Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 0:42

Na met 'mixed emotions' afscheid genomen te hebben van de 993 is mijn volgende project (968) in een stroomversnelling geraakt.

Ben nog lang niet zo ingelezen als bij de 911, maar heb echt wat hulp nodig van behulpzame medeforummers. Het betreft een re-import (vanuit Japan via Engeland) met vrij complete historie en een goed klinkende motor (126k gelopen).

Vraag 1: Over de bak heb ik wat twijfels. Rond de 3.000 toeren hoor je een rare 'rammel'. Irritant geluid, maar de aandrijflijn lijkt verder prima in orde (koppeling/ synchromesh). Geluid lijkt van vlak onder de versnellingspook vandaan te komen... Schijnt een specialist naar gekeken te hebben, die concludeerde dat er eigenlijkt niets aan de hand is.. [url]Iemand een idee[/url]? (weet dat AKK wellicht nog iets op gaat leveren)

Vraag 2. Auto heeft donkere zijruiten (vanaf B-stijl) en een donkere achterruit. Is dit een 'folie' die weer te verwijderen is?

Vraag 3. Is het bij een 968 (net als bij een 911) eenvoudig om de oorspronkelijke landcode te achterhalen (geen optiesticker als bij een 968) en zo ja waar vind ik een dergelijke code?

Vraag 4. Is er via het chassisnr. nog iets te achterhalen (behalve motortype en versnellingsbak)?

Vraag 5. Vond de trekkracht niet overweldigend, maar de motor zou toch best potent moeten zijn (240 pk, ruim 300 nM). Weet dat de grip van een 911 beter is, zou een compressietest uitkomst bieden (vermogenstestbank staat niet op iedere hoed van de straat... Weet dat het superbelangrijk is dat de compressie over de 4 cylinders ongeveer gelijk zou moeten zijn, [url]maar welke compressie zou de meter ongeveer aan moeten geven[/url]?

heel erg bedankt voor jullie bijdrage!

Tom

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 0:59

Na met 'mixed emotions' afscheid genomen te hebben van de 993
:?: had je net een paar maanden, waarom weg?

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 1:43

Is het toevallig deze Kobalt Blauwe (code L37U) 968 :?:

Afbeelding

81-NVS-5

Oorspronkelijk in Japan geleverd en is in 2006 naar Engeland geïmporteerd :wink:


Antwoord op vraag 2: Ramen zijn naar allerwaarschijnlijkheid geplakt, maar de huidige eigenaar weet dat ook niet met zekerheid te zeggen ...

Antwoord op vraag 3: volgens mij zit de optie-sticker ergens in de kofferbak ... mss zelfs in de bandenbak ..

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 8:54

aan de ruitenwissers te zien rechtsgestuurd? moet je ook in de verkoopprijs duidelijk terug zien. Of het folie is kan je zelf zien. Als de auto helemaal goed is, maar de verduistering is gespoten kan je wellicht nieuwe (gebruikte) ruiten onderhandelen in de prijs. Over dat geluid in de bak kan een specialist vast wat zinnigs zeggen. In dit geval heb je bij het oplossen van je vragen niet veel aan het forum, daar het zaken zijn waarvoor je de auto nodig hebt.

En die potente motor: of maak een proefrit met een andere en vergelijk. Of laat een 968 eigenaar van hier eens in die blauwe rijden. Dan kan die vergelijken :idea:

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 11:33

horn schreef:aan de ruitenwissers te zien rechtsgestuurd?


.. aan het stuur te zien, links gestuurd :wink:

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 11:37

daar twijfelde ik aan. kreeg de foto niet groter. kon de ruitenwissers wel goed zien. enfin, rest van mijn opmerkingen staat nog. Schrap de goedkopere prijs omdat het stuur aan de verkeerde kant zou zitten :cheesy:

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 11:38

't is net wat Horn al schrijft, je zal toch de auto nodig hebben voor het meest van je vragen.

Als het de auto is op de foto die Olaf post zie ik het stuur gewoon links zitten maar de foto kan gespiegeld zijn. (Edit is al opgelost :mrgreen: )

Zowel folie als gespoten ramen kan allebei verwijderd worden, maar daarvoor zullen de ruiten gedemonteerd moeten worden.
Let vooral op de banen van de achterruitverwarming, als de folie er al langer op zit trek je zo een baan stuk met het verwijderen
van geplakte folie.

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 11:47

horn schreef: kreeg de foto niet groter


.. aangezien we van TS nog niet gehoord hebben of het inderdaad om deze 968 gaat - zal ik dit topic niet met andere foto's vervuilen :wink:

Mocht het inderdaad om deze auto gaan, dan zou ik als ik TS was een Porsche Specialist in de buurt van Haarlem of Amsterdam zoeken die de(ze) 968 even na loopt (AKK).

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 12:29

Volgens mij worden je vragen beantwoord als je de auto een AKK laat geven! Ik denk dat PON wel kan achterhalen wat de geleverde optiecodes waren bij dat chassis nr, maar of ze dat willen doen weet ik niet.

Trekkracht (mn ook onderin) zou toch ruim aanwezig moeten zijn...zelfs vergeleken met je 993!
Als grip het probleem is dan zou je dat direct merken aan slippende achterwielen, lijkt me.
Laatst bijgewerkt door sebastian op 29 jan 2012 12:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 12:33

Gents, dank alvast voor jullie bijdrage. Auto is inderdaad gewoon linksgestuurd en ja, het is degene die Olaf heeft ingekopieerd (mensen die aan een half woord genoeg hebben, schijnen het bijzonder goed te doen als moderator :) )

Wil de auto graag technisch laten keuren, mijn belangrijkste zorg is de bak. Ik vermoed dat een AKK bij een Porsche Dealer / Specialist het euvel + bijbehorende kosten niet volledig in kaart zal brengen, wellicht een beter idee om hem meteen naar een echte versnellingsbakkenspecialst te brengen. Suggesties in omg. Haarlem?

De meeste andere items van de AKK kan ik zelf redelijk goed overzien en een 968 is geen 911 (zonder nou verschrikkelijk eigenwijs te willen zijn...)

blijft posten ajb!

Thomas

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 12:41

Is het een "zagend" of een "zingend/huilend" geluid?

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 13:00

911Tom schreef:Wil de auto graag technisch laten keuren, mijn belangrijkste zorg is de bak. Ik vermoed dat een AKK bij een Porsche Dealer / Specialist het euvel + bijbehorende kosten niet volledig in kaart zal brengen, wellicht een beter idee om hem meteen naar een echte versnellingsbakkenspecialst te brengen. Suggesties in omg. Haarlem?

je bent bij ons van harte welkom (RFF Aalmeer), bekenden van ons weten dat er bij on wel wat ervaring te vinden valt op het gebied van de 968 8) , AKK in combinatie van een inspectie van de bak is geen probleem

- als de versnellingsbak problemen gaat geven is dat een gierend geluid, rammels/trillingen zijn vaak de uitlaat (hitteschildjes)
- de ruiten zijn beplakt, zeker als de wagen uit Japan afkomstig is
- de optiecode sticker zit aan de binnenkant van de kofferbak naast het linker achterlicht of onder het tapijt op de bodem van de kofferbak
- het vermogen moet 'voldoende' zijn, maar laat er nu bij ons om de hoek een vermogens testbank zitten waar al diverse wagens van ons getest zijn.....

p.s. de wagen komt bekend voor, is hij mogelijk al eens bij ons langs geweest?
Laatst bijgewerkt door porsche356sc op 29 jan 2012 15:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 13:25

heb je meer foto's??

niet om zwartgallig te doen, maar ik heb nu enkele auto's uit japan gezien en daar zat niets goeds tussen.

Voor het laatst een 968 op een beurs. Was een nette wagen om te zien, hele lage km stand.

In het interieur hadden ze echter alle delen waaraan je slijtage kunt zien vervangen voor wat anders, tot aan de pedaalrubbers toe. Dan gaan mijn nekharen omhoog staan...

wellicht dat je wat extra wilt graven naar de historie van de wagen :?:

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 13:56

@Tom, Harry's aanbod lijkt mij de kortste klap :idea:

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 15:44

Hi Tom,

De meeste vragen zijn hierboven al beantwoord. Als je de sticker met chassisnr en opties gevonden hebt (zit bij mij overigens op de vloer van de bagageruimte onder de vloerbedekking) kan ik je evt helpen met het ontcijferen daarvan. Laat maar weten als je nog verdere vragen hebt.

Jasper

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 16:19

de Fiscalist schreef:heb je meer foto's?


Ikke wel - en Horn ook :mrgreen:

Deze 968 ziet er op de foto's redelijk netjes uit, ook qua interieur :wink:

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 18:22

Trekkracht (mn ook onderin) zou toch ruim aanwezig moeten zijn...zelfs vergeleken met je 993!


trekkracht van een 968 op lage toeren (onder de 4000 rpm) is toch best wat minder dan een 911, is mijn ervaring als ik op circuit de bocht uitkom naast (of achter :wink: ) een 964 RS. Die rijdt zo van mij weg op hetrechte stuk. Dus als je een 993 gewent bent, zal jou gevoel wel correct zijn.

Ik heb ook een trillend geluid gehad op +/- 3000 rpm. Bleek gewoon een hitteschild aan de motor te zijn dat nietgoed vaststond. Test op de vermogensbank is hiervoor heel nuttig : twee vliegen in één klap.

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 18:38

Zou gewoon even langs Harry gaan. :idea:

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

29 jan 2012 21:35

porsche356sc schreef:p.s. de wagen komt bekend voor, is hij mogelijk al eens bij ons langs geweest?


Ik neem contact met jullie op, auto is inderdaad bij jullie geweest.

Zal meteen gebruik maken van het aanbod van de vermogenstestbank.

Superbedankt iedereen zover (en als het wat wordt, ga ik aan dit forum doneren...)

Thomas

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

30 jan 2012 23:13

Naar een optiecode sticker kun je lang zoeken. Porsches uit Japan hebben er geen. Niet in het onderhoudsboekje en ook niet in de auto. Ik kan je aan de hand van het chassisnummer wel meer over de auto vertellen.

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

31 jan 2012 11:35

kristof schreef:Ik heb ook een trillend geluid gehad op +/- 3000 rpm. Bleek gewoon een hitteschild aan de motor te zijn dat nietgoed vaststond..



idem

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

31 jan 2012 15:25

Een gebrek aan koppel kan ook een defecte variocam solinoid zijn. Komt weleens voor volgens 968forums. Functie is te controleren door de variocam stekker los te trekken, daarna een blokje om met de 968. Als je geen verschil in koppel opmerkt is de solinoid kapot.

gr, Danny

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

12 feb 2012 9:00

We zijn een weekje of 2 verder, many thanks to everybody :salut: .

Ben erg tevreden over RFF. Kende het bedrijf nog niet, zo zie je maar wat de waarde van het forum is. AKK blijft altijd een aanrader maar risico blijft dat niet alles aan het licht komt blijft. In mijn geval moest behalve het druklager ook het twin mass vliegviel (au!) vervangen worden. Harry (RFF) heeft me opnieuw goed geholpen trouwens. Hij zit er nu in, ga er verder zelf mee aan de slag om hem optisch (nog) mooier/ beter te krijgen.

Wil hem daarnaast ook zo origineel mogelijk (radio/ uitlaat etc.).

Binnenkort wat fotootjes in mijn album, in de tussentijd :drive:

Salut!

Tom
(O ja, trekt als een lier, motor is top!) Stond ff op het verkeerde been met de 993 nog in mijn hart..)

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

12 feb 2012 10:29

Niet alleen een AKK, maar dus ook gekocht ...

Jij en de verkoper blij :thumleft:

Re: Hulp gevraagd: 968 'met een verhaal'

12 feb 2012 10:45

congrats!!!! geniet ervan.
Plaats een reactie