Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

991 zakelijk rijden

22 maart 2014 15:00

Beste P-rijders,

is het verstandig om 911 zakelijk te rijden?
zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

vanaf 1/5 word ik een ZZP er. dus wil een p zakelijk gaan rijden.

graag jullie tips (mag ook via een PB)

Re: 991 zakelijk rijden

22 maart 2014 15:43

Als je tegelzetter bent zal ik het niet doen....... :mrgreen:

22 maart 2014 15:47

Hallo Art, (als dat je naam is)

Is niet verstandig. :mrgreen:

Als kleine zelfstandige weet ik er veel van, dus wat wil je weten?
Bijtelling, of juist niet?
Financieren of niet?
ZZP ers met een Porsche kunnen klanten verliezen.... :scratch:

Koop je een 997 van zeg 60 mille, met een nieuwwaarde van 150 mille, dan krijg je dus bijtelling van 50 mille bovenop je winst/inkomen. En dat, zolang de auto geen 15 jaar is. Dus niet leuk om bv 8 jaar lang over 50 mille belasting te betalen...niet terecht ook, maar dat is mijn mening. Dat is in het gunstigste geval dus elk jaar rond de 15 mille belasting betalen, gedurende 8 jaar, dus 120duizend euro betalen voor iets waar je 60 mille voor hebt betaald? :scratch: zou ik niet doen.

Of is dat je vraag niet :lol:

22 maart 2014 16:08

ik bedoelde puur zakelijk (zonder bijtelling)

22 maart 2014 16:13

Ik rij zakelijk een P (Boxster S 981). Er zijn altijd wel mensen met opmerkingen, maar mijn opdrachtgevers vinden het prachtig.
Idd 25% bijtelling bij mijn omzet :bang: , maar ook 20% aftrek alszijnde afschrijvingskosten :cheers: (in de eerste 5jaar).. Per saldo dus per jaar belasting betalen over de 5% ( er komt nog een heel klein deel bij voor privegebruik, maar dat is niet veel).

Of het verstandig is om bij opdrachtgevers voor te rijden met een P is afhankelijk van je beroep. Eigenlijk te gek voor woorden, want je mag toch zelf wel bepalen waar je woont, wat je koopt, waar je heen gaat op vakantie .....
Wat ik zelf ook nog wel doe bij een nieuwe opdrachtgever is de P een straatje verderop parkeren of ik neem mijn andere auto.
Succes met je besluit.

22 maart 2014 17:12

De ongeschreven regel is rij nooit een grotere auto of een auto die net zo groot is (met groot bedoel ik duur) als dat je klanten rijden. Zorg dat je eronder zit en dan zijn klanten veelal enthousiast.

Ik zeg ongeschreven regel omdat ik behoorlijk vaak een borrel pak met vrienden die een eigen bedrijf hebben en de meesten zijn door schade en schande wijs geworden en leven sindsdien volgens deze regel. Degene die het (nog) niet doen hebben bijna allemaal 'problemen'

Triest maar blijkbaar is het niet anders..

22 maart 2014 17:59

mbembe schreef:De ongeschreven regel is rij nooit een grotere auto of een auto die net zo groot is (met groot bedoel ik duur) als dat je klanten rijden. Zorg dat je eronder zit en dan zijn klanten veelal enthousiast...

Kocht mijn eerste 911 toen ik net dertig was en nog niet echt lang zelfstandige.
Kan je niet maken zo'n auto te kopen melde veel kennissen, wat moeten ze wel niet denken :?:
Kreeg alleen maar positieve reactie's van klanten en nog meer klandizie van mensen die ook een Porsche reden :salut:
Mooie tijd :cheers:

22 maart 2014 18:47

:roll: .....dat was vroegah.... :mrgreen:

22 maart 2014 19:29

Zou het veel verschillen :?: :wink:

22 maart 2014 19:33

Graaier!!! [/mrgreen]

22 maart 2014 20:05

molen934 schreef:Zou het veel verschillen :?: :wink:

Nee. Tenzij je ervan overtuigd bent dat het wel zo is. Het is maar net waar je in gelooft.

22 maart 2014 21:31

mbembe schreef:De ongeschreven regel is rij nooit een grotere auto of een auto die net zo groot is (met groot bedoel ik duur) als dat je klanten rijden

Valt wel mee, hoor. Klanten zijn allang blij als ik de 54 rolcontainers op tijd aflever :D

22 maart 2014 21:35

wat iedereen denkt interesseert mij niet...
ik bedoelde alleen belastingtechnisch

22 maart 2014 21:51

Wel vriendelijk blijven, Art-de-cententeller. Men is hier van vele markten thuis, dus respecteer dat, alsjeblieft.

22 maart 2014 21:51

mbembe schreef:De ongeschreven regel is rij nooit een grotere auto of een auto die net zo groot is (met groot bedoel ik duur) als dat je klanten rijden. Zorg dat je eronder zit en dan zijn klanten veelal enthousiast.

Ik zeg ongeschreven regel omdat ik behoorlijk vaak een borrel pak met vrienden die een eigen bedrijf hebben en de meesten zijn door schade en schande wijs geworden en leven sindsdien volgens deze regel. Degene die het (nog) niet doen hebben bijna allemaal 'problemen'

Triest maar blijkbaar is het niet anders..

BS, de meesten van mijn klanten rijden geen 535 Touring.
En de zaken gaan uitstekend, dank je :salut:

22 maart 2014 21:56

hoor je mij iets onvriendelijks zeggen?

22 maart 2014 22:00

Tja, 535. En dan ook nog Touring. Waarschijnlijk hebben ze met je te doen.

22 maart 2014 22:00

zal me aan mn :ass: roesten

22 maart 2014 22:04

dus ik moet mijn Range gaan verkopen :(

22 maart 2014 22:16

Ach, de klanten die jou beoordelen op je auto, zijn waarschijnlijk de klanten die je NIET wilt hebben.

22 maart 2014 22:24

amen

ze weten dat ik een auto-gek ben en ze weten dat ik goed ben in wat ik doe::))))

22 maart 2014 23:20

Cazzo Super Veloce schreef:zal me aan mn :ass: roesten

last van anus oxidatie?? :wink:

22 maart 2014 23:40

Bijtelling is nooit hoger dan de totale kosten in een jaar. Dan heb je de auto immers volledig prive betaald...

Als je een bv hebt is dat anders...

Let ook op de btw gevolgen. Als je de auto als hebt als prive persoon dan kun je er geen btw auto van maken en is het niet aantrekkelijk om hem zakelijk te rijden.

Als je echt alleen zakelijke km maakt kan het weer anders zijn...

23 maart 2014 8:41

Er zijn ook wel klanten die aan je wagen zien dat je succes hebt, waardoor ze sneller bij jou terechtkomen.
Of bestaat zo'n mentaliteit niet in NL? In BE heb je dit, maar dan alleen bij de rijkere ondernemers die weten wat je moet doen om die auto te verdienen (meestal goed werk afleveren dus :) )

23 maart 2014 10:24

In NL werkt het eerder andersom helaas....
Plaats een reactie