Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 13:57

Hallo heren (en dames?),
Ik ben Harry en nieuw op het Porsche forum.
Na altijd Italiaans te hebben gereden zowel wat betreft automobielen als motorfietsen wil ik de grote overstap naar een Duits merk wagen.

Momenteel ben ik mij aan het oriƫnteren op Porsche en zoals de topictitel aan aangeeft het 997 Carrera model.

Natuurlijk heb ik alle "enge" verhalen gehoord over de boxermotor achter de achteras en het listige gedrag dat dat kan veroorzaken. Mijn vrouw zal regelmatig met mijn dochter in de wagen rijden en ik vraag mij dan af wat de beste keuze zal zijn.
Een tweewiel aangedreven of vierwiel aangedreven Porsche?
Ik denk dan ook aan de volgende onderwerpen en zou graag de voor en nadelen van de Porsche kenners willen weten:
- veiligheid in verschillende situaties (nat, droog, te hard een bocht in en op de rem trappen e.d.)
- extra onderhoudskosten van de 4
- verschil in verbruik
- verschil in sportiviteit (denk aan bochtgedrag, acceleratie en topsnelheid)
- prijsverschil op de tweedehandsmarkt.

Ten slotte wil mijn dochter wat smilies plaatsen:

:albino: :popcorn: :shaking2: :compress:
Laatst bijgewerkt door Harry700 op 11 feb 2013 16:20, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 14:02

Dat listige weggedrag geldt alleen voor de oude modellen. Ook een tweewielaangedreven 997 ligt als een blok op de weg en hangt vol electronica die ingrijpt als het echt dreigt mis te gaan.
Als je vaak in de sneeuw gaat rijden kun je kiezen voor vierwielaandrijving maar m.i is dit niet echt nodig.

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 14:03

Behalve voor de looks natuurlijk, de 4 heeft een bredere kont!

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 14:08

marino schreef:Behalve voor de looks natuurlijk, de 4 heeft een bredere kont!



Klopt, heb je liever dit;

Afbeelding of dit: Afbeelding? :mrgreen:

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 14:15

:shock: Ok......
Maar hebben jullie ook een foto van de achterzijde van een Carrera 2 en 4?

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 14:27

Zo snel even niet, maar het scheelt 44 mm.....

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 14:54

Alleen de S heeft een brede kont toch, de nomale carrera en carrera 4 heeft een narrow body.

Ik ga altijd voor de narrow body gewoon omdat ik het mooier/klassieker vindt. Carrera 4 of 2 maak niet zo heel veel uit op een 997.

Carrera 4S
Afbeelding

Carrera
Afbeelding

Op foto's is het lastig te zien, maar in het echt kan je de brede kont niet missen.
Laatst bijgewerkt door Johann op 11 feb 2013 14:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 14:57

Zit je verkeerd, bij de 997, heeft iedere '4' de brede kont, ongeacht de motor (S). Dus de 997 S heeft een smallere kont dan een 997 4....

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 15:00

:scratch: Echt? Ik dacht dat de Carrera S ook een brede kont had. :oops:

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 15:02

Ik ben het met het bovenstaande eens, ik heb zelf een 997 4s puur omdat ik de dikkere achterkant mooier vind. Zowel de 2 als 4 versie zijn goed dagelijks veilig te rijden. Zoveel sneeuw hebben we hier ook niet. De 4 is iets trager maar dat mag geen naam hebben. Qua onderhoud maakt het volgens mij niet heel veel uit. Succes met je zoektocht!
Gr Bas

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 15:12

Johannvb schreef::scratch: Echt? Ik dacht dat de Carrera S ook een brede kont had. :oops:



sorry...... (was bij de 993 natuurlijk wel het geval...)

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 15:15

Weer iets geleerd :thumleft:

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 16:12

@Ewout, beetje jammer Harry laat z'n dochter wat smilies plaatsten en dan kom jij met die foto's :shock: :wink:

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 16:19

Ewout had waarschijnlijk op zijn polshorloge gekeken en gezien dat de pauze al weer was afgelopen.

Ik was in de veronderstelling dat wanneer je een bocht verkeerd inschat en deze met te hoge snelheid neemt, je die met de "4" er toch doorheen kan trekken.
Ook heb ik vernomen dat de voorste diff problemen kan opleveren.

Een bredere kont houdt denk ik in dat de spoorbreedte ook groter is.
Dus toch meer grip in de bochten?

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 18:53

Ik vind zelf, na proefrijden in een 997 carrera 4S, dat deze meer onderstuur heeft dan mijn huidige 996 carrera coupƩ (smaller dus). Ik denk daarom dat het belangrijk is met beide te rijden.

daarnaast is het inderdaad zo dat beide auto's zeer goed op de weg liggen, maar in noodgevallen de 4 of 4S langer grip houdt.

Top is fractioneel lager, verbruik fractioneel hoger. Onderhoud zal iets hoger liggen en mogelijk iets meer bandenslijtage. Differentieel kan kapot, maar is niet standaard dat het zo is.

LET OP: de 4 en 4S hebben een kleinere bagageruimte!

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 20:02

Weer wat geleerd, was zelf ook in de veronderstelling dat de dikke billen alleen aan de "S" modellen voorbehouden waren maar met ingang van de 997 is dat dus niet meer zo :oops: .

Netjes voorgesteld btw Harry en goede gedachtegang wat betreft je vraagstelling :thumleft:

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 20:59

Hoger gewicht met de voor- en nadelen ervan. Ik vind het jammer dat vanaf de 997 de dikke achterkant is voorbehouden aan de "4" en niet meer aan de "S".

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 21:02

Kun je toch wat aan doen, mijn S lijkt dikker door de 305 banden en de verlaging.
Vind trouwens een S lekkerder rijden dan een 4S. Vind dat er een "vertraging" in het insturen aanwezig is en vind 'm teveel ondersturen.

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 22:37

Smaken verschillen... en gelukkig ook maar anders zou het wat eentonig worden op de weg :mrgreen:
.. voor mij de 4... het betere bochtenwerk, de dikke kont en met de PDK optie is ook de voorwielaandrijving uit te schakelen als je zeer sportief wil rijden (op het circuit bijv).. van onderstuur geen last..

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

11 feb 2013 23:17

Qua veligheid zal je bij normaal gebruik de 4wd niet nodig hebben. Psm en ABS doen dan meer voor de veiligheid. Wij rijden een 996 handgeschakeld en daar kan mijn vrouw prima mee overweg. De vermogensopbouw is mooi rustig en de banden ( 285 breed) hebben meega grip. Zoals al eerder aangegeven is de baggageruimte bij 4 wd kleiner, en het is al niet veel. Ik zou gaan rijden en dan bepalen. Denk dat de extra kosten van 4 wd te verwaarlozen zijn bij Porsche rijden.... Vooral banden en brandstof en ooit een keer een differentieel.

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

12 feb 2013 0:08

Het maakt dus weinig uit.
Beide hebben alleen voordelen.
Een mooie Carrera 2 is dus iets lichtvoetiger en een 4 iets veiliger in extreme situaties en meer tractie in de sneeuw (ja, logisch).

Ik ga inderdaad kijken en rijden in beide. Als ik gevoelig blijk te zijn voor de extra imagoboost van de dikke kont wordt het een 4 anders een 2.

Nu zie ik ook automaten met een triptronic.
Ik neem aan dat die nog van de oude generatie zijn, dus met koppelomvormer (en dus vermogensverlies).
Of zijn dit al de eerste mechanische versnellingsbakken.

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

12 feb 2013 8:31

De 997 Mk1 had tiptronic, dus een ouderwets automaat. De mk2 vanaf 2009 had PDK, dus automatisch koppeling en geen koppel omvormers.

Ik heb ze beide gereden en ik vond de PDK een meer "angstig" geaardheid hebben. Dit komt volgens mij door de 2 extra versnellingen en het meer voelbare schakelen. Terwijl je met de tip echt relaxed kunt rijden als je zou willen. Voor de rest is er echt niet zo heel groot verschil, en om PDK over tip te kiezen op dit moment ga je 10k kosten gewoon omdat de PDK nieuwer is.

Voor mijn gevoel trok de tip niet veel langzamer op dan een PDK of handbak.

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

12 feb 2013 14:48

.. nou.. dat ben ik niet helemaal met je eens.. PDK is echt VEEL fijner dan tiptronic...en zeker niet "angstig" maar dat is mijn mening (moet er overgens bijzeggen dat ik deze baseer op de tiptronic ervaring met mijn 996mkII destijds en deze vergelijk met de PDK in de 997mkII nu. ....Zou natuurlijk kunnen dat de tiptronic in de 997 mkI veel beter is dan in de 996...)

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

13 feb 2013 12:44

Met de carrera (2)(S) zal je vrouw toch al aardig wat toeren op de openbare weg moeten uithalen voor het onveilig wordt.

Re: Porsche 997 Carrera of Carrera 4?

13 feb 2013 13:21

de911gek schreef:PDK is echt VEEL fijner dan tiptronic
Ik ben het ook grotendeels met je eens hoor en over 3 jaar ga ik ook een 911 met PDK bak kopen, maar ik vond de prijsverschil tussen een Mk1 en Mk2 te groot om de PDK te rechtvaardig, want voor mijn gevoel was de rest hetzelfde. Misschien rare logica, maar zo zit ik in elkaar :D
Plaats een reactie