Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
02 maart 2013 19:14
De motor van mijn P 3.2 van 1984 pendelt tussen 900 en 1200 toeren, dus dacht ik maar van eens de ISV te reinigen. Gedemonteerd, gereinigd met carburatorreiniger, drooggeblazen, werking gecontroleerd (in zoverre ik dat kan???), en vervolgens terug gemonteerd. De motor draait perfect bij het eerste maal starten, echter na enkele minuten gaat hij terug pendelen tussen 900 en 1200 toeren op ralenti???
Weet iemand raad??? Enkele beeldjes van de ISV
04 maart 2013 13:44
Wat tank je?
04 maart 2013 13:55
Loop de motor goed en soepel door tot aan de toerenbegrenzer? Zo nee, kan je ook de MAF (Hittedraadje) schoonmaken.
04 maart 2013 14:22
Deze auto heeft geen hittedraadje hoor.
De stationair regeling is een complexe regelkring met veel factoren de allemaal moeten kloppen om netjes "rond" te lopen.
Voor de regelklep die je hebt gereinigd, is het in ieder geval van belang dat de basis instelling stationair goed staat. In dat geval zal deze klep normaal half open/half dicht staan waardoor hij goed kan corrigeren omhoog en omlaag.
Bijvoorbeeld hier:
http://www.911chips.com/dmeconvr.htm staat onderaan de pagina beschreven hoe je deze basisinstelling correct kunt afstellen.
Ik was het pendelen grotendeels kwijt na het laten reinigen van de 6 brandstof injectoren; en het toch vervangen van de regelklep door een nieuwe. Sinds ik de Steve Wong chip heb gemonteerd loopt hij stationair nog beter (en trekt hij beter in het middenbereik).
04 maart 2013 14:36
Waar kun je die wong chip eigenlijk kopen? Kom dat nergens tegen op internet....
04 maart 2013 14:54
lindemans schreef:Deze auto heeft geen hittedraadje hoor.
Ik wist ook niet zeker of de 3.2 dit heeft. Kon het niet zo snel op google vinden
Hier iets met de oliedop. Eenvoudig te checken.
Laatst bijgewerkt door
Johann op 04 maart 2013 15:28, in totaal 1 keer bewerkt.
04 maart 2013 15:09
luchtmassameter vervangen.
04 maart 2013 15:20
Waar is de tijd gebleven van het "stelschroefje"
, kon je wat in en uit draaien en het toerental kon je aanpassen
Zat op mijn 2.7, dacht ook op de 3.0 maar weet het niet zeker
04 maart 2013 16:01
De stationair regeling is erg gevoelig voor dingen die niet goed staan; dat kunnen bv ook injectoren zijn die net iets te veel of te weinig inspuiten.
Voor wat betreft de stationair regelklep is het erg belangrijk dat hij bij juist stationair toerental in de midden positie zijn regelwerk doet. Alleen dan kan hij volgens spec op de juiste manier omhoog en omlaag corrigeren. Als de regeklep al tegen het einde van geheel open of geheel dicht moet staan om stationair goed te lopen, dan klopt zn regelbereik niet en kan het geheel gaan "zoeken"of pendelen. Op de Luchtmassameter (LMM) zit een stelschroef waarmee je dit juist kan instellen:
Door op de connector links in de motorruimte pin A en B door te verbinden, wordt de regelklep permanent / vast in de middenpositie gezet (zie bv mijn eerdere link op 911chips.com hierboven). Met de stelschroef op de LMM moet je het stationair toerental juist zetten (800 rpm voor de oudere 3.2s; 900 voor de latere 3.2s). Het stationair toerental staat correct als het niet meer uit maakt of je A en B hebt doorverbonden of niet. Dan weet je zeker dat de regeling het in jouw chip vastgelegde stationar toerental heeft met de regelklep in de middenpositie. Vervolgens de doorverbinden tussen A en B weer wegnemen en klaar is Clara.
Wat de Steve Wong chips betreft: die kun je gewoon bestellen op 911chips.com. Ik heb de mijne daar ook vandaan; hiermee kan ik (als het goed is ....) ook veilig op euro 95 rijden. Tot nu toe gaat dat ook prima. Hou er rekening mee dat je eventueel kleine aanpassingen aan de DME unit moet doen, staat ook op zn website. Weinig spannends maar je moet wel aan electronica durven werken met en soldeerboutje.
Mijn chip is te koop, omdat ik onlangs een nieuwe chip heb laten maken waarmee ik heel makkelijk kan omschakelen tussen "origineel" en "Wong".
05 maart 2013 22:33
Bedankt voor alle raad... Gisteren nogmaals de ISV deftig gereinigd en ja klein beetje verschil... Nieuwe besteld en dan kijken als het beter is. Raar maar als ik voor het stoppen rem op de motor dan heb ik minder probleem met het pendelen. Ook is het zo dat het pendelen erger is bij een warmere motor. Nu ik hou jullie zeker op de hoogte. Kan die LMM ook makkelijk vervangen worden, of heeft dat geen zin??
06 maart 2013 10:40
@911 Targa: Voordat je je LMM gaat vervangen: die doet helemaal niets bij stationair draaien !!!
Bij stationair (gaspedaal los) staat de klapdeur van de LMM dicht, en een schakelaar op het gasklephuis geeft de DME computer instructie om stationair te lopen. Je kunt voor de zekerheid nameten of deze microswitch inderdaad contact maakt op het moment dat gas helemaal dicht staat. Een iets te strakke verbinding tussen gaspedaal en gasklep kan er voor zorgen dat deze schakelaar net niet bekrachtigd wordt, de DME krijgt dan niet de instructie stationair te lopen waardoor de regeling moeite heeft toerental fixed te houden.
bij stationair draaien krijgt de motor via 2 kanalen luchttoevoer: via een bypass kanaal in de LMM en via de stationair regelklep. Het bypass kanaal in de LMM kun je instellen met een stelschroef, zodanig dat bij warme motor de auto stationair loopt met de stationair regelklep in de middenpositie. Als de rest allemaal klopt hoort hij dan netjes en stabiel stationair te lopen. Voordat je ook maar iets gaat vervangen, moet je mi altijd eerst deze afstelling controleren. Als alles perfect is en alleen deze instelling fout staat, loopt hij stationair niet goed.
Ook een ogenschijnlijk goede regelklep kan de boel verstieren, ik heb dat zelf ook ervaren. Het vervangen van die klep is een prima idee ECHTER zorg daarna eerst dat je de regelschroef op de LMM correct afstelt in combinatie met deze nieuwe klep.
24 maart 2013 10:58
Hallo P-vrienden,
Door winterweer (eind april) tijd gevonden om de ISV te vervangen. Vrijdag enkele keren tussen de flitscamera's de motor goed opgewarmd en ... yes probleem van pendelende motor opgelost ook bij warme motor.
Bedankt voor alle raad..
Hans
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.