Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

oliedruk, waar op letten?

07 okt 2013 22:40

Ik kijk eigenlijk nooit naar de oliedruk in mijn P. Ik hou vooral de toerenteller en de snelheidsteller in de gaten. Hoe weet ik wanneer de oliedruk goed is en wanneer moet hij welke waarde aangeven?

Re: oliedruk, waar op letten?

07 okt 2013 22:48

:shock:

:shock:

Voor een 964 zegt men het (toerental/1000)+1, maar de mijne stijgt meestal iets sneller met de toeren. Voor een 997 zou ik het niet weten. Je olie is warm als je stationair 1-2 bar hebt, in een 964 althans.

Re: oliedruk, waar op letten?

07 okt 2013 22:50

Allereerst Olietemp in de gaten houden (zie deze topic http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=38900&p=1028882&hilit=oliedruk#p1028882)

Dan de oliedruk, zodra je toerental oploopt zal je ook je oliedruk zien oplopen. Bij mijn oudje is 2000 Rpm ongeveer 2 bar druk, 4000Rpm 4 bar. Daar zijn weer uitzonderingen op, want als de olie erg warm wordt en vloeibaarder wordt zijn die waardes opeens een stuk lager!

Bij de 997 weet ik het ff niet uit mijn hoofd, maar als het morgen lekker weer is zal ik tijdens een ritje eens even opletten hoe het zit en dat hier rapporteren.

Re: oliedruk, waar op letten?

07 okt 2013 22:50

In je instructieboekje staat waarschijnlijk : minimaal 3,5 bar bij 5.000 rpm.

Re: oliedruk, waar op letten?

07 okt 2013 23:14

Ik vermoed dat het bij een 997 hetzelfde zal zijn als bij mijn 964: warme motor,
boven de 2000 t/min 4.5 - 5 bar.

Re: oliedruk, waar op letten?

08 okt 2013 5:08

Volgens het boekje: Bij warme motor, 5000RPM, 3.5 bar of hoger. Zie pagina 107 van de link hieronder

https://docs.google.com/file/d/0BxkZTao ... jOgD&pli=1

Re: oliedruk, waar op letten?

08 okt 2013 11:48

De link werkt niet, maar denk ik duidelijk: bij warme motor, 5000RPM, 3.5 bar of hoger

Re: oliedruk, waar op letten?

08 okt 2013 12:37

Bij mij is ie bij warme motor en dito olie boven de 3000rpm 5 Bar. Warme motor stationair zo rond de 2 bar.

Re: oliedruk, waar op letten?

08 okt 2013 12:48

frankv schreef::shock:

:shock:

Voor een 964 zegt men het (toerental/1000)+1, maar de mijne stijgt meestal iets sneller met de toeren. Voor een 997 zou ik het niet weten. Je olie is warm als je stationair 1-2 bar hebt, in een 964 althans.


Een 964 heeft toch luchtdruk :?: :mrgreen:

Re: oliedruk, waar op letten?

08 okt 2013 16:07

mick1512 schreef:
Een 964 heeft toch luchtdruk :?: :mrgreen:


Nee luchtkoeling, de DD van Chelsea heeft luchtdruk en iedere 911 heeft luchtdruk in de banden (zowel in de zomer- als in de winterbanden)

Re: oliedruk, waar op letten?

08 okt 2013 17:04

Nee hoor, ik heb run flats onder mijn 911, dus daar moet geen lucht in anders zijn ze niet flat... :lol:

Re: oliedruk, waar op letten?

08 okt 2013 17:55

Zo net weer even lekker gereden :drive: stukje Duitse autobahn :D en zoals beloofd mijn "verslagje"

Mijn waarnemingen bij de 997: koude motor stationair 2.5 Bar, als je iets gas geeft gaat hij naar de (max. waarde) 5 bar
warm rijden, na 5 min is het water op temperatuur, maar pas na 10-15 min is de olie op "bedrijfstemperatuur" 95 graden.

Qua oliedruk hetzelfde waargenomen als dat Pieter_996 waarneemt: boven de 3000rpm 5 Bar. Onder de 3000 rpm is de olie druk proportioneel lager.
(trouwens die meters vallen wel beiden weg achter mijn stuurrand, vervelend om die goed te kunnen aflezen)

Re: oliedruk, waar op letten?

08 okt 2013 18:14

Thanx! Vooral dat de olie zo'n kwartier nodig heeft is interessant. Mijn 996 heeft nl geen olietemp meter... Overigens staat bij mij in het boekje 5000 rpm 3,5 bar. (996 3.4)

Re: oliedruk, waar op letten?

08 okt 2013 18:22

Ik rij altijd heel rustig de auto warm (max 3000 rpm zolang hij niet op min 90 graden is) vandaar dat het relatief lang duurt... ik denk dat de waarde die Porsche voorschrijft in het boekje een minimale waarde is.

Re: oliedruk, waar op letten?

08 okt 2013 18:27

Denk ik ook. Overigens komt ie bij mij ook nooit boven de 3000 voordat ie warm is. Ik hield dat kwartiertje al wel aan, maar de 'empirische' onderbouwing is prettig :thumleft:
Plaats een reactie