Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
01 maart 2014 15:59
Goedemiddag,
Sinds een paar weken ben ik in t bezit van een mooie Boxster uit 04-2006. Ben er erg blij mee. Heb tijdens de proefrit die ik heb gemaakt een trillend stuur opgemerkt en besproken met de dealer. Banden zouden worden gebalanceerd ed. Dit zou ook gedaan zijn en tevens heeft er nog een gespecialiseerd bedrijf naar gekeken omdat deze meer verfijnde apparatuur zou hebben. Echter op weg naar huis vind ik nog een steeds dat t stuur erg trilt. Heb dit gecommuniceerd met de dealer en over 1,5 wk gaat de auto weer terug voor onderzoek / reparatie.
Nu ben ik een eigenwijs iemand en ga / kan niet wachten op de dealer. Dus ga zelf ook op onderzoek uit. Ben natuurlijk heel eenvoudig begonnen met de bandenspanning ed. Afgelopen vrijdag heb ik tevens mijn velgen laten checken. Deze zijn rond en de afwijking valt binnen de normen. Ook de banden zijn rond maar enkel de road force RV is 70N tov links 15N. Allebei binnen de norm. Maar of dat de trilling veroorzaakt kan men niet zeggen.
Wielen opnieuw gebalanceerd (3D) en ondanks dat t al 2x was gedaan (dealer en gespecialiseerd bedrijf) is het nu al een stuk beter.
Echter, t stuur trilt nog steeds. Aan jullie de vraag, want ik wil de dealer ook duidelijke suggesties kunnen doen, wat t zou kunnen zijn.
Aanvullende info; de auto heeft tussen 07-2011 en 02-2014 maar een klein 8000 KM gereden. Zou dit kunnen betekenen dat ie te lang heeft gestaan en bepaalde rubbers vervangen moeten worden?
Graag jullie gewaardeerde advies
Alvast bedankt
Bob
PS heb natuurlijk door t forum zitten bladeren maar weet niet precies of de gelezen berichten ook op mij van toepassing zijn. Misschien herkent iemand dit issue
01 maart 2014 16:31
Trillen, en je kan de velgen uitsluiten, dan zijn het wrslk toch de banden.
01 maart 2014 17:19
had je
dit dan al gelezen hier op het forum ? 8 dkm op 2,5 jaar is idd niet zo veel.
01 maart 2014 17:33
bully schreef:Trillen, en je kan de velgen uitsluiten, dan zijn het wrslk toch de banden.
Zit ook ik die richting te denken
Van welke productie week/jaar (=DOT code) zijn de banden
01 maart 2014 19:33
Ook het eerste wat bij mij opkwam...
01 maart 2014 19:58
Het is al een zwak punt dat je dat bij een proefrit hebt.....ben ik er al gelijk klaar mee.
Zo'n dealer weet toch wel dat dat niet hoort als hij een auto te koop aanbiedt? What's next.
Schadegebakje?
01 maart 2014 20:13
heb daar helaas ook ervaring mee. 1 velg gericht, div keren gebalanceerd, nieuwe banden gekregen (coulance, ruim 1 jr nadat ik nieuwe banden had gekocht). 1 band bleek eivormig, maar helaas, trillen blijft.
Enige hoop is nog een keer alle velgen laten bekijken en richten, maar ben er nog niet aan toegekomen.
Succes ermee!
01 maart 2014 20:31
Bedankt voor jullie bericht.
Banden en velgen zouden rond zijn zoals beschreven.
Maar heeft t weinige rijden geen effect op bv de wiellagere oid?
Ik kan me wel voorstellen dat de dealer de auto in orde maakt als de auto verkocht is in plaats vantevoren.
De P is de wel Porsche onderhouden en daar hebben ze me ook verteld dat t een gezonde auto is.
Heeft er nog iemand een antwoord over mn opmerking omtrent de rubbers?
Zal morgen de DOT code opzoeken maar de voorbanden hebben behoorlijk profiel en zien er nieuw uit!
Dank
Bob
01 maart 2014 20:37
Ga eens naar draagarmen kijken. Ik heb uiteindelijk alle rubbers vervangen door powerflex, en dat hielp niet, totdat ik vanmorgen de draagarm links voor die naar voren wijst vervangen hebt, en de trillingen zijn eindelijk weg. (mijn auto is dan een 911, maar wielophanging is gelijk, in ieder geval voor)
01 maart 2014 21:45
Welk merk en type banden zit er op?
01 maart 2014 23:13
Hier een boxster van 2005 met slechts 27500km. Staat ook veel.
Nog de eerste montage conti sportcontact 2 in de maat 19 inch, geen trillingen.
Trillen in het stuur kan ook ontstaan in de achterbanden.
Al gebalanceerd met drukrol bv Hunter gps 9700?
02 maart 2014 8:12
Goedemorgen,
DOT = T1Vx1208 (beide voorbanden)
Uit de onderhoudshistorie kan ik opmaken dat er ongeveer 20K mee is gereden
De wielen zijn gebalanceerd op een Hunter Smart Weight app. Weet niet of dit gelijk is aan een 9700!?
Ik zit zelf nu te denken aan 2 nwe voorbanden en wil ook de stabilisatorstangen vervangen. Is dit een reƫle gedachte?
Gr
Bob
02 maart 2014 9:14
Wat vervangen moet worden is niet jouw probleem. Zou die discussie met de dealer ook niet aangaan, krijg je alleen maar irritaties van (amateur vertelt vakman wat de oorzaak van trilling is). Trilling moet opgelost, dat is de afspraak, de beste man gewoon aan houden.
02 maart 2014 9:28
Je hebt zeker een punt en dat is ook een beetje irritante aan mij!
02 maart 2014 12:15
Zeker nu even niet anderen eraan laten werken, anders krijg je weer discussie over wat die derde niet goed zou hebben gedaan.
Gewoonde zaak erg simpel houden: dealer moet t oplossen en laat vooral hem zelf uitzoeken wat de oorzaak en de oplossing is.
Ik herken bij mij ook de drang om zelf uit te vlooien wat het is, maar dat is onder garantie even niet handig....
02 maart 2014 12:59
Ja, de opmerking over garantie is zeker een goede. Doe dus even niets!
02 maart 2014 23:07
De hunter gps 9700 meet vibraties.
Je band kan op bepaalde plekken meer in veren dan op andere plekken. Dit ervaar je als hoogteslag.
Op een normaal apparaat , draait het wiel onbelast e neem je geen hoogteslag waar.
Op de 9700 drukt er een rol op de band die het wegdek simuleert. Hiermee dus de praktijk situatie.
Ik heb in een nieuwe audi trillingen gehad. Diverse keren terug geweest naar de dealer. Uiteindelijk zelf naar een specialist gegaan met een hunter 9700. Resultaat 1 slechte achterband. Rapportje erbij. In dit geval gaf conti aan de hand van mee gestuurd rapportje dat de klacht idd gegrond was.
Suc 6
03 maart 2014 18:24
Welke banden heb je? Mijn ervaring is dat Pirelli Pzero's vaak lastig te balanceren zijn. Rijdt even goed, maar de onbalans komt altijd weer terug.
De Michelin Supersports blijven wel prima.
03 maart 2014 19:22
De banden zijn gebalanceerd en bekeken op een apparaat met drukrol zoals omschreven Boxster 2010. De banden zijn rond en afwijkingen vallen binnen de toleranties. Denk dat t dus gaat om een Hunter 9700.
Voor heb ik Michelin en achter zijn er Conti's gemonteerd.
04 maart 2014 11:02
En toch denk ik dat het de banden zijn.
04 maart 2014 16:05
Enguess, waarom denk je dat? De banden zijn wel van 1208 (DOT) en hebben sindsdien 20K gereden. Tenminste als de productiedatum dicht bij de montage lag.
Zou het door t stilstaan kunnen komen en waarom zou t niet aan een draagarm of stabilisator stang kunnen liggen?
04 maart 2014 16:13
Een paar maanden stilstand kunnen zorgen voor een platte kant aan de band en dat kan een trilling veroorzaken. Als de de frequentie van de trilling gelijk blijft bij verschillende rij snelheden dan kan het iets zijn in de ophanging, maar als het de frequentie mee beweegt met de de snelheid dan lijkt mij een band of velg meer voor de hand liggen. Ander opties kunnen zijn een kromme remschijf (dan merk je het vooral bij het remmen) of een probleem met een motorsteun (dan beweegt de frequentie van de trilling mee met het toerental niet met de snelheid)
04 maart 2014 16:24
Probeer van iemand anders velgen met banden (desnoods winterbanden) te lenen en kijk eens wat dat voor resultaat geeft.
05 maart 2014 2:26
Ik heb er ervaring mee, zowel met mijn Porsche (die 's winters altijd stil staat) en met een BMW in het verleden (die ook wat langer had stil gestaan). Je kan je de pleuris zoeken (de BMW garage heeft dat ook gedaan, tot en met de lagers aan toe) maar uiteindelijk kan een kleine vervorming in de band, die misschien moeilijk is vast te stellen, simpelweg oorzaak van het probleem zijn. Ik zou eerst oorzaak band uitsluiten voordat ik aan draagarmen zou gaan denken.
05 maart 2014 18:42
+1
Laat de dealer eerst maar eens een setje velgen + banden van een andere Boxster (die wel goed zijn) monteren en dan eens rijden.
10 tegen 1 dat het dan goed is.
Verder ben ik bij dergelijke auto's niet zo'n voorstander van verschillende merken banden
Let verder op of de banden wel een N-codering hebben EN de juiste N-codering voor jouw auto.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.