Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
25 okt 2013 14:21
Bij welke temperaturen van de olie en het water is het verantwoord om door te trekken?
Uit een vorige discussie (oliedruk) begreep ik dat velen pas echt gasgeven (boven de 3000 toeren) wanneer de olietemperatuur op de 90 gr. zit. Van mijn garage begreep ik dat je kan gas geven wanneer de olietemperatuur boven de 60 graden zit. Hoe doen jullie dat?
25 okt 2013 14:46
Als je variocam goed gepoetst is en je rijdt op winterbanden, RON 98 hebt getankt (geen diesel), en je hebt geen olie van de bouwmarkt, dan zou ik niet boven de 4000 rpm doen tot de olie een graad of 80 is.
25 okt 2013 15:40
als je genoeg gespaard hebt voor nieuwe cylinders.
25 okt 2013 15:45
Weet niet hoe het met een 11-je is, maar ik kijk bij de 968 meer naar de oliedruk. Als de olie goed warm is, is de stationairdruk een stuk lager op 2,25 - 2,5 bar ipv 4 of meer. (De T-meter is dan ook al lang en breed op bedrijfs-T)
25 okt 2013 15:50
Johan2 schreef:.. is het verantwoord om door te trekken? Hoe doen jullie dat?
Ik zou doortrekken als ik m'n broek opgehesen heb
25 okt 2013 15:54
Je zou niet alleen doortrekken, maar ook vertrekken.
25 okt 2013 15:56
Doortrekken? In Nederland? Daar kom je bijna niet aan toe. Ik dacht overigens, dat het handboekje (niet bij de hand) daarover aanwijzingen geeft.
25 okt 2013 16:34
wolf schreef:als je genoeg gespaard hebt voor nieuwe cylinders.

Zat erop te wachten deze reactie van Wolf
25 okt 2013 16:55
Johan2 schreef:Uit een vorige discussie begreep ik ...
Vorige discussie?
Waar, waar, waar?
25 okt 2013 19:29
Motor pas belasten als hij goed warm is. Ik doe niet zo moeilijk over 3500 of 4000 toeren, maar laat de motor er wel rustig naar toe lopen. Dus met een 10% gasvoet bij eerste wegrijden na koude start, en dan langzaam opbouwen, eerste paar kilometers gewoon erg rustig. Half gas bij 1000 toeren in 2 of 3 is een stuk schadelijker voor een koude motor dan met een zacht voetje boven de 3000 toeren uit gaan.
En als de oliekoeler open gaat en de olietemperatuur terug loopt, dan beschouw ik de motor als warm genoeg om normaal gas mee te geven. Maar echt doortrekken doe ik pas als de motor en bak door en door warm zijn.
En ja, er zijn meer topics over.
25 okt 2013 19:44
ehh "Als je variocam goed gepoetst is" hoe doe je dat?
25 okt 2013 20:10
Met koperpoets. Beste om dat tussen 16:00 en 17:00 uur te doen. Wel juiste doekje gebruiken...
25 okt 2013 20:22
Gewoon de eerste 20 kilometer rustig aan doen en niet boven de 3000 toeren komen... dan zit je zeker safe... daarna kan je veilig knallen...
25 okt 2013 20:25
dirty gertie schreef:Motor pas belasten als hij goed warm is. Ik doe niet zo moeilijk over 3500 of 4000 toeren, maar laat de motor er wel rustig naar toe lopen. Dus met een 10% gasvoet bij eerste wegrijden na koude start, en dan langzaam opbouwen, eerste paar kilometers gewoon erg rustig. Half gas bij 1000 toeren in 2 of 3 is een stuk schadelijker voor een koude motor dan met een zacht voetje boven de 3000 toeren uit gaan.
En als de oliekoeler open gaat en de olietemperatuur terug loopt, dan beschouw ik de motor als warm genoeg om normaal gas mee te geven. Maar echt doortrekken doe ik pas als de motor en bak door en door warm zijn.
En ja, er zijn meer topics over.
zo moet het dus.
25 okt 2013 20:31
Bij die nieuwere modellen gaat het wel geen 20km duren zeker? Onze BMW heeft al binnen 5min warme olie bij gewoon rijgedrag.
En eenmaal je een beetje gaat beginnen spelen, zonder voluit te gaan, wordt alles ook zeer snel opgewarmd wat tegen dan nog niet opgewarmd is.
Ik heb ook al vaker gelezen dat de stand van de pedaal veel schadelijker kan zijn dan het aantal toeren bij een koude motor.
25 okt 2013 20:46
Jemig de pemig, het lijkt de heilige maagd maria wel. Worden de dames ook zo behandeld? Eerst met veel gevoel warm laten draaien en dan scoren? Het is te hopen van wel.
25 okt 2013 20:55
MarkS schreef:Vorige discussie?
Waar, waar, waar?

Hier:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=39643 is de "oude" discussie
25 okt 2013 20:56
dobbelsteen schreef:Bij die nieuwere modellen gaat het wel geen 20km duren zeker? Onze BMW heeft al binnen 5min warme olie bij gewoon rijgedrag.
En eenmaal je een beetje gaat beginnen spelen, zonder voluit te gaan, wordt alles ook zeer snel opgewarmd wat tegen dan nog niet opgewarmd is.
Ik heb ook al vaker gelezen dat de stand van de pedaal veel schadelijker kan zijn dan het aantal toeren bij een koude motor.
Ja dat klopt inderdaad... bij de 991 gaat het allemaal wat sneller doordat de olie sneller op temperatuur gebracht schijnt te worden, heb ik ergens gelezen... maar hoeveel sneller weet ik ook niet precies.... Bij mijn 997.2 is 20 kilometer echter toch geen overdreven kwestie... het duurt minimaal 15-18 kilometer voordat de olietempmeter 90 graden aangeeft. Ben gewoon zuinig op mijn P, vandaar de 20 km...
25 okt 2013 21:09
Marc' Oh Oh... schreef:Met koperpoets. Beste om dat tussen 16:00 en 17:00 uur te doen. Wel juiste doekje gebruiken...
Brasser oid dacht ik. Zal eens naar dat ding zoeken
25 okt 2013 21:26
Ik kom liever niet boven de 3000 toeren als ie onder het eerste streepje zit. Dat is net onder 90 graden, meen ik.
25 okt 2013 21:38
Aircooler schreef:Jemig de pemig, het lijkt de heilige maagd maria wel. Worden de dames ook zo behandeld? Eerst met veel gevoel warm laten draaien en dan scoren? Het is te hopen van wel.
Mmmm..... ik denk dat ik toch zuiniger op mijn Porsche ben.
25 okt 2013 21:47
Om de olietemperatuurdiscussie (wanneer opgewarmd / hoeveel toeren max. draaien) een andere (nieuwe) wending te geven.
Wat gaat er nu precies (sneller) kapot wanneer de motor flink wordt belast bij een koude motor/olie of het gaspedaal stevig gevloerd wordt bij lage toeren bij opnieuw een koude motor?
Ik kan mij iets voorstellen bij vervormde cilinders. Zie ook de 996 (geen 'massieve' cilinders). Olie die nog geen optimale werking heeft. Metaal dat nog niet is opgewarmd. Maar verschilt de schade per merk/type/motorisering?
25 okt 2013 23:14
RichardP schreef:Om de olietemperatuurdiscussie (wanneer opgewarmd / hoeveel toeren max. draaien) een andere (nieuwe) wending te geven.
Wat gaat er nu precies (sneller) kapot wanneer de motor flink wordt belast bij een koude motor/olie of het gaspedaal stevig gevloerd wordt bij lage toeren bij opnieuw een koude motor?
Ik kan mij iets voorstellen bij vervormde cilinders. Zie ook de 996 (geen 'massieve' cilinders). Olie die nog geen optimale werking heeft. Metaal dat nog niet is opgewarmd. Maar verschilt de schade per merk/type/motorisering?
Mooie toevoeging!
26 okt 2013 0:09
dobbelsteen schreef:Bij die nieuwere modellen gaat het wel geen 20km duren zeker? Onze BMW heeft al binnen 5min warme olie bij gewoon rijgedrag
Die BMW heeft dan ook
veel minder olie te verwarmen dan een Porsche 911
.... een liter of 3 (gok ik) versus meer dan 10 liter
26 okt 2013 0:22
RichardP schreef:Om de olietemperatuurdiscussie (wanneer opgewarmd / hoeveel toeren max. draaien) een andere (nieuwe) wending te geven.
Wat gaat er nu precies (sneller) kapot wanneer de motor flink wordt belast bij een koude motor/olie of het gaspedaal stevig gevloerd wordt bij lage toeren bij opnieuw een koude motor?
Ik kan mij iets voorstellen bij vervormde cilinders. Zie ook de 996 (geen 'massieve' cilinders). Olie die nog geen optimale werking heeft. Metaal dat nog niet is opgewarmd. Maar verschilt de schade per merk/type/motorisering?
Ik denk dat het er vooral om gaat dat de gehele motor enigzins gelijkmatig op temperatuur komt. Wanneer je te snel te zwaar belast zetten bijvoorbeeld de zuigers - die vlug op temperatuur komen - sneller uit dan de cilinders waardoor de druk op de tussenliggende oliefilm oploopt.
Ik herinner me van mijn ervaringen met tweetakt racemotoren dat het vol belasten van een nog niet goed warmgedraaide motor het recept was voor een 'vastloper'. De smeerfilm werd dan door de uitzettende zuiger verbroken.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.