Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Verschillen carrera 4 964 / 993

14 okt 2012 19:52

In het topic over het weggedrag van de 993 is er ook nog een post geweest over het onderstuur bij de 964 C4.

Het 4 wheel drive systeem is naar ik meen behoorlijk veranderd bij de 993. Wat is het verschil met de 964?

Wat doet de optie 220 sperdifferentieel bij een C4? En wat is het verschil met deze optie bij een gewone carrera.

Kan wel het eea vinden op het web maar is overwegend technisch engels, wie kan hier wat meer over vertellen. :wink:

Re: Verschillen carrera 4 964 / 993

14 okt 2012 21:08

Ik heb er niet zoveel kennis van - maar de 964 aandrijving kan je met een knop op 50:50 zetten - normaal gesproken staat die op 68:32.

Als bij de 993 de aandrijfas naar voren breekt of los raakt - kan je zonder er zelf erg in te hebben - gewoon door rijden ... dan heb je zeg maar een C2.

Als deze verbinding bij een 964 faalt of los-raakt ... kom je geen meter meer vooruit (ik meen dat de electronica dan in grijpt of iets niet ziet).

Re: Verschillen carrera 4 964 / 993

14 okt 2012 21:12

IK zou het in ieder geval echt niet weten . . . maar dat komt omdat een C4 bij mij absoluut een NO GO is.

Re: Verschillen carrera 4 964 / 993

14 okt 2012 21:15

De 964 heeft een systeem met differentielen/tandwielen. bij de 993 C4 is deze gewijzigd in een viscose koppeling. Voordeel, stukken lichter, betrouwbaarder en eenvoudiger.

Bij een 993 C2 gaat bij voldoende grip bijna 100% van het koppel naar de achterwielen. Bij de 964 gaat er permanent een vrij hoog percentage koppel naar de vooras, schijnt de reden te zijn van het overstuur"probleem".

Optie 220 is een bij een C4 standaard en bij een C2 een optie. Simpel gezegd zorgt de viscose koppeling voor koppelverplaatsing tussen voor en achteras en een sper alleen tussen de wielen op de achteras.

As je viscose koppeling googlet krijg je een mooie uitleg over het systeem.
Laatst bijgewerkt door P-Track op 14 okt 2012 21:28, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Verschillen carrera 4 964 / 993

14 okt 2012 21:22

:idea: O ja . . . een sper . . . dat wil ik nog wel :thumleft:

Komt waarschijnlijk mijn bandenslijtage ten goede gedurende onze spielerei in de Eiffel, nu ga ik a la Top Gear door de bochten :wink:

Re: Verschillen carrera 4 964 / 993

14 okt 2012 23:13

Olaf schreef:
Als bij de 993 de aandrijfas naar voren breekt of los raakt - kan je zonder er zelf erg in te hebben - gewoon door rijden ... dan heb je zeg maar een C2.

:mrgreen: :wink:

Re: Verschillen carrera 4 964 / 993

14 okt 2012 23:25

Heb het altijd al gedacht. Een C2 is dus eigenlijk gewoon een kapotte C4!
Waarom willen zoveel lui hier nou een kapotte auto hebben? :scratch:

Re: Verschillen carrera 4 964 / 993

15 okt 2012 6:26

Is veel goejekoper, geen benzine kosten :mrgreen:

Re: Verschillen carrera 4 964 / 993

15 okt 2012 9:05

@ P-Track
Klopt, goede uitleg! Door de visco-lamellenkoppeling is het meergewicht van de 993 C4 eveneens beperkt tot slechts 50 kg (was nog 100 kg bij de 964). Bij een 993 C4 heb je in meeste gevallen een C2 (met beperkt meergewicht maar wel standaard sper!) behalve in extreme situaties. Omwille van deze redenen werd in het magazine Flat 6 de 993 C4 ook verkozen boven de C2. Bij de 964 en 996 was dat net omgekeerd (bij de 964 C4 werd het onderstuur als nadeel gezien en bij de 996 werd vierwielaandrijving in bij alle omstandigheden als niet meer noodzakelijk aanzien). Enkel bij de 997 werd, omwille van de bredere kont, ook de C4 boven de C2 gekozen...

Ohja, de 993 C4 is niet enkel vrij schaars, het was ook de eerste wagen die op punt is gesteld geweest door Walter R. ...

Re: Verschillen carrera 4 964 / 993

15 okt 2012 16:54

Godspeed schreef:, het was ook de eerste wagen die op punt is gesteld geweest door Walter R. ...


Godspeed, leg deze zin is uit aan een Hollander? :wink:


@P-Track bedankt voor de uitleg. :thumleft:
Plaats een reactie