Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Suizen Targa dak

13 apr 2014 22:03

Beste medeliefhebbers:

Het dak van mijn 1985 3.2 Targa suist behoorlijk - vooral aan bestuurderskant en meer dan "normaal"
Vraag: wie is de beste Targa dak specialist in NL?

Bedankt makkers, Hans

Re: Suizen Targa dak

13 apr 2014 22:11

rovako.com (ook hier op het forum) heeft iig ervaring hiermee. of hij de beste is kan ik niet zeggen.

Re: Suizen Targa dak

13 apr 2014 23:02

+1

En mocht hij niet de beste zijn . . . dan staat hij in ieder geval op de 2e plaats :cheers:

Re: Suizen Targa dak

13 apr 2014 23:42

zelfde probleem hier, met de alex 1224, enorm lawaai bij snel rijden en bovendien kan ik op sommige plaatsen tussen het dak en de targabeugel naar buiten kijken. moet daar ook eens met een specialist over praten

Re: Suizen Targa dak

14 apr 2014 9:25

Het probleem zit in twee dingen. Het dakje zelf moet in goed staat zijn, de randen moeten niet omhoog staan (vaak gevolg van krimpende stof door de zon/tijd) en het moet mooi opgespannen zijn. Het tweede en vaak lastigerer deel is dat de rubbers goed moeten aansluiten. Bij oudere Targa's zijn de rubbers vaak vervangen door rubbers van latere types. Deze rubber zijn iets te dik en daardoor ligt het dakje vaak wat te hoog. Aangezien de orginele rubbers niet meer leverbaar zijn moet je dan rubbers gaan bijsnijden.
Ik heb mijn dakje bij Rovako laten bekleden en ik heb weinig Traga daken gezien die er zo strak uitzien. Ronald maakt het dakje opmaat voor jouw auto dus je auto moet een tijdje bij hem in de werkplaats verblijven om het goed pas te krijgen en hij gebruikt dus geen standaard bekledingssetje.
Hoewel mijn dakje erg strak past ben ik toch ook nog bezig met het fine-tunen. Laatst toch weer de onderkant van de rubbers bijgesneden om te zorgen dat de hoeken iets dieper komen te liggen. Het blijft toch een beetje trial and error om het echt helemaal goed te krijgen.

Gaten en naar buiten kunnen kijken is natuurlijk nooit goed, je kunt ook nog e.e.a. afstellen aan de pennen en de sluiting, maar pas op dat je de sluiting niet te zwaar gaat belasten want dan gaat het stuk en ze zijn duur/schaars

Maar wat is normaal? In mijn auto kun je met dakje erop 140 rijden en ook nog de radio verstaan, daarboven wordt het wel vervelend. De grens bij mijn vrouw ligt op een lagere snelheid bij 120 gaat zij al geirriteerd kijken. Ik ben erg benieuwd wat de errvaringen van andere Targa rijders zijn :?:
Dus eigenlijk moet je gewoon zoveel mogelijk open rijden, dan kun je onfatsoenlijk hard rijden zonder dat je er zelf last van hebt. :mrgreen:

Re: Suizen Targa dak

14 apr 2014 9:48

Heinz schreef: De grens bij mijn vrouw ligt op een lagere snelheid, bij 120 gaat zij al geirriteerd kijken.


:idea: TIP :

Afbeelding

Re: Suizen Targa dak

14 apr 2014 9:54

TIP2:
http://www.scheiden-online.nl/

:mrgreen:

Re: Suizen Targa dak

14 apr 2014 12:06

Als je de herrie wil minimaliseren zijn nieuwe rubbers en een strak bekleed dakje wel een must. Ik heb bij mijn 964 beide laten doen bij Rovako, dat maakte echt veel verschil, tot 120 km/h is het dan redelijk geruisloos.

Ook een probleem zijn de oude metalen "klemmetjes" waarmee het dakje vastschuift aan het aluminium klapframe. Die zijn nogal klein en buigbaar. Hierdoor tocht het dakje nog steeds, ondanks nieuwe rubbers etc. Het loont om die metalen klemmetjes te vervangen door de latere plastic variant, die houden de boel veel beter op hun plek. Met het geruis wat dan nog overblijft moet je leren leven :mrgreen:

Re: Suizen Targa dak

14 apr 2014 12:13

heb daar in het verleden al eens overgeschreven. Wat je vaak ziet is dat zodra je het dakje hebt geplaatst dat de voorste klemmetjes wel eens los schieten. Hierdoor ontstaat een behoorlijk windgeruis aan de voorkant. je kunt de klemmetjes iets verstellen. Dit kan al schelen. verder heb ik, na het zien van een restauratiefilm van een targa. De lamellen met mijn vuist omlaag geslagen. Wat men deed is het dakje aan de voorkant los klikken, iets oplichten en dan de lamellen met de vuist aan de voorkant een flinke klap gaf. Hierdoor kwamen de lamellen aan de voorkan iets naar beneden te liggen. het zelfde kun je ook aan de achterkant doen. het dakje valt dan ( tenminste bij mij) netjes achter de rand van het voorraam. Ik kan met gemak 180 rijden en de radio nog verstaan!.

Bel anders maar even Jacques. je hebt mijn nummer. Wil er wel naar kijken met je!

Re: Suizen Targa dak

14 apr 2014 12:33

Dat was TopTip nr3. Volgens mij heb je daar het meest aan :thumleft:

Re: Suizen Targa dak

14 apr 2014 12:38

tuurlijk, de laatste tip komt van Jos Targa dus das logisch :mrgreen:

Re: Suizen Targa dak

14 apr 2014 12:52

Ja, het is vooral dat de rand aan de voorkant, niet boven de carrosserie uit steekt...

Re: Suizen Targa dak

14 apr 2014 22:30

Jos Targa schreef:heb daar in het verleden al eens overgeschreven. Wat je vaak ziet is dat zodra je het dakje hebt geplaatst dat de voorste klemmetjes wel eens los schieten. Hierdoor ontstaat een behoorlijk windgeruis aan de voorkant. je kunt de klemmetjes iets verstellen. Dit kan al schelen. verder heb ik, na het zien van een restauratiefilm van een targa. De lamellen met mijn vuist omlaag geslagen. Wat men deed is het dakje aan de voorkant los klikken, iets oplichten en dan de lamellen met de vuist aan de voorkant een flinke klap gaf. Hierdoor kwamen de lamellen aan de voorkan iets naar beneden te liggen. het zelfde kun je ook aan de achterkant doen. het dakje valt dan ( tenminste bij mij) netjes achter de rand van het voorraam. Ik kan met gemak 180 rijden en de radio nog verstaan!.

Bel anders maar even Jacques. je hebt mijn nummer. Wil er wel naar kijken met je!

ok, bij volgende meeting. miste je gisteren, maar je was naar de lentemeeting?

Re: Suizen Targa dak

15 apr 2014 20:25

Klopt, was bij de lentemeeting!

Kunt ook een keertje langskomen Jacques. Wonen dicht bij elkaar :mrgreen:
Plaats een reactie