Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
29 jan 2012 19:31
Misschien een gekke vraag maar na wat kilometers heb ik een aantal vragen:
- mijn 928 s4 is volgens mij een 4 traps automaat, met de standen P; R; N; D; 3 en 2, zijn 2 en 3 bergstanden?
- mag je om meer op de motor te remmen tijdens het rijden over schakelen op stand 2 of 3?
- bij een stoplicht, in de N of D, met oog op de bak?
- is de R en P wel geblokkeerd tijdens rijden?
Alvast bedankt!
29 jan 2012 19:40
Rudiporsche schreef:- mijn 928 s4 is volgens mij een 4 traps automaat, met de standen P; R; N; D; 3 en 2, zijn 2 en 3 bergstanden?
2 en 3 zijn de standen als je niet wil dat de bak naar "3 en 4" (stand 2) respectievelijk "4" (stand 3) gaat. Op bergwegen wil je meestal niet hoger dan 3. De stand 3 is dan de juiste keuze. Rijd je op heel steile hellingen, met name bergaf, dan wil je niet dat de automaat naar 3 of 4 schakelt, zet dan de bak in 2. De standen 2 of 3 zijn ook goed bruikbaar in de stad, als je niet wil dat de auto in de stad naar de derde of vierde versnelling schakelt.
Rudiporsche schreef:mag je om meer op de motor te remmen tijdens het rijden over schakelen op stand 2 of 3?
Ik zou het niet doen. Daar zijn die standen niet voor bedoeld. Het kan wel. Maar dan moet je ook weer overschakelen naar "Drive" als het weer wat sneller gaat
onhandig.
Rudiporsche schreef:bij een stoplicht, in de N of D, met oog op de bak?
Tot 1 à 2 minuten wachten laat ik 'm in de de D. Als ik zeker weet dat ik langer dan 2 minuten moet wachten (bijvoorbeeld voor een brug), gaat de bak in N.
Rudiporsche schreef:is de R en P wel geblokkeerd tijdens rijden
Nooit geprobeerd, maar volgens mij niet. Als je echt wil, kun je bij 120km/h de bak in zijn R zetten als ik het goed heb. Niet verstandig om te testen.
29 jan 2012 20:23
In het dorp rij ik altijd in de 3, dan hangt hij beter aan het gas.
Ook bij stuurmansweggetjes waar je op de motor wil afremmen gaat hij bij mij in de 3 en niet in de D.
Terugschakelen vanuit de D naar de 3 gebruik ik bijv. op afritten van snelwegen.
Dit heeft volgens mij nauwelijks slijtage tot gevolg maar je bespaart er wel veel remblokken mee.
Maar niet terug naar de 3 bij 200km/h uiteraard...
29 jan 2012 20:27
Ik ben het wel met Erwin eens, niet te veel polonaise aan de bak...
volgens mij kun je best tijdens het rijden naar 3 en naar 2 'schakelen' maar effectief doe je dat alleen bergaf om op de motor te kunnen remmen.
Verder is de D(rive) om in te rijden, lijkt me niet goed om teveel met het spul zelf te 'schakelen', ook niet naar N voor een stoplicht etc. Als je nu eens echt lang stilstaat kun je het wel doen.
29 jan 2012 20:51
Rudiporsche schreef:- is de R en P wel geblokkeerd tijdens rijden?
Alvast bedankt!
ik heb het weleens geprobeerd met een Saab 9000 automaat. Antwoord: bij hogere snelheden kun je de pook er wel inzetten, maar er gebeurde niets.
Echter bij een lagere snelheid (bijna stilstand) wel en dat klinkt niet heel gezond voor de bak.
29 jan 2012 21:21
bij stilstand voor een verkeerslicht in D af en toe de rem een stukje lichten zodat de schijven niet krom gaan.
vooral als je stevig geremd heb.
in stand P blokkeert de bak door middel van een soort pen.
29 jan 2012 22:06
Ik heb zojuist het boekje er ook op na geslagen:
Terugschakelen mag gewoon naar de 3 en 2, echter staan er snelheden bij en toerentallen waarboven het niet mag.
Daarnaast inderdaad bij stoplicht in de D laten, behalve bij langere tijd. En naar de P of R schakelen zou boven 15kmph niet kunnen ivm met een hydrolische cilinder?
Toch wel interessant om te weten hoe andere automaatrijders dit doen. Ik wil wel graag op de 2 en 3 terug kunnen schakelen omdat ik bij een goed sportieve rit wel erg veel moet remmen op de blokken, dat doe ik liever ook iets meer op de motor.
29 jan 2012 23:17
Haha dus eerst vraag je iets aan de forumleden terwijl het gewoon in het instructieboekje staat...
Begint het boekje niet met 'now that you've tried everything else you start reading the manual'
Heel herkenbaar!
29 jan 2012 23:34
Rudiporsche schreef:Ik wil wel graag op de 2 en 3 terug kunnen schakelen omdat ik bij een goed sportieve rit wel erg veel moet remmen op de blokken, dat doe ik liever ook iets meer op de motor.
Dan heb je eigenlijk de verkeerde auto. Een 928 met handbak is beter geschikt om sportief mee te rijden.
30 jan 2012 15:30
De handbakken schijnen minder betrouwbaar te zijn, met name de koppeling.
En inderdaad, ik lees eigenlijk nooit boekjes, eerst proberen
30 jan 2012 22:25
Ik schakel nooit met mijn automaat, dat doet tie namelijk automatisch
30 jan 2012 22:36
Gasgeven en remmen.
Nog niet zo veel kilometertjes met de boxster tip. gereden maar toch wel veel zelfgeschakeld hoor(zeker als hij warm is). Verder niet zo moeilijk denken en gewoon doen waarbij jij de auto lekker vind rijden. Ik schakel ook 2x terug als ik van de snelweg af kom en laat hem voor een stoplicht altijd in z'n d staan.
Ieder heeft zo zijn ding. En de bak is in principe beveiligd tegen mishandeling. Als ie het er niet mee eens is doet hij het niet.
31 jan 2012 17:43
Die oude automatenbakken kan je niet vergelijken met de auto/tip van de laatste 10 jaar. Zou er zeker niet handmatig mee gaan lopen schakelen, vindt de koppelomvormer niet echt lekker. De 2 en 3 zijn bedoeld om bergafwaards de auto niet harder te laten rollen.
31 jan 2012 18:43
bij een stoplicht zet ik m altijd in z'n vrij.. wen het je maar aan dan vergeet je het in files ook niet en kun je nog wat langer van je auto genieten zonder dat je platen opgaan in rook
31 jan 2012 20:51
Welke platen??
31 jan 2012 22:35
bully schreef:Die oude automatenbakken kan je niet vergelijken met de auto/tip van de laatste 10 jaar. Zou er zeker niet handmatig mee gaan lopen schakelen, vindt de koppelomvormer niet echt lekker. De 2 en 3 zijn bedoeld om bergafwaards de auto niet harder te laten rollen.
En een 94-er 993 tip met schakelknoppen op het stuur? Moet toch wel bestand zijn tegen "handmatig" schakelen?
Zo rij ik 'm wel tenminste...
31 jan 2012 22:58
Dat doe je goed Barrie
klik
01 feb 2012 7:24
Jaren geleden schakeld ik bij een flinke heuvel af naar N en dan spaar je brandstof en het is lekker rustig in de wagen. Ook heuvelop in luxemburg of Frankrijk in de Sportstand om lekker vaard te houden. Tegenwordig in mijn Saab V6 zelden iets anders dan gewoon drive ook als is Sport wel leuk zo nu en dan maar de wielen gaan dan snel slippen.
Laatst bijgewerkt door Clemento op 01 feb 2012 9:15, in totaal 1 keer bewerkt.
01 feb 2012 8:33
bij een flinke heuvel af naar N
Nooit doen!
Bij een schakelbak zet je hem toch ook niet in de "vrij" bergaf?
Veel te link, je heb dan alleen maar de rem om in te grijpen en kunt niets meer met het gas en/of afremmen op de motor.
01 feb 2012 9:21
Zet de Saab zelden nog in N heuvelaf want ga tegenwordig met de camper naar het buitenland maar ik zie niet echt gevaar. Het remmen op de motor doet een automaat nauwelijks als je in Drive rijd. Dat is trouwens ook wel het gave aan automaat rijden dat bij gas los je het gevoel hebt of je aan het freewheelen bent. Vooral bij zo'n V6 die nog geen 2000 toeren per minuut maakt bij 100 km.
01 feb 2012 13:57
Toch zou ik het niet doen.
Je gebruikt trouwens méér brandstof in Neutraal dus die reden valt af.
Bergaf als de auto in de versnelling staat wordt geen brandstof ingespoten en wel bij stationair draaien, en de motor koelt dan beter (waterpomp draait harder dan bij stationair draaien).
Tevens is het weggedrag veel beter.
01 feb 2012 14:00
Clemento schreef:Jaren geleden schakeld ik bij een flinke heuvel af naar N en dan spaar je brandstof en het is lekker rustig in de wagen. Ook heuvelop in luxemburg of Frankrijk in de Sportstand om lekker vaard te houden. Tegenwordig in mijn Saab V6 zelden iets anders dan gewoon drive ook als is Sport wel leuk zo nu en dan maar de wielen gaan dan snel slippen.
Bergaf is het beter om gewoon in hoogst mogelijke versnelling te laten rijden, op heel lage toeren die bijna stationair zijn. Als de helling goed genoeg is kan je hem gewoon laten rollen zonder dat je gas bij geeft. Dan verbruik je gewoon niets van brandstof.
01 feb 2012 14:13
dobbelsteen schreef:Bergaf is het beter om gewoon in hoogst mogelijke versnelling te laten rijden, op heel lage toeren die bijna stationair zijn. Als de helling goed genoeg is kan je hem gewoon laten rollen zonder dat je gas bij geeft. Dan verbruik je gewoon niets van brandstof.
Die oude automatenbakken schakelen dan gewoon over, ga je steeds harder
TS heeft een gewone ouderwetse automatenbak....
01 feb 2012 15:01
Inderdaad, heb nog een ouderwetse automaat.
Toch wel leuk om te lezen dat ookal lijkt een automaat heel logisch, er veel verschillende meningen over zijn.
01 feb 2012 21:21
Als aanvulling op voorgaande doen we als we gaan parkeren eerst de handrem erop, rem loslaten en dan pas in de P.
We wonen dan wel in het bergachtige Arnhem.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.