Goh, wat zijn we mild dit weekend. Normaal lopen de emoties nogal hoog op bij dit soort topics.
Onderschrijf alles wat hierboven gezegd is. Wat ik nog even wil meegeven, koop een Porsche niet als belegging. De oudere Porsches zijn fantastische wagens, 3.2, 964, 993, echt fantastisch. (alles daarvoor ook trouwens
) En hoewel deze modellen waardevaster zijn dan een 996, 997, laat staan een 991, houd er rekening mee dat een Porsche kopen maar een klein deel is. Een Porsche rijden is een ander verhaal. Zeker als je, net als ik, overgeleverd bent aan een dealer of specialist.
Tuurlijk, de 3.4 is niet het meest betrouwbare blok wat de Porsche stallen verlaten heeft maar wel een modern blok met 300 PK. Een gevoelige IMS Lager kost je ca. 8K om te laten fixen door bedrijven als Resto (zoekfunctie en je weet meer) maar daarna heb je wel een bullitproof blok. Ter vergelijking, een 993 motor revisie is echt niet goedkoper en die beestjes zijn inmiddels van dusdanige leeftijd dat de meesten er wel aan toe zijn. Idem voor 964 en ouder. (tenzij ze het al gehad hebben maar dat zie je dan ook terug in de prijs)
Porsche is een stuk emotie en geen belleging. Het zijn fantastische wagens maar allen kennen hun problemen, jong en oud. Het is net Microsoft die na ruim 30 jaar nog steeds niet in staat zijn een foutloos systeem op de markt te brengen. Porsche lukt dat al 60 jaar niet maar man o man, wat een fun kun je met die wagens hebben en daar gaat het om, plezier en emotie.
De oudere type's hebben te kampen met roest en navenant de km stand met revisies, niet goedkoop. De jongere types, vanaf 996, motor problemen die met de komst van de 3.6 wel aanzienlijk afgenomen zijn maar veel puristen vinden die waterkoelers maar niks en dat zie je terug in de prijs. 996 zit denk ik nu wel redelijk aan de max van zijn afschrijving. Denk niet dat als je nu een 996 in goede staat voor 25K koopt je hier meer dan 10K verlies op maakt in de komende 5 jaar. Probeer dat eens met een BMW. Schrijft meer af.
997 maakt nog wel even een val (helaas) maar goed, idem als de BMW, koop een nieuwe 3 serie en kijk wat dat over vijf jaar doet. Weet zeker dat de 997 meer op levert en dat je meer plezier gehad hebt. En onderhoud hebben ze allemaal nodig, jong en oud. Denk dat jong wel goedkoper is, simpelweg omdat er meer van gemaakt zijn. (En na al die jaren ook beter in elkaar zitten)
Eigenlijk een beetje kip en ei verhaal. Wil je een moderne wagen met veel PK's dan kijk je naar een 996 / 997. Wil je een Porsche die waardevaster is dan kijk je naar de luchtkoelers die op hun beurt minder PK's hebben, roestgevoeliger zijn en qua interieur eigenlijk vreselijk gedateerd zijn. Daarnaast het nodige kosten aan onderhoud, minder zuinig zijn v.w.b. gebruik etc.
Moraal, Porsche rijden kost geld, net als iedere andere auto. Koop dat waar je je goed bij voelt, je plezier aan beleefd. Dat is het belangrijkste.
(heb ik het even over deze prijsklasse, dat er exoten zijn (GT2 etc) die hun waarde wel redelijk behouden snappen we allemaal wel maar dat is een andere prijs range)