Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
28 jul 2012 10:28
Hallo,
Ik heb een 3.2 ('85) met "lange" bak. Ik heb de auto meer dan 15 jaar nu.
Soms wil de bak niet uit de 3e versnelling komen. Je moet dan behoorlijk wat kracht zetten om hem eruit te halen. Ook wil het wel helpen om het koppelingspedaal weer op te laten komen en de schakeling later uit te voeren.
Het fenomeen doet zich vooral voor in de 3e versnelling echter ik krijg de indruk dat de 4e nu ook begint.
Ik heb dit al heel lang maar ik begin me er nu wel aan te ergeren.
Iemand vertelde mij onlangs dat het probleem misschien te maken heeft met de schakelvork. Ook heb ik gehoord dat misschien het een kwestie is van afstellen van de schakelstang(en).
Ik ben geen sleutelaar dus ik heb werkelijk geen idee waar de oorzaak kan liggen.
Iemand een idee?
Groet,
Paul
28 jul 2012 11:16
Had dit wel met mijn SC, ook erruug stug schakelen en heb toen de bak laten doen
Nooit geen spijt van gehad, je koppeling blijft toch niet plakken neem ik aan
Suc6
28 jul 2012 13:49
Ik had ook zoiets, is opgelost met een beetje vet tussen de kunststof busjes onder de schakelpook.
28 jul 2012 15:51
Versnellingsbak olie verversen wil ook wel eens helpen.
Is een bekend euvel bij ouder wordende 915 bakken . . .
28 jul 2012 16:11
Gaat er nog iemand hier het woord SWEPCO tikken
28 jul 2012 17:22
jij toch . . . ? ? ?
28 jul 2012 20:14
molen934 schreef:Had dit wel met mijn SC, ook erruug stug schakelen en heb toen de bak laten doen
Nooit geen spijt van gehad, je koppeling blijft toch niet plakken neem ik aan
Suc6
Bak is gedaan, koppeling ook.
28 jul 2012 20:15
Nine-eleven schreef:Versnellingsbak olie verversen wil ook wel eens helpen.
Is een bekend euvel bij ouder wordende 915 bakken . . .
Bakolie is ook vervangen tijdens de revisie.
28 jul 2012 20:17
molen934 schreef:je koppeling blijft toch niet plakken neem ik aan
Suc6
Geen idee, zou best eens kunnen. Wat is hier de oorzaak van en hoe is dit te verhelpen?
De koppeling is ook reeds vervangen.
Gr.,
Paul
28 jul 2012 21:34
Paulus de B. schreef:molen934 schreef:je koppeling blijft toch niet plakken neem ik aan
Wat is hier de oorzaak van en hoe is dit te verhelpen?
De koppeling is ook reeds vervangen.
1) Krukaskeerring lekt
2) Prise-as keerring lekt
3) Prise-as / koppelingsplaat niet lichtjes ingevet met chroommolybdeen vet
4) Prise-as of koppelingsplaat beschadigd door slechte montage
Om zo maar even wat te noemen . . .
29 jul 2012 18:47
Vaak gewoon kwestie van afstellen. Specialist moet je kunnen helpen.
02 aug 2012 11:14
Klinkt mij ook als afstellen; een specialist kan je hier inderdaad goed bij helpen en zal niet zo veel kosten.
02 aug 2012 12:56
Je kan dit makkelijk zelf nakijken, is allemaal redelijk simpel.
Tip:
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... ements.htm
03 aug 2012 9:29
Kort samengevat:
1. Koppeling losmaken tussen stoelen achteraan (jaja, eerst deksel verwijderen...)
2. Schakelpook tussen 1 & 2 zetten en houden (in neutraal, maar volledig links dus), doe je best met 2
3. Koppeling tegenwijzersin draaien tot je niet verder kan
4. Koppeling vastmaken
Benodigdheden:
2 sleutels maatje 13
1 kruisschroevendraaier
03 aug 2012 10:10
wat is een lange bak?
kan ook zijn dat je synchro's op zijn. of meer.
03 aug 2012 19:03
die van mij gaat na revisie als het bekende scherpe mes door een pakje boter.
01 dec 2012 22:32
@Hans: heb jij een indicatie wat een revisie van een 915-bak kost?
Groet,
Bruno
02 dec 2012 17:43
Bruno, ik was ongeveer € 1550,= kwijt voor het rerviseren van een gedeelte van de bak. er zaten nog heel veel goede onderdelen in die uiteraard niet vervangen zijn. Bij mij waren het voornamenlijk de synchro`s (1 tm 5) hundezahnen (1 tm 4) 2x schakelringen, een complete pakkingset, een beetje olie en wat borgmoertjes daarbij opgeteld een 8 tal uurtjes voor het uit en in elkaar zetten van het geheel. (€ 520,=) Koppeling etc was allemaal nog in nieuwstaat, het is natuurlijk wel afhankelijk wat er allemaal bij jou nog meer versleten is en vermoed dan ook dat een compleet revisie van de bak zomaar € 2500,= zal kunnen gaan kosten en dan de uurtjes er nog even bij. Het is wel een wereld van verschil zoals hij nu is, hij schakelt federlicht en best nauwkeurig en is vrij van bijgeluiden.
02 dec 2012 18:03
Hans, bedankt voor de info. Door wie heb je het laten doen?
Groet,
Bruno
02 dec 2012 19:39
Robert Visser in Hilversum, prima plaats voor je auto. Tussendoor altijd even mogen kijken met een brede uitleg over het geheel.
02 dec 2012 20:34
Da's goed om te horen, heb ik hem namelijk ook in onderhoud
02 dec 2012 21:27
Check ook effe of er wel "genoeg" olie in de bak zat.... Bij mij zat er namelijk te weinig in, en dan blijft de versnellingspook ook vast zitten.
03 dec 2012 0:06
Goede tip Dutchman, ga ik checken.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.