Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

kleppen in uitlaat 997 GT3

03 jun 2012 14:26

Hallo,


De 997 GT3 heeft kleppen in de uitlaat, die je middels een knopje op de moddenconsole kan openen en sluiten.

echter de invloed is beperkt... boven de 4500 (+/-) gaan ze bij veel gas ALTIJD open.
En op de "open" stand blijven de kleppen tot +/- 3000? altijd dicht, daarna gaan ze wel snel open.
Ook (vanwege geluidseisen) gaan de kleppen bij een bepaalde snelheid (ergens rond 50-70kmh) altijd even dicht.

Is er een simpele mod (zekering eruit halen?) waardoor je de kleppen bijvoorbeeld ALTIJD open kunt laten staan??
Een sportuitlaat is niet nodig, want open is het geluid prima, alleen die kleppen hebben teveel een eigen wil.

Re: kleppen in uitlaat 997 GT3

03 jun 2012 14:52

Kijk maar hier http://www.youtube.com/watch?v=z1V9lW1CW-4 en http://vimeo.com/12537464

Bestellen doe je hier: http://www.carnewal.com/

Werkt super; ik heb zelf ook zo'n kastje.

Je kunt trouwens ook gewoon een stekkertje los trekken. Dan is het gewoon 'altijd aan' en kun je het geluid dus niet meer zomaar 'uitzetten'. Lijkt me zonde van een dergelijk duur en schakelbaar systeem.

Re: kleppen in uitlaat 997 GT3

03 jun 2012 14:57

Heb hetzelfde gehad; oplossing is vrij eenvoudig: kastje van Carnewall monteren (heb ik ook gedaan).

Die komt tussen de aansturing vanuit de ECU en de aansluiting op de uitlaat. Daarbij krijg je dan een afstandsbediening waarmee je alsnog de klep open/dicht kan zetten.
Maakt een gigantisch verschil :cheers:

http://www.youtube.com/watch?v=z1V9lW1CW-4 voor een voorbeeld. Zoek even op carnewall pse remote control dan vind je het wel.

Overigens heb ik geen connectie met carnewall maar ben zelf gewoon erg blij met het resultaat :salut:
was wel even een uurtje of 2 prullen, maar dat kwam vooral ook doordat de motor van de Cayman wel heel erg ver weggestopt zit en je alles natuurlijk heel netjes wil doen :)

Re: kleppen in uitlaat 997 GT3

03 jun 2012 14:58

ah, ja, zo'n kastje/afstandbediening ken ik. Je kunt ze dan altijd open of altijd dicht zetten... ook handig voor trackdays met geluidslimiet.

Maar toch even ter info: waar zit het stekkertje, mocht ik ze toch even op "altijd open" willen zetten .. :D

Re: kleppen in uitlaat 997 GT3

03 jun 2012 16:19

Bij de reguliere 997 (ik denk ook GT3) motoren aan de rechterkant:

http://1.bp.blogspot.com/_DG8FbFDX68o/SlAoKU2VraI/AAAAAAAAANc/7kvfyXxLdvA/s1600-h/997pse.jpg

Bij X51 motoren zit ie trouwens links.

Re: kleppen in uitlaat 997 GT3

04 jun 2012 22:27

Je kunt ook het PC vragen of ze een schakelaartje in de asbak of onder de armsteun willen inbouwen waarmee je het snelheidssignaal onderbreekt, werkt dan het zelfde als de stekker eraf halen maar je kunt het systeem dan ook weer eenvoudig terugzetten of de standaard af fabriek werking.

Het effect van kleppen open viel me enigzins tegen aangezien het verschil er alleen is tussen de 50 en 70 ( of iets in die regionen), hij brult dan iets harder maar geen wereld van verschil. Op die snelheid gingen eerder de kleppen dicht als ze open stonden. Daarbij moet ik zeggen dat ik lang erover twijfelde of de kleppen bij die snelheid ueberhaupt dichtgingen in de fabriekssetting omdat ik zo tevreden was over het standaard PSE geluid met kleppen in actieve stand.

Maar niets zo simpel als even de stekker losnhalen, proefrijden en zelf je besluit nemen.

Re: kleppen in uitlaat 997 GT3

05 jun 2012 13:36

bij mijn 997 S MKII gaan de kleppen nooit dicht bij bepaalde snelheid; die regeling blijkbaar verwijderd bij de laatste 997?...

de aangegeven stekker is 'em inderdaad. dat kastje regelt vacuum al/niet naar de kleppen.
MET onderdruk gaan kleppen dicht, daarom bij mijn P. na starten altijd even open - hoewel schakelaar altijd uit/kleppen-dicht staat (eerst :wink: ) - en na even draaien de onderdruk de kleppen dicht zet.

Re: kleppen in uitlaat 997 GT3

05 jun 2012 16:03

He Paul,

Help me even. Volgens mij (of ik begin doof te worden) start mijn 997.1 altijd met kleppen dicht. Als ik hem vervolgens open zet heb ik niet 100% zekerheid of ze uberhaupt ooit dicht gaan. Zou kunnen maar zelfs als ik bij 180 of zo de knop afzet dan hoor ik echt verandering. Ik rijd donderdag weer een stukje dan zal ik die stekker wel even lostrekken kijken of ik verschil merk. Jullie denken dus dat PSE zichzelf uitschakelt afhankelijk van snelheid/ toerental

Re: kleppen in uitlaat 997 GT3

05 jun 2012 22:04

Paul II schreef:bij mijn 997 S MKII gaan de kleppen nooit dicht bij bepaalde snelheid; die regeling blijkbaar verwijderd bij de laatste 997?...

Nee, dat dacht ik ook een tijd lang aangezien ik geen duidelijk waarneembare overgang kon waarnemen bij een bepaalde snelheid c.q. alles goed voelde (dwz meer dan tevreden met het geproduceerde geluid van de PSE). Na wat research was ik echter toch niet meer zo zeker dus heb ik de proef op de som genomen (er zijn er meer die zoals ons twijfelen of wel wordt afgeregeld) om het zelf dan maar vast te stellen. Uitkomst, ook bij de nieuwere modellen wordt nog gewoon afgeregeld. Wat ik echter al hierboven schreef, de winst is minimaal en alleen maar bij een zeer specifiek toerenbereik en snelheid waar te nemen (om het goed waar te nemen moet je direct kunnen schakelen tussen dynamisch open en altijd open)....maar genoeg om het toch te doen.

De auto start altijd met de kleppen open omdat ze dmv onderdruk juist dicht gaan, die moet eerst door de motor opgebouwd worden. Als je de vacuum slang van de uitlaat af zou halen (en afdoppen) staan ze ook altijd open. Da's een andere manier om ze altijd open te houden.

Snelheidsregeling op de PSE heeft iets met europese regeltjes te maken. Overigens vraag ik me af of de 997.1 niet met een relais bij de voetenruimte werkt ipv de stekker achtering of is dat bij de 996??

Re: kleppen in uitlaat 997 GT3

05 jun 2012 22:27

Ik heb hier de documenten voor me liggen, inbouw pse tequipment porsche 997 '09, omdat
ik aant informeren ben hoe en wat inbouw origineel pse mogelijkheid. Noel, of Paul, is dit echt een aanwinst?

Re: kleppen in uitlaat 997 GT3

06 jun 2012 7:53

Goedemorgen, ik wil voorop stellen dat ik bepaald geen techneut ben. Bij de aanschaf van mijn 997 4S (2010) heb ik bij Porsche Centrum Leusden achteraf een origineel sportuitlaatsysteem laten monteren. Bij aflevering werd aangegeven dat het voordeel hiervan is dat de kleppen altijd over het hele toerenbereik open staan. Bij het omzetten van de schakelaar is dat ook duidelijk waarneembaar. Wel heb ik daarbij een apart knopje onderin het vakje biij de pook. Misschien heb je wat aan deze info. Ik ben in ieder geval erg tevreden met het resultaat.

Re: kleppen in uitlaat 997 GT3

06 jun 2012 13:28

Waarom zou je een kastje aanschaffen als je ook een stekkertje los kunt trekken en eventueel indien gewenst ook weer aan kunt sluiten? :scratch:

Re: kleppen in uitlaat 997 GT3

06 jun 2012 13:47

tja. een afstandsbediening om het geluid van je uitlaat te modden...

Re: kleppen in uitlaat 997 GT3

06 jun 2012 16:21

Geen app op je Iphone?
Staan bij gewoon altijd open.

Re: kleppen in uitlaat 997 GT3

06 jun 2012 17:53

@RSR, hoe heb je dat gedaan dan? vastgelast of ook gewoon die stekker eruit getrokken. Heb de auto uurtje geleden weer opgehaald bij PZ Düsseldorf. Mijne had ook last van de slechte warme start en na vervangen van de kabel onder garantie start ie nu in ieder geval als een zonnetje.

Re: kleppen in uitlaat 997 GT3

08 jun 2012 16:45

ed-naat schreef:Ik heb hier de documenten voor me liggen, inbouw pse tequipment porsche 997 '09, omdat
ik aant informeren ben hoe en wat inbouw origineel pse mogelijkheid. Noel, of Paul, is dit echt een aanwinst?

PSE tov standaard, 100% zeker van toegevoegde waarde als je het geld ervoor kunt of wilt missen. Ik zou geen Porsche meer zonder willen.

Mbt kleppen wel of niet altijd open, een goed geinformeerd PC zal bevestigen dat er een regeling op zit'. Daarnaast, waarom zou Porsche een "duur" systeem bouwen waarbij de PSE is aangesloten c.q. wordt aangestuurd door een snelheidssignaal incl software c.q. zijn er aftermarket kastjes in de handel om dit te omzeilen? Niets zo simpel en betrouwbaar dan een knopje dat de kleppen open zet c.q. dicht laat gaan zonder overige electronica en aansturing. Bij oudere modellen is het een kwestie van de pin van het snelheidssignaal ombuigen/weghalen in het relais bij de nieuwere modellen moet de stekker getrokken worden of het snelheidssignaal met een knop onderbroken worden.

@Pieter_996: ik zou eerst gewoon de stekker loshalen (metalen beugeltje indrukken en loshalen, kinderspel), proefrijden en als je enthousiast bent over de toegevoegde waarde ervan zou ik een structurele oplossing zoeken. Veel PC's bouwen dat in zeker in DLD. Het verschil met de stekker af zul je alleen bij specifieke snelheden en toerentallen echt merken.
Plaats een reactie