Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Terug naar de sportschool ??

07 jul 2013 10:35

Gisteren nieuwe Michelin banden gezet op mijn 993.
Had gehoopt dat de besturing na de nieuwe banden lichter zou zijn....
Maar krijg steeds meer de indruk dat de "bekrachtiging" steeds minder werkt.
Vloeistof zit er nog genoeg in en af en toe hoor/voel ik een tik in het stuur.
Hiervoor ben ik al een tijdje geleden naar een specialist geweest, maar die kon niks raars vinden.
Iemand enig idee ?!?

Re: Terug naar de sportschool ??

12 jul 2013 8:25

Mijn 928 stuurt ook zwaar, is niet veel aan te doen.
Bandenspanning niet te laag?, dat scheelt veel.
Heb de uitlijning iets laten aanpassen en de caster lager laten zetten.
Rechtuitstabiliteit wordt dan minder maar sturen gaat lichter.

Een stukje uitleg over caster (ook al hebben ze het hier over de Volvo Amazon dat maakt verder niet uit...) ;


Askanteling
De askanteling of fuseehoek (ook wel 'caster' genoemd) is de hoek die de denkbeeldige lijn door de fuseekogels maakt ten opzichte van verticaal, van de zijkant af gezien.

Hoe groter de askanteling, des te beter de 'rechtuit-stabiliteit' bij hogere snelheden, maar het manoeuvreren bij bijvoorbeeld inparkeren zal net iets zwaarder gaan. De rechtuitstabiliteit begint merkbaar toe te nemen vanaf
ca. 0,5 graad. De denkbeeldige fusee-lijn hangt dan iets achterover. Bij de eerste Amazon's lag het caster tussen rond de 0 graden, maar bij latere modelen was dit al veranderd rond de 0,5 graden.

Naast de rechtuitstabiliteit heeft de askanteling ook invloed op het grip van
de voorwielen bij stuuruitslag: Door de askanteling te vergroten, komt bij stuuruitslag het buitenste wiel weer iets 'rechter op' te staan wat de grip
ten goede komt.

Afhankelijk van de omtrek van je stuurwiel, of je auto een boodschappenwagen of kilometervreter is, en de dikte van je bovenarm spieren, kun je het caster naar wens aanpassen. Dit dien je te doen door de gehele voortrein te kantelen, door middel van de vulplaatjes tussen het subframe en het chassis. Een waarde tussen de 0,5 en 1,0 graden is wenselijk, waarbij het belangrijk is beide zijden gelijke waarden te hebben.

Afbeelding

NB die "tik" waar jij het over hebt herken ik niet.

Re: Terug naar de sportschool ??

12 jul 2013 8:38

Ik ga er van uit dat de juiste bandenmaten zijn gemonteerd met de bijbehorende spanning.

Jouw opmerking over "zwaar" sturen bij de 993 herken ik niet en die "tik" al helemaal niet.

Heeft die specialist de "tik" ook gehoord / gevoeld ?
Heeft hij er ook mee gereden en deelt hij jouw mening m.b.t. het zware sturen?

En ik weet niet hoe gerenommeerd jouw specialist is . . . anders zou ik voor een second opinion gaan.

Re: Terug naar de sportschool ??

12 jul 2013 8:53

Ha die Frits,

Bezit toch ook een 2S en herken dat zware sturen ook niet :oops:
Kwa kracht zit er ook niet veel verschil in met de GT3.
Zou maar even verder gaan zoeken :idea:

Re: Terug naar de sportschool ??

12 jul 2013 10:37

Nee is niet normaal.Tik lijkt erop te duiden dat er iet "vast" staat en over dat punt wordt geforceerd.

Re: Terug naar de sportschool ??

12 jul 2013 11:27

Remmel schreef:Heb de uitlijning iets laten aanpassen en de caster lager laten zetten.
Rechtuitstabiliteit wordt dan minder maar sturen gaat lichter.


Andere settings dan die de fabriek voorschrijft zou ik niet zo vlug doen, temeer daar een 993 hier heel gevoelig voor is.
En zeker de askanteling :shock:
Het uitwegen en uitlijnen is een bijzonder nauwkeurige klus bij een 993 en niet iedere "bandenboer" kan dit.

De enige overweging die je zou kunnen maken, maar dan moet jouw 993 een bijzonder onderstel hebben, zijn de RS specs.

Re: Terug naar de sportschool ??

12 jul 2013 11:39

Heb met mijn 964 wel zo'n tik gehad, rond de middenstand. Bleek veroorzaakt te worden door een versleten kruiskoppeling van de stuurinrichting (als ik het goed verwoord, ben verre van technisch). Niet heel duur qua onderdelen, wel lastig klusje om te vervangen....

Maar kon me niet herinneren dat dit gepaard ging met zwaar sturen...

Re: Terug naar de sportschool ??

12 jul 2013 11:47

Ouwe Schwarzeneggert :mrgreen:

Re: Terug naar de sportschool ??

12 jul 2013 12:49

En wat is "zwaar". Elk type auto stuurt weer anders. Stuurt jouw 993 zwaarder dan andere 993's? Dat lijkt mij de eerste check. Ik liet laatst mijn vader in mijn 964 rijden, en het eerste dat hij bij het wegrijden zei was dat de koppeling zwaar ging, en het tweede was of hij wel stuurbekrachtiging had. Het is ook maar net wat je gewend bent.

Re: Terug naar de sportschool ??

12 jul 2013 13:43

Bedankt voor advies/hulp.
Mijn "specialist" zit in Zuid Limburg en heeft een zeer goede naam. Kan niks verkeerds zeggen over 'm.
Hij heeft ook klein stukje gereden in mijn 993, en vond deze ook zwaar rijden. Ik weet dat een schokdemper vervangen moet worden,
en dat er nieuwe banden aan zaten te komen, dus dacht ==> zal dan wel stuk beter gaan.
Nu ga ik binnenkort naar Gert Carnewal voor nieuw setje dempers en een keer een goede uitlijning/weging.
Dat zwaar sturen + de tik, dat zal ik ook aan hem vragen.
Kan mening van Frank grotendeels volgen..... Het is mijn 1e 993, dus weinig vergelijk.
En mijn linkerknie is inderdaad al beter gespierd :mrgreen:

Re: Terug naar de sportschool ??

12 jul 2013 14:12

Thefrits schreef:Bedankt voor advies/hulp.
Nu ga ik binnenkort naar Gert Carnewal voor nieuw setje dempers en een keer een goede uitlijning/weging.


Nog een beetje advies . . .

Standaard dempers (meestal Monroe) vervangen voor weer standaard dempers, heb ik ook gedaan maar ik was nog steeds niet enthousiast m.b.t. de wegligging.

Na uiteindelijk een set KW Variante 3 te hebben gemonteerd kende ik mijn 993 niet meer terug, in één woord . . . PERFECT
Gert "doet" volgens mij Bilstein PSS, is vergelijkbaar met KW. KW schijnt "iets" goedkoper te zijn (vanwege onbekendheid bij het grote publiek) en is in tegenstelling met Bilstein volledig r.v.s.

Niet goedkoop dergelijke sets maar absoluut aanbevelenswaardig (wel uitwegen en uitlijnen), lost evenwel het zwaar sturen en "tik" probleem niet op.

Re: Terug naar de sportschool ??

12 jul 2013 15:27

Ok, bedankt voor het advies!
Wegligging wil ik inderdaad ook een stuk beter hebben.
Gert heeft me Koni FSD geadviseerd. Komt dit misschien al in de richting ?
Waar heb jij jouw set "gehaald" ?
Mijn 993 2s heeft gewoon standaard M033.

Re: Terug naar de sportschool ??

12 jul 2013 15:57

Thefrits schreef:Wegligging wil ik inderdaad ook een stuk beter hebben.


Met mijn jaren 911 ervaring kan ik je zeggen dat (mijn) S het beste stuurt van alle voorgaande 911's :drive:
Ook bij hoge snelheden blijft hij strak over de weg gaan :thumleft:

Re: Terug naar de sportschool ??

12 jul 2013 16:08

Thefrits schreef:Gert heeft me Koni FSD geadviseerd. Komt dit misschien al in de richting ?

Van intimi heb ik begrepen dat Koni, op Porsche gebied althans, iets achterloopt :(
KW en Bilstein zijn, voor sportief straatgebruik, momenteel de meest toonaangevenden.
De Porsches van Manthey, die al meerdere keren de 24 uur van de Nurburgring hebben gewonnen, staan op KW :cheers:


Thefrits schreef:Waar heb jij jouw set "gehaald" ?

Bij Porschespecialist Johan van der Gugten in Bodegraven ( www.vdgugten.nl/ ) :thumleft:

Re: Terug naar de sportschool ??

12 jul 2013 19:17

Mmmmm.... toch maar eens kijken welke set ik er dan onder leg. :scratch:


molen934 schreef:Met mijn jaren 911 ervaring kan ik je zeggen dat (mijn) S het beste stuurt van alle voorgaande 911's :drive:
Ook bij hoge snelheden blijft hij strak over de weg gaan :thumleft:

Hoe is jouw koffie Hans ? :mrgreen:
Ik denk [weet zeker] dat het grotendeels komt door nog niet juist uitgelijnd en "gewogen".
Plaats een reactie