Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

944 of 968 als daily?

20 feb 2014 11:26

Luitjes,

Mijn vrouw rijdt momenteel in een oude Mercedes 300CE als daily.
Maar stiekem wil ze wel eens wat anders.

Nu vroeg ze aan mijn of "er niet een leuke Porsche voor haar was".

Dus ik ben een beetje rond aan het kijken. Een 911 is natuurlijk ultiem, maar gewoon te duur.
Nu zie ik dat 944's en 968's voor een veel leuker bedrag te koop zijn.

Nu is mijn vraag aan jullie;

Wie heeft er ervaringen met een 968 of 944 als daily?
Hoe is dat qua betrouwbaarheid en onderhoudskosten?

Welke is de betere keuze en waarom?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 11:38

Ik heb een tijdje een 944 als daily gehad en dat beviel prima.

Je moet bij de aanschaf van een 944 of 968 inderdaad op een aantal dingen letten: er is veel 'troep' en opgekalefaterde crap te koop. Het voert hier -denk ik- te ver om al die dingetjes te noemen, maar een paar zaken zijn toch wel het vermelden waard:

- let op of de achterruit correct sluit: je wilt echt geen achterruit die zich steeds opent als je over een verkeersdrempel rijdt (ik spreek uit ervaring)
- let op roest; vooral bij het plaatwerk voor de achterwielen. Dat is daar een wat 'onhandige' constructie en wil nog wel eens roesten. Dat wordt vaak gemaskeerd door het dicht te plamuren, de steenslag beschermingslaag (de 'gebubbelde laag' die erop zit: die hoort er overigens te zitten) bij te werken en te spuiten.
- onderdelen zijn best betaalbaar, maar wel duurder dan van een standaard middenklasser
- elke motor heeft zo z'n eigenschappen en 'kwaaltjes'. Wil je een standaard 944, een 944s of een turbo? Lees je even in!

Is een 986 geen optie als daily voor je vrouw? Qua prijs komen die tegenwoordig heel dicht in de buurt van die van een (goede) 968...

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 11:45

Een boxer zou idd ook wel kunnen. Maar ze wil graag een stoere auto, en een 944/968 is dat toch iets meer in mijn ogen.

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 13:03

Zou er wel een nemen met stuurbekrachtiging als het voor een dame is.
Een 944 zonder stuurbekrachtiging stuurt zwaar.

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 13:06

Goede tip idd.

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 13:26

En laat nou net bij een 944 de stuurbekrachtiging een punt van aandacht zijn! :wink:

Vaak lekt de stuurbekrachtigingspomp, of functioneert helemaal niet (meer). Zo'n pomp is best duur dus check -als je een 944 overweegt- ook even of de stuurbekrachtiging werkt en of de pomp niet lekt. :wink:

Datzelfde geldt voor -eventueel aanwezige- airco. Check ook even op het open dak correct werkt en ontgrendelt (als je het eruit wilt nemen).

Of er zuinig met de auto is omgesprongen blijkt vaak uit de aanwezigheid van een hoes voor om dat open dak (die er standaard bij hoort te zitten) en de aanwezigheid van sleepogen en de compressor voor het oppompen van de reserveband.

Check ook even onder de matten voor de achterbank: is het daar nat? Zijn er sporen van lekkage?

Zo zijn er nog wel meer dingen waar je op moet letten.

Het is trouwens Boxster!

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 13:33

fins schreef:Een boxer zou idd ook wel kunnen. Maar ze wil graag een stoere auto, en een 944/968 is dat toch iets meer in mijn ogen.



Oei.... :shaking:

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 13:39

Sorry! :mrgreen:

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 15:54

Black Betty schreef:
fins schreef:Een boxer zou idd ook wel kunnen. Maar ze wil graag een stoere auto, en een 944/968 is dat toch iets meer in mijn ogen.


Helemaal mee eens, de 944 begint nu echt een klassieker te worden, ik zag vorige week een vroege 944 op Fuchs rijden en ze zijn erg cool aan't worden. Ik heb mijn 968 als daily gebruikt en ik was daar dik tevreden mee...maar, en dit geldt voor alle twee deurs Porsches. Als je kleine kinderen hebt die je naar de School/dagverblijf moet halen of brengen ga je daar echt gek van worden. Maar je vrouw heeft nu al een coupe, dus misschien is dat geen issue.

Waarom geen 996? De verschil in prijs tussen een goede 968 of 944 S2 en een 996 is niet zo groot, en volgens mij is de 996 kwa comfort wel de betere keuze.

En een Cayenne is ook stoer en best betaalbaar :idea:

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 16:45

op fuchs? wtf. teledialls.

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 17:00

Het ding is dat de wagen wel minimaal 15 jaar oud moet zijn ivm 35% bijtelling over de dagwaarde. Hij staat namelijk op de zaak.

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 17:14

944 / 968 als daily is prima te doen, mits je een echt goeie koopt hetgeen niet evident is, er is een hoop troep (zie hierboven, merendeel terechte comments; lekkende stuurbekrachtigingspomp is trouwens een easy fix, doet een goeie specialist voor een paar '00 €)

Betrouwbaarheid van een goede 944/968 is hoog, motor mits goed onderhouden bijna onverwoestbaar (kan makkelijk 300k+ draaien). Onderhoudskosten bij specialist bijv. RFF in Aalsmeer alleszins doenlijk, duidelijk lager dan een 911. Veel onderdelen zijn goed leverbaar.

Voor maximale rijdbaarheid zou ik bijv. een late S2 kiezen, of een 968 wellicht (zelf vind ik 944 mooier). Goeie S2 is minimaal 20+ jaar oud en moet je voor onder de €10k kunnen krijgen, 968 iets meer en is iets jonger.

Let op, sommige dingen kunnen (bijv. voor vrouwen) onhandig zijn:
- 2 deuren en kleine achterstoeltjes (maar dat heeft elke oudere P)
- zware handrem (voor vrouwen)
- beperkte laadruimte (hoewel, meer dan 911)
- relatief stug onderstel (tov modernere auto's)

Kijk anders ook eens op http://www.944forum.com, daar weten ze er een hoop (meer) vanaf

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 17:34

Kom kom een stoere auto willen, maar dan zeuren over stuurbekrachtiging? :mrgreen:

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 18:31

Haha, touché... :)

Wat houdt S2 in?

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 18:42

968 :thumleft:

Wel even kijken naar (en beoordelen op) de OH geschiedenis - en dan met name als we praten over de varioram ketting, glijplaatjes en nokkenassen :idea:

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 19:44

Ervaring met 968, zeer gebruiksvriendelijk (ook bij nat wegdek), stuurt prima met goed 'gevoel'.

Distributieriem (+nokkenasketting) is inderdaad een aandachtspunt. Ik heb er vorig jaar zo'n € 1.200 voor betaald, incl spanrollen en glijplaatjes. In verhouding tot de autoprijs vrij hoog, maar wilde geen risico lopen. Als je gaat zoeken, zorg ervoor dat er een historie bijzit. Heb je volgens mij niet zoveel geld nodig om achter de hand te houden. Auto is veel sleutelvriendelijker dan ook 911 of Boxter. :popcorn:

Ga je veel plezier aan beleven! :drive:

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 21:19

fins schreef:Wat houdt S2 in?


Laatste incarnatie van de 944, vanaf 1989, met een 211 PK 3 liter motor ( toen 't grootste 4 cyl-blok op de markt).
Looks, techniek en performance zitten niet ver van die van een turbo, maar is robuuster en bij lage toeren vlotter.

Zie verder onder andere:
http://www.driversgeneration.com/porsche-944-s2/
http://www.excellence-mag.com/issues/20 ... wZRjH-9KSM
http://www.944uk.com
http://www.classicandperformancecar.com ... /?see=2125
http://www.dooyoo.co.uk/cars/porsche-944/378227/

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 21:58

wolf schreef:op fuchs? wtf. teledialls.


Ja wolfie, op Fuchs...Ik dacht dat je van de ouwe meuk was :-P

Afbeelding

Re: 944 of 968 als daily?

20 feb 2014 22:09

fins schreef:Een boxer zou idd ook wel kunnen. Maar ze wil graag een stoere auto, en een 944/968 is dat toch iets meer in mijn ogen.


Ik zou toch voor de boxster gaan, heb je toch meer de looks van een 996 (911). Wat je vrouw graag wil. En qua kosten waarschijnlijk te vergelijken met een 968.

Re: 944 of 968 als daily?

21 feb 2014 8:48

Prima te doen een 968 of 944 als daily. Voor een 944 is een s2 wel een hele fijne wagen, veel vermogen en een ideale toerbak. Een NA is ook goed als daily te rijden trouwens, met 163 pk kom je ook nog wel mee met het verkeer. Een 968 is iets vlotter dan de S2 maar scheelt niet heel erg veel met normaal woon werk verkeer. Ze rijden zo mogelijk nog iets makkelijker schakellui.
Wat je ook kiest, vooraf even een AKK bij RFF te Aalsmeer, en je weet wat je hebt. 968 is wel iets duurder in onderhoud dan bijvoorbeeld een 944 NA. Met een S2 scheelt het niet zo gek veel.

Neus van de 944 is wel mooier!

Succes met je keuze en kom anders eens naar een meeting van het 944 forum met je vrouw, kan ze de verschillende modellen bewonderen.

Re: 944 of 968 als daily?

21 feb 2014 9:54

dreamer schreef:Neus van de 944 is wel mooier!



Smaken verschillen - gelukkig - :wink:

Re: 944 of 968 als daily?

21 feb 2014 10:22

Allemaal top-informatie, bedankt heren!

Re: 944 of 968 als daily?

21 feb 2014 10:48

Heb zelf afgelopen jaar een 968 aangeschaft als hobby auto. Mede vanwege de practische toepasbaarheid 2 kinderen en er kan een kinderwagen mee. Hele fijne auto om in te rijden. Snel maar de "porsche" beleving is minder. Wellicht is dat ook niet zo belangrijk voor een daily. Ik zou voor een 968 gaan vanwege "de looks", het vermogen, en ze zijn toch weer een aantal jaren jonger dan de S2. De 968 is een tijdloos ontwerp als je bedenkt dat de oudste modellen al weer 23 jaar oud zijn.

Zelf een boxster gehad maar daar miste ik de ruimte om de kinderen en wat rommel mee te nemen.

Re: 944 of 968 als daily?

21 feb 2014 11:57

Heb lang geleden een 968 cabriolet als daily gehad. Niets mis mee, maar laat de auto goed keuren. Versnellingsbak heeft een potentieel probleem (pignonlager) en je wil ook zeker zijn dat de distributie tijdig onderhoud heeft gehad.

Maar in goede staat is het een fantastische auto die minder geld kost om bij te houden dan een 911, al zijn de verschillen ook weer niet zo extreem groot.

Boxster lijkt mij goedkoper in het dagelijks leven. Maar dan zou ik wel een S nemen, want anders vind ik zelf de 968 te prefereren.

Re: 944 of 968 als daily?

21 feb 2014 13:07

Boxster is idd ook wel een optie. Waarom een S?

Alleen vanwege het vermogen?
Plaats een reactie