Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
30 sep 2012 18:54
wijze forumleden,
In mijn zoektocht naar een passende 964 ben ik er een tegengekomen die wordt aangeboden door een als betrouwbaar bekendstaande Porsche enthousiast, expert en specialist. Deze P is door hemzelf verleden jaar gekocht en geimporteerd en sindsdien door hemzelf bereden en ook onderhouden. Deze P is volgens zijn zeggen 'top' al zal een evt AKK door een andere specialist dat moeten bevestigen. Auto heeft relatief weinig km's gelopen en is qua kleurstelling en uitrusting courant te noemen . Vraagprijs ligt in de hogere regionen van de huidige 964 markt.
Echter......... Er zit geen onderhoudshistorie bij deze P; onderhoudsboekje noch fakturen.
Ik heb deze auto nog niet 'live' gezien maar de foto's zijn veelbelovend. Ook heb ik geen reden aan te nemen dat deze Specialist de zaken mooier voorstelt dan de werkelijkheid. Hij kent mijn motto van 'vertrouwen is goed maar kontroleren is beter'.
Wat is wijsheid? Overwegen om te kopen (ovbv akk en uiteindelijke prijs) of links laten liggen?
30 sep 2012 18:58
Als hij verder prima door de aankoopkeuring komt zou ik er geen problemen mee hebben.
30 sep 2012 19:19
+1........
30 sep 2012 19:22
Hogere prijsregionen en geen historie? No way
30 sep 2012 19:24
Ik zou er met mijn bod zeker rekening mee houden. Dus geen hoofdprijs betalen.
Er van uitgaande dat er een tijd komt dat jij er ook weer vanaf wil. Als particulier ligt dat toch net wat lastiger..
Laatst bijgewerkt door
MarkS op 30 sep 2012 19:28, in totaal 1 keer bewerkt.
30 sep 2012 19:25
Franz schreef:Als hij verder prima door de aankoopkeuring komt zou ik er geen problemen mee hebben.
+2.
30 sep 2012 19:41
En nog 1 maakt 3.
Goed of nog beter hangt niet van een boekje met stempels af.
Wel alles goed (of laten) controleren zodat er geen twijfel meer is.
30 sep 2012 19:57
Bij een eventuele verkoop in de toekomst, zal de nieuwe koper ook vragen om boekjes cq aantoonbare onderhoudshistorie. Hou er rekening mee dat het ontbreken van onderhoudshistorie de verkoopprijs naar beneden drukt, in de toekomst maar ook nu.
30 sep 2012 20:15
Het hele boekjes en historie verhaal blijft natuurlijk iets wat we met z'n allen hebben gecreeerd. Wanneer wij een 2ehands DD kopen schoppen we een paar keer tegen de banden , jippie er een paar knaken vanaf en nemen 'm mee. Het is wel de auto waar we dagelijks mee op pad willen terwijl de Porsche meestal binnen staat.
Het belangrijkste blijft dat je een goede auto koopt voor zover dit te meten is. Het boekje/historie zegt alleen maar iets over het verleden van de auto en ZEKER niet in welke toestand ie NU is. Ook de aankoopkeuring is een stukje van het geheel.
Mijn allereerste 3.2 uit 1985 was ik zo kwijt aan mijn specialist. Geen boekjes of historie maar hij wist als geen ander hoe goed, echt en zuiver deze auto was. En hij rijdt nog steeds rond!
30 sep 2012 20:21
@ Reesmees, je denkt èn praat teveel................................gewoon doen !!
30 sep 2012 20:24
Denk dat relevant is om te vragen waarom er dan geen historie bij zit. In ieder geval is op te vragen (met toestemming eigenaar) wie de vorige eigenaren zijn geweest.
30 sep 2012 20:25
Zou niet echt een probleem hebben met een auto zonder historie mits deze een zeer goede AKK uitslag heeft, zou er alleen niet de hoofdprijs voor willen betalen
30 sep 2012 20:29
@ivo: tuurlijk heb je gelijk. Een afgestempeld boekje is geen garantie bewijs maar weet jij hoe de volgende aspirant koper hierover denkt?
Aanbieder heeft P destijds zelf gekocht obv goede staat waarin deze verkeerde , ondanks gebrek aan documentatie. Weet wel dat deze koper heel veel verstand van P's heeft.
30 sep 2012 20:42
Reesmees schreef: maar weet jij hoe de volgende aspirant koper hierover denkt?
Omdat die de auto ook laat nakijken door iemand met verstand ervan. Een goeie specialist loopt 2x om een draaiende auto en kan je al veel vertellen, laat staan als ie er ook nog een rondje mee rijdt. Boekjes erbij is leuk maar zegt niets
30 sep 2012 21:24
Als jij hem 10 jaar houdt en je vult de boekjes netjes in, heeft de nieuwe eigenaar er echt geen boodschap aan hoe 15 jaar geleden het onderhoud was of juist niet was dus dan is het gemis niet zo'n groot probleem. Uiteraard zou het leuk zijn voor het inzichtelijk maken van de historie maar meer ook niet.
30 sep 2012 21:36
Ingevulde boekjes geven wel een indicatie of de huidige kilometerstand enigszins logisch en verklaarbaar is door de jaren heen. Ben zelf nog steeds blij met mijn volledige documentatie bij mijn auto's.
Succes met de AKK, Rene
30 sep 2012 21:56
Lambiek schreef:Ben zelf nog steeds blij met mijn volledige documentatie bij mijn auto's.
Als ze er bij zitten is het mee genomen. Boekjes zijn ook te koop. Had jij de P laten staan zonder de boekjes?
30 sep 2012 22:01
Zou er niet zon probleem mee hebben maar dan zou de prijs niet in de hogere regionen moeten liggen. Dan moet gewoon alles kloppen. Zeker een lage km stand moet je kunnen onderbouwen met een kloppende historie anders heeft hij voor mij geen waarde. Waarom zit de historie er niet bij vraag ik me af, meestal is de reden een onzin verhaal.
01 okt 2012 8:21
Opvallend om te lezen dat niemand een probleem heeft meet een ontbrekende historie, maar de prijs moet wel lager zijn................eigenlijk dus wel een (klein) probleem.
Een auto met een lage km stand, navenante prijs en ontbrekende historie zou ik laten staan. Of hij moet wel heel mooi zijn (optisch en technisch) en het verhaal is goed. Verkoop daarna zal altijd lastiger zijn.
01 okt 2012 8:32
Het simpele feit dat we er hier over discussieren geeft aan dat het wél een issue is. De volgende potentiele koper zal zich nl ook achter de oren krabben of dit wel een wijze aankoop is. En dus... als de technische keuring goed is, zou ik hem zonder buikpijn kopen, maar er moet wel een "geen-historie-discount" in de prijs zitten.
01 okt 2012 9:29
Inderdaad, geschiedenis zegt alleen maar wat over wat er aan de auto gedaan is, niet hoe hij bereden is. Boekjes zijn heel summier en zegt nauwelijks wat, rekeningen is al beter. Ik zie ook het liefst een auto die langer dan 4 jaar door iemand vertroeteld is. Als je heel veel info hebt kan het wel aangeven hoe er met de auto is omgegaan. Geen garantie natuurlijk, maar een auto die er netjes bij staat en waar ook op de kleintjes is gelet zegt wel wat. Als er kleine dingen zijn die niet gerepareerd of vervangen zijn, dan is de vraag wat er op de grote zaken bezuinigd is. AKK geeft ook geen volledige garantie. Het gaat om het totaalplaatje. Ook geld wat je zoekt, en wat je kan vinden bepaalt jou prijs.
Bij een P specialist kopen zou voor mij altijd een goed idee zijn, tenzij hij van plan is met pensioen te gaan......ofzo
Veel plezier met je zoektocht !
01 okt 2012 9:37
Peter 993 schreef:.... Verkoop daarna zal altijd lastiger zijn....
Ja maar alleen maar hier op het PF, want hier maken we elkaar helemaal gek....
01 okt 2012 9:40
Je hebt het ook in de gaten.
01 okt 2012 10:12
Mwah...zoals zo vaak wordt de invloed en reikwijdte van dit forum zwaar overschat.............
Google en anwb levert het onderstaand citaat
Waar aan te denken bij de aanschaf van een 2de hands wagen:
Wat is de geschiedenis van de auto? Heeft hij op tijd zijn beurten gehad? Vraag of er een onderhoudsboekje aanwezig is. Klopt de kilometerstand? De Nationale Auto Pas (NAP) registreert de kilometerhistorie. Vraag hiernaar. Koopt u bij een particulier check dan de kilometerstand online bij de NAP. Dit kost € 2,95. Laat de tellerstand in de koopovereenkomst vastleggen. Blijkt deze achteraf niet te kloppen, dan heeft u juridische mogelijkheden om de verkoper hierop aan te spreken.
01 okt 2012 13:08
Peter 993 schreef:Opvallend om te lezen dat niemand een probleem heeft meet een ontbrekende historie, maar de prijs moet wel lager zijn................eigenlijk dus wel een (klein) probleem.
Een auto met een lage km stand, navenante prijs en ontbrekende historie zou ik laten staan. Of hij moet wel heel mooi zijn (optisch en technisch) en het verhaal is goed. Verkoop daarna zal altijd lastiger zijn.
Volledig mee eens. En met wat Enguess hierboven zegt.
Historie is geen must, maar hangt wel een prijskaartje aan.
En,
zei de ervaringsdeskundige, dat de auto van een specialist is geweest is geen garantie... Dus een goede aankoopkeuring laten doen door het bedrijf waar jij hem in onderhoud gaat geven. En vraag daar gewoon wat hij waard is.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.