Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
13 nov 2013 13:58
Recentelijk stuitte ik op een '79er SC targa, kenteken DL-25-PK. Deze staat momenteel te koop op Marktplaats.
Een vriend van mij weet veel van klassieke Porsches, kent het Porschewereldje goed en die heb ik gevraagd of hij met me mee wilde kijken. Daar hij mbt kentekens is gezegend met een fotografisch geheugen rinkelde er bij hem meteen een belletje. Na wat spitten kwam onderstaand verhaal naar boven. Omdat ik verhalen ken van mensen die zonder een keuring vooraf een Porsche hebben gekocht die vervolgens niet zo goed bleek te zijn als hij leek, heb ik toch besloten dit verhaal hier op te schrijven. Om te voorkomen dat iemand te goeder trouw een zeperd koopt.
Het verhaal in een nutshell:
Op 31 januari 1979 koopt een bonafide garagehouder een nieuwe 911 bij Porsche Eindhoven, de DL-25-PK.
Deze beste man rijdt de auto plat (niet zijn schuld) op 19 december 1980. Auto total loss en hij koopt het wrak terug (hij is garagehouder) en verkoopt dit wrak met 4 mille winst door aan een handelaar.
5 januari 1980 rijdt een andere Porsche eigenaar zijn 911 targa plat (kenteken 66-DV-99). Zelfde verhaal als boven, auto total loss en eigenaar krijgt de waarde uitgekeerd door de verzekering. Het wrak van deze 911 wordt door Kinzo doorverkocht aan dezelfde handelaar (naam bij mij bekend) die de eerdergenoemde 911 (kenteken DL-25-PK) kocht. Hij heeft in totaal 30 mille (in guldens) betaald voor deze beide auto´s.
Vervolgens staat in februari 1980 een advertentie in de Autotelegraaf waarin de DL-25-PK te koop wordt aangeboden. Een vader en zoon laten de auto ANWB (deden ze toen kennelijk nog) keuren en het keuringsrapport is OK. Zo gezegd, zo gedaan. De aankoop gedaan maar na een paar dagen laten vader en zoon toch nog eens naar de auto kijken door een specialist. Zijn conclusie is killing: Deze 911 is krom en heeft zware schade gehad. De voorruit past niet, het dak sluit niet aan, de kofferbakbobem is gebarsten, overal in kofferbak accuzuurresten, de bumpers passen niet, het voorste gedeelte van de carrosserie is niet in lijn met achterstuk, voorzijde schutbord heeft versgetrokken lasnaden, bodem over achterbrugtunnel is geheel met hand gelast en wijkt erg af van fabriekslas en tenslotte wijkt de stand van het linkervoorwiel fors af...
Vader en zoon schakelen vervolgens een advocaat in en via Pon, Kinzo, Porsche Eindhoven, de beide eerste eigenaars van de beide auto´s komen ze uit bij die de eerdergenoemde handelaar. Die geeft toe dat hij het gedeelte waar het chassisnummer van de DL-25-PK inzit heeft losgekapt en in de 66-DV-99 heeft gelast.
Kortom, na een rechtszaak die uiteindelijk tot 1983 duurt (in mei 1982 was er een eerste vonnis van de rechtbank in Den Bosch), volgt een uitspraak en de kopers hebben uiteindelijk hun geld teruggekregen van de verkoper uit de Telegraaf (naam en adres bij mij bekend, maar gezien het tijdsverloop niet echt meer terzake doende).
Hoewel ik geen idee heb wat er allemaal met deze auto is gebeurd sinds 1980, was het destijds een omgekatte auto die zo krom was als een hoepel. Voor mij een reden om niet met deze auto aan de slag te gaan. Daar Leeuwarden ver weg is, ben ik ook niet meer gaan kijken. Wellicht is de auto helemaal uit elkaar geweest en in concoursstaat gerestaureerd. Ik weet het niet. Ik ken alleen bovenstaand verhaal.
13 nov 2013 14:08
deze dus:
http://link.marktplaats.nl/739139227Overigens wel een lage KM stand!
13 nov 2013 14:10
Zal wel verwijdert zijn want ik kan 'm niet vinden. Of verkocht natuurlijk
13 nov 2013 14:12
Die meldt zich blij hier. 'Hallo even voorstellen, mooie Porsche gekocht!'
13 nov 2013 14:23
Staat nog gewoon op Marktplaats. Misschien is het verstandig dit verhaal ook met de verkopende partij te delen. Dan hebben ze de gelegeheid (misschien zelfs wel plicht) openheid van zaken te geven aan geinteresseerden en de kans om te melden als het allemaal nu in orde is gemaakt en zo te verkomen dat hij onverkoopbaar wordt.
13 nov 2013 14:26
Kreeg van Kinzo (A.veen) nog een dagje Zandvoort, zooooooo leuk.
Maat van me had zijn gele 911 daar in onderhoud, blauwe was van mij
13 nov 2013 14:37
993_4S schreef:Deze beste man rijdt de auto plat (niet zijn schuld) op 19 december 1980.
993_4S schreef:Vervolgens staat in februari 1980 een advertentie in de Autotelegraaf waarin de DL-25-PK te koop wordt aangeboden.
Dit vind ik al knap.
13 nov 2013 14:51
Typfout, excuus. 19 december 1979.
13 nov 2013 14:53
Heinz schreef:Staat nog gewoon op Marktplaats. Misschien is het verstandig dit verhaal ook met de verkopende partij te delen. Dan hebben ze de gelegeheid (misschien zelfs wel plicht) openheid van zaken te geven aan geinteresseerden en de kans om te melden als het allemaal nu in orde is gemaakt en zo te verkomen dat hij onverkoopbaar wordt.
Ik heb ze geïnformeerd.
13 nov 2013 14:57
Heinz schreef:Staat nog gewoon op Marktplaats. Misschien is het verstandig dit verhaal ook met de verkopende partij te delen. Dan hebben ze de gelegeheid (misschien zelfs wel plicht) openheid van zaken te geven aan geinteresseerden en de kans om te melden als het allemaal nu in orde is gemaakt en zo te verkomen dat hij onverkoopbaar wordt.
Goede suggestie!
Even in juridische context: Ook in het geval de huidige verkoper niet op de hoogte is van dit verhaal is het verstandig dit verhaal aan hem te laten weten. Niet zozeer in het belang van de verkoper alswel in het belang van de te goeder trouw zijnde koper. Die staat namelijk (aanzienlijk) sterker wanneer hij kan aantonen dat de verkoper op de hoogte was van dit verhaal en daar desondanks niets over zegt. Juridisch: De koper heeft een onderzoeksplicht. De spreekplicht ("mededelingsplicht") gaat echter voor de onderzoeksplicht.
Kortom: kan je eenmaal aantonen dat de verkoper op de hoogte was dan kan die niet roepen dat de koper het ook zelf had kunnen ontdekken of dat hij het ook zelf niet wist. Zo beschermen wij een eventueel nieuw en enthousiast forumlid.
13 nov 2013 14:58
Dankjewel. Daar had ik nog niet aan gedacht. Is inderdaad wel zo netjes.
13 nov 2013 15:11
porsche964 schreef:Heinz schreef:Staat nog gewoon op Marktplaats. Misschien is het verstandig dit verhaal ook met de verkopende partij te delen. Dan hebben ze de gelegeheid (misschien zelfs wel plicht) openheid van zaken te geven aan geinteresseerden en de kans om te melden als het allemaal nu in orde is gemaakt en zo te verkomen dat hij onverkoopbaar wordt.
Ik heb ze geïnformeerd.
Benieuwd naar de reactie.
13 nov 2013 15:19
Ik ben net gebeld, ze bedankten me voor de tip. Ze hebben hem gelijk van internet gehaald. Ze kenden het verhaal niet, hij stond te koop namens een particulier. Die zal er wel niet gelukkig van worden. Maar goed men is op de hoogte en handelt gelijk. Netjes
13 nov 2013 15:34
porsche964 en 993_4s
Hiermee een potentiele koper, een garagehouder en de rechterlijke macht een hoop ellende en tijd bespaard.
Zo blijkt maar weer hoe belangrijk dit forum is
13 nov 2013 16:02
Mee eens. Vooral belangrijk dat wij het een potentiele koper voor dit soort ongelukken behoeden!
en nu blijven volgen wat er met de auto gebeurt.....
13 nov 2013 16:10
Binnenkort op Mobile.de
13 nov 2013 16:22
Haha Leuk topic
Bovenaan het topic is het een auto die vroeger wat heeft meegemaakt maar die intussen wel eens perfect gerestaureerd kan zijn....
Onderaan het topic is het per definitie een wrak
Ongeval heeft meer dan 30 jaar geleden plaatsgevonden
Deze 911 is krom en heeft zware schade gehad. De voorruit past niet, het dak sluit niet aan, de kofferbakbobem is gebarsten, overal in kofferbak accuzuurresten, de bumpers passen niet, het voorste gedeelte van de carrosserie is niet in lijn met achterstuk, voorzijde schutbord heeft versgetrokken lasnaden, bodem over achterbrugtunnel is geheel met hand gelast en wijkt erg af van fabriekslas en tenslotte wijkt de stand van het linkervoorwiel fors af...
Als dat ding echt nog zo slecht was, had hij hier toch allang niet meer rondgereden?
13 nov 2013 16:25
Je kunt je natuurlijk afvragen hoe spanned dit is als de auto nu wel goed is gerepareerd. Ik ken restaraties waarbij auto's opniew zijn opgebouwd rondom een VIN nummer. Dus al de auto nu recht is en technisch in orde, wat is dan het verschil met een gerestaureerd exemplaar.
Wel goed om dit te melden, maar zou niet meteen de auto afschrijven. Wel goed laten keuren
13 nov 2013 16:29
Op autotrader staat deze auto nog:
http://www.autotrader.nl/auto/5HKZH/detail/Let met name op het in dit verband relevante gedeelte:
Let op: dit is een van de weinige originele nederlandse targa`s !!!
en
Voordat wij onze auto`s te koop aanbieden gaan ze eerst naar de werkplaats voor een uitgebreide inkoopcheck en worden ze verkoopklaar gemaakt
Ik kan niet uit de verkooptekst opmaken, dat deze Porsche in consignatie (in opdracht van een klant) wordt verkocht.
Volgens de RDW Staat de auto vanaf 30 Oktober 2013 op naam van de huidige (verkopend autobedrijf?) eigenaar.
13 nov 2013 16:31
@ elferhenkie en Hessel: Ach, ik weet het niet. Mijn eerste was ook zo krom als een hoepel. Rijdt ook nog steeds rond. Geen idee wat daar in de afgelopen 10 jaar aan veranderd is. En volgens mij geeft de topicstarter ook alleen maar een waarschuwing over het verleden en geeft hij zelf ook aan dat hij niet weet wat de huidige staat is. Blijft een feit dat het een omgekatte auto is. En dat ik dat, ook als hij helemaal gerestaureerd zou zijn, als aspirant koper zou willen weten.
13 nov 2013 16:50
Hoe mooi de auto nu ook is: Het blijft een feit dat er een 79-er SC werd aangeboden terwijl het feitelijk voor 98% een 74-er 2.7 is en dat er 2 VIN nummers inzitten..... Wel exclusief..
13 nov 2013 16:56
Maar in 1983, toen de rechter had uitgesproken kwam deze auto weer in het gewone verkoopcircuit?
@ Horn:Topicstarter geeft inderdaad een waarschuwing, maar daaronder....
Weet ook nog een topic te herinneren waarin men schreeuwt om bewijs......
Hier niet....
Blijft een feit dat het een omgekatte auto is.
Een vriend van mij weet veel van klassieke Porsches, kent het Porschewereldje goed en die heb ik gevraagd of hij met me mee wilde kijken. Daar hij mbt kentekens is gezegend met een fotografisch geheugen rinkelde er bij hem meteen een belletje. Na wat spitten kwam onderstaand verhaal naar boven
Hoe zeker is deze vriend van zijn zaak?
13 nov 2013 17:15
Excuus. Ik dacht er goed aan te doen dit hier te melden. Als ik dit lees heb ik er alweer spijt van. Ik zal aan een moderator vragen dit topic te verwijderen.
Elferhenkie2 schreef:Een vriend van mij weet veel van klassieke Porsches, kent het Porschewereldje goed en die heb ik gevraagd of hij met me mee wilde kijken. Daar hij mbt kentekens is gezegend met een fotografisch geheugen rinkelde er bij hem meteen een belletje. Na wat spitten kwam onderstaand verhaal naar boven
Hoe zeker is deze vriend van zijn zaak?
Heel zeker. Hij heeft het relaas over deze auto geschreven door een van de vorige eigenaren van een van de twee total loss auto's incl foto's en de uitspraak van de rechtbank in 1982 in zijn bezit. Ik zou een dergelijk verhaal nooit op basis van een vaag gerucht hebben geschreven.
13 nov 2013 17:37
Die geeft toe dat hij het gedeelte waar het chassisnummer van de DL-25-PK inzit heeft losgekapt en in de 66-DV-99 heeft gelast.
Lachen, de nummers van de ene platte in een andere platte zetten. Leg mij het voordeel hier eens van uit?
13 nov 2013 17:55
misschien werd er niet alleen het chassisnummer overgezet maar de complete snuit,
wordt wel vaker gedaan. (gevalletje voor- en achterschade opkopen)
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.