Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
10 apr 2014 7:52
All,
Ik ben benieuwd naar de kosten grote beurt per specialist voor een 964.
In NL, B en D.
Ik heb zelf nog geen grote beurt laten uitvoeren. Deze staat er in juli aan te komen.
Naast kosten ook leuk om kwaliteit te adresseren.
Wie begint?
Ik vang het in een overzicht.
10 apr 2014 7:56
Meestal begint de starter van een onderwerp met een poging en vraagt daar wat hulp bij.
Slavernij is afgeschaft hoor...
10 apr 2014 8:08
...ik ben iets te direct.
Aanvulling:
Zijn jullie bereid, natuurlijk als het uitkomt en volledig zonder enige verplichting, mij te willen helpen met opstellen van een informeel overzicht met daarin de kosten per specialist en ervaring (kwaliteit) als het gaat om een grote beurt van een 964?
Mijn dank is groot.
Ps: @912, mijn verzoek linken aan slavernij gaat erg ver. Ik zal het maar luchtig ontvangen.......
10 apr 2014 8:24
Ik zou het eerlijk gezegd echt niet weten
Vind het ook niet zo heel erg belangrijk, belangrijker vind ik het gevoel wat je bij de desbetreffende specialist hebt.
Is jouw Porsche daar in goede handen? Is het bedrijf hoogwaardig gespecialiseerd? Is het alleen een onderhoudsbedrijf of drijft hij ook handel?
Etc. etc. etc.
Daarnaast zijn er nog veel meer factoren in het spel, is het een 20-, 40- of 60 duizend km beurt . . . met of zonder APK?
Ook hier weer etc. etc.
Daarnaast kijken de meeste specialisten toch wel naar de dealers . . . en naar elkaar en zullen de prijzen onderling niet zo heel erg veel verschillen.
Mijn tip:
Gebruik de zoekfunctie naar een paar geode specialisten bij jou in de buurt, ga eens kennis maken en daar waar je het beste gevoel krijgt . . . dat is 'm !!
En die paar tientjes verschil . . . WTF
10 apr 2014 8:40
Nine-Eleven,
Ik heb inmiddels een goede betrouwbare en gezellige specialist (Paul Geeris).
Ik werd echter getriggered door het verschil in NL en D.
Ik sprak onlangs een Duitse P bezitter die voor een grote beurt van 964 (20.000km beurt) 695,- incl 'btw' betaald. Hij liet me de rekening zien omdat ik me afvroeg wat daar allemaal voor is gedaan. Alles dus.
Ik benieuwd naar de verschillen in kosten en kwaliteit en had het idee hiermee forummers te kunnen helpen. Als er tussen specialisten een heel klein verschil zit is de kwaliteit doorslaggevend, anders kosten.
10 apr 2014 8:54
Heb eens een kostenoverzicht van mijn (inmiddels verkochte) 964 geplaatst en kwaliteit is een vaag begrip!
10 apr 2014 12:21
Kappi2907 schreef:Nine-Eleven,
Ik heb inmiddels een goede betrouwbare en gezellige specialist (Paul Geeris).
Ik werd echter getriggered door het verschil in NL en D.
Ik sprak onlangs een Duitse P bezitter die voor een grote beurt van 964 (20.000km beurt) 695,- incl 'btw' betaald. Hij liet me de rekening zien omdat ik me afvroeg wat daar allemaal voor is gedaan. Alles dus.
Ik benieuwd naar de verschillen in kosten en kwaliteit en had het idee hiermee forummers te kunnen helpen. Als er tussen specialisten een heel klein verschil zit is de kwaliteit doorslaggevend, anders kosten.
Wat is "alles" ?!
(Bougies, kleppen stellen,?!)
10 apr 2014 12:53
Grote beurt:
Olie
Bougies
Kleppen stellen
Luchtfilter
APK
Algemene check (remmen, aandrijving, etc)
En de dikke van Dale over kwaliteit:
kwaliteit
Kwaliteit is de mate waarin goederen en diensten voldoen aan de eisen, behoeften en specificaties van de afnemer, klant en gebruiker. Voor Juran (1951) is het “fitness for use”, voor Crosby (1979) “conformance to requirements”.
10 apr 2014 12:56
Is mij niet gelukt voor 695,-
Maar minder als 1000,- zo uit 't hoofd...
10 apr 2014 13:07
@Kappi
Echt grote prijsverschillen tussen de specialisten (op basis van exact dezelfde werkzaamheden) zullen er niet zijn.
De gerenommeerde specialisten zullen er géén potje van maken. Kleppen stellen is arbeidsintensief om het goed te doen. Hoe denk jij dit te kunnen controleren? Laat een specialist nou gewoon doen waar hij goed in is en geef hem het gevoel dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten. Komt de kwaliteit van het werk vaak ten goede. Een specialist waar je een band mee hebt adviseert je ook goed naar toekomstig onderhoud (is ook wat waard)
Rondje bellen kan geen kwaad, maar reken ook even de brandstof voor het omrijden.
(my 2 cents)
10 apr 2014 13:30
Kappi2907 schreef:En de dikke van Dale over kwaliteit:
kwaliteit
Kwaliteit is de mate waarin goederen en diensten voldoen aan de eisen, behoeften en specificaties van de afnemer, klant en gebruiker.
Mijn slanke van Marcel over kwaliteit:
- Lang nadat de prijs is vergeten, wordt de kwaliteit onthouden
- Tussen dit en dat zit altijd wat
- Kwaliteit is dan ook een subjectief begrip
Oftewel, als je voor een dubbeltje op de 1e rang wil zitten krijg je waarschijnlijk waar naar je geld !!
Voor mij is kwaliteit dan ook een goede balans tussen de prijs en het geleverde, waarbij het geleverde niet alleen uit materialen, uurloon en belastingen bestaat . . . maar ook uit een goed gevoel wat de specialist mij geeft, meedenkt over hoe ik met mijn Porsche omga en anticipeert op mogelijk onvoorziene omstandigheden en mij hierover adviseert.
Kortom een goede interaktie tussen klant en specialist . . . en een lekker bakkie koffie met gebak op de zoete zaterdagochtend inval
10 apr 2014 13:56
Ik geloof erin dat een goede specialist nooit goedkoop is. Waarom? Want als je echt goed bent in je vak, ben je dat alleen omdat je dondersgoed je best doen en daar wil je voor beloond worden. Maakt niet uit of je in loondienst zit en of je je eigen toko hebt. Kortom, goedkoop/voordelige onderhoud maak mij bang.
Ik kies nooit de meest voordelige specialist en ook niet de specialist met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Ik ga puur voor passie voor Porsche en top kwaliteit. Je wil ook graag een specialist hebben die de tijd neemt om je wagen goed onder de loep te nemen om potentiele aandachtgebieden te identificeren. Voor een stuntprijs gaan ze dit soort dingen niet doen.
Car Care Soest was zo'n specialist waar ik met een gerust hart mij wagens in onderhoud had. Top kwaliteit.
10 apr 2014 13:58
if you pay peanuts, you get monkeys!
10 apr 2014 15:12
Hoi,
Dank voor de reacties.
Het is mij ff ontgaan waar ik aangeef dat ik voor een dubbeltje op de 1e rang wil zitten. Dan had ik geen P aangeschaft
Ik wil een overall beeld vormen over kosten die zijn gemoeid met onderhoud en kwaliteit diensten.
Mijn P is in onderhoud bij Paul Geeris en blijft daar in onderhoud.....Paul is niet goedkoop, maar levert de kwaliteit die ik verwacht.
Voorbeeld:
Koppelingpedaal, incl bussen, veren, etc is vervangen. Week later ligt pedaal op de bodem van mijn P. Volgende morgen wordt mijn P opgehaald en rolt vervangend vervoer van de trailer. Dag later is de P gerepareerd. Dit alles onder garantie. Dan gaat dus bij Paul mijn P de grote beurt krijgen ook al schelen de kosten met bv een andere P specialist.
Ik ben en blijf echter nieuwsgierig naar de verschillen met bv Duitsland.
10 apr 2014 15:18
Moet zeggen dat de kosten van de standaard jaarbeurt- of grote beurt altijd in het niet vallen tov de bijkomende kosten (wat er gefixed/vervangen moet worden)
Zoals een startmotortje, remmenrevisie, etc.)
10 apr 2014 15:40
.Paul is niet goedkoop
Wat kost een standaard grote beurt dan daar? Net wat Barrie zegt het zijn vaak de bijkomende kosten.
10 apr 2014 15:45
+1 en juist daarvoor moet je bij een goede specialist zijn. In DLD is de BTW lager dus dat scheelt wee 2%
Verder heb ik daar geen ervaring mee.
10 apr 2014 15:47
Ik meen, dat de prijzen (uurloon met name) bij de specialisten niet zo veel van elkaar afwijken. In Belgie en Duitsland zijn Porsche specialisten te vinden, die o.m. qua uurloon wel behoorlijk lager zitten (van Beurden in Retie, Ahrens in Duisburg bijv.). Maar goed, je moet daarvoor wel een behoorlijk stuk rijden. Ik vind het belangrijk, dat zorgvuldig met je Porsche wordt omgegaan, dat er meegedacht wordt en dat er niet "creatief" met de kosten wordt omgegaan. Kortom, dat er een basis van vertrouwen is. Ik woon zelf in Den Haag, maar ik heb een erg goed gevoel bij de mensen van Waalgarage.
10 apr 2014 17:38
Vorig jaar 2350 euro.. maar er moest flink wat meer gebeuren.. kleine dingetjes dat wel.. maar samen was t toch ff slikken
10 apr 2014 18:50
20.000 Km of jaarbeurt, incl. kleppenstellen, remvloeistof vervangen, Dynamolager vervangen, alles bij elkaar € 1.559,69 in de btw.
Maar wat ik veel belangrijker vindt is dat er gebeld wordt, joh je zei vorig jaar dat je de koelvin op wil knappen? Hij ligt er nu af en het nieuwe lager komt pas maandag, we hebben al geregeld dat als je vanmiddag voor 16:00 uur bij het straalbedrijf bent ze hem snel even voor je stralen. Zelf dat weekeinde de vin gespoten en dinsdag de auto weer opgehaald
Dat soort acties worden wat lastig als ie in Duitsland op minimaal 2 uur rijden staat
EDIT: Totaal Km stand was toen (december 2013) 246.859
Ik denk dat het een lastig overzicht wordt omdat er aan een pak-em-beet 22 jarige auto altijd wel wat extra's bij de beurt uitkomt
10 apr 2014 18:55
Willem,
20k beurt.
Alles is zo'n beetje al vervangen.
Schijven achter zijn aan de beurt, dus die komen er boven op.
10 apr 2014 19:04
Ook zakelijk kom ik vaak een houding tegen, dat als iets goed moet zijn het ook wel duur zal zijn.
In de praktijk is dat maar zeer de vraag.
Zo spannend is het niet om olie en filters te vervangen, kleppen te stellen en de auto even serieus na te lopen.
Een goed uitgangspunt vind ik daarom altijd een redelijke inschatting van de benodigde uren, een redelijk uurtarief en een redelijke marge op de spullen.
De verschillen ontstaan m.i. vooral in de laatste 2 items... De enorme overhead van een dealer zie je daar dus in terug, niet in de kwaliteit avan het werk. Een specialist zonder die enorme overhead met een goed werkaanbod zal m.i. Dus altijd aanzienlijk voordeliger moeten kunnen zijn zonder afbreuk aan kwaliteit.
Gewoon sites van specialisten eens nalopen, ook in Duitsland, dan krijg je een goed beeld van standaard tarief voor een beurt !
10 apr 2014 19:20
Alles is zo'n beetje al vervangen
Dat denk ik ook iedere keer weer
Schijven achter zijn aan de beurt, dus die komen er boven op.
Dat soort zaken doe ik nu weer zelf dus dat scheelt
10 apr 2014 21:53
Hier een lijstje(993) van bijna 10
jaar geleden ......
10 apr 2014 22:11
Ter volledigheid nog even de dealerprijzen: Maar daar zitten ook serieus veel punten in die nagekeken of vervangen worden!
964 C2 Classic prijs
Onderhoud 1990 '91 20.000 km EUR 1.359
Onderhoud 1992 '93 '94 20.000 km EUR 1.279
Groot onderhoud 1989 '90 '91 40.000 km EUR 1.459
Groot onderhoud 1992 '93 '94 40.000 km EUR 1.479
Groot onderhoud 1990 '91 80.000 km EUR 1.499
Groot onderhoud 1992 '93 '94 80.000 EUR 1.529
Jaar onderhoud EUR 389
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.