Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
12 mei 2013 7:30
Beste mensen,
Momenteel al bijna een jaar Porsche loos en ik ben (natuurlijk) weer op zoek dit maal naar een 996.
Ik begin het model steeds mooier te vinden en ook prijstechnisch interessant.
Nu zijn er natuurlijk de motorproblemen en daar gaat mijn vraag over.
Stel dat ik een mooie 996 gevonden heb, is het dan verstandig om preventief het blok te laten behandelen met b.v. een nieuwe lager voor tussenas of ringen om de cilinders?
Of eerst gaan rijden en hopen dat het goed gaat?
Nu lees ik het blad 911&Porsche world en daar staan wat specialisten (Hartech)in die de motorblokken modificeren. Zijn er ook specialisten in Nederland die de blokken op die manier modificeren ?
Alvast bedankt voor jullie input!
12 mei 2013 8:23
Mijn intentie is volgend jaar een cabrio te kopen, waarbij de Boxster één van de kandidaten is.
Ik kwam er al gauw achter dat een 996 ook binnen het te verwachten budget ligt en ben me op dat type ook gaan inlezen.
Wat ik er zelf over heb kunnen vinden, op zowel dit forum als het internet;
- Het zijn met name de versnellingsbak varianten die motorische problemen hebben, tiptronics met een motorprobleem kom je zelden tegen.
- Je ziet 996-en te koop met een defecte motor, een motorrevisie of vervanging op een lage kilometerstand achter de rug, maar ook exemplaren met 250.000 km op de teller zonder enige motorproblemen.
- Ik heb in een artikel gelezen (Total 911, issue 86, blz 22), dat het voornamelijk 3.4 motoren betreft uit de eerste serie, later is die 3.4 motor aangepast en tevens heeft de 3.6 geen last van deze problemen. Het artikel vermeld helaas niet wanneer die 3.4 is aangepast en verbeterd, wellicht weet iemand alhier dat?
Zoals altijd laten de mensen met problemen van zich horen en de mensen die probleemloos rijden hoor je niet.
Hierdoor kan een probleem erger lijken als het is en hoeft het slechts een klein percentage van de gehele reeks te betreffen.
Zelf zou ik bij aankoop van een 996 niet direct tot allerlei aanpassingen overgaan.
En dan vooral omdat je ze ook met hoge kilometerstanden ziet staan, dat wekt toch wel wat vertrouwen.
12 mei 2013 8:30
Of preventief behandelen zinvol is kan ik niet voor je beslissen maar zelf zou ik het niet doen. waarom tig duizend euro uitgeven voor iets dat niet hoeft te gebeuren. Dan geef ik liever die tig duizend euro uit als het wel gebeurt (wel handig om het dan alvast opzij te zetten). Als je er slecht van slaapt en niet meer van de auto geniet (en je hebt het geld toch liggen) dan zou ik het wel doen.
Op het forum komt regelmatig de naam Michel van Resto voorbij als je een motorprobleem hebt met een 996. Ik heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee. Hartwiek heeft er goede ervaringen mee.
Succes met de zoektocht!
12 mei 2013 8:39
Bij het kopen van een boxster, 996 of 997-1 moet je er gewoon (financieel) rekening mee houden dat je er een keer een nieuw motorblok in moet hangen. Volgens mij doet forummer Resto dat tegenwoordig goed en tegen een schappelijke prijs.
Van sommige hier mag je het niet zeggen maar vroeg of laat gaat het in veel gevallen toch mis met onze motorblokkies (heb zelf meervoudige ervaring). Als je je daar van te voren op in stelt en er mee kunt leven, dan krijg je bij een 996 echte 'bangs-for-bucks' !!!
12 mei 2013 9:09
volgens mijn garage houder is het nutteloos om aanpassingen te doen.
wel zorgen dat de koeling optimaal is (radiatoren schoon houden)en goed ontluchten .
zelfs de 3,6 ontkomt er niet aan volgens hem.
12 mei 2013 9:21
Ik zou zelf niet beginnen aan een 3.4 motorblok en rekening houden met 5K kosten voor reparatie.
12 mei 2013 9:56
bedankt voor jullie reacties, ik dacht zelf dat het wel zinvol zou zijn om de motor aan te passen en evt. gelijk nieuwe koppeling enz.
Ik had gehoord dat een nieuw blok boven de 10.000 euro zou zijn.
Maar ik begrijp uit de reacties dat je beter kan rijden en hopen dat je geluk hebt.
12 mei 2013 10:00
De kosten voor een preventieve maatregel zijn redelijk hoog, maar kunnen wel aanzienlijk lager zijn dan wanneer het motorblok het wel begeeft. Dan kunnen een aantal onderdelen extra kapot gaan en dan ben je meer geld kwijt. Echter is zo'n preventieve maatregel een persoonlijke keuze en ik weet niet of ik dit zelf zou doen (of had gedaan in mijn geval).
Zowel de 3.4 als de 3.6 kunnen ernstige motorische problemen ondervinden, waarbij de 3.4 iets vaker een steek laat vallen dan de 3.6. Het is een kansberekening vs. afweging van de aanschafkosten (3.4 is namelijk goedkoper in aanschaf) om te bepalen wat je daadwerkelijke keuze gaat worden. Zelf dacht ik met de 3.6 i.c.m. tiptronic iets veiliger te zitten, maar
mijn draadje bevestigt toch weer het tegendeel. En geloof mij, ik ben echt niet de enige...
12 mei 2013 16:26
Ik heb van februari 2012 tot 03 okt. 2012 met een 996 cabrio met handbak ruim 10.000km. gereden en de auto reed perfect hoor. Nooit een foute klap gegeven.
Mijn probleem met die auto was dat er géén olie op de vloer eronder lag, hij niet rookte bij gas geven en ook niet rookte bij gas loslaten en daarna weer erop.
Toch moest er iedere 1000km praktisch een liter olie bij. Niet kunnen achterhalen waar dat aan gelegen heeft.
Léon
12 mei 2013 18:37
Dat is inderdaad opmerkelijk. Zo heb ik ook vernomen dat de motoren met een X51 (zoals die van jou) er geen last van hebben, omdat die met meer aandacht in elkaar worden gezet (
).
Mijn Boxster gebruikte geen olie, ik kon zonder olie toe te voegen (en ook geen koelvloeistof
) van beurt naar beurt (elk jaar).
Mijn huidige 996 gebruikt wel wat ( 1liter op 4000 km), maar ook geen enkele druppel op de grond, geen smudge en geen verbruik van koelvloeistof
13 mei 2013 17:29
Ik meen gelezen te hebben in de handleiding dat 1liter olie op 1000 km een normaal/aanvaardbaar verbruik is.
Hangt af van de rijstijl...
13 mei 2013 18:03
Bel eens met Michel van auto resto in Nijmegen. Hij reviseert veel 3.4 en 3.6 motoren. Hij kan je er meer over vertellen.
13 mei 2013 21:59
Je zou kunnen proberen een auto met motorschade te kopen.
Zal voor een bodemprijs weggaan, vervolgens naar Resto en je hebt een betrouwbare 996, zonder dat je met een knagend gevoel rond rijdt.
13 mei 2013 22:07
ik zie ze opvallend weinig te koop met motorschade
14 mei 2013 11:39
Ik heb toen der tijd mijn 4s ook met motorschade gekocht...heb pech gehad, was nog veel meer aan de hand....bak slecht dif slecht en ga zo maar door...alles vervangen...kost een vermogen...maar heb nu wel een technisch nieuwe 996 4s met alle modificaties.....Wat ik hiermee wil zeggen, als je een auto koopt die niet rijdt kun je vanalles tegenkomen..
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.