Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 8:57

Hallo.

Ik had (nog:) een vraag. Bij nederlandse 991's zie ik voor een 4S en 2S vast BPM bedragen van 17621 en 15245.
Zijn dit dan ook de bedragen die erbij komen wanneer ik een nieuwe P in Duitsland zou kopen?
Kan het zijn dat de inschaf van een nieuwe P in duitsland dan substantieel goedkoper lijkt dan in NL?
Scheelt zomeer 8-10% met deze BPM bedragen.

Bij voorbaat dank.

Johannes.

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 9:28

Je zou iig niet meer moeten betalen. Minder kan wel bij invoer, maar gloednieuw is in beginsel 1:1.

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 10:29

Je hebt van die mooie site's dan kan je voor een paar euries het laten uitrekenen :idea:

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 10:44

klopt....maar de sites die ik vond leken verouderde informatie te bevatten. Kwam veel hoger uit?!?!
Heb jij een goede link?

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 10:47

hraaij schreef:klopt....maar de sites die ik vond leken verouderde informatie te bevatten. Kwam veel hoger uit?!?!
Heb jij een goede link?


Niet echt, heb hem maar gewoon bij PON gekocht die slapen ook niet :idea: :wink:

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 10:48

Zeker weten doe ik t niet maar t lijkt mij dat de nettoprijzen (dus excl BTW en BPM) in beide landen gelijk zou moeten zijn. Anders zou je namelijjk tussen de importeur in bijvoorbeeld NL en de PZ hier in Duitsland oneerlijke concurrentie mogelijk maken. Immers de dealers in NL kunnen dan beter de autos in Duitsland kopen, invoeren en verder verkopen als dat prijsvoordeel zou opleveren.

Adviesprijs excl BTW voor een 991 Carrera S nieuw (helemaal standaard) is 88,200 in DE zie ik net (heb de prijslijst even gedownload).
In Nederland doet een 991S handbak 89,170,- zie ik net. Meende dat een van jouw vragen was de prijsvergelijker die kun je als je de brochure erbij pakt wel een beetje fingeren.

Wat je niet moet vergeten is natuurlijk dat er ook op opties af fabriek BPM zit, misschien zit em daar het verschil in (al lijkt me 10% wel veel) en dat de basisuitrusting per land kan verschillen (maar verwacht ook daar niet heel grote verschillen.

grt. Pieter

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 10:58

Zonder BPM zijn auto's in NL vaak goedkoper dan in het buitenland...

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 11:03

Klopt, de nettorijzen van auto;s liggen in NL vaak lager juist vanwege de belachelijk hoge BPM. Er is een periode geweest waarin het voor andere EU-burgers gunstig was om een auto in NL te kopen en die dan te exporteren.

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 11:13

Stel, je koopt in Duitsland een gebruikte auto van een particulier. Dien je daar bij invoer in NL btw over te betalen?

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 11:35

Nope, binnen de EU geen BTW te betalen bij invoer (zover ik weet)

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 11:51

Klopt, let wel op de prijs. Sommige handelaren (vooral op mobile.de) willen nog wel eens de exportprijs plaatsen (netto prijs) In dat geval moet je uiteraard nog even de BTW er bij optellen!

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 12:10

Pieter_996 schreef:Wat je niet moet vergeten is natuurlijk dat er ook op opties af fabriek BPM zit, misschien zit em daar het verschil in (al lijkt me 10% wel veel) en dat de basisuitrusting per land kan verschillen (maar verwacht ook daar niet heel grote verschillen.

grt. Pieter


Daar zit nu juist het verschil. De BPM is niet meer per 01-2013 . Dat is nu slurptax. En dat zijn vaste bedragen gebaseerd op CO2 uitstoot.

Als ik dan op porsche.de een auto configureer identiek aan een NL offerte, de 'BPM' erbij optel dan kom ik op (veel) lagere bedragen uit.....

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 12:39

Goed punt. Die had ik even uit het oog verloren, nou dan is t duidelijk, bestellen dat hok...

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 12:48

Maarten schreef:Zonder BPM zijn auto's in NL vaak goedkoper dan in het buitenland...

+1; afhankelijk van het merk maar de meesten zijn in NL zonder BPM en BTW goedkoper dan in andere landen

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 14:43

mbembe schreef:
Maarten schreef:Zonder BPM zijn auto's in NL vaak goedkoper dan in het buitenland...

+1; afhankelijk van het merk maar de meesten zijn in NL zonder BPM en BTW goedkoper dan in andere landen


volgens mij heb ik vanochtend (niet geschoond voor basisuitrusting) net t omgekeerde geconstateerd, dat een 991 Carrera S kaal juist duizend euro ´goedkoper´ is in DE dan in NL... Weet inderdaad dat t vroeger zo was zodat er op de nederlandse markt nog een paar luxe autos werden verkocht maar volgens mij is dat na de openstelling van de Europese markt en diverse schandalen in Oostenrijk en Italie (waar volgens mij volkswagen dealers verboden werd in het buitenland in te kopen) zo goed als verleden tijd.

Ben echter geen expert, meer een geinteresseerde leek.

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 15:56

Volgens mij zit het zo (weet alleen niet of de CO2 tax 100% klopt maar dat is wat onduidelijke materie):
Afbeelding

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 17:47

Ik zie Carrera 4S standaard

DE 112313
NL 136500

BPM op alle 4S NL offertes die ik kan vinden 17621. Totaal standaard DE auto dus dan

112313
17621
------- +

129934 = 4,8% goedkoper ten opzichte van de NL auto en dat loopt op naar mate de opties toenemen, want die lijken goedkoper in DE

Testje gedaan.

4S NL 171k
Zelfde auto in DE 140K, met BPM/CO2 157621 dan.
Is ongeveer 7.8%.

De moeite waard om is over de grens te gaan kijken ook voor nieuw denk ik. Ervan uitgaande dat de kortingen op nieuwe NL en DE (voorraad) auto gelijk liggen....

Denk ik :)

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 19:54

Pieter_996 schreef:Nope, binnen de EU geen BTW te betalen bij invoer (zover ik weet)

Alleen moet ie dan meer als 6 maanden oud zijn en meer als 6000km hebben

Re: BPM invoer nieuwe auto

09 apr 2013 20:38

Ik betaal voor mijn 997 uit 2005 (Carrera S 3.8 cabrio) ruim € 5000,00 BPM. Hoe meer opties standaard zijn meegeleverd, hoe hoger de BPM.
Ik heb dan ook aparte facturen van de originele switchable exhaust en cruisecontrol. Naderhand gemonteerd, géén BPM.
Mijn berekening is gedaan door AUTOIMPORT.NL Even vragen naar Marc. Vriendelijk en behulpzaam persoon.

Als je geen bezwaar hebt tegen een stuur aan de rechterkant in de auto (bewezen 1/10 seconde sneller op willekeurig welk circuit :thumleft: ) dan
kun je in Engeland kijken. Prijzen liggen daar écht lager als in Duitsland en België.

Succes, Léon :popcorn:

Re: BPM invoer nieuwe auto

10 apr 2013 5:29

dodootje schreef:Als je geen bezwaar hebt tegen een stuur aan de rechterkant in de auto (bewezen 1/10 seconde sneller op willekeurig welk circuit :thumleft: )

zijn ze toch goed onnozel in de formule 1 met dat stuurtje in het midden.... :cheesy:
Plaats een reactie