Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
24 jun 2012 11:36
voor de APK moest een draagarm achter vervangen worden (rubber kapot) en daarna moest de auto dus opnieuw worden uitgelijnd.
Het in- en uitbouwen komt op EUR 92,53, wat me wel redelijk lijkt.
Maar dan het uitlijnen, op mijn factuur staat hiervoor letterlijk:
wagen v. en a.-zijde (uitl) uitgelijnd, EUR 108,-
wagen v. en a.-zijde (uitl) afgesteld, EUR 216,-
dus opgeteld na 20% classic korting en btw: 308 euro
ik vind dat aan de hoge kant, wat is jullie mening/ervaring?
mocht dat nog wat uitmaken; de meetwaarden voor uitlijnen waren op 3 na alle binnen spec
24 jun 2012 11:44
Voor een Porsche dealer "normale" prijzen volgens mij.
24 jun 2012 12:01
Weet dat het bij een 997 best veel werk is. Bij profile zeiden ze dat het zeker 1,5 uur zou duren. Maar i.d.d. 308 euro is stevig te noemen.
24 jun 2012 12:09
Als ik het goed begrijp is die 308 euro meer dan alleen de uren voor het uitlijnen. (?)
24 jun 2012 12:10
Uitlijnen ken ik, maar wat bedoeld men met afstellen?
24 jun 2012 12:23
Geen idee...er is mij alleen verteld dat ie uitgelijnd moest worden na draagarm vervanging (en het afstellen zal wel bij het uitlijnen horen?)
24 jun 2012 12:25
Het in- en uitbouwen voor de draagarm is dit zonder de prijs van de draagarm?
of hebben ze er andere rubbers ingeperst?
24 jun 2012 12:59
Nee, die staat apart: draagarm zelf kostte 223,60 ex....wat ik hierboven vermeld is alleen arbeid.
24 jun 2012 14:49
Heb in oktober nagenoeg dezelfde prijzen betaald bij PCG. Zat ook iets teveel speling op een draagarm bij de APK. Advies was toen om beide draagarmen te vervangen en uitlijnen èn afstellen. Schrok ook van de prijzen. Afstellen is voor de 993 een aardige klus heb ik me altijd laten vertellen...
Bij mij waren de prijzen (ex porsche klassiek korting en btw):
Spoorstang uit- inbouwen: 96,75 (p/stuk)
Uitlijnen: 107,50
Afstellen: 215,00
Draagarm: 219,20 (p/stuk)
24 jun 2012 15:13
Jullie weten toch wel dat bijna zo niet alle porsche dealers het uitlijnen uitbesteden? Zou gewoon kijken naar een bedrijven in de omgeving, toen ik de 964 ging uitlijnen stond er op dat zelfde moment een 993 turbo S van porsche centrum groningen.
24 jun 2012 15:56
Bassen schreef:Jullie weten toch wel dat bijna zo niet alle porsche dealers het uitlijnen uitbesteden?.
In Heteren (PCG) iig niet, hebben er aparte uitlijn laser apparatuur voor staan.
24 jun 2012 16:46
sebastian schreef:... op mijn factuur staat hiervoor letterlijk:
wagen v. en a.-zijde (uitl) uitgelijnd, EUR 108,-
wagen v. en a.-zijde (uitl) afgesteld, EUR 216,-
ik vind dat aan de hoge kant, wat is jullie mening/ervaring?
Mijn mening en ervaring is dat dit een hele normale nette prijs is.
Om een wielstandmeting te doen moet een bedrijf gok ik een kleine Euro 100.000,- hebben geïnvesteerd om uberhaupt iets te kunnen meten.
Met de hele meting ben je zo ruim een kwartier bezig.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de dealer naast arbeid wat extra's rekend voor gebruik van die dure apparatuur en doet dat netjes door Euro 108,-te berekenen.
Daarna blijken er 3 standen buiten de toleranties te vallen en die moeten worden gecorrigeerd.
Daarvoor moeten extra onderdelen worden gedemonteerd om bij de afstelpunten te komen en als je één stand afsteld,
wijzigd niet alleen die ene stand waardoor meerdere afstelpunten moeten worden losgedraaid en gecorrigeerd.
Daar is tijd voor nodig en voor die extra arbeid werd Euro 216,- berekend .
Allemaal normale kosten om tot een goed resultaat te komen, niks om je zorgen over te maken.
@Bassen, volgens mij hebben de meeste dealers uiteraard wel zelf uitlijnapparatuur.
24 jun 2012 17:05
Bassen schreef:Jullie weten toch wel dat bijna zo niet alle porsche dealers het uitlijnen uitbesteden?
PCE doet het zelf met eigen apparatuur. Welke dealer ken jij die het niet zelf doet?
@erwin en @wannahave: bedankt voor de uitgebreide info! voelt alweer wat beter...
24 jun 2012 17:07
Misschien was die info wat gedateerd. Ook Porsche dealers gaan met hun tijd mee.
24 jun 2012 17:26
sebastian schreef: @erwin en @wannahave: bedankt voor de uitgebreide info! voelt alweer wat beter...
Voelt wat beter??
Het had super moeten voelen, had ik dus beter mijn best moeten doen met mijn mening en ervaring weer te geven
14 jul 2012 7:56
porsche rijden,porsche prijzen..................
14 jul 2012 9:28
geldt niet voor proefrijden hoorrrrr...
14 jul 2012 10:00
Bij mijn auto duurde het vorige maand bijna twee uur en dat kostte incl. BTW € 178,50. Maar ik moet zeggen; het is dan ook loopzuiver gedaan. Direct daarna op vakantie geweest (3300 km) en het was echt merkbaar. Hoewel ik in eerste instantie de prijs hoog vond en de benodigde tijd lang, ben ik toch erg tevreden.
( BTW het is gedaan door de Porschedealer)
14 jul 2012 14:22
Heb onlangs 175 euro betaald bij Prins techniek, lijnen en wegen. Eerste en laatste keer met 993.
14 jul 2012 17:48
En waarom is dat?
14 jul 2012 20:10
Onder andere omdat pas na het uitlijnen werd verteld dat ze de kinematic toe niet konden afstellen want geen apparatuur daarvoor.
De andere klachten ( stuur niet recht, veel te veel camber en een uitlijnrapport op basis van een turbo ipv carrera 2) hebben ze keurig opgelost maar al met al geen briljante ervaring.