Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

overgangsregeling belastingvrij?

24 feb 2012 22:09

Overgangsregeling
(Inmiddels er er ook een overgangsregeling bepaald. Een auto van bouwjaar 1987 wordt belastingvrij als hij 26 jaar oud is, van '88 als die 27 jaar oud is, van '89 als die 28 jaar oud is en van 1990 als die 29 jaar oud is.)

Is dit zo?

Re: overgangsregeling belastingvrij?

24 feb 2012 22:24

Ja, overgang van 25 naar 30 jaar belastigvrij.

Re: overgangsregeling belastingvrij?

24 feb 2012 22:32

felix bahama 912 schreef:Ja, overgang van 25 naar 30 jaar belastigvrij.


Dat is mooi voor mijn 3.2 (1987) :mrgreen: (ik heb hem al 13 jaar) Al genoeg belasting betaald! Op deze 3.2 :mrgreen:

Re: overgangsregeling belastingvrij?

24 feb 2012 22:46

Dan moet ik nog 7 jaar wachten :bang:

Re: overgangsregeling belastingvrij?

24 feb 2012 22:52

Overgangsregeling belastingvrijstelling en brandstoftoeslag oldtimer

Op 17 november 2011 nam de Tweede Kamer een nieuwe regeling aan waardoor het bevriezen van de belastingvrijstelling voor oldtimers per 1 januari 2012 is gerepareerd. In eerst instantie was het nog niet duidelijk of ook een overgangsregeling was, de regeling van dertig jaar treedt namelijk pas volledig in werking in 2021. Om dit te overbruggen komt is er ook een overgangsregeling voor auto’s die nu tussen de 25 en 30 jaar oud zijn afgesproken. Vanaf 1 januari 2013 worden auto’s belastingvrij die ouder zijn dan 26 jaar; vanaf 2015 auto’s van 27 en ouder; vanaf 2017 van 28 en ouder en vanaf 2019 van 29 en ouder.

Onder elkaar gezet ziet het er dan als volgt uit:
1986………….25……….2011
1987………….26……….2013
1988………….27……….2015
1989………….28……….2017
1990………….29……….2019
>1990…………30

Naast een verschuiving van leeftijdsgrens is er ook een nieuw onderdeel in de regeling opgenomen: de brandstoftoeslag. Oldtimers die na 31 december 1986 zijn toegelaten en die op lpg of diesel rijden, moeten een brandstoftoeslag betalen. Zover nu duidelijk is dat het verschil tussen het basisbedrag van de Motorrijtuigenbelasting voor een benzineauto en het uiteindelijke bedrag dat voor een auto op lpg of diesel moet worden betaald.

Voor oldtimers die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder zijn en op grond van de huidige regelgeving voor de vrijstelling in aanmerking komen, wordt een overgangsregeling getroffen. Hoewel deze oldtimers nog niet voldoen aan de termijn van 30 jaar, behouden zij ook na 31 december 2011 de huidige vrijstelling, inclusief eventuele brandstoftoeslag.

Dus diesels en lpg jonger dan 31/12/1986 worden nooit meer 100% belastingvrij. Alles voor 1 januari 1987 is inmiddels belastingvrij. Voor de rest zie boven. :salut:

Re: overgangsregeling belastingvrij?

24 feb 2012 23:07

Die van mij is op 3 januari de eerste keer te naam gesteld , volgens het chassisnummer is hij mei/juni 1987 gebouwd . Zou de belastingdienst het aannemen met een geboorte certificaat om die datum te laten gelden als ingang vrijstelling MRB ?

Re: overgangsregeling belastingvrij?

24 feb 2012 23:35

niet meer begreep ik. tot 31 december 2011 kon je aanvragen of je auto belastingvrij kon worden hoewel de eerste tenaamstelling 1987 was, als je overduidelijk kon bewijzen dat je auto in 1986 nog was geproduceerd. Aantal knakkers op het Benzenforum hebben zo hun W126 belastingvrij gekregen hoewel de eerste tenaamstelling in 1987 was.

Re: overgangsregeling belastingvrij?

25 feb 2012 18:58

Voor zover ik heb begrepen kan dat idd niet meer

Re: overgangsregeling belastingvrij?

25 feb 2012 20:48

jammer , dat zou 2 jaar schelen in het vullen van de staatskas . Maar ik ga het gewoon proberen , niet geschoten is altijd mis .

Re: overgangsregeling belastingvrij?

25 feb 2012 22:31

Wie niet waagt.....
Go for it! :cheers:

Re: overgangsregeling belastingvrij?

25 feb 2012 22:50

:oops: je zal een taxibedrijf kunnen beginnen met een Porsche busje en een Panamera, geen BPM en geen wegenbelasting rijden in een Porsche voor de prijs van een Dacia :lol:

Re: overgangsregeling belastingvrij?

27 feb 2012 0:23

horn schreef:niet meer begreep ik. tot 31 december 2011 kon je aanvragen of je auto belastingvrij kon worden hoewel de eerste tenaamstelling 1987 was, als je overduidelijk kon bewijzen dat je auto in 1986 nog was geproduceerd. Aantal knakkers op het Benzenforum hebben zo hun W126 belastingvrij gekregen hoewel de eerste tenaamstelling in 1987 was.
Heb het met de 356 andersom.... Volgens het RDW is ie van 1960, terwijl hij toch echt pas in 1961 van de band kwam rollen :cheesy: (eerste tenaamstelling hebben we het in zijn geheel niet over ;) )

Re: overgangsregeling belastingvrij?

03 apr 2012 10:55

horn schreef:
Overgangsregeling belastingvrijstelling en brandstoftoeslag oldtimer

Op 17 november 2011 nam de Tweede Kamer een nieuwe regeling aan waardoor het bevriezen van de belastingvrijstelling voor oldtimers per 1 januari 2012 is gerepareerd. In eerst instantie was het nog niet duidelijk of ook een overgangsregeling was, de regeling van dertig jaar treedt namelijk pas volledig in werking in 2021. Om dit te overbruggen komt is er ook een overgangsregeling voor auto’s die nu tussen de 25 en 30 jaar oud zijn afgesproken. Vanaf 1 januari 2013 worden auto’s belastingvrij die ouder zijn dan 26 jaar; vanaf 2015 auto’s van 27 en ouder; vanaf 2017 van 28 en ouder en vanaf 2019 van 29 en ouder.

Onder elkaar gezet ziet het er dan als volgt uit:
1986………….25……….2011
1987………….26……….2013
1988………….27……….2015
1989………….28……….2017
1990………….29……….2019
>1990…………30

Naast een verschuiving van leeftijdsgrens is er ook een nieuw onderdeel in de regeling opgenomen: de brandstoftoeslag. Oldtimers die na 31 december 1986 zijn toegelaten en die op lpg of diesel rijden, moeten een brandstoftoeslag betalen. Zover nu duidelijk is dat het verschil tussen het basisbedrag van de Motorrijtuigenbelasting voor een benzineauto en het uiteindelijke bedrag dat voor een auto op lpg of diesel moet worden betaald.

Voor oldtimers die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder zijn en op grond van de huidige regelgeving voor de vrijstelling in aanmerking komen, wordt een overgangsregeling getroffen. Hoewel deze oldtimers nog niet voldoen aan de termijn van 30 jaar, behouden zij ook na 31 december 2011 de huidige vrijstelling, inclusief eventuele brandstoftoeslag.

Dus diesels en lpg jonger dan 31/12/1986 worden nooit meer 100% belastingvrij. Alles voor 1 januari 1987 is inmiddels belastingvrij. Voor de rest zie boven. :salut:


Ik ben er wel blij mee :thumleft:

Re: overgangsregeling belastingvrij?

24 feb 2013 22:23

Na pasen weten we meer als het goed is!

Re: overgangsregeling belastingvrij?

24 feb 2013 22:33

Danny schreef:jammer , dat zou 2 jaar schelen in het vullen van de staatskas . Maar ik ga het gewoon proberen , niet geschoten is altijd mis .


Dit kan nog steeds, belangrijk is dat de auto voor 01-01-1987 is geproduceerd. Dan is productiedatum nog van kracht.
Ik heb mijn Golf 1 Cabriolet, eerste tenaamstelling juni 1987 in de USA, vorig jaar nog belastingvrij gekregen. In de deursponning op b stijl stond een productiemaand vermeld, te weten oktober 1986. Hiervan foto's gemaakt, kentekenbewijs kopie en motivatie geschreven. Ik kreeg binnen 4 weken bericht dat mijn verzoek werd gehonoreerd. Mooiste van alles, ik kreeg vanaf oktober 2011 tot half 2012 het teveel betaalde belastinggeld terug.

Re: overgangsregeling belastingvrij?

16 apr 2013 14:55

Moet je straks misschien weer terugbetalen! :bang:

Re: overgangsregeling belastingvrij?

16 apr 2013 16:01

met rente :wink:
Plaats een reactie