Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

991 gereden, met een voor mij verrassende conclusie!

07 jun 2012 21:19

Beste mede liefhebbers,

Op 1 juni heb ik deelgenomen aan de Porsche driver training level 1 op het testbaantje in Lelystad.
Het was een heel leuke dag, vooral geleerd hoe goed de elektronische hulpmiddelen van Porsche zijn (die ik allemaal niet op mijn 996 MK1 heb :D )
Waar ik dit topic echter voor open, is mijn ervaring met de Porsche 991 Carrera S coupé en cabriolet.

Bij het laatste event van de dag stonden er 5 auto's voor ons klaar om de kombaan mee te betreden. 2x een Boxster S en 3x een 991 Carrera S (1x cabrio).
Alle auto's waren voorzien van PDK en sportchrono, op de baan moesten we achter de instructeursauto blijven die maximaal ongeveer 200km/h reed.

Nu mijn gedachten:

Zelf rijd ik sinds een jaar een 996 MK1 cabriolet met handbak en RSR uitlaat. Ik heb geen hulpmiddelen op ABS na, en ben heel sceptisch over automaten in sportwagens.
Het geluid van de standaard 996 MK1 en MK2 vind ik veel te braaf, het laat nauwelijks iets van zijn prestaties horen dus daarom heb ik een - toch beschaafde maar fantastische - RSR uitlaat modificatie laten doen waardoor het geluid heerlijk loskomt als je het wil.
Ik denk altijd ontzettende liefhebber te zijn van een "pure" rijbeleving, zo is mijn auto nog voorzien van een kabel aan het gas, en heb ik geen hulpmiddelen/automatisch aanpassend onderstel / elektrisch sturen (behalve ABS) etc. etc. zoals jullie weten.

Mijn auto is fantastisch en veel beter kan ik het me niet voorstellen, sneller is zinloos, hulpmiddelen doden emotie. De enige upgrade qua beleving is een GT3 of een oude luchtgekoelde 911.

Nu stap ik in de 991:

Het eerste wat ik denk is: Dit lijkt net een Panamera, veel te luxe voor een 911. Ik heb ook echt geen gevoel in een 911 te zitten maar in een Panamera. Het is heel ruimtelijk en mooi, het speelse is ervanaf. Dit ervaar ik zeer negatief doordat ik een compact gevoel wil hebben in een sportauto, dit wekt de indruk dat de auto licht is.
Ik start de motor, zet de vering op zijn hardst en de elektronica op zijn hoogste tolerantiegrens (de stand vóór alles uit, dus het grijpt bij kritieke gevallen wel in) door middel van de sport plus knop, en ik zet de sportuitlaat die erop zit door middel van een knop open.

GRAUWGRRRRRRRRRR, daar gaat de motor aan, het is het heerlijkste Porsche geluid wat ik OOIT gehoord heb. Dit vaandel werd voorheen gedragen door het machtige geluid van een 964 cuprohr.
Nou, dat belooft wat..... maarja die automaat!
Ik rijdt, geef een beetje gas en verken de auto een beetje..... daarna - - - volgas vanuit 100 naar 200.
De versnellingsbak: BAM, BAM, BAM, met keiharde klappen KNALT hij letterlijk door zijn verzetten heen, vergezeld met een enorm kabaal aan uitlaatgeluid, bij gas los zijn zelfs plofjes en borrels te horen, als een draak spuwt hij de onverbande benzinersten in de uitlaat!!! (en dit voor de Porsche sportuitlaat, dus niets aftermarkets!!!!)
Dit was pure sensatie, iets wat ik nog nooit eerder had meegemaakt. Op papier is een 991 Carrera S PDK maar ongeveer 1 seconde sneller van 0 naar 100 dan mijn 13 jaar oude 996, maar door het geluid, het brute en snelle schakelen en de strafheid van de vering (in sportplus véél strakker dan de 996) is zelfs de beleving vele malen hoger!
Toeren! Schijnbaar oneindigende toeren! De boel klinkt zo snerpend alsof de auto dubbel zoveel toeren draait als mijn 996! (De ervaring was nog intenser in de cabrio die ik later reed, het dak was zelfs dicht)

Natuurlijk, in je achterhoofd weet je dat het uitlaatgeluid volledig gecomponeerd is en door middel van technisch vernuft kunstmatig in het interieur gebracht wordt, en dat de hardheid van de vering bij ieder hobbeltje berekend wordt door een computer, en dat een computer snel voor je schakelt...... maar dit alles vergeet je zodra je rijdt!

Ik had nooit gedacht dat het verschil tussen mijn geweldige 911 uit 1999 zó groot kon zijn met het jongste model. Ik verwachte een beetje duffe ervaring, te gepolijst, geen emotie. Alles was minder waar. Prachtig, Porsche kan het nog!

Additionele informatie:
-Ik heb ook geprobeerd zelf te schakelen, maar de flippers zijn van plastic en voelen aan als een playstationstuur, en de schakelknoppen bij de wagens zonder flippers daar durven we nieteens over te spreken.
-Het dak van de cabriolet zit geniaal in elkaar. Het wekt de indruk een softtop te zijn en is dit in essentie ook, maar vanbinnen is een constructie met perfect op elkaar aansluitende platen. Dit ziet héél netjes uit zonder het gevoel te verliezen dat je in zo'n prachtig klassieke softtop zit.

Ik hoop dat jullie het een fijn en interessant verhaal vonden, mijn doel is duidelijk: Ik moet ooit in een 991S!!! :D
Laatst bijgewerkt door R.M.Boosten op 08 jun 2012 21:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

07 jun 2012 21:34

Paar weken geleden in een 991 Carrera S PDK gereden.

Vond het (ook) een erg fijne wagen. :wink:

Paddle shift PDK beviel juist erg goed.

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

07 jun 2012 21:37

Bedankt voor je verhaal :thumleft:
Gewoon van het "kijken" is mijn enthousiasme voor de 991 laag.
Inderdaad teveel Panamera.
Moet dus ook een proefrit doen :drive:

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

07 jun 2012 21:40

Mooi verhaal! Ik had het eigenlijk al een beetje verwacht van die 991 na wat je erover hoort/leest.

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

07 jun 2012 21:40

heerlijk onder woorden gebracht :thumleft:

thnx for sharing 8)

ik kan niet wachten eer ik er 1 voor m,n lens heb :cheers:


.

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

07 jun 2012 21:54

Mooi verhaal, al overwogen om reclame schrijver te worden :?: :mrgreen:

Ook herkenbaar, je denkt dat je (eigen) huidige auto top is, en dan kom je tot de ontdekking dat het allemaal nog
veel beter kan

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

07 jun 2012 22:09

Mooi verhaal. Fijne opbouw naar de climax. Vooral grappig wat eerst je verwachtingen waren....

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

07 jun 2012 22:11

thx, eindelijk een relaas van een liefhebber die duidelijk een Porsche met een Porsche vergelijkt.

anyway, blijf jij maar posten. :thumleft:

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

07 jun 2012 22:17

Zelf heb ik de 991S nog niet geproeft, maar denk dat de 997.2S welke ik nu rij aardig in de buurt komt. :mrgreen:

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

08 jun 2012 7:30

Ik zag gisteravond een splinternieuwe GELE 991 in Sittard op het industrieterrein staan, toen droomde ik even weg...

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

08 jun 2012 7:51

Mooi verslag!! :thumleft:

Ik hoor dan ook alleen maar goede verhalen over de PDK automaat. Zou het dan echt waar zijn!? :popcorn:

Is er nog wel een 991 met gewoon een schakelbak? :mrgreen:

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

08 jun 2012 10:40

Mooi verhaal, leuk onder woorden gebracht.

Ja er is een 991 met handbak, standaard is een 7-bak handgeschakeld.

Even een kleine aanvulling/ correctie. Een 996 heeft ESP, dus niet alleen ABS om je uit de narigheid te houden. Ga maar eens (op een industrieterrein of grote parkeerplaats) heel hard rondjes rijden, dat lampje wat dan gaat knipperen is niet van t abs...

@Ed-Naat, jij rijdt toch niet op Aachen kenteken? Ik zag gisteren in Valkenburg een auto staan die wel wat van de jouwe weg had. Reed er voorbij dus heel precies heb ik t niet gezien

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

08 jun 2012 11:01

Effe op mobile.de gekeken.
Staan 195 991's te koop, waarvan 20 met handbak.
1 op de 10 wil dus nog :drive:

Mooi verhaal btw. :thumleft:

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

08 jun 2012 12:40

Leuk verhaal, zo zie je maar weer eens dat je zoiets eerst zelf mee
moet maken voordat je er een oordeel over kunt geven :thumleft:

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

08 jun 2012 12:48

Bekend verhaal, afgeven op iets wat je niet hebt, dan zelf de ervaring opdoen en daarna een heel andere mening hebben :scratch: Maar leuk dat de 991 goed is bevallen :drive:

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

08 jun 2012 12:50

is m.i. geen afgeven maar een gezonde dosis scepsis....

Beter dan alles omarmen wat nieuw is en wat je zelf niet hebt ervaren....en dan teleurgesteld raken zodra je het hebt

dus de enige Porsche die beter klinkt dan de 964 met Cuprohr is de 991 S,..... waarvan akte :ba:

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

08 jun 2012 14:32

@pieter_996, mijne stond gister netjes in de garage, ben nog steeds met de ombouw stoelen bezig. En ook nl kenteken. :salut:

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

08 jun 2012 15:00

de Fiscalist schreef:is m.i. geen afgeven maar een gezonde dosis scepsis....


Als je iets niet hebt ervaren, is scepsis helemaal niet nodig. Dat blijkt maar weer eens.

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

08 jun 2012 15:04

de Fiscalist schreef:dus de enige Porsche die beter klinkt dan de 964 met Cuprohr is de 991 S,..... waarvan akte :ba:

Denk het niet. Alleen van binnen klinkt hij beter. Buiten de auto zeker niet. Het geluid dat je in de auto hoort is digitale namaak. Helemaal nep. Mooie nep maar wel nep. :mrgreen:

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

08 jun 2012 16:43

R.M.Boosten schreef:Ik heb ook geprobeerd zelf te schakelen, maar de flippers zijn van plastic en voelen aan als een playstationstuur, en de schakelknoppen bij de wagens zonder flippers daar durven we nieteens over te spreken.

Ahhh een PDK beginneling, je moet de ventilatieroosters ook op de flippers richten, airco vol aan zetten en dan voelen ze mooi koud metalig aan :mrgreen:

Ik herkende je gevoel niet toen ik het las en ben uit nieuwsgierigheid toch even de garage in gelopen, mijn flippers zijn toch echt van metaal. Maar ik zou het vreemd vinden als Porsche twee soorten flippers gebruikt. De drukknoppen zijn idd meer r#kknoppen.
Verder, goed verhaal :thumleft:

Remmel schreef:Ik zag gisteravond een splinternieuwe GELE 991 in Sittard op het industrieterrein staan, toen droomde ik even weg...

Is van Salvino, van dat breekbare doorzichtige spul. Jouw kleurtje he Remmel :wink:

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

08 jun 2012 18:30

Bedankt voor jullie reacties!

@Pieter_996, een 996 heeft niet standaard ESP. Dit is bij de MK1 alleen op de turbo en carrera 4 standaard, bij de carrera 2 was dit een optie die op mijne dus niet zit. Later is dit wel standaard toegevoegd.

@apolo2 Het zou best kunnen dat ik dun aluminium als plastic heb ervaren, hoe dan ook ik vond het helaas niet erg overtuigend aanvoelen, ik miste vooral een klik in de flipper als ik schakelde!

@Subdriver, De 991 sportuitlaat klinkt ook buiten formidabel, echter niet zo diep en indrukwekkend als de 964 cuprohr, ik had het inderdaad over de beleving binnenin :).

@Erwin, mijn negatieve visie bleek inderdaad onterecht, echter had ik deze zeker niet doordat ik de auto niet heb (want dat heb ik nu nog steeds niet dus zou ik nu nog steeds slecht erover spreken) en bij de 997 had ik dit ook absoluut niet toen die uitkwam.

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

08 jun 2012 19:48

@Noël: stond inderdaad bij Salvino, dus jij hebt hem al vaker gezien cq wist het al?
Vond het een mooi gezicht, ook al was ik op weg naar de "Lexus-event" bij intro van de nieuwe GS450h...
Sorry ff off-topic...

Maar ik kan me goed voorstellen dat de 991 een hele verbetering is naast de 996 MK1.
Voor mij dus niet echt een verrassende conclusie en zeker niet verassend of je moet via het crematorium, dan weer wel...

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

08 jun 2012 19:58

R.M.Boosten schreef:@apolo2 Het zou best kunnen dat ik dun aluminium als plastic heb ervaren, hoe dan ook ik vond het helaas niet erg overtuigend aanvoelen, ik miste vooral een klik in de flipper als ik schakelde!

@Subdriver, De 991 sportuitlaat klinkt ook buiten formidabel, ik had het inderdaad over de beleving binnenin :).

idd, de doorsnee PC muis heeft meer "klik" wat dat betreft. Aan de andere kant is het de vraag of zo'n klik op de lange termijn bij veel geschakel niet gaat storen. Het geeft wel wat meer quality feel zo'n klik.

De 991 werkt met menbramen die het aanzuiggeluid versterken in het interieur, dat is denk ik wat je ervaren hebt.

@Remmel: ik was idd al eerder geschrokken ehhh ik bedoel op de hoogte van de knalgele gele 991 idd :mrgreen:

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

08 jun 2012 21:10

Remmel schreef:@Noël: stond inderdaad bij Salvino, dus jij hebt hem al vaker gezien cq wist het al?
Vond het een mooi gezicht, ook al was ik op weg naar de "Lexus-event" bij intro van de nieuwe GS450h...
Sorry ff off-topic...

Maar ik kan me goed voorstellen dat de 991 een hele verbetering is naast de 996 MK1.
Voor mij dus niet echt een verrassende conclusie en zeker niet verassend of je moet via het crematorium, dan weer wel...



Spelvout aangepast ;)

Re: 991 gereden, met een voor mij verassende conclusie!

08 jun 2012 22:33

R.M.Boosten schreef:@Erwin, mijn negatieve visie bleek inderdaad onterecht, echter had ik deze zeker niet doordat ik de auto niet heb (want dat heb ik nu nog steeds niet dus zou ik nu nog steeds slecht erover spreken) en bij de 997 had ik dit ook absoluut niet toen die uitkwam.

Erwin doelt ongetwijfeld op de ongelooflijke hoeveelheid bagger die de 996'en al over zich heen gekregen hebben, en nog steeds krijgen, en dan in vele gevallen van mensen die er nog nooit mee gereden hebben.
Denk ik...
Plaats een reactie