Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
11 apr 2013 15:25
Vooruitgang = achteruitgang? Wellicht alleen op emotioneel vlak?
Citaat Autoweek, 11 april 2013
Porsche heeft de geruchten dat het met een viercilinder boxermotor komt, bevestigd. De nieuwe vierpits boxermotor, waarmee de firma Porsche z’n motorengamma naar onderen toe uitbreidt, zal niet, zoals eerder verwacht, debuteren op de Frankfurt Motor Show. ”Het is beslist geen geheim dat we aan een viercilinder boxermotor werken”, liet een Porsche-woordvoerder zich ontvallen aan het Engelse automagazine Autocar, “maar de krachtbron verkeert nog wel in de ontwikkelingsfase. Volgens de huidige planning zal het nog zeker drie jaar duren voordat we officiële mededelingen doen aangaande deze motor.”
Architectuur
Behalve dat-ie echt bestaat, is er nog maar weinig over de viercilinder boxermotor bekend. De turbokrachtbron zou dezelfde architectuur hebben als de zescilinder die Porsche al gebruikt in de Cayman, de Boxster en de 911. Volgens Leftlane gaan er geruchten dat het aggregaat een cilinderinhoud zal hebben van 2,5-liter en een maximaal vermogen van 350 pk. De nieuwe instapmotor van Porsche zal waarschijnlijk voor het eerst zijn opwachting maken in de gefacelifte versie van de derde generatie Boxster en het huidige Cayman-model, aldus Autocar. Maar deze auto’s verwachten we niet eerder in de showroom van de Porsche-dealer dan 2016. Het model onder de Boxster kan, mocht die ooit het productiestadium bereiken, de vierpiter ook goed gebruiken.
Hoe dan ook, al voor 2016 mogen we viercilindermotoren verwachten in modellen van Porsche. Tweeliter turbo’s, op benzine en diesel, uit de rekken van Volkswagen lepelt de sportautofabrikant uit Zuffenhausen straks in de Macan SUV die dit jaar op de markt komt.
11 apr 2013 15:43
356, 914, 912, 550, 904 allemaal met viercilinder boxers...ik zie geen probleem.
11 apr 2013 15:46
Hè wat sneu nou toch......maar 350pk...
11 apr 2013 18:18
Johannvb schreef:356, 914, 912, 550, 904 allemaal met viercilinder boxers...ik zie geen probleem.
Joh, da's een halve eeuw geleden
11 apr 2013 18:21
Impressive: 140 PK per liter!
11 apr 2013 19:01
Check de Benz A-klasse AMG dan maar eens.
11 apr 2013 19:14
Ik vind een 2.5 liter toch minder aantrekkelijk dan een 3.6. Een turbo heeft altijd lag. 350 pk is leuk maar ik denk dat het "Porsche" gevoel een beetje verdwijnt. Ik denk dat je deze 4 cilinder niet kan vergelijken met de oudere luchtgekoelde 4 cilinders.
11 apr 2013 19:34
Ze komt steeds dichterbij, de nieuwe 912...
11 apr 2013 19:35
Glas_911 schreef:Ik denk dat je deze 4 cilinder niet kan vergelijken met de oudere luchtgekoelde 4 cilinders.
Ik denk dat ze je ook niet moet vergelijken met your average 4cylinder truttenschudder (wat je impliceert hier
)
11 apr 2013 19:52
Shit...ik zie het al weer voor me: niet meer lucht vs water, maar 6 pitter vs 4 pitter.....gaan we dat weer krijgen.. worden de 996jes mss toch weer meer waard....
11 apr 2013 20:28
Waarom niet?
Ik ben benieuwd hoe ze gaan klinken. Of ze heel anders klinken als de Subaru Impreza bijvoorbeeld.
Léon.
11 apr 2013 20:41
Ik denk dat hier niemand echt de handen op elkaar slaat voor een 4-pitter maar ik vrees dat dat de te bewandelen weg is voor de toekomst....helaas
Kijk wat BMW met zijn kroonjuwelen doet, de 6 cilinders worden schaars (over FWD bij BMW nog maar even te zwijgen).
Ik haal het positieve er ook uit en wel dat P gewoon een boxer mag blijven ontwikkelen binnen het VAG concern. Net zo makkelijk was er een streep door dat soort plannen gezet.
Tot slot, 4 cil boxer! Let op dat wordt de nieuwe Cayman R met 350pk (lichtere motor, meer koppel en voldoende vermogen). Eindelijk een 981 die sneller is dan een 911 maar niet echt zal kanabaliseren vanwege het gemis aan 6 cilinder prestige.
11 apr 2013 20:53
Hoop wel dat deze motoren betrouwbaarder zijn dan de vorige reeks 'moderne' motoren...
11 apr 2013 20:56
mgm schreef:Glas_911 schreef:Ik denk dat je deze 4 cilinder niet kan vergelijken met de oudere luchtgekoelde 4 cilinders.
Ik denk dat ze je ook niet moet vergelijken met your average 4cylinder truttenschudder (wat je impliceert hier
)
Porsche maakte een mooie 4 cylinder
boxer, en die gaan ze weer maken.
Is toch mooi, qua
historisch perspectief?
Dat het techniek is van de 21e eeuw maakt het alleen maar mooier.
En of je het wil of niet, een 4 cylinder boxer in een 911 body = 912...
En als Porsche die niet gaat leveren... dan maken we d'r zelf wel weer...
11 apr 2013 22:19
Dan gaat de mijne er nooit meer uit.... Weet niet wat het is maar een 6pitter heeft iets en hoort voor mij inmiddels bij P
12 apr 2013 6:59
Toyota GT86 heeft nu een vier cilinder boxer motor maar dat ding hoor je echt niet voorbij komen. Vind ik een beetje jammer dan!
12 apr 2013 8:01
Die Subaru Impreza's en WRX-en klinken echt wel lekker hoor!
12 apr 2013 8:10
912 schreef:Ze komt steeds dichterbij, de nieuwe 912...
Ook dat zou "leuk" zijn, want de nummers raken een beetje op...
4-cilinder motoren gebouwd door (VAG) Porsche is een zéér positieve ontwikkeling! Gaat imho allemaal om de (gemiddelde) emmissies per autofabrikant. Het geeft de autobouwers meer lucht en ruimte om vette 6 (8?) cilinders te mogen blijven maken...
12 apr 2013 8:31
leander schreef:Toyota GT86 heeft nu een vier cilinder boxer motor maar dat ding hoor je echt niet voorbij komen. Vind ik een beetje jammer dan!
Daar valt allemaal wel wat aan te doen. Wel een lekkere atmosferisch blok van Subaru hoor. Maar die weten toch wel hoe ze motoren moeten bouwen.
12 apr 2013 8:56
Heb laatst even 2 uurtjes gereden in de Toyota. Zoals wordt beschreven, is het zeker een echte rijdersauto. Echter zonder drukvulling miste je een echte 'push' bij deze auto. Jammer, maar laat zeker ruimte bij Toyota voor een compressor/turbo versie...
12 apr 2013 9:04
Vond de GT86 net erg leuk en helemaal niet ondergemotoriseerd, in de toeren was het geluid zelfs fraai te noemen. Zeker indien je de prijs van 27.356 euro (bij de dealer in België) in rekening brengt:
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=230078986&cd=634999316700000000&asrc=st|asEen viercilinderboxer zie ik dus zeker (opnieuw) zitten! Koeling van de turbo's wordt misschien, bij de ingesloten motoren van de Boxster en Cayman, wel een probleem...
12 apr 2013 9:10
In Nederland kost ie rond de 40k. Er komt ook een turbo-uitvoering van Toyota/Subaru.
12 apr 2013 9:16
ErikE schreef:912 schreef:Ze komt steeds dichterbij, de nieuwe 912...
Ook dat zou "leuk" zijn, want de nummers raken een beetje op...
4-cilinder motoren gebouwd door (VAG) Porsche is een zéér positieve ontwikkeling! Gaat imho allemaal om de (gemiddelde) emmissies per autofabrikant. Het geeft de autobouwers meer lucht en ruimte om vette 6 (8?) cilinders te mogen blijven maken...
Dus jij denkt dat Ferrari binnenkort ook met 4 cilinders komt?
Gaat echt niet gebeuren, bij Ferrari snappen ze tenminste hoe ze een merk in ere moeten laten, bij Porsche gaat het al jaren alleen maar om zo veel mogelijk geld te verdienen. Mag natuurlijk, daar zijn de meeste ondernemingen voor opgericht, maar ik vind het jammer.
Boxster met een 4 cilinder is gewoon een ordinaire bezuiniging. Wedden dat de volgende niet goedkoper wordt.
12 apr 2013 10:55
Precies, de volgende stap is dat ze elektrische Porsches gaan bouwen, zoiets wil je toch niet?!
Of stiekem toch wel
12 apr 2013 11:26
Nee, ik niet, de DD daarentegen...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.