Vanmiddag voor de eerste keer op de Ring geweest met mijn 993, en net thuis vol leuke indrukken. Die ik bij even van me afschrijf.
Afgelopen week heeft Robert Visser het onderstel van mijn 993 onderhanden genomen: de 19 jaar oude Monroes vervangen door Bilstein B6 dempers, en iets lagere M033 veren gemonteerd. Met het slechte winterweer in het vooruitzicht bedacht dat ik vandaag maar eens een stukje moest gaan rijden, het was droog en mooi, dus vroeg op want ik had in ieder geval het plan om even wat Autobahn op te zoeken, en misschien wel naar de Ring toe te rijden.
Op de A57 tussen Goch en Kamp Lintfort maar eens gekeken hoe het met de top van mij karretje zat, en dat viel niet tegen, twee keer de 260 aangeraakt zonder dat het einde in zicht was. Verder druk op de A61 en de A1, dus afgezien van wat tussensprintjes vooral genoten van het uitzicht en herfstkleuren in de Eifel. Richting de Ring wordt het dan steeds drukker met trailers met circuitauto's.
Bij de ingang van de Ring is het vervolgens een gekkenhuis. Druk en de ene auto nog gekker dan de andere. Ik kan me werkelijk waar geen auto voorstellen waar je op de Ring nog de blitz mee maakt. Ferrari of Lamborghini: te gewoon en er zijn er teveel van. Porsches in alle maten en kleuren. Geinig: een Renault 5 GT Turbo en een hele mooie Renault Alpine. Allemaal in de rij om het circuit op te gaan.
Toen zelf het circuit op. Had van tevoren de verzekeringsvoorwaarden gelezen: uitsluiting van openbare weg die als circuit gebruikt wordt. Dus eerste prioriteit was auto heel houden en nergens tegenaan rijden. Dat viel me eerlijk gezegd nog niet mee. Natuurlijk kende ik de reputatie van de Ring uit de boekjes: smal, veel hoogteverschillen, gevaarlijk, misschien wel het moeilijkste circuit op aarde. Maar pas toen er ik reed kreeg ik door hoe lastig het is. Het was de 1e keer, dus van geen enkele bocht het idee welke lijn je moest rijden, laat staan hoe hard, en ondertussen de hele tijd in de spiegels opletten wat er nu weer voorbij wilt komen. En er kwam nogal wat voorbij, variërend van treintjes RSen tot Skoda Fabia's, Opel Omega's, laten we het erop houden dat ik niet heel hard ging.
Maar goed, auto heel gehouden, wat niet iedereen kon zeggen, want onderweg een paar kleine crashes gezien. Aan het einde van de ronde was het circuit al weer dicht voor een groter ongeval, wat me niets verbaast, want met zoveel auto's en testpiloten op de baan is het m.i. vragen om ongelukken.
Maar toch met een heel voldaan gevoel naar huis. Natuurlijk vanwege het gevoel om een keer er gereden te hebben, maar ook omdat ik nu een heel klein beetje kan voorstellen hoe ontzettend knap het is van de profi's om daar echt hard overheen te gaan. Een beetje zoals kijken naar de Tour de France: je snapt pas hoe knap het is als je zelf een keer de Alpe d'Huez bent opgefietst met een fractie van de snelheid van de profs.
Evengoed voorlopig geen Ring meer voor mij: het is voor mij gewoon te moeilijk, en te risicovol, om echt van het rijden te kunnen genieten. Ik ga eerst maar eens wat lessen nemen op een eenvoudiger circuit, mijn auto beter onder de knie krijgen, en dan later maar eens een keer terug. Maar als je het nog nooit hebt gedaan: zeker een keer proberen.
Inderdaad heel herkenbaar. Ik heb mijn 964 er nog niet aan gewaagd, heb in het verleden wel 2 x een aantal rondjes met mijn Astra uit '99 gereden. Het circuit is in het echt zo veel moeilijker dan het op je PC lijkt, 100 blinde bochten, de hoogte-verschillen enz.
Maar ik vond het FANTASTISCH !!!
Zelfs alleen kijken wat er zoal de baan op gaat is leuk.
Heb behalve de 993 al een 525d leasebak met giga bijtelling, die niet de Ring op mag. Iets erbij wordt wat teveel van het goede. Maar als je wat vaker de Ring wilt bezoeken en echt wilt oefenen is een iets afgejakkerde E30 wellicht een beter idee dan de 993 meenemen.
Hmm, is het nu dapper of stompzinnig om met een naderende herfst voor het eerst de Ring op te gaan? Maar you did it and survived!
Ik heb er ooit in november een BMW afgeschreven, en heb me voorgenomen nooit meer buiten de zomer te gaan. Het asfalt is gewoon te wisselend.
Maar Robert heeft dus een verlagingssetje bij je gemonteerd? Hij zei vandaag nog tegen mij dat mijn 964 op "dakar hoogte" stond en dat er een setje onder moest. Maar ik wil niet alleen veren, als alles er toch af moet, wil ik een complete set PSS10 ofzo, en dat kost al gauw weer een paar duizend...
Frank, gewoon een paar keer niet uit eten, paar keer op de fiets naar je werk, spijkerbroek bij de Action kopen en je hebt je PSS10.......dóe het nou! Het is het waard!
Leuk verslag......en zoals je schreef: rijden in de omgeving/naar toe is ook genieten. Voor mij iig voldoende en never en nooit het circuit op daar...teveel idioten om je heen die menen dat ze kunnen rijden.; YouTube staat er vol van....
Was laatst ook aan het kijken en met regenachtige weer en een gast helemaal niet snel: glijden en bam tegen de vangrail.. sta je dan met je mooie porsche omdat je zonodig moest....
Ik ga straks de mijne uitlaten in Münsterland; lekker dichtbij, mooie wegen in de heuvels en geen flitsbrigade...
Ongeluk zit in een klein hoekje, maar gelukkig was het nergens nat op de baan.
Opmerking over een auto erbij om daarmee de Ring te gaan rijden heeft me wel aan het denken gezet. Een E30 325i koop je al voor een 4-5k Euro, en als je daarmee een keer brokken maakt is het een stuk minder erg dan met je Porsche. Wel zorgen dat je vangrail niet raakt, dat is een dure grap.
@frankv: ja, ik heb nu de M033 veren met de Bilstein B6 dempers. Zijn flink goedkoper dan de PSS10, dus als je niet kunt wachten...
Die opmerking dat je verzekering "openbare weg uitsluit als die als circuit wordt gebruikt" , lijkt mij niet van toepassing, aangezien de NS openbare weg is die als.... openbare weg (tolweg) wordt gebruikt. Voor de zekerheid even bellen met de verzekeraar
Die opmerking dat je verzekering "openbare weg uitsluit als die als circuit wordt gebruikt" , lijkt mij niet van toepassing, aangezien de NS openbare weg is die als.... openbare weg (tolweg) wordt gebruikt. Voor de zekerheid even bellen met de verzekeraar
Hier zijn al vele fora postings aan gewijd geweest. Toen ik jaren geleden mijn E36 tegen de vangrail heb gezet, heb ik de factuur van Nurburgring GMBH voor de vangrailreparatie gewoon naar mijn verzekeraar doorgezet, en heb er nooit meer wat van gehoord. Maar nu staat er in de voorwaarden wel dat je niet op "de Nurburgring" mag rijden. Alleen degene die dat er in heeft gezet weet niet waar hij het over heeft aangezien de Nurburgring eerder nog het F1 circuit is dan de Nordschleife lijkt mij. Maar goed, ik ga er van uit dat als ik er rijd, dat ik dan niet verzekerd ben. Al mag ik dan volgens mij ook weer niet op de Duitse openbare weg rijden, wat ook weer niet gaat aangezien de Nordschleife volgens mij een openbare eenrichtingsverkeer tolweg is. Lastig... Toch maar eens Interpolis bellen dan blijkbaar!
Die opmerking dat je verzekering "openbare weg uitsluit als die als circuit wordt gebruikt" , lijkt mij niet van toepassing, aangezien de NS openbare weg is die als.... openbare weg (tolweg) wordt gebruikt. Voor de zekerheid even bellen met de verzekeraar
Turien is er helder over. Openbare weg die als circuit gebruikt wordt. Je kunt bij de Ring toch niet volhouden dat het een openbare tolweg is die als zodanig wordt gebruikt? Dan zou ik er helemaal niet naar toe gaan. Ik beschouw me als niet verzekerd, en dat zou ik ook niet reëel vinden voor de premie die ik betaal.
Wikipedia zegt onderstaande. Er is al veel over gediscussieerd, maar ik denk dat je uiteindelijk gewoon verzekerd bent zolang er niet aangetoond kan worden dat je roekeloos hebt gereden. Het blijft een openbare weg (Zeichen 331 Kraftfahrstraße) volgens hetzelfde Duitse recht als geldt voor vele andere straten in Duitsland. Formeel mag je je tijdens Touristenfahrten niet eens aan de ideale lijn houden, je moet rechts rijden, en rechts inhalen mag ook niet. het is net een gewone weg. Mocht de verzekeraar juridisch echt kunnen claimen dat je niet verzekerd bent op de Nordschleife, dan zou de Duitse politie je zelfs kunnen bekeuren lijkt me omdat je onverzekerd rondrijdt. Echt een Kafka-eske situatie...
Wenn keine Rennveranstaltungen oder Testfahrten stattfinden, wird die Strecke, wie es seit der Eröffnung 1927 Tradition ist, abends und an Wochenenden der Öffentlichkeit zugänglich gemacht (sogenannte Touristenfahrten). Für diese Nutzung ist die Nordschleife an der Hauptzufahrt und an der Bedarfszufahrt in Breidscheid[11] mit Zeichen 331 als Kraftfahrstraße ausgeschildert. Jedes straßenzugelassene Kraftfahrzeug, das wie bei Kraftfahrstraßen erforderlich eine bauartbedingte Mindestgeschwindigkeit von 60 km/h erreicht, darf eine Runde fahren. Die Zufahrt von Reisebussen und ähnlichen Fahrzeugen ist allerdings inzwischen beschränkt. Außerdem gelten die Straßenverkehrs-Ordnung, die Fahrzeug-Zulassungsverordnung und eine zusätzliche, überwachte Beschränkung des Schalldruckpegels auf 95 dB(A). Fahrzeuge mit roten Nummernschildern und Fahrzeuge, die lauter als 95 dB(A) sind, dürfen die Strecke nicht befahren. Motorradfahrer müssen Schutzkleidung tragen. Die Nordschleife ist dabei nicht als Rennstrecke anzusehen, sondern ist öffentlicher Verkehrsraum mit dem Status einer mautpflichtigen Kraftfahrstraße. Es gilt das Rechtsfahrgebot sowie das Verbot, rechts zu überholen. Das Befahren der Ideallinie in Gegenwart anderer bleibt den Teilnehmern von Rennen und anderen geschlossenen Veranstaltungen vorbehalten. Da die Strecke nicht durch geschlossene Ortschaften führt, gilt zwar keine generelle Geschwindigkeitsbeschränkung, aber im Bereich der Ein- bzw. Ausfahrten sowie der Ortschaften Nürburg und Breidscheid wurden aus Sicherheits- und Lärmschutzgründen Tempolimits ausgewiesen. Seit einigen Jahren wird die Einhaltung der Vorschriften (mit Unterstützung der Polizei) verstärkt kontrolliert, teilweise mit einem Hubschrauber.
Volgens mij is het niet zo Kafka-esk. Als je brokken maakt heb je simpelweg het nadeel van de twijfel (=omgekeerde bewijslast).
De Duitse politie zal stellen dat je je op een openbare tolweg aan de verkeersregels moet houden. Plotseling van richting veranderen, onnodig links rijden, en roekeloos rijden mag daar niet, en anders ben je aansprakelijk.
Mijn verzekeraar Turien zou kunnen claimen dat de aard van de tolweg (alleen rondjes rijden, eenrichting, ingericht als circuit) dusdanig is dat de tolweg feitelijk als een circuit in gebruik is, en dus uitgesloten is van verzekering. Als dat niet genoeg is kunnen ook zij nog een beroep doen op roekeloos rijden (bijvoorbeeld als je op een droog wegdek uit de bocht vliegt).
Je maakt volgens mij alleen een kans als je aanwijsbaar met gepaste snelheid het hele rondje rechts hebt gereden, en dat kan natuurlijk niemand.
dirty gertie schreef:Volgens mij is het niet zo Kafka-esk. Als je brokken maakt heb je simpelweg het nadeel van de twijfel (=omgekeerde bewijslast).
De Duitse politie zal stellen dat je je op een openbare tolweg aan de verkeersregels moet houden. Plotseling van richting veranderen, onnodig links rijden, en roekeloos rijden mag daar niet, en anders ben je aansprakelijk.
Mijn verzekeraar Turien zou kunnen claimen dat de aard van de tolweg (alleen rondjes rijden, eenrichting, ingericht als circuit) dusdanig is dat de tolweg feitelijk als een circuit in gebruik is, en dus uitgesloten is van verzekering. Als dat niet genoeg is kunnen ook zij nog een beroep doen op roekeloos rijden (bijvoorbeeld als je op een droog wegdek uit de bocht vliegt).
Je maakt volgens mij alleen een kans als je aanwijsbaar met gepaste snelheid het hele rondje rechts hebt gereden, en dat kan natuurlijk niemand.
Ik denk dat de verzekeraar moet bewijzen dat jij dus niet de hele weg rechts hebt gereden en dat je sneller hebt gereden dan de toegestane snelheid.