Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te roken

27 mei 2012 0:37

Goedenavond/morgen

Ik had sinds gisteren dat wanneer ik een rotonde naderde en laag in toeren (stationair) kwam het accu lampje ging branden.
Ook het grote uitroep teken en nogal een irritant gepiep.
Bij gasgeven was het ook weer over maar had al in de gaten dat het met de accu of dynamo uit had te staan.
Ik een nieuwe accu monteren starte in 1x perfect na ongeveer 10 min. rijden ging het accu lampje weer branden.
Nou ik dacht perfect de dynamo ook nog stuk met dit bloedhete weer.
Dus ik naar huis de sleutels halen van de loods.
Kwam ik buiten bij de 11'er (die ik had laten draaien) auto van het erf rijden en sloeg hij af.
Gloeiende gloeiende dacht ik dus startkabels andere auto eraan starten en hij liep
Lampje brande ook al intussen zeer fel.
Toen ik onderweg was naar de loods trok ik op en het vermogen was wat weg je voelde dat hij niet wou trekken.
Ik keek in de spiegel en schrok me wezenloos het was helemaal dicht van de mist (rook)
Ik snel de porsche uit gedaan uit laten rollen en op het parkeer vak
Nou dacht ik de hele rotzooi in het 100 word geen Porsche rijden meer dit jaar. (gelukkig nog een betrouwbare Mercedes SL 500 staan waar echt nooit wat mee is)
Echter na het afkoelen van de auto en het opnieuw (over) starten begon hij weer (nog steeds) te roken
Ik iemand bellen die ook altijd porsche rijd hij meteen ooo ja de kleprubbers
Nou dat leek mij zo onwaarschijnlijk dit omdat de 11'er nog nooit een misse slag had gedaan en nu dit gedonder met de accu / dynamo het ineens begon te roken
Ik verder rijden, olie druk, olie niveau beide perfect! ik had het idee dat het er niet slechter op werd.
Motor heeft overigens constant mooi rond gelopen op het happeren van het optrekken na.
Ik de auto de loods in rijden en stinken uit de uitlaat verschrikkelijk wat een stank en het was echt witte rook
Ik om de auto heen ijsberen en bellen wat het nou kon zijn.
Ik starte de auto na een 5 a 10 min weer (vreemd nu starte hij op eigen kracht)
En het roken was over hij rookte niks meer hij stonk nog wel wat en ook de uitlaat was een beetje vettig van binnen
Wel had ik s'middags even goed gas gegeven maar daar zijn ze toch ook voor gebouwd?

Wie o wie heeft dit ook al eens meegemaakt kan het zijn dat het aan de spanning heeft gelegen? bzw onsteking?
Of zijn dit nou echt de kleprubbers?
Ik heb de dynamo nog niet vervangen!

Even ter info

Het gaat om een porsche 911/964 Cabrio 3.6 carrera 2
Bj 1994
Km Stand 127.986
Laatst bijgewerkt door jeroentje.nl op 27 mei 2012 1:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

27 mei 2012 0:46

Aan het begin van je verhaal verdacht ik direct de dynamo, als deze versleten zijn kunnen ze sluiting maken en voor behoorlijk wat narigheid zorgen.
Maar witte rook uit de uitlaat doet wat anders vermoeden.
Ik hoop voor je het meevalt/wegblijft

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

27 mei 2012 0:51

Ja dat hoop ik ook!
De dynamo zal ongetwijfeld stuk zijn ik heb dit probleem gisteren avond gehad dus moet ik van de week de dynamo even vervangen of laten vervangen.
Maar dat roken baart mij ook wel een beetje zorgen.
Echter lees ik hier dat het vaker gebeurd en er eigenlijk niet echt een logische verklaring voor is.
Het stonk verschrikkelijk beetje verbrand achtige geur
Dus dacht misschien de onsteking? Misschien heeft die even geen stroom gehad? Er zit een dubbele onsteking op.
Nieuwere type motor?

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

27 mei 2012 1:10

Even een vraag,wat bedoel je met kleprubbers :roll: En het probleem was er alleen als je een rotonde naderde? :scratch: :mrgreen:

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

27 mei 2012 1:17

Er zitten toch van die kleine rubbertjes bij de kleppen? Nokkenassen? die zouden van horen en zeggen weleens willen
Uitdrogen? en dan begint de motor olie te verbruiken? dat zou het roken ook kunnen verklaren (zei iemand die ook altijd porsche reed) echter was het witte rook stonk wel vies en verbrand en volgens mij is olie echt blauw toch?

Ja of wanneer de auto stationair stond te draaien dan kwam het accu lampje ook in zicht
Wanneer ik dan even gas gaf was dit weer over. dus accu vervangen gister avond en het probleem kwam weer
Dus denk ik toch dat de dynamo van het stilstaan kapot is gegaan?

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

27 mei 2012 9:18

Is je dynamo niet gewoon vastgelopen en heb je de V-Snaar op lopen branden? Kan goed stinken!

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

27 mei 2012 9:42

Mijn diagnose/gok op afstand:
- npdeloos vervangen: accu (dynamo was de boosdoener)
- nog te vervangen: dynamo (gewoon een ruilexemplaar nemen)
- gebruikelijke beginnersfout: teveel olie bijgevuld (moet met draaiende motor gebeuren)

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

27 mei 2012 10:00

Nee absoluut niet ik heb er niks bijgevuld had na de laatste grote beurt al zo rond de 2000 km gereden dus dat kan het niet geweest zijn.

Ik zal er zo weer even heen kijken of de 11'er nog steeds rookt

Hoe demonteer ik zo'n dynamo?
Is dat zelf te doen of kan ik het beter laten doen door een specialist?

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

27 mei 2012 11:14

jeroentje.nl schreef:Ik zal er zo weer even heen kijken of de 11'er nog steeds rookt


Na een lange tijd van stilstand is het niet vreemd als de boxer-motor een beetje rookt - of stinkt.

Een diagnose stellen - over het net - is niet altijd makkelijk ... jij omschrijft wat je meemaakt, maar ziet mss niet alles - of zelfs iets over het hoofd.

Begeleidend beeld; film of foto materiaal doet soms wonderen :idea:


Ik iemand bellen die ook altijd porsche rijd hij meteen ooo ja de kleprubbers


Ik rij ook altijd Porsche - maar dat wil niet zeggen dat ik verstand van de techniek heb ... uitgedroogde kleprubbers bij een 911 is voor mij ook nieuw(s) :popcorn:

Last but not least:

Je zelf even voorstellen is wel zo netjes :idea:

Oranje lettertje op dit forum zijn vaak een verborgen link - even op klikken en je weet het :wink:

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

27 mei 2012 11:30

Mijn diagnose/gok op afstand: Sluiting ergens/in de dynamo en/of accu.

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

27 mei 2012 11:42

Met sluiting in de accu - lijkt het mij niet dat'ie naderhand nog op diezelfde accu wil starten :popcorn:

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

27 mei 2012 12:05

zoek op i-net: white smoke 911 3.2........pelicanparts

Kom je uit op teveel olie bijgevuld.....toch geen grote beurt door beun de haas. :?: .. dry-sump etc...peilen met draaiende motor.... :?:

En mbt je accu: meet ook de spanning op je accupolen...moet met optoerende motor max rond de 14.5V zijn. Met een kapotte spanningregelaar gaat je accu flink koken en kan eventueel kapot scheuren. en als je accu kapot is dan is het zoals hiervoor is aangegeven...hartstikke dood zo'n accu

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

27 mei 2012 20:40

Je hebt het over stilstaan gehad. Wanneer en hoe lang? :scratch:

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

27 mei 2012 23:45

even een update over het probleem.

Vandaag toch maar even de 11'er gestart na veel forums gelezen te hebben

In eerste instantie ging het goed
Gestart geen rook
Na 3 a 4 min gereden ineens weer de rook
Nu toch wel echt blauwachtig stonk ook naar olie (zeiden voorbijgangers ik ruik het zelf niet)
Motor loopt prachtig mooi geen bijgeluiden helemaal niks.
Olie druk ook stationair mooi 3 bar en onder belasting (rijden) 5 bar.
Wel is het olie niveau naast de tankmeter (dus in het zelfde klokje als de tankmeter) nu half inplaats van voll boven in.

Wie o Wie heeft dit ooit eens gehad of weet wat dit is.
Ook zal ik MH in peize dinsdag bellen wat het kan zijn en of zij het kunnen verhelpen (of raad iemand mij dit bedrijf af?)

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

28 mei 2012 5:10

olie nivo meter na 3 a 4 minuten rijden zegt volgens mijn niet zoveel, buiten temp is wel aardig hoog maar geloof niet dat de motor dan al echt goed is opgewarmt. Als hij gisteren vol bovenin stond ook na een korte afstand zou het mij niet verbazen als er teveel olie inzit.

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

28 mei 2012 6:52

Ik zeg warm rijden - op bedrijfstemperatuur - en even met de peilstok olienivo meten. Lees ook de tip van Hette: heb je je v-snaar nog gecheckt?

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

28 mei 2012 7:34

+1, Ik gok ook op een vastlopende dynamo.

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

28 mei 2012 10:39

Je hebt de 964 pas een paar weken, dan ga je er toch mee terug waar je hem gekocht hebt? :scratch:
Lijkt mij gewoon een garantie klusje! :idea:

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

28 mei 2012 13:11

Nee joh zelf uitzoeken is veel leuker en verstandiger

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

28 mei 2012 22:35

kan iemand mij vertellen of het kan zijn dat de rubbertje's bij de kleppen kunnen scheuren en lekken (heb gehoord dat het vaker voorkomt bij een 964)

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

28 mei 2012 22:47

Ik kan me er niets bij voorstellen.

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

28 mei 2012 23:04

Zwetende kleppendeksels: het komt voor. Wat olie op de warmtewisselaars ook maar dit lijkt me toch echt een ander probleem.

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

28 mei 2012 23:08

Ah klepdekselzweet. Ik zie.

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

29 mei 2012 10:01

jeroentje.nl schreef:kan iemand mij vertellen of het kan zijn dat de rubbertje's bij de kleppen kunnen scheuren en lekken (heb gehoord dat het vaker voorkomt bij een 964)


Klok en klepel :?: :wink:

Klepdekselpakkingen kunnen gaan zweten/lekken - ook kan het zijn dat de coating van de klepdeksels aan het vergaan is - en het niet aan de pakking ligt - in dat geval kan je de klepdeksels (laten) stralen of vervangen.

De 964 was bekend om de lekkende kop/voet pakkingen - door uitdroging word deze hard en dicht niet meer af .. ook de 993's zijn daar al aan ten prooi gevallen.

Het komt ook nog weleens voor dat men van (type) olie wisselt - en er daardoor enige lekkage (zweten) op treedt ...

Etc Etc

De ene reparatie is war duurder dan de ander :idea:

Re: Porsche 964 cabrio accu lampje brand / begon ineens te r

29 mei 2012 11:11

Maarten schreef:Zwetende kleppendeksels: het komt voor. Wat olie op de warmtewisselaars ook maar dit lijkt me toch echt een ander probleem.


Klopt dat heb ik gehad met de 993 :idea:
Kleppen hoeven niet meer gesteld te worden waardoor de pakkingen (te) hard worden en kunnen gaan lekken :idea:
Plaats een reactie