Hebben wij gisteren onze rode 993 4S Coupe ingeruild tegen een zwarte 997 4S Cabriolet bij Astara in Rijssen. Vanacht een nachtje blijven slapen in Markelo (achteraf, gezien de sneeuw een wat minder plan) en vandaag naar huis gereden (zo'n 170 km). In Markelo lag circa 8-10 cm sneeuw, maar de wegen waren goed te berijden, zeker de A2, A28 en A12. De binnenwegen maar vermeden. In het westen was er nog nauwelijks spraken van sneeuw.
Wat een genot die 997. Je hebt het gevoel dat je vanuit het stenentijdperk, zo in de toekomst stapt. Helaas de kap maar dichtgelaten, maar de hele weg met een brede glimlach achter het stuur gezeten. Wat een geluid (bijna hetzelfde als de 993 dankzij de uitlaat optie) als je het gas intrapt.....
Ook de tiptronic rijdt heerlijk en met de kick down knalt de auto echt werkelijk vooruit. De in alle standen elektrisch bedienbare sportstoelen zitten om je lijf gegoten en zorgen ervoor dat je heerlijk comfortabel achter je stuur zit. De cabriokap zorgt voor nauwelijks meer lawaai dan de 993 en de kachel en stoelverwarming zijn in de 997 een heel stuk beter dan in de 993. Met de IPOD aangesloten en de BOSE stereo aan hoeven we ons zeker niet te vervelen. De PCM (in plaats van een losse Tom Tom) zorgt ook voor veel comfort en rijplezier. Het pairen van de BB via Bluetooth was even lastig, maar werkt nu ook helemaal toppie, dus geen Parrot meer.
De 997 heeft i.t.t. de 993 echt goed functionerende ruitenwissers en de regensensor is gewoon lekker makkelijk.
De auto ligt echt als een blok op de weg en is tegelijkertijd heel wendbaar. Het inhalen gaat met zoveel PK 's achterin spelenderwijs, maar je hebt geen enkel moment het idee dat het niet onder controle is. De tempostat voorkomt een te hoge snelheid bij de trajectcontroles en werkt erg eenvoudig.
Vandaag het instructieboekje helemaal doorgelezen om alle opties en hun werking/instelling te kunnen begrijpen. Bijvoorbeeld het instellen van de garagedeuropener verzin je niet zelf, dat moet je echt weten. De PCM daar in tegen is eigenlijk vrij makkelijk te bedienen. Ook de boardcomputer ( mss een beetje overkill qua functionaliteit) is eenvoudig te bedienen, maar onder het rijden niet aan te bevelen. Heb wel de taal in het Engels ingesteld, daar heb ik toch meer mee dan Duits.
Thuis de auto goed afgespoeld, want de pekel zat overal. Heb dus eigenlijk mijn eigen pekelrit gedaan vandaag
.
Natuurlijk in Rijssen nog een paar foto's gemaakt van de twee auto's samen. Verder nog de ervaringen op de Duitse autobahn afwachten, alsmede het open rijden, maar volgens ons wordt het alleen nog maar beter.
We hebben de auto pas ruim een dag, maar wij zijn helemaal om en weten het eigenlijk nu al : wij krijgen geen spijt.
Laatst bijgewerkt door
Jan A. (997 4S) op 24 feb 2013 18:42, in totaal 3 keer bewerkt.