Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

18 dec 2012 10:46

Afgelopen zondag dacht ik, ik haal mijn baby nog eens uit de garage voor een mooie ronde. Had zaterdag veel geregend dus meeste zout weggespoeld, graadje of 8 en het was (op dat moment) droog. Stap in, klik klik klik, helemaal niets. Oke fine, auto in 5 weken slechts 1x gebruikt voor 10km (op en neer naar de wasbox) en geen lader eraan gehangen. Na een half uurtje laden wilde hij nog steeds niet dus met de DD en startkabels aan de praat geholpen. Vervolgens loopt ie op 4 of 5 cilinders, niet goed dus. Allerlei controlelampjes aan met advies naar de garage te gaan.

Porsche assistance gebeld en na 30 minuten mannetje met sleepwagen voor de deur. Met een booster auto gestart en ze liep weer schitterend rond op alle 6. Na een half uurtje laten lopen (dynamo laadt goed hebben we doorgemeten) bleek de accu toch echt overleden. Geen ramp (eerste accu nog 4,5jr oud) maar wijze les voor mij dat het spul hier dus niet tegen kan.

Mijn advies, lader eraan (natuurlijk wisten jullie dat allemaal al), mijn vraag, kan dit kwaad dat ie even (heb er 1km mee gereden) op niet alle 6 pitten heeft gelopen? Motor geeft geen meldingen, alles werkt, rijdt goed, trekt als een dolle

grt. Pieter

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

18 dec 2012 11:01

4,5 jaar met accu is prima. Wat denk je met een acculader te bereiken. Een langere levensduur ?
Ik heb als regel dat ik gewoon minimaal 1x per week een uur overal (auto's / motoren) mee rijdt. Veel beter en niet alleen voor de accu.

(Lukt me overigens niet. 1x in de 2 weken is meer de praktijk. Maar als ik dat als regel ga stellen wordt het 1x in de 4 weken. Ons kent ons ;-))


Mark.

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

18 dec 2012 11:12

Nee hoor, kan geen kwaad. Hij heeft hoogstens wat onverbrande benzine weggepompt, en dat is dan wel weer zonde.

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

18 dec 2012 11:12

markk schreef:Wat denk je met een acculader te bereiken. Een langere levensduur ?

Ja, want je voorkomt daarmee een volledig ontladen accu en daar kunnen ze niet tegen :wink:
Er (vaker) mee rijden is natuurlijk nóg beter :mrgreen:

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

18 dec 2012 11:53

Met de lader wilde ik uitsluitend bereiken dat ie volledig leeg gaat inderdaad. Dat ie er wat onverbrande benzine uit heeft gepompt dat dacht ik al, hij stonk nogal :)

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

18 dec 2012 16:46

De druppellader houdt de accu op peil als hij langere tijd niet gebruikt wordt en wel aan de auto blijft hangen. Een volledig ontladen accu gaat vaak naar de eeuwige jachtvelden; dat laatste voorkom je dus met een lader...
Ik weet er helaas ook alles van.

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

18 dec 2012 17:14

Typisch iets wat we (bijna) allemaal zelf 1 keer ervaren hebben (moeten)

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

18 dec 2012 18:05

markk schreef:4,5 jaar met accu is prima.


Jij liever dan ik :popcorn:

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

18 dec 2012 18:10

markk schreef:4,5 jaar met accu is prima. Wat denk je met een acculader te bereiken. Een langere levensduur ?
Ik heb als regel dat ik gewoon minimaal 1x per week een uur overal (auto's / motoren) mee rijdt. Veel beter en niet alleen voor de accu.

(Lukt me overigens niet. 1x in de 2 weken is meer de praktijk. Maar als ik dat als regel ga stellen wordt het 1x in de 4 weken. Ons kent ons ;-))


Mark.


Mark, ik kom die andere week wel in alles rijden..... :drive: :ba: :popcorn:

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

18 dec 2012 18:32

Bij m'n 986S was de accu altijd na een weekje stilstaan al leeg (de rest nooit geprobeerd/nooit accu dood gehad) :oops: .
Verder 1x Dynamo overleden tijdens het rijden en hoewel alles uitvalt (begint met Navi) en er allerlei lampjes gaan branden stug doorrijden maar vroeg of laat is je accu dan ook toch echt leeg en houd het op :( .

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

18 dec 2012 23:02

Volledig ontladen van een accu kan funest zijn, zeker een oude. Vandaar dat ik de optimate nu eraan heb hangen...ding voor een paar tientjes op marktplaats gescoord en klaar...kost een stuk minder dan een kapotte accu.

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

18 dec 2012 23:15

statistisch gezien gaat een accu gemiddeld 3 jaar mee die in mijn dd is al 7 jaar en 235.000 km oud (de eerste nog dus) in de Porsche is het mijn 2e winterslaap en mijn lader gaat na 10 dagen keurig op laden en ontladen (80%) vroeger had ik een bootje :mrgreen: en had ook daar een lader op helaas geen druppel lader maar toch een lader. daar liet ik dus de hele winter een 5 amp. lampje opbranden en tegelijk de lader. ook die accu is 9 jaar geworden zonder problemen. opvoeden die handel en je hebt er jaren plezier van. :thumleft:

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

18 dec 2012 23:54

In mijn huis/tuin/keuken auto voor dagelijks gebruik (Astra '99) heb ik onlangs de
akku vervangen. Die heeft ooit al een paar jaar dienst gedaan in mijn vorige auto,
overgezet in de Astra en er vervolgens 8 jaar mee gereden. Dus : 10-11-12 jaar
trouwe dienst.

Echter ik ben ook ervarings-deskundige als het gaat om een volledig ontladen akku.
Voor de 964 huur ik een garage-box ZONDER stroom (helaas), dus geen druppel-lader,
en dus vorige winter akku naar de &#$$#@*. Dus dit jaar ook maar in de sneeuw
driften ...

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

19 dec 2012 0:04

Als je de min-pool loskoppelt kun je hem na de winterslaap weer aankoppelen en dan start ie gewoon

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

19 dec 2012 0:06

of gewoon meenemen naar huis en een speeltje erop zetten laden/ontladen/laden is erg goed voor de accu en de ........ :mrgreen:

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

19 dec 2012 0:17

Als ik een maandje niet gereden heb zet ik er standaard een paar uur voor dat ik wil gaan rijden de acculader er op.
Alarm trekt de accu langzaam leeg en als je dan met een bijna lege accu probeert te starten begint de ellende.
Accu van te voren eraan en er is niets aan het handje.

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

19 dec 2012 1:06

Taxi Hans schreef:of gewoon meenemen naar huis en een speeltje erop zetten laden/ontladen/laden is erg goed voor de accu en de ........ :mrgreen:


.. en dat had ik ook al in gedachten. We gaan kijken hoe de winter zich ontwikkelt.
Indien mogelijk rij ik er iedere week mee, en dan niets aan de hand.

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

19 dec 2012 11:59

Als het goed is trek een alarm niet veel stroom.

Ik heb 2 auto die regelmatig langere tijd stilstaan. Beide hebben exact hetzelfde alarmsysteem. Bij de 993 is het na 2 a 3 weken afgelopen wanneer er geen druppelader opkomt. De andere wagen ontlaad nauwelijks. Meer lekstroompjes wellicht in de P, maar ik verdenk eigenlijk het grote analoge uurwerk als oorzaak.

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

19 dec 2012 12:07

Stephan Hoekstra schreef:Als je de min-pool loskoppelt kun je hem na de winterslaap weer aankoppelen en dan start ie gewoon

Ik heb geen stroom in mijn garage, dus heb jaren geleden een paar tientjes geïnvesteerd in een massa onderbreker (zo'n rode draaischakelaar). Zet ik de auto weg, dan sleutel om en eruit. Kom ik na 5 weken bij de auto, sleutel erin en om. Starten en lopen.

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

19 dec 2012 13:09

Werkt goed! Mijn broer doet dat ook. Ook weer een extra barriere tegen diefstal!

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

19 dec 2012 13:59

Is eigenlijk wel een praktische oplossing, als ik het zo lees.

Is het zoiets (sorry voor het Volvo logo :wink: ):

Afbeelding

Zie dat ze via de website zo'n onderbreker voor 7.50 euro verkopen.

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

19 dec 2012 14:40

had ik ook. werkte prima. had overigens ook een druppellader omdat je met de rode sleutel ook weer het klokkie gelijk moet zetten :cheesy:

Afbeelding

lees ook: viewtopic.php?p=817195#p817195 :salut:

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

19 dec 2012 14:53

Ik gebruik nu mijn OptiMate III die eigenlijk voor motoren-accu's is: werkt volgens mij prima. Heb bij RS Components BV in Haarlem een stekkertje gekocht dat in de aansteker past. De eerste keer had-ie even tijd nodig voordat het groene lampje brandde. Nu gaat het sneller. Hij houdt de accu op niveau, dat is het verhaal dat ik wel geloof. Het is steeds starten-lopen...

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

19 dec 2012 15:24

Patrick D schreef:Ik heb 2 auto die regelmatig langere tijd stilstaan. Beide hebben exact hetzelfde alarmsysteem. Bij de 993 is het na 2 a 3 weken afgelopen wanneer er geen druppelader opkomt. De andere wagen ontlaad ...



.. bij mij binnen een week :|

En aangezien er geen ruimte in de buurt van de accu is voor een massa-schakelaar heb ik de volgende sleutel gekocht :wink:

Afbeelding

Re: Het nut van de druppellader, aan den lijve ondervonden

19 dec 2012 15:37

Ik heb de druppellader eraan. Maakt het trouwens wat uit of je lader rechtstreeks op de accuklemmen bevestigt middels de kabel met "oogjes" of of dat je de krokodilklemmen gebruikt? Ik meen eens gelezen te hebben dat het laatste niet de voorkeur heeft.
Plaats een reactie