Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
10 okt 2013 18:35
Hallo allemaal,
Zoals jullie hebben kunnen lezen
viewtopic.php?f=11&t=39638 ben ik aan het rondneuzen voor een nieuw 'speeltje'. Tijdens mijn zoektocht ben ik al wat bijzondere dingen tegengekomen, maar dé kandidaat zat er nog niet tussen.
Een van de criteria die ik tot op heden aanhield was dat het een van origine Nederlandse auto moet zijn, dus niet geïmporteerd.
Gaandeweg het proces begin ik me steeds meer af te vragen waarom ik dat criterium eigenlijk hanteer. Met -met name- de Duitse markt er bij wordt de keuzemogelijkheid véél groter en prijstechnisch is het, met inbegrip van af te tikken belastingen en kosten, ook nog interessant. Dat laatste vind ik merkwaardig. Ook de import-auto's die door NL bedrijven (en soms zelfs door dealers) met volledige garantie in NL worden verkocht, zijn in de regel lager geprijsd dan vergelijkbare NL auto's.
Mijn vraag aan jullie is dan ook: Waar komt de voorkeur en de in de regel hogere prijs van een NL auto vandaan?
En zouden jullie, -op voorwaarde dat alles er betrouwbaar uitziet, papieren erbij, AKK er over heen- met net zo'n gerust hart een buitenlandse (ga maar uit van Duitse of eventueel Belgische) Porsche kopen als een Nederlandse? Waarom?
Zéér benieuwd!
|\/|
10 okt 2013 18:37
Je geeft het antwoord zelf eigenlijk al. Als de auto er goed uitziet, papieren kloppen, AKK goed is etc., is er geen enkele reden om het niet te doen.
10 okt 2013 18:41
Klopt, maar ik gaf de helft van elk antwoord. De andere helft is de hogere prijs. Kennelijk ziet er toch iets in de hoofden van 'de markt' die die hogere prijs mogelijk maken. Wat is dat dan?
|\/|
10 okt 2013 18:44
Daar ben ik ook benieuwd naar.......heb nu ook in t buitenland geïnformeerd naar een auto.
De keuze is veel groter, hier is het aanbod beperkt, dus je gaat veel eerder overstag tot aankoop.
En bij sommige merken is het nog maar de vraag of je een NL auto wilt hebben, zo goed is ons klimaat niet!
(Zo goed als alle M3E30's uit Nederland zijn volledig verrot!)
Laatst bijgewerkt door
steef op 10 okt 2013 18:46, in totaal 1 keer bewerkt.
10 okt 2013 18:45
Als 't mij nou lukt om een mooie te scoren heb ik wel een origineel NL 986 voor je!

Maar zonder gein, ik ben heel erg benieuwd. Daar moeten de mannen hier toch kaas van gegeten hebben, zou je zeggen!
|\/|
10 okt 2013 18:56
Wat is een 986?
Feit is als er 1 te koop staat in NL, er veel vragers op af rennen, zo van: wie het eerst komt, het eerst maalt.
Maar: in NL staat er maar 1, en een uurtje rijden vanaf de grens staan er tientallen te koop. Ik heb ontdekt dat lang niet iedereen weet waar hij moet zoeken, of zelfs geen flauw idee heeft dat je in het buitenland gunstiger kan kopen.
Verder moet je een hoop moeite doen om een auto uit het buitenland te halen, en wat te doen met de garantie?
Bij een eventuele verkoop: vroeger was een buitenlandse auto vaak verdacht, maar dat is volgens mij een achterhaald fenomeen, gezien de strikte registraties van onderhoud en km-standen. Zeker bij dealers en sub-dealers.
Overigens kopen de NL handelaren via eigen netwerk veel gunstiger in dan wij als particulieren!
10 okt 2013 19:02
steef schreef:(Zo goed als alle M3E30's uit Nederland zijn volledig verrot!)
In Engeland zijn ze nog wel te vinden hoor.
10 okt 2013 19:03
Ik denk dat bij een NL auto er een kentekenplaat op zit die ook uit het jaartal komt en bij import nu een 2013 kenteken op komt.
Zelf vindt ik dat op een wat oudere Porsche geen porum maar om daar een hele leuke uit het buitenland ervoor te laten staan
10 okt 2013 19:11
Franz schreef:steef schreef:(Zo goed als alle M3E30's uit Nederland zijn volledig verrot!)
In Engeland zijn ze nog wel te vinden hoor.

......en dan mag ie bij mij verder rotten?
Was al es met Munich Leg. bezig en een andere bekende handelaar, maar wilde het risico niet lopen om een bok te lopen/kopen. Altijd mooie verhalen, en de prijzen liegen er daar ook niet om.
10 okt 2013 19:18
dat orig. nl auto is achterhaald gezever.
10 okt 2013 19:24
En dat blijft zo, tenzij je je mening niet alleen ventileert maar ook onderbouwt...
Dus graag wat toelichting.
|\/|
10 okt 2013 19:35
steef schreef:Franz schreef:steef schreef:(Zo goed als alle M3E30's uit Nederland zijn volledig verrot!)
In Engeland zijn ze nog wel te vinden hoor.

......en dan mag ie bij mij verder rotten?
Een Engelsman is doorgaans heel wat zuiniger op zijn auto dan een Nederlander dus dat valt allemaal wel mee hoor. Dat soort auto's staan ook haast allemaal gestald daar.
10 okt 2013 19:48
Je hebt US Porsches en ROW (rest of world) Porsches. Verder heb je landenspecifieke opties (NL 964 standaard met achterruitenwisser (zonder was optioneel), in Italie bv was de achterruitenwisser een optie). US imports zijn minder waard (geldt voor eigenlijk alle automerken). Een ex-Duitser of Zwitser zeker niet. Bij een italiaan zou ik een historie willen, omdat daar veel met kilometertellers geklooid wordt. Is in Duitsland strafbaar met ernstige gevolgen voor een handelaar (wat niet wil zeggen dat het niet gebeurt - voorbeelden zelfs op dit forum van mensen die auto verkochten aan duitse handelaar en hem vervolgens met 80K minder op de klok op mobile.de zagen verschijnen.....
En verder moet je kijken wat de invloeden van het weer (zuid-spanje grotere kans op verkleuring en/of gescheurde dashboards. Maar dat is afhankelijk van de auto.
Ik zou persoonlijk zeker in Duitsland kijken. Maakt de keuze groter, grotere kans op 'vollere' auto's (Duitsers zijn gewend meer geld aan auto's en onderhoud uit te geven en kruisen meer opties aan, ook omdat ze daar beduidend goedkoper zijn). En als jij je Duitser goed bijhoudt is hij niets minder waard dan een origineel nederlandse auto's. Alleen bij enkele 'puristen' die - om geen enkele onderbouwbare reden - perse een origineel nederlandse auto willen.
10 okt 2013 20:07
Een goede en goed gedocumenteerde buitenlandse P is voor mij veel meer waard dan een 'vage' Nederlander
Als ik mij bij mijn zoektocht destijds had vastgehouden aan alleen een org. NL auto dan zou ik nu nog zoeken.
10 okt 2013 20:10
@Reesmees en Horn: +1 !!!!
10 okt 2013 20:29
+1. Het enige wat mij tegen zou houden is zo´n lelijk nieuw kenteken.
10 okt 2013 20:38
Rij zelf al bijna 2 jaar een 'Japanse' 968 naar voller tevredenheid. Historie, documentatie en technische staat zijn belangrijker dan het land van herkomst (komen uiteindelijk allemaal uit Duitsland, toch?)
Zou het zo weer doen (oké, ik vind die nummerplaten ook niet geweldig)
10 okt 2013 20:49
Dat origineel geleverde etc is door de dealer organisaties zelf in het leven geroepen om de eigen (binnenlandse) markt te beschermen zodat niet iedereen de moeite nam om een wagen uit het buitenland te halen. tegenwoordig is oa door internet de markt zo transparant geworden dat dit principe niet meer overeind te houden is. Aangezien de dealers (en specialisten) de wagens nu zelf ook uit het buitenland halen mag het al helemaal geen aankoop / verkoop argument meer zijn. Belangrijker is een volledige sluitende onderhoud historie en bijvoorkeur een schade vrij verleden (oa in D goed te controleren).
10 okt 2013 20:54
Reesmees schreef:Een goede en goed gedocumenteerde buitenlandse P is voor mij veel meer waard dan een 'vage' Nederlander.
Nogal wiedes. Zo is de vraag dan ook juist niet geformuleerd. De vraag is: Is een goede en goed gedocumenteerde NL P voor jou meer waard dan een goede en goed gedocumenteerde niet-NL P? En waarom (niet)?
|\/|
10 okt 2013 21:27
nee. ik zie geen meerwaarde in een nederlands afgeleverde Porsche vs een duitse, belgische, franse, zwitserse op basis van gelijke eigenschappen. Originele plaat vind ik mooier. Maar geen duizenden euro's waard. En de uitgebreidere keuze (zie boven) vind ik een pre.
10 okt 2013 21:30
RetroMan schreef:Reesmees schreef:Een goede en goed gedocumenteerde buitenlandse P is voor mij veel meer waard dan een 'vage' Nederlander.
Nogal wiedes. Zo is de vraag dan ook juist niet geformuleerd. De vraag is: Is een goede en goed gedocumenteerde NL P voor jou meer waard dan een goede en goed gedocumenteerde niet-NL P? En waarom (niet)?
|\/|
Antwoord: Neen! Ik was destijds op zoek naar een in goede staat verkerende 964 cabrio, gedocumenteerd, donker van kleur, liefst van de latere serie en een redelijke KM stand. Dat was mijn eis en het was (en is) mij om het even uit welk land deze dan vandaan zou komen. (Was overigens nog lastig om er 1 naar mijn zin te vinden.)
Ik heb nu een 'duitser' die in 2004 naar NL is gekomen. Nummerbord is idd niet uit '92 maar de nummerbord kombinaties volgen elkaar nu zo snel op dat iedereen de draad toch een beetje kwijt is. Daar hoef je het dus niet meer voor te doen.
(hoeveel mensen buiten dit forum zouden het jaartal van een kentekenkombinatie kunnen schatten?)
10 okt 2013 21:33
Zon kenteken wordt vanzelf weer oud
Mijn p is uit 98 en in 2000 naar nederland gehaald door..... PON Leusden notabene! Je moet wel een kenteken fetish hebben om te zien dat de mijne een import is. En dan nog...
10 okt 2013 21:48
Mijne is een Belg, maar 100% onderhoud bij P Eindhoven, issie dan meer waard dan een gewone Belg?
10 okt 2013 21:58
Het enige wat misschien in de toekomst nog een rol kan gaan spelen is dat men bij een oldtimer gaat kijken hoelang deze in Nederland heeft rondgereden ivm de betaalde belastingen. Is in het verleden al wat vaker aan bod gekomen.
11 okt 2013 8:29
"Origineel Nederlands geleverde Porsche" wordt gezien als een pluspunt. Zo wordt er in het algemeen ook mee geadverteerd. Voordelen van een dergelijke auto: historie is gemakkelijker te achterhalen, en op de Nederlandse wegen kan niet geraced worden (wel natuurlijk als je de Duitse grens passeert

.
Porsches uit Oost- en Zuideuropa zijn minder gewild, omdat daar de neiging bestaat wat creatiever met de autogegevens om te gaan.
Voor de oudere Porsches zie je langzamerhand een ontwikkeling waarbij goed geconserveerde exemplaren uit de VS (Californie) komen. Ook daar zijn snelheidsbeperkingen en de weersomstandigheden zijn gunstig (geen roest). Wel van belang om verifieerbare onderhoudsdocumentatie voor handen te hebben (boekje, carfax, rekeningen etc.). Wel rekening houden met Europese aanpassing, is weer een nadeel.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.