Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
03 mei 2013 14:13
Geachte leden van dit forum,
Ik lees dit forum al geregeld maar dit is mijn eerste geregistreerd bericht - ik heb nl een vraag aan meer ervaren rotten over een tweetal slijtage onderdelen.
Ik heb sinds 4.5 jaar een 986 Boxster S waarmee ik nu 20.000 km heb gereden (82 kkm -> 102 kkm). Een prachtige vormgegeven en superieur op de weg liggend wagentje, ik heb steeds weer een glimlach op het gelaat als ik ernaar kijk :-).
De auto is top-top onderhouden (volledig ingevuld boekje en alle rekeningen zijn aanwezig - tot genoemde 82kkm bij Duitse Porsche Zemtrums, daarna door mij zelf bij specialist).
Wat mij echter erg tegenvalt zijn:
1. Slijtage van de aandrijhoezen.
Bij een huidig beurtje opnieuw eentje moeten laten vervangen, dat is nu onderhand de derde keer in 20 kkm (homokineetkoppelingshoes meegerekend) en volgens de garagist zit de hoes aan de andere kant er ook weer aan te komen, terwijl die vorig jaar (5kkm geleden) ook al was vervangen. Iedere 5kkm zo'n nieuwe hoes (toch blijkbaar a een kleine 500 spijkers inclusief arbeidsloon) is al slecht bij een derdehands Lada maar bij een premuim Duits topproduct verwacht ik toch echt veel beter. Is er bij jullie meer over bekend?
2. Slijtage achterbanden.
Dezelfde garagist attenderde me dat de achterbanden nog maar rond de 3 mm over hebben, terwijl die er nog maar 9kkm onder zitten. Goed, pakweg de helft van deze afstand is lekker sturend in de Harz, Sauerland en Vogezen gerond maar daar we het hier hebben over de openbare weg heb ik dit ook weer niet met het mes tussen de tanden afgelegd - ik ben zuinig op mijn spullen en koester mijn Boxster. De andere helft van die 9 kkm zijn trouwens al dan niet sukkelend op de snelweg naar bovengenoemde gebieden afgelegd. Ik vind 9kkm voor een setje achterbanden (Michelin Pilot Sport 2 al ik wel heb) wel heel erg weinig, ik had minstens 20kkm verwacht. Met mijn lease auto's haal ik gemakkelijk 80kkm - natuurlijk een hele andere categorie maar toch. Zelfs met m'n motorfiets haal ik meer kms dan 9000 km, ook louter sturend in bochtige hemels. Wat zijn jullie ervaringen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groet, Arjan
03 mei 2013 14:25
Het probleem met kapotte aandrijfhoezen herken ik niet. Mijn vorige cayman deed al 45k met dezelfde. Worden ze wel vervangen door originele fabrieksonderdelen? Banden gaan zo lang mee als de rechter voet. Als je zelf vindt dat je niet overdreven hard rijdt moeten ze inderdaad toch wel 15 tot 20 k meegaan. Laat de uitlijning en staat van de rubbers in de draagarmen eens controleren.
03 mei 2013 16:34
Welkom!
Aandrijfhoezen kan ik niets over zeggen. Banden valt me erg tegen. Ikzelf heb op de 997 ook deze banden liggen en nu na 10k km heb ik er pas 2mm profiel afgereden (van nieuw 8mm naar 6mm bij de garantieverlenging). Ik rijd weliswaar veel snelweg maar heb er vorig jaar een hele trits bergpassen mee gerden en rijd bepaald niet rustig. Slijten de banden wel mooi gelijkmatig af? Daar zou ik eerst eens naar (laten) kijken en vervolgens ook de bandenspanning in de gaten houden.
04 mei 2013 19:47
Ik heb een set originele 987 velgen te koop met achter vrijwel nieuwe Michelins te koop 265 18, voor 235 (ca. 4 mm). Een idee omdat je toch aan nieuwe achterbanden vastzit (al zo'n 600 euro) ?
05 mei 2013 21:25
Dank allen,
Ik heb e.e.a. verder uitgezocht en het blijkt dat ik tussen de 82 en 102 kkm nu de linker en rechter homokineetkoppelingshoezen (82 resp 96 kkm) en de linker aandrijfashoes (102 kkm) heb moeten laten vervangen, met de aantekening dat de rechter aandrijfashoes er dus aan zit te komen. Als WB ingenieur doet het mij nog wel deugd te zien dat de levensduur van de linker en rechterhoezen zo ongeveer gelijk liggen. Ik blijf het allemaal wat vroeg vinden maar kan er mee leven.
De bandenslijtage blijf ik erg stevig vinden; in 9 kkm naar 2.7 / 3.2 mm (Michelin Pilot Sport PS2). Het verdere verloop van zowel dit als het volgende setje houdt nu mijn scherpe aandacht. Dit jaar zal het bij een tochtje door de Vogezen blijven (-> voor wie dit nog niet wist: een walhalla (buiten de vakantie perioden wel te verstaan). Voor het eerst in mijn leven heeft ondergetekende bochtenliefhebber zich in dit gebied na een dag moeten verzuchten: 'het is nu wel genoeg geweest...'), 'ns kijken wat er dan nog over is van de achterbanden.
Dank aan diegene die zijn velgen aanbod maar ik houd het bij m'n huidige 17 inch.
Groet!
Arjan
05 mei 2013 23:12
Ik heb een Boxster 2.5 gehad en deze reed een set Bridgestones (achterbanden) weg in 7000km. Later bleek dat dit door de uitlijning kwam, monteur had hem opgezet voor veel bochtenwerk terwijl ik meestal snelwegkilometers maakte.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.