonlijk ben ik gewend aan mijn tractor. robbie v pleurt er om de 50k mobil in.
Plaats een reactie