Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Aanpassen Velgen / ET waarde

24 apr 2014 12:38

Experts,
Hieronder een "Noob" vraag van mijn kant:

is het mogelijk de ET waarde van je wielen aan te passen!? Bij 2 of 3 delige wielen denk ik dat er wellicht een vulring (Zit ook een "Sealring" tussen bij sommige wielen) tussen het hart en de achterkant vd velg zou kunnen?!
(Beetje kromme uitleg ik weet het ;) )
Waar het om gaat: Mn BBS-en staan, mijns inziens, voor (8J et 50) iets te ver naar buiten... Voor het mooie dan.
En ik wil evt. nog verder omlaag en dat gaat nu ook niet. (Naar mijn idee)

Ik kom op het internet ook wel tegen dat ze je naaf af kunnen draaien maar daar lees je ook niet teveel over....

Kortom, ik wil de wielen iets meer naar binnen hebben, maar genoeg ruimte aan de binnenkant overhouden en het moet wel allemaal "kloppen" en constructief voor elkaar zijn.
Dan kan ik ook eens rustig kijken hoe ik nog verder omlaag kan aan de voorkant ;)

Bedankt voor alle tips alvast!! :!:

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

24 apr 2014 13:20

Er zijn weinig mogelijkheden de wielen verder naar binnen te monteren.

De juiste manier is om andere velgharten in jouw velgen te laten monteren met een andere ET waarde.
Hoef je maar één of twee millimeter naar binnen kun je bij gedemonteerd wiel kijken of er genoeg materiaal is om de wielharten af te laten draaien. Maar alleen als het hart dik genoeg is.

Als het wiel verder naar binnen moet is de ruimte tussen band en veer(poot) en de ruimte tussen velghart en remklauw de maat die je in de gaten moet houden. Ik denk dat je niet veel ruimte meer hebt tussen band en de veer met een 8 inch brede velg.

Een niet gebruikelijke manier is om de draagarmen aan te passen zodat het hele fusee lichaam bijvoorbeeld 5 millimeter verder naar binnen staat. Samen met het uitvijlen van de bovenste bevestiging van de veerpoot in de carrosserie is dit wel een verantwoorde manier van vooras versmallen.

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

24 apr 2014 13:33

Gewoon die spatborden naar buiten trekken :mrgreen: Knauf weet er meer van, dacht ik 8)

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

24 apr 2014 13:41

en met je felsranden van je spatborden naar binnen laten rollen is ook nog wel wat te winnen als het om mm gaat. Wordt regelmatig gedaan, op professionel wijze. Zelf ook laten doen, idd alleen rechtsachter, schijnt standaard Porsche te zijn.....

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

24 apr 2014 13:48

Het hart aan de binnenzijde van je velg is misschien wel een paar mm af te draaien...
Je zult alleen per velg moeten vaststellen of dat toelaatbaar is...
Soms kun je er niets af laten draaien, en soms is 3 tot 4mm mogelijk....
Daar zijn wel richtlijnen voor....

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

24 apr 2014 14:46

Dat naar binnen laten rollen van de randen van de schermen, bij mij mag dat links achter ook wel een beetje. Iemand een goed adres in de buurt van Eindhoven?

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

24 apr 2014 16:02

Even Marcel hierboven vragen. Woont ook 'in de buurt' van Eindhoven. :idea:

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

24 apr 2014 16:08

Maar daardoor komen de wielen nog niet meer naar binnen te staan ;)
(En is voor al gedaan)

Maar afdraaien heb ik inderdaad over gelezen. Iemand een goed adres!?
Ik dacht dat er wellicht ook een oplossing zou kunnen liggen in het monteren van een "Spacer/vulring/sealring" tussen velghart en de achterkant/rest vd velg. (Weet de benamingen niet!) Daar zit meestal een sealring tussen namelijk en mocht deze dikker kunnen zijn blijft het hart op dezelfde plek en de rest in verhouding meer naar binnen....
Iemand hier ervaring mee?!

Gr. Paul

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

24 apr 2014 16:25

Gewoon even wat van je naafhart af laten draaien. Heb ik ook ooit gedaan. mm of 5 moet te doen zijn en is net dat beetje wat je waarschijnlijk nodig hebt.

Dit is een prima adres...

http://www.wheelcare.nl/id29.htm

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

24 apr 2014 17:19

Pw250 schreef:Daar zit meestal een sealring tussen namelijk en mocht deze dikker kunnen zijn blijft het hart op dezelfde plek en de rest in verhouding meer naar binnen....


Jij vergeet wat. Alleen de binnen velgring gaat dan naar binnen, de buitenste velgring van de 3-delige velg blijft zitten waar die zit en dus schiet je daar niks mee op.

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

25 apr 2014 10:01

Nee dan zou je de velg ook nog breder maken dus. Was ik niet vergeten maar ik ga er van uit dat wanneer je deze tussen hart en "achterkant" plaatst bij een 2 delige velg je dus het hart op de plek laat staan en de rest naar achter verplaatst. Waardoor je velg dus een minder diep "velgbed" heeft.... (Kolere wat kan ik dit lekker uitleggah zo zeg ;) )

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

25 apr 2014 10:03

giulia schreef:Gewoon even wat van je naafhart af laten draaien. Heb ik ook ooit gedaan. mm of 5 moet te doen zijn en is net dat beetje wat je waarschijnlijk nodig hebt.

Dit is een prima adres...

http://www.wheelcare.nl/id29.htm



Hoe zit je dan verder met de veiligheid / constructie aantasting vd velgen!?
(Of is dat afhankelijk van hoeveel "vlees" je op de naaf/ het hart hebt?!)

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

25 apr 2014 10:06

Precies, en van welk materiaal ze gemaakt zijn.... en nog wat meer factoren....
Zoiets moet je niet zelf op je eigen draaibank gaan doen...

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

25 apr 2014 12:43

Pw250 schreef:Was ik niet vergeten maar ik ga er van uit dat wanneer je deze tussen hart en "achterkant" plaatst bij een 2 delige velg je dus het hart op de plek laat staan en de rest naar achter verplaatst.


Dat klopt, maar omdat jij BBS-sen hebt ga ik er weer vanuit dat je 3-delige velgen hebt, en dan gaat jou verhaal niet op.

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

25 apr 2014 12:46

Ik heb 2 delige Le Mans-en.

Maar: Ik ben A- technisch ;) Dus ik kan er ook compleet naast zitten hoor!!!
Vandaar mijn vraag hier aan de Experts!

Alleen het hart is los vd rest zeg maar. (Volg je hem nog?! :oops: )

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

25 apr 2014 13:58

RGJC4 schreef:Dat naar binnen laten rollen van de randen van de schermen, bij mij mag dat links achter ook wel een beetje. Iemand een goed adres in de buurt van Eindhoven?


Heb het destijds in Amstelveen laten doen, ook in de buurt van EIndhoven als je een beetje groots denkt....

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

25 apr 2014 15:26

wereldburger :cheesy:

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

11 dec 2016 23:08

Hi PW250,

Alweer jaren geleden, maar benieuwd hoe je het uiteindelijk hebt opgelost.

Ik heb nu cup2 op mn 993 en zou ook graag Le Mans of vergelijkbaar kopen.

Wat zijn de maten bij jou en wat past er nu wel/niet?
Breedte velg, ET etc.

Thanks!

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

05 jan 2017 13:34

Ik maak alweer sinds ruim 2,5 jr meters met de BBSen gelukkig.
Heb bij de voorvelgen 2mm ongeveer vh hart af laten draaien.
ET is nu Ca. 52 (en 8J) was dus 50.
Achter 9.5J ET55 en gaat met een 5mm spacer (Ivm olieleiding) prima op de huidige rijhoogte.
Alleen met max insturen wil hij voor iets schrapen. Kan dan weer opgelost met iets smallere banden maarja.

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

09 jan 2017 21:20

Ik heb achter ook 9,5 j works velgen met 265 banden ,maar hoezo moet jij spacers monteren ivm je olieleiding?
Bij de apk kwam naar voren dat hij misschien af en toe geraakt kon worden maar je kon de leiding iets naar binnen bewegen zodat dat niet meer voor kan komen.dat heb ik dus gedaan
Ik heb de velgen iig rechtstreeks op de as zitten zonder spacer.
Maar ga dit voorjaar toch nog eens goed de boel nalopen na dit te hebben gelezen.
Zal toch behoorlijk jippie zijn als de boel vernaggelt word.

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

09 jan 2017 23:43

Bij belasting onder rijden gaat je wiel aan de bovenkant meer naar binnen (camber) waardoor hij de leiding meer raakt dan je denkt als je de situatie statisch bekijkt bij de apk. Ik had hetzelfde met mijn vorige velgen.

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

10 jan 2017 0:08

Ja dat begrijp ik,je kon zien dat de leiding iets geraakt was vorig jaar want de verf van de leiding was beschadigd.
Dus de slangeklem losgedraaid en leiding iets meer richting body van de auto geduwd ,en leiding weer netjes zwart gemaakt .
En nu word de leiding dus niet meer geraakt tijdens het rijden.
Maar zoals gezegd kijk ik dit voorjaar nog even op de brug hoe het ermee staat :thumleft:

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

10 jan 2017 7:11

bij 2-delige BBS-en kan je kiezen of je het velghart voor of achter de buitenste velgring schroeft.
als je goed oplet zie je op de foto verschil tss de linker en rechter velg
goegel eens BBS face- of reverse mounted

Afbeelding

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

10 jan 2017 7:59

.


alle nieuwe bbs,les le mans zijn tegenwoordig zo gemonteerd als die linker :!:


veel mklkr cleanen ook nu :thumleft:


nu nog zakken met dat hok :shock: :mrgreen: :wink:


.

Re: Aanpassen Velgen / ET waarde

23 jan 2017 21:43

erwin964c4 schreef:Ik heb achter ook 9,5 j works velgen met 265 banden ,maar hoezo moet jij spacers monteren ivm je olieleiding?
Bij de apk kwam naar voren dat hij misschien af en toe geraakt kon worden maar je kon de leiding iets naar binnen bewegen zodat dat niet meer voor kan komen.dat heb ik dus gedaan
Ik heb de velgen iig rechtstreeks op de as zitten zonder spacer.
Maar ga dit voorjaar toch nog eens goed de boel nalopen na dit te hebben gelezen.
Zal toch behoorlijk jippie zijn als de boel vernaggelt word.


En ik weet niet wat voor ET waarde je hebt natuurlijk ;)
Maar checken kan nooit kwaad.
Plaats een reactie