Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
01 dec 2013 15:53
Hallo,
Na al enige jaren m'n 964 te rijden, wil ik begin volgend jaar een 997 turbo gaan aanschaffen. Ik ben uiteraard al aan het orienteren en kom er een aantal tegen welke keramische remschijven hebben. Ik vind dit uiteraard wel mooi, echter vraag ik me af bij hoeveel kilometer deze vervangen moeten worden en wat de kosten daarvan zijn. Ze zijn nml. geen must voor mij (rij toch geen circuit).
Ik hoor jullie menig graag.
Thx
Davy
01 dec 2013 16:54
Voor zover ik weet kan je ook gewoon als ze versleten zijn stalen Porsche schijven terug plaatsen met bijpassende remblokken.
Dan heb je nog wel de mooie gele klauwen, maar niet de kosten.
01 dec 2013 18:27
Gehoord, maar geen garantie op juistheid.
Keramische remmen zijn op de openbare weg niet efficiënt, eerder in-efficiënt! Ze worden niet heet genoeg en gaan dan nog piepen ook. Ook dat is niet goed voor de schijven.
Vervanging is duur.
Bij wisselen van wielen echt oppassen. Een verkeerde tik met een wielsleutel ofzo kan al genoeg schade veroorzaken dat de schijf vervangen moet worden. Daarvoor is er een staaf in de gereedschapsset opgenomen die het wiel uitlijnt bij het wisselen van wielen.
01 dec 2013 19:49
Dat efficiënte geval geld alleen voor race-remmerij. Die moeten warm zijn willen ze hard remmen, meestal zijn die ook weer van carbon en niet keramiek.
Keramische remmen voor straatgebruik doen het gewoon meteen bij een noodstop na 30 min knallen op de autobaan (dus koud). Het zou anders een drama in Duitsland als ze dan het niet zouden doen..... of VS
.
Piepen kan zeker gebeuren. Tijdje naast een Panamera Turbo met keramische remmen gereden en dat piepte enorm (in een file anders houd ik dat niet bij natuurlijk
).
Keramische remmen zijn wel erg gevoelig voor zware belastingen en thermische wissels, na circuitdag wordt juist een inspectie geadviseerd. Daarom rijden veel track GT3's niet met de keramische schijven, want daar loop je op leeg. Maar goed wie betaalt, bepaalt en kan niet in portemonnee van topic starter kijken
.
01 dec 2013 19:56
Kheb ze onder de GT3, nog nooit zulke goede remmen gehad
Helemaal top, geen geluidje of nix
01 dec 2013 20:19
En geen remstof dus de velgen blijven mooi schoon!
Maar niemand heeft de vragen nog beantwoord...
Bij hoeveel km vervangen: afhankelijk van rijstijl maar ca. 100.000km.
Kosten: € 12.000,-
01 dec 2013 20:19
...dus tzt gewoon vervangen door stalen schijven met normale blokken!
01 dec 2013 21:49
Remmel schreef:En geen remstof dus de velgen blijven mooi schoon!
Maar niemand heeft de vragen nog beantwoord...
Bij hoeveel km vervangen: afhankelijk van rijstijl maar ca. 100.000km.
Kosten: € 12.000,-
Dat is wel heel veel geld! Ben wel wat gewend bij onze Cayenne Turbo, heb elke beurt wel weer blokken en/of schijven nodig.. Maar geen €12.000,-
Schone velgen is een leuke bijkomstigheid. Dan maar op zoek naar eentje zonder keramische schijven. Of is het werkelijk een optie om eventueel bij vervanging weer terug te gaan naar "gewoon" staal?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
02 dec 2013 0:15
Terug naar staal KAN niet! Is een hele andere remklauw. En bij langzaam gebruik kunnen ze inderdaad piepen, beste remedie is volgens de Porsche service adviseur in Eindhoven om vanaf 200 vol te remmen om het verglazen van de blokken tegen te gaan.
02 dec 2013 0:36
[i]Kan jullie alleen vertellen je weet werkelijk niet wat je voelt
Zoveel grip en dat bijten van die remmen is werkelijk ongehoord goed
Was er zelf ook huiverig voor, maar een proefrit en ik was verkocht
Laatst bijgewerkt door
molen934 op 03 dec 2013 12:21, in totaal 2 keer bewerkt.
02 dec 2013 10:05
Kan me een test herinneren uit SportAuto waarin de keramische remmen vergeleken werden met de normale remmen.
Hét grote voordeel was dat na een hele dag circuitrijden nog steeds geen fading te merken was of een afname in remcapaciteit.
De grote verrassing was echter dat de remafstand met stalen remmen KORTER was, deze remden iets beter (niet veel hoor).
Maar de originele remmen gaan na 5 rondjes circuit wel minder presteren.
Rij je "normaal" gaan keramische remmen wel 200.000km mee maar dan proef je de voordelen er dus niet van.
Lees dit artikel eens:
http://www.europeancarweb.com/tech/0406 ... ic_brakes/Conclusie:
In the end, we can say that you'll have to use your Porsche considerably harder than we do to realize a significant benefit with PCCB.
02 dec 2013 11:05
Zou lekker voor staal gaan, tenzij je heel veel op t circuit rijdt.
Aan de andere kant zou ik een hele goede auto er niet voor laten staan.
Vind alleen die gele klauwen zo lelijk, tenzij het een zwarte auto is
02 dec 2013 14:25
geen remstof = minder poetsen! Doen
02 dec 2013 15:46
molen934 schreef:Kan jullie alleen vertellen je weet werkelijk niet wat je voelt
Zoveel grip en dat bijten van die remmen is werkelijk ongehoord goed
Was er zelf ook huiverig voor, maar een proefrit en ik was verkocht
zit dus allemaal in je kop.
02 dec 2013 16:18
Voor 12 mille kan je je velgen heel vaak laten poetsen hoor.
02 dec 2013 16:37
Denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ....................................................................
Was bij Alpo en daar lag een setje voor een klant, die wou het er weer op hebben, prijs was duidelijk lager als 12 mille en dan waren de tangen er nog bij
02 dec 2013 17:37
Keramische remmen zijn wel erg gevoelig voor zware belastingen en thermische wissels, na circuitdag wordt juist een inspectie geadviseerd.
Daar heb je ze toch juist voor..?
02 dec 2013 17:48
DennisvdB schreef:Terug naar staal KAN niet! Is een hele andere remklauw. En bij langzaam gebruik kunnen ze inderdaad piepen, beste remedie is volgens de Porsche service adviseur in Eindhoven om vanaf 200 vol te remmen om het verglazen van de blokken tegen te gaan.
http://www.6speedonline.com/forums/997- ... ments.htmlDaar staat gewoon een optie om naar staal te gaan. Brembo's. 2e post met links. Wel ook de remblokken vervangen.
Jip schreef:Keramische remmen zijn wel erg gevoelig voor zware belastingen en thermische wissels, na circuitdag wordt juist een inspectie geadviseerd.
Daar heb je ze toch juist voor..?
Nee, je hebt ze omdat ze beter presteren bij track-use en minder zouden faden. Dat ze dan wel slijten en dus soms daarna af zijn en dus geen 200k km mee gaan, tsja je gebruikt ook setje bandjes dus die kosten horen erbij.
BTW stalen remschijven kunnen net zo goed crackjes krijgen na circuit gebruik, maar dat is wel goedkoper te fixen...
02 dec 2013 18:13
Jeff, ik ging uit van de Panamera Turbo met PCCB. Deze zijn specifiek voor de 997 Turbo, dus mijn excuses voor mijn onjuiste vermelding. Ik ging er vanuit dat de units van de Panamera Turbo en 997 Turbo identiek waren.
Toevallig hebben mijn ouders vandaag een Panamera Turbo met PCCB gekocht, maar met het rijden kon ik zo niet een groot verschil merken tussen deze optie en gewoon stalen schijven.
02 dec 2013 19:32
997 turbo willen kopen en dan gaan miepen over de keramische schijven die je tzt een keer moet vervangen
Prijsverschil met terug naar staal verlies je weer bij de evt inruil.Wekt denk ik alleen maar vragen op over het onderhoud tzt
02 dec 2013 20:23
2000 gtv schreef:Prijsverschil met terug naar staal verlies je weer bij de evt inruil.Wekt denk ik alleen maar vragen op over het onderhoud tzt
Ik denk niet dat je auto opeens duizenden euro's meer waard is als er keramische schijven op zitten. Er zal wel verschil zijn, maar geen 10k ofzo.
02 dec 2013 23:26
DennisvdB schreef:Jeff, ik ging uit van de Panamera Turbo met PCCB. Deze zijn specifiek voor de 997 Turbo, dus mijn excuses voor mijn onjuiste vermelding. Ik ging er vanuit dat de units van de Panamera Turbo en 997 Turbo identiek waren.
Toevallig hebben mijn ouders vandaag een Panamera Turbo met PCCB gekocht, maar met het rijden kon ik zo niet een groot verschil merken tussen deze optie en gewoon stalen schijven.
Geen probleem. Ik denk trouwens dat het voor elke Porsche wel mogelijk is andere schijven te krijgen, echter is dat niet iets wat elke PC-verkoper weet of achter staat. Dat kan trouwens zowel om technische redenen als commerciële redenen zijn.
2000 gtv schreef:997 turbo willen kopen en dan gaan miepen over de keramische schijven die je tzt een keer moet vervangen
Prijsverschil met terug naar staal verlies je weer bij de evt inruil.Wekt denk ik alleen maar vragen op over het onderhoud tzt
Generatie 1 turbo 997 koop je nu vanaf 60k? Stel dan dat de bovengenoemde prijs van 12k (inclusief montage?) waar is bij een PC, dan zou dat even 1/5 van de waarde van je auto zijn?
Ik denk dat dobbelsteen gelijk heeft dat het miss 2k scheelt. Misschien scheelt het wel niks omdat veel kopers (in de tweedehands) markt juist afgeschrikt worden door deze kosten of (misschien onterecht) bang zijn voor piepen.
Ik had het wel vet gevonden om ze te hebben, maar ik had bij mijn zoektocht in achterhoofd dat als ze versleten waren ik ze zou wisselen voor een stalen versie. In geval van Cayman is het zowat de helft van de dagwaarde.....haha
03 dec 2013 10:13
2000 gtv schreef:997 turbo willen kopen en dan gaan miepen over de keramische schijven die je tzt een keer moet vervangen
Prijsverschil met terug naar staal verlies je weer bij de evt inruil.Wekt denk ik alleen maar vragen op over het onderhoud tzt
Het gaat niet zozeer over "miepen" mbt de vervanging, was alleen benieuwd wat de ervaringen zijn. Heb er nml een aantal gezien met keramische schijven.
Kortom ik zal iig m'n keuze er niet van laten afhangen..
Thx!
03 dec 2013 11:17
PPCB's moeten bij normaal, niet circuit gebruik nooit vervangen worden.
Remblokken gaan ook 3 keer langer mee.
Remmen 'bijten' meer en geven daardoor het gevoel dat ze krachtiger zijn.
Ik heb 2 997 turbo's met PCCB gehad en één zonder. Verkies met PCCB want comfort toename is echt wel merkbaar.
En met comfort bedoel ik niet 'zacht veren'. Hij is minder springerig. Raakt minder gedestabiliseerd door putten in de weg.
Het is allemaal net iets beter en duidelijk merkbaar.
Mijn eerste 997 turbo had ze en ik vond het wel een mooie optie maar eigenlijk was ik niet 100% tevreden. Ze piepten af en toe en bij hevige regen, na een tijdje de remmen niet gebruikt te hebben, heb je even geen remkracht, die fractie van een seconde is echt wel 'scary' als je het niet verwacht. Dus toen ik de 2de 997 turbo kocht was ik niet echt rauwig dat die geen PCCB's had.
Maar de wagen was anders. Alles ging net iets minder vlot. Wist het op dat moment zelf nog zo goed niet waarom maar toen ik dan mijn huidige turbo PCCB kocht was het snel duidelijk. De PCCB's hebben invloed op algemeen weggedrag en rijgevoel.
Ik zou met stalen remmen kunnen leven maar als ik de keuze krijg dan is het zeker een PCCB turbo.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Groet
Denis
03 dec 2013 11:38
kijk, daar kun je wat mee
Had niet verwacht dat bij normaal weg-gebruik het verschil goed merkbaar zou zijn.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.