Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
16 dec 2011 18:56
Beste porsche vrienden!
Laat alsjeblieft de koelers reinigen en fans controleren bij een service beurt!
Bij alle geplofte motoren die ik mag repareren waren de koelers ernstig vervuild
en werken fans soms niet of op halve kracht.
Bumper eraf etc.. doen anders gaat het zeker mis!
Het is natuurlijk bekend maar ik zie ze zelden of nooit netjes schoon.
Groeten
Laatst bijgewerkt door
resto op 04 jan 2012 22:45, in totaal 1 keer bewerkt.
16 dec 2011 19:11
Mmm, herinner me dat ik nog wat flauwe grappen maakte over MH Peize...
16 dec 2011 19:17
Het is een heel beroerde constructie. De openingen voor de koelers vangen heel erg veel rotzooi en ze zijn heel lastig schoon te houden zonder de bumper er af te nemen. Maar inderdaad, bumper eraf hoort bij de jaarlijkse beurt.
16 dec 2011 19:46
Netjes dat resto iedereen hier nog eens extra op attendeert !
16 dec 2011 19:50
Idd een bekend euvel en idd lastig ze echt goed schoon te maken zonder demontage van de bumper. Als in de herfst de bladeren vallen en je rijdt achter iemand die de bladeren omhoog wervelt voel ik me net een rijdende bladzuiger. Je kunt wel iets eruit halen maar alles wat verdwijnt in de achterste hoeken en tussen de radiateur en condensator van de airco zit daar definitief.
Ik vraag me af of dit onderdeel uitmaakt bij het groot onderhoud bij de officiele Porsche dealers?! Iets zegt me van niet.
En idd hulde aan resto om mensen te waarschuwen vooraf

Zou Porsche ook eens moeten doen
16 dec 2011 20:51
Peter 993 schreef:Het is een heel beroerde constructie. De openingen voor de koelers vangen heel erg veel rotzooi en ze zijn heel lastig schoon te houden zonder de bumper er af te nemen. Maar inderdaad, bumper eraf hoort bij de jaarlijkse beurt.
Bij een 993???
16 dec 2011 21:13
Heb dit gewoon gevraagd tijdens de servicebeurt bij het OPC, was een half uurtje werk voor aangerekend...
16 dec 2011 21:52
Volgens mij had er laatst nog iemand een "Special Tool" bij de Lidl gehaald om dit klusje makkelijk te klaren.....
16 dec 2011 22:15
Eventueel een link of beschrijving om het zelf te doen..........?
16 dec 2011 23:26
En voordat mensen gaan schijven dat het niet werkt:
dat van die link is NIET om de voorbumper eraf te zuigen ...
16 dec 2011 23:34
Apolo2 schreef: Je kunt wel iets eruit halen maar alles wat verdwijnt in de achterste hoeken en tussen de radiateur en condensator van de airco zit daar definitief.
Niet om te zeuren maar om duidelijkheid te scheppen......condensor heet zo'n ding.
17 dec 2011 2:34
Je kunt er met een stofzuigerslangetje echt niet tussen, de ruimte is er niet.
De condensor moet echt even losgmaakt worden, de bumper moet er even af.
Voor de liefhebbers wil ik best een sleuteldagje koelers reinigen organiseren!
17 dec 2011 9:17
Goed innitatief Resto.... ook al heb ik geen waterkoeler!
17 dec 2011 12:20
knalpotprutser schreef:Niet om te zeuren maar om duidelijkheid te scheppen......condensor heet zo'n ding.
Weer wat geleerd
17 dec 2011 13:51
Dank je Resto,
Heb idd recent een ventilator gerepareerd want die deed het niet (voorschakelweerstand) en toen ook de viezigheid verwijderd. was idd lang niet gedaan denk ik!
Goed punt en niet echt moeilijke om zelf te doen.
17 dec 2011 14:27
resto schreef:Voor de liefhebbers wil ik best een sleuteldagje koelers reinigen organiseren!
Dit initiatief van resto illustreert nog maar eens wat een geweldig forum dit is
17 dec 2011 16:51
Eens!
Bij de mijne gaat dit na de winterslaap ook gebeuren bij de beurt. Of bij een sleuteldagje natuurlijk. Mits ook voor linkerhanden geschikt
17 dec 2011 17:13
Goed dat je de 996 bezitters hierop attent maakt maar als die vervuiling zorgt voor een slechtere koeling dan moet je dit toch ook aan de koelvloeistoftemp. kunnen zien.
17 dec 2011 17:43
In de uiterste hoeken zitten elk 2 radiatoren achter elkaar. De voorste radiator is van de airco. Die van mij heb ik recent 'preventief' i.v.m. alu-rot laten vervangen. De airco werkte overigens nog wel. Ook bij mij werkte 1 ventilator niet. Iets met een kapotte weerstand. Schijnt dus toch een veelvoorkomend kwaaltje te zijn. Verhelpen is relatief goedkoop. Ben blij dat ik erger heb kunnen voorkomen. Overigens kun je het makkelijk zelf controleren. De ventilatoren zijn duidelijk hoorbaar. Hoor je niks, dan....
17 dec 2011 19:44
Joost993 schreef:Goed dat je de 996 bezitters hierop attent maakt maar als die vervuiling zorgt voor een slechtere koeling dan moet je dit toch ook aan de koelvloeistoftemp. kunnen zien.
Daar zou ik maar niet op wachten / niet goed te zien.
17 dec 2011 21:10
Joost993 schreef:Goed dat je de 996 bezitters hierop attent maakt
En de 986 en 987 en 997 eigenaren
17 dec 2011 22:23
resto schreef:Joost993 schreef:Goed dat je de 996 bezitters hierop attent maakt maar als die vervuiling zorgt voor een slechtere koeling dan moet je dit toch ook aan de koelvloeistoftemp. kunnen zien.
Daar zou ik maar niet op wachten / niet goed te zien.
Waarom niet. De temp sensor meet de temperatuur vlak voordat de koelvloeistof de motor verlaat richting de radiateur (of wanneer de motor nog niet op temperatuur is richting thermostaat). Wanneer die op 80 graden staat dan zal de temperatuur niet veel hoger zijn en wanneer een radiateur stuk is zal echt de temperatuur moeten oplopen.
17 dec 2011 22:58
Goed initiatief Resto.
Misschien handig om de naam van het topic aan te passen, klinkt zo dramatisch.
Overigens ook van toepassing op de andere watergekoelde modellen.
Helaas veel 996 en langzamerhand ook 997 type's rijden/onderhouden deze auto als een golfje.
De technisch nog niet door ontwikkelde 3.4 motor van de eerste 996 types krijgen toepassing van een nieuw water gekoeld concept het uiteraard verdomd zwaar met grotendeels verstopte koelers.
De meeste high performance motoren zouden in deze situatie uit eindelijk de pijp aan Maarten geven.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.