Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
08 maart 2014 12:52
Hallo medeliefhebbers, ik heb de volgende vraag aan jullie, uit een aantal antwoorden die ik al heb blijkt dit een controversieel onderwerp te zijn: ik heb een 1985 3.2 en gebruik altijd benzine met octaangehalte 98 - kan ik ook veilig 95 gebruiken? Steeds meer pompen in NL bieden niet langer 98 aan.......
Bedankt makkers, Hans
08 maart 2014 13:32
Ligt er aan wat voor 3.2 je hebt. Een Europese met hoge compressie heeft 98 nodig, motorcode 930.20.
De anderen rijden prima op 95.
08 maart 2014 13:48
hey
ik heb een 1984 us 3.2 Porsche
daar kan toch het beste 98 in
of beter van niet
08 maart 2014 13:50
Altijd 98 proberen te tanken. 95 doen de meeste motoren het goed op, maar alle motoren moeten harder werken om 95 tot een knappe ontbranding te krijgen, soms ontbrandt dat zelfs voortijdig.
Veel motoren lopen gewoon slecht op 95, de meeste mensen hebben dat geeneens in de gaten. Bovendien bevat de meeste 95 RON de zeer schadelijke E10, hoewel 98 ook niet meer zuiver is van toevoegingen.
08 maart 2014 13:52
Bedankt soortgenoten.........ik weet genoeg......en heb een Duitse 3.2.......dus beter maar blijven omrijden voor die 98 pomp!
08 maart 2014 14:29
steef schreef:Altijd 98 proberen te tanken. 95 doen de meeste motoren het goed op, maar alle motoren moeten harder werken om 95 tot een knappe ontbranding te krijgen, soms ontbrandt dat zelfs voortijdig.
Veel motoren lopen gewoon slecht op 95, de meeste mensen hebben dat geeneens in de gaten. Bovendien bevat de meeste 95 RON de zeer schadelijke E10, hoewel 98 ook niet meer zuiver is van toevoegingen.
Tegenwoordig heeft toch zowat elke auto een pingelsensor waardoor dit helemaal niets uitmaakt? (Op die E10 na dan)
08 maart 2014 15:08
E10 is meer het probleem dan het octaangetal volgens mij....
08 maart 2014 15:48
Leuk onderwerp!
Heb je ook nog wat chips voor mij, Maarten?
08 maart 2014 15:59
Op winterbanden na het minst over geschreven hier op het forum.
08 maart 2014 16:20
Je vergeet verzekeringen
08 maart 2014 17:26
en olie peilen (of eigenlijk olie pijlen) bij een 964...
08 maart 2014 18:52
Ik heb ook een duitse 3.2 met de hoge compressie motor, hoort standaard 98 in.
Ik heb een chip van Steve Wong in de auto zitten die ingeregeld is op gebruik van Euro95, bevalt mij goed.
Hij beweert overigens dat de standaard chip ook conservatief genoeg is kwa ontstekingstijdstip dat je daar ook prima mee op moderne 95 kan rijden. De Motronic box onder de stoel heeft ook een schakelaar waarmee je de ontsteking een paar graden later kunt zetten ("voor gebruik in landen met slechte kwaliteit benzine"), dan zou ik het ook wel mee aandurven.
09 maart 2014 12:40
Bedankt Lindemans. Ik heb ook een Duitse (hogere compressie). Ben toch nog bang voor de verhalen rondom dat E10 spul......al weet ik niet eens wat dat precies is!
Blijf toch maar gewoon 98 tanken........
09 maart 2014 15:14
Het is vrij simpel: alleen van Euro95 heb je een variant met E10, staat altijs apart vermeld bij die pomp, die moet je niet nemen. Deze mag ook niet in onze VW van 2004...
09 maart 2014 18:25
Als het goed heb hè een stickertje aan de binnenzijde van je tankklepje..... 98.
Dus 98 of hoger tanken. En mocht je niets anders kunnen tanken dan doe je 95 of V power erin, ding gaat niet gelijk van stuk ofzo.
09 maart 2014 22:20
hansgpjansen schreef: Ben toch nog bang voor de verhalen rondom dat E10 spul......al weet ik niet eens wat dat precies is!
Blijf toch maar gewoon 98 tanken........
Hier staat 't niet heel precies, maar wel treffend in samengevat:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/ ... -brandstofZou dus lekker bij 98 of premium 95 blijven
09 apr 2014 21:15
Ik reed in Frankrijk met de 996 (3.6) de tank bijna leeg en kon alleen 95 tanken. De auto liep er prima op.
Alleen bij vol accelereren en veel vermogen vragen, begon ie erg in te houden. Toen de tank vervolgens nor een kwart vol was heb ik weer getankt, nu 98.
Op de Péage weer even vol open getrokken en het probleem was weer weg. (gelukkig! Want je weet eerst niet of het dát wel is).
Ik rijd nu 997 (3.
Wanneer het kan tank ik altijd 98. Nu heb ik ook een blik Octaneboost van Putoline in de auto mee.
Gr. Léon
10 apr 2014 10:00
Alhoewel dit een controversieel onderwerp is hier op het forum, ben je nu volgens mij de eerste die zo'n significant verschil merkt tussen 95 en 98 in een 'moderne' Porsche. Daarmee zeg ik niet dat het niet waar is wat je hebt ervaren, maar van de overige forummers heb ik nog niet vernomen dat ze zoiets opmerkten. Zelf merk ik ook niet zo'n groot verschil, als ik al een verschil merk.
Laatst bijgewerkt door
RichardP op 10 apr 2014 10:57, in totaal 1 keer bewerkt.
10 apr 2014 10:25
Dat 98 steeds minder te verkrijgen is, vindt ik eigenlijk een schande. Mensen tanken het liefst zo goedkoop mogelijk, dus wordt het product langzaam 'uit de schappen' gehaald. In de 2-takt racerij worden de motoren die op een hoger octaangehalte rijden veel minder heet! Ik weet niet hoe dit bij automotoren zit.
Maar ik kan me voorstellen dat dit hier ook het geval is? Iemand daar een antwoord op?
10 apr 2014 11:48
evolutie jongen. is geen schande. die paar ouwe hokken die nog echt 98 nodig hebben...
een 996 rijder die het verschil merkt tussen 95 en 98, allemaal placebo.
10 apr 2014 12:49
Op de Nordschleife was ik met 95 zo'n kleine 12 seconden langzamer dan met 98!
10 apr 2014 13:30
lindemans schreef:Ik heb ook een duitse 3.2 met de hoge compressie motor, hoort standaard 98 in.
Ik heb een chip van Steve Wong in de auto zitten die ingeregeld is op gebruik van Euro95, bevalt mij goed.
Hij beweert overigens dat de standaard chip ook conservatief genoeg is kwa ontstekingstijdstip dat je daar ook prima mee op moderne 95 kan rijden. De Motronic box onder de stoel heeft ook een schakelaar waarmee je de ontsteking een paar graden later kunt zetten ("voor gebruik in landen met slechte kwaliteit benzine"), dan zou ik het ook wel mee aandurven.
Off Topic, weet Steve Wong dat jij zijn chip hebt?
10 apr 2014 14:05
Bij Ferrari heb ik gehoord dat ze 95 aanbevelen
10 apr 2014 15:07
Tank meestal in duitsland 100 bij de shell of 102 bij de aral....en ik weet zeker dat mijn 996 4s daar mooier op loopt dan op 98. Vooral als je m laat werken merk je goed het verschil. en als je rustig rijdt met een gelijkblijvend toerental rijdt hij gelijkmatiger. met 95 er in schokt hij een beetje..
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.