Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

oldtimer in Nederland vs Belgie

31 jan 2013 1:29

Ik kan moeilijk iets terug vinden wat mag en niet mag wanneer je een oldtimer statuut hebt in Nederland?
Mag je na zonsondergang nog de baan op en hoe ver mag je rijden? :drive:

Re: oltimer in Nederland vs Belgie

31 jan 2013 1:43

Klefroid,
ik snap er niks van.
Iets meer uitlef misschien?

Re: oltimer in Nederland vs Belgie

31 jan 2013 5:18

wel in belgie mag je met O platen (O van Oldtimer) beperkt rijden, in een straal van 30km en niet na zonsondergang, en dit alles enkel om een testrit te doen of naar een treffen te gaan. 1 keuring (apk) dus geen jaarlijkse keuring. but it's about to change! dus vroeg ik me even af, hoe zit dat nu met die regeling in Nederland voor Oldtimers???? Begrijp je? :idea:

Re: oltimer in Nederland vs Belgie

31 jan 2013 5:23

Mijn advies:
Verhuizen naar NL of D :ba:
Gruss, rene

Re: oltimer in Nederland vs Belgie

31 jan 2013 9:01

In NL is je auto vanaf 25 jaar een klassieker.

Houderschapsbelasting vrij
Goedkope(re) verzekering

En je mag rijden waar en wanneer je wilt ... Km-beperking per jaar hangt van je verzekering af.

Vanaf 15 Jaar kan je een auto in NL als "klassieker" verzekeren ..

Naast de door Lambiek genoemde NL en D optie, zou je ook Luxembourg kunnen overwegen .. je kan dan je eigen kenteken aanvragen - met witte letters op een zwarte plaat 8)

66'er 911

356

Re: oltimer in Nederland vs Belgie

31 jan 2013 11:17

Ik ben heel benieuwd naar wat er dan precies gaat veranderen??

Kun je ons informeren?

Re: oltimer in Nederland vs Belgie

31 jan 2013 13:31

Copy paste natuurlijk :mrgreen:

Weldra versoepeld oldtimerstatuut






Binnenkort mogen we ons (eindelijk) aan een nieuw versoepeld statuut voor oldtimers verwachten, tenminste als we de Belgische Federatie voor Oldtimervoertuigen (BFOV) mogen geloven, en waarom zouden we dat niet doen?

Sinds 12 september jl is er immers een akkoord gesmeed dat nu nog wacht op advies van de Raad van State en dat van de verschillende Gewestregeringen. Het ziet er dus naar uit dat we volgend seizoen wellicht een gans ander statuut voor oldtimervoertuigen en O-platen zullen kennen.

Wat zijn de belangrijkste wijzigingen?

1- Leeftijd van de oldtimer: terwijl tot op vandaag 2 leeftijdsgroepen worden gehanteerd (30 jaar voor bedrijfs- en militaire voertuigen en 25 jaar voor de anderen) zal voortaan enkel de leeftijd van 25 jaar van toepassing zijn om van het oldtimerstatuut te kunnen genieten.

2- Indeling in 3 groepen: Voortaan zullen oldtimers ingedeeld worden in 3 groepen met name: groep A, B en C

2.1 Groep A: hierin worden alle voertuigen ingedeeld die voor het eerst zijn ingeschreven voor 15/06/1968 (en dit niet noodzakelijk door de huidige eigenaar)

2.2 Groep B: bevat de voertuigen die voor het eerst werden ingeschreven vanaf 15/06/1968 tot en met de datum waarop een voertuig 25 jaar wordt

2.3 Groep C: speciale oldtimers van meer dan 25 jaar oud, maar die niet beantwoorden aan de nieuwe keuringseisen, maar wel voldoen aan de huidige keuringsvereisten

3- Keuringsvereisten voor de 3 groepen:

2.1 Groep A: Een (vernieuwde) éénmalige technische keuring volgens de (verneiuwde) bepalingen van de Bijlage 15 bis van het KB van 15/03/1968. De keuring is af te leggen bij de aanvraag tot inschrijving en dient nadien dus nooit herhaald.

2.2 Groep B: Idem als voor groep A, dezelfde vernieuwde technische keuring dus volgens de bijlage 15 bis van het KB van 15/03/1968, maar voor deze categorie dient de keuring om de drie jaar herhaald te worden

2.3 Groep C: Indien voertuigen niet voldoen aan de vernieuwde keuringsvereisten, maar wel degelijk aan de vereisten die vandaag gelden zullen die op basis van de huidige (binnenkort de oude) gekeurd worden. Voldoen ze hieraan, dan zullen ze een imatriculatieplaat met de letters XO toebedeeld krijgen, doch hun gebruik zal aan beperkingen onderworpen zijn die vergelijkbaar zijn met de huidige beperkingen, doch met enkele verduidelijkingen om betwistingen zoveel mogelijk te vermijden

3- Gebruik van de oldtimers binnen de verschillende groepen:

3.1 Groep A: Alle gebruik is toegelaten met uitsluiting van:

- professioneel of commercieel gebruik
- woon - werkverkeer
- woon - schoolverkeer
- bezoldigd vervoer van zaken en/of personen
- met bezoldigd personenvervoer gelijkgesteld vervoer
- gebruik als werktuig of werkmiddel

De definities hier rond zullen in de definitieve te publiceren wetteksten worden gegeven

3.2 Groep B: idem als groep A

3.3 Groep C: enkel ter gelegenheid van oldtimermanifestaties of ter voorbereiding daartoe en tijdens proefritten met het oog op die manifestaties tussen zonsopkomst en zonsondergang en binnen een straal van 25 km vanaf de stalplaats, of om zich naar en van deze manifestaties te begeven.
We zullen hier moeten wachten op de definitieve teksten om te weten welke interpretatieruimte hier gelaten is en of de nieuwe teksten inderdaad alle misbruik uitsluiten.

4- De keuring zelf:

De nieuwe manier van keuren zal uitvoerig beschreven worden in de nieuwe bijlage 15 bis van het KB van 15/03/1968. Zonder in detail te gaan zal ze wat het midden houden tussen de oldtimerkeuring van vandaag en de dagdagelijkse keuring. Als onze info klopt zou de CO uitstoot niet gemeten worden en dient geen gelijkvormigheidsattest te worden voorgelegd. Het lijstje van de te controleren punten is beperkter dan dat van de keuring voor dagdagelijks gebruik.

5- Overgangsmaatregelen:

Men denkt aan volgende overgangsregeling:

5.1 Groep A: Voertuigen die bij het van kracht worden van de nieuwe regeling reeds ingeschreven zijn onder O-plaat en die dus voor het eerst in het verkeer zijn gebracht tot 15/06/1968 zullen automatisch onder het nieuwe statuut vallen zonder een nieuwe keuring te moeten ondergaan. Ze zullen dus keuringvrij zijn totdat ze het voorwerp worden van een overdracht

5.2 Groep B:
5.2.1 voertuigen voor het eerst ingeschreven tussen 15/06/1968 en 31/12/1974: dezen zullen ter controle worden opgeroepen tijdens het eerste jaar na het in voege treden van de nieuwe regeling
5.2.2 voertuigen voor het eerst ingeschreven tussen 01/01/1975 en 31/12/1981: dezen zullen ter controle worden opgeroepen tijdens het tweede jaar na het in voege treden van de nieuwe regeling
5.2.3 voertuigen voor het eerst ingeschreven tussen 01/01/1982 en de datum dat ze 25 jaar zijn geworden: dezen zullen ter controle worden opgeroepen tijdens het derde jaar na het in voege treden van de nieuwe regeling

Vanzelfsprekend zal iedereen zijn voertuig ook spontaan zelf mogen aanbieden (onnodig voor voertuigen van groep A) zodra de nieuwe regeling in voege treedt.

Nu enkel nog wachten op de publicatie van de definitieve teksten. We houden u op de hoogte.

Re: oltimer in Nederland vs Belgie

31 jan 2013 13:38

zeer interessant,

Dus het wordt makkelijker om met bijvoorbeeld een speedster in Belgie te rijden???

Re: oltimer in Nederland vs Belgie

31 jan 2013 13:58

Olaf schreef:Vanaf 15 Jaar kan je een auto in NL als "klassieker" verzekeren ..



vanaf 10 jaar al als klassieker te verzekeren :wink:

Re: oltimer in Nederland vs Belgie

31 jan 2013 14:20

Je hebt (helemaal) gelijk ... :oops:

... daarom hebben die jongens van de taxatie het ook zo druk :wink:

Re: oltimer in Nederland vs Belgie

31 jan 2013 14:26

de Fiscalist schreef:zeer interessant,

Dus het wordt makkelijker om met bijvoorbeeld een speedster in Belgie te rijden???


Eindelijk wel ja, Heb een goede 2 jaar geleden mijn P binnen gezet omdat ik het beu was steeds door de wouten aan de kant gezet te worden.
gaat dan zo: Meneer rijd met een oltimer Porsche! beetje profiteren van de situatie? nee meneer hoe bedoel je?
Van wie is deze wagen en waarom rij je er nu mee? Wel van mij en doe even een testrit
Kan jij bewijzen dat je een testrit maakt en dit om een aankomend evenement? Nee meneer, gewoon even lekker rijden, kort stukje dan.
Papieren van de wagen (geef mij ne keer uw papieren manneken) Euh die liggen niet in de wagen
dan gaat het ver en roepen ze hulp in, qqqqqsssssssqsss mayday mayday controle chasis nummer mogelijk gestolen wagen... Mensen, ramptoeristen kijken je aan als, haha kijk nu, dacht het wel dat het een gestolen wagen was...
En het eindigt meestal zo: Als ik u nog 1 keer zie rijden haal ik je definitief van de baan! Meneer ik ben ingeschreven heb verzekering en ben met alles in orde
tegenwoordig koopt iedereen een oldtimer, een volvo een porsche en vw en die oltimers zijn tegenwoordig na 25 jaar in perfect staat om er dagelijks met te rijden wat niet de bedoeling is van een Oldtimer. wel meneer, ik heb namelijk 5000 km in 3 jaar gereden en voor dagelijks gebruik ben ik niet rijk genoeg om de benzine te betalen. maar ok ik geef het op en zeg men verzekering op en komt niet meer buiten.
En gelukkig dat ze waren :cheers:
btw, nu enkele maanden geleden heb ik gehoord gelezen dat dit veranderd dus is hij momenteel aan een grooote opknapbeurt bezig in afwachting van de verlossing. Btw echt leuk is het niet in Belgie om met een Oltimer te rijden, de straten lijken wel een slagveld van Wereld oorlog 2 :drive:

Re: oldtimer in Nederland vs Belgie

01 feb 2013 0:19

Btw echt leuk is het niet in Belgie om met een Oltimer te rijden, de straten lijken wel een slagveld van Wereld oorlog 2


Meeste oldtimers zijn geen betere wegen gewend :mrgreen:
Hier zijn de wegen vaak wel goed, vol met drempels :bang:

Re: oldtimer in Nederland vs Belgie

01 feb 2013 9:23

weet wel als dat gezeik hier ook komt hier in NL ga ik gewoon die paar euries betalen per jaar :D

Re: oldtimer in Nederland vs Belgie

01 feb 2013 9:38

piewie schreef: ga ik gewoon die paar euries betalen per jaar :D



Jij hebt zeker maar 1 old-timer in de verzameling :?: :wink:

Re: oldtimer in Nederland vs Belgie

01 feb 2013 22:10

Olaf schreef:
piewie schreef: ga ik gewoon die paar euries betalen per jaar :D



Jij hebt zeker maar 1 old-timer in de verzameling :?: :wink:


4
Plaats een reactie