Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
07 aug 2012 21:38
Laatst toen we 5 dagen zomer hadden merkte ik iedere middag als ik naar huis reed dat de motorolie temp. hoger opliep dan normaal. Als ik aan de leidingen voelde die naar voren lopen waren ze koud. Het thermostaat opende dus niet. Heb er nog wat op getikt maar dat hielp ook niet. De temp. liep op tot 220 F, dat is net over de 100 C.
Vandaag heb ik het grote deksel van het thermostaat huis afgedraaid en het thermostaat eruit gehaald. Het kan goed schuiven en zit niet klem. Vervolgens het geheel in een pannetje aan de kook gebracht. Het werkt wel maar pas bij 100 graden C. Dat lijkt mij te laat ?
Op de thermostaat staat het getal 83 met een klein nulletje erachter, is dat een normale waarde waarbij hij open zou moeten gaan ?
Waar kan ik dit thermostaatje (dus zonder huis) bestellen ?
Zijn er nog andere 2.7 rijders ? Hoe warm wordt jullie motor ?
07 aug 2012 21:44
targa rijder schreef:Laatst toen we 5 dagen zomer hadden
dat was het dan ook wel voor 2012, dus waarsch kun je er weer een jaartje tegenaan zonder probleem
08 aug 2012 15:19
Op het gevaar af dat ik iets onintelligents zeg, bij mijn porsche is de Olietemperatuur altijd boven de 90graden en als ik stevig gas geef (buitentemperatuur 22graden of zo) loopt ie zomaar op naar 110/115gr
Dus eigenlijk lijkt jouw olietemperatuur me helemaal zo gek niet.
voor de slimmerikken, als de auto stilstaat in de garage is de olietemperatuur uiteraard niet boven de 90 graden...
09 aug 2012 16:00
targa rijder schreef:Laatst toen we 5 dagen zomer hadden merkte ik iedere middag als ik naar huis reed dat de motorolie temp. hoger opliep dan normaal. Als ik aan de leidingen voelde die naar voren lopen waren ze koud. Het thermostaat opende dus niet. Heb er nog wat op getikt maar dat hielp ook niet. De temp. liep op tot 220 F, dat is net over de 100 C.
Vandaag heb ik het grote deksel van het thermostaat huis afgedraaid en het thermostaat eruit gehaald. Het kan goed schuiven en zit niet klem. Vervolgens het geheel in een pannetje aan de kook gebracht. Het werkt wel maar pas bij 100 graden C. Dat lijkt mij te laat ?
Op de thermostaat staat het getal 83 met een klein nulletje erachter, is dat een normale waarde waarbij hij open zou moeten gaan ?
Waar kan ik dit thermostaatje (dus zonder huis) bestellen ?
Zijn er nog andere 2.7 rijders ? Hoe warm wordt jullie motor ?
100 graden voor olietemperatuur is een mooie waarde... Let op, het is geen koelvloeistof!!! Zolang de temperatuur van de olie niet hoger wordt dan 120 graden is er niet echt reden tot paniek op warme zomer dagen. Na 140 graden verliest motorolie zijn smerende eigenschappen dan is er wel een serieus probleem. Mooiste range voor motorolie is tussen de 90 en 110 graden. Mocht de temperatuur nu stelselmatig te hoog worden, dan even de motor wat rijker (laten) zetten. Benzine koelt ook en een te schraal afgestelde motor veroorzaakt ook een hogere bedrijfstemperatuur van een motor.
09 aug 2012 16:05
Pieter_996 schreef:Op het gevaar af dat ik iets onintelligents zeg, bij mijn porsche is de Olietemperatuur altijd boven de 90graden en als ik stevig gas geef (buitentemperatuur 22graden of zo) loopt ie zomaar op naar 110/115gr:
Bij mij is ie ALTIJD (behalve als de motor nog koud is natuurlijk
) 80 graden....
09 aug 2012 17:09
dat is nu het verschil tussen een Cayman en een echte sportwagen
(in de 997 is het net als in de 996 van Pieter...)
09 aug 2012 21:39
ja een Cayman is altijd in balans zie je wel, dit wordt perfect gereguleerd om tot de beste prestaties te komen
wat een kwaliteitsbak he, maar het was al bekend dat de Cayman de P is met de beste rij-eigenschappen en blijkbaar geldt dit dus ook voor de techniek
11 aug 2012 10:03
targa rijder schreef:Zijn er nog andere 2.7 rijders ? Hoe warm wordt jullie motor ?
Bij mij is de temperatuur meestal zo'n 95 tot 100 graden, bij warmer weer en hogere snelheden hoger. Jouw waarden lijken mij niet zorgelijk.
11 aug 2012 22:45
Anne 2.7 Dan neem ik aan dat bij jouw het thermostaat wel open gaat.
Kan zijn dat hij bij mijn P op het punt van opengaan staat, maar veel warmer zal het dit jaar wel niet meer worden. Dus kan ik het voorlopig niet testen.
Toch had ik liever dat de motor iets koeler bleef, laat hem nu altijd maar buiten afkoelen voordat ik hem in de garage zet. Is dat iets wat meer Porsche rijders doen ?
12 aug 2012 11:06
ik moet erg mijn best doen om hem boven de 90 gr te krijgen. voorkoeler opent bij 88 of zo.
14 aug 2012 9:37
mbembe schreef:ja een Cayman is altijd in balans zie je wel, dit wordt perfect gereguleerd om tot de beste prestaties te komen
wat een kwaliteitsbak he, maar het was al bekend dat de Cayman de P is met de beste rij-eigenschappen en blijkbaar geldt dit dus ook voor de techniek
Precies, de Cayman is alles wat de 911 had moeten zijn.
14 aug 2012 10:43
mbembe schreef:Pieter_996 schreef:Op het gevaar af dat ik iets onintelligents zeg, bij mijn porsche is de Olietemperatuur altijd boven de 90graden en als ik stevig gas geef (buitentemperatuur 22graden of zo) loopt ie zomaar op naar 110/115gr:
) 80 graden....
Misschien moet je een keer een forum lid die een echte Porsche rijdt laten rijden, wie weet wordt je motor dan een keer goed warm gereden?
14 aug 2012 10:46
Heerlijke auto, zonder twijfel,helaas minder emotie dan bij een 911.
14 aug 2012 18:32
Pieter_996 schreef:mbembe schreef:Pieter_996 schreef:Op het gevaar af dat ik iets onintelligents zeg, bij mijn porsche is de Olietemperatuur altijd boven de 90graden en als ik stevig gas geef (buitentemperatuur 22graden of zo) loopt ie zomaar op naar 110/115gr:
) 80 graden....
Misschien moet je een keer een forum lid die een echte Porsche rijdt laten rijden, wie weet wordt je motor dan een keer goed warm gereden?
14 aug 2012 23:10
targa rijder schreef:. . . laat hem nu altijd maar buiten afkoelen voordat ik hem in de garage zet. Is dat iets wat meer Porsche rijders doen ?
Aangezien ik een min of meer inpandige garage heb laat ik 'm 's zomers afkoelen met de garagedeur open (anders wordt het zo warm in de garage) . . . en 's winters afkoelen met de deur dicht (dan wordt het zo lekker warm in de garage)
20 aug 2012 13:28
Gistermiddag (bij een kleine 40gr buitentemperatuur) nog even gesport met een dikke Yamaha op de A40 hier in DE en toen liep de olietemperatuur toch eenvoudig op naar de 120gr.. bij mij.
20 aug 2012 13:30
Water- of Olie- temperatuur, Pieter?
20 aug 2012 13:32
Godzijdank alleen olie, water bleef netjes op 80. toen ik t wel weer geloofde en rustiger (lees niet continue doorjagen naar 7000+ toeren) ging rijden zakte hij terug naar 90/ 95