Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenkomen?

24 apr 2014 21:32

Hi allen,

Degenen die mijn eerdere posts lazen, weten dat ik al jaren 'af en aan' op de loer lig voor een 911 cabrio. Het is nu 'aan' en ik heb er een op de korrel: Een 911 4s cabrio PDK met 40.000 km op de teller uit bouwjaar 2009.

Ik heb een algemene, open vraag: Waar moet ik specifiek op letten en waar moet ik rekening mee houden qua onderhoud / reparaties op een termijn van zeg 5 jaar (dus tot 2019), rekening houdende met 5 tot 10 dkm per jaar?

En een specifieke vraag: Is het raadzaam om de AKK uit te laten voeren bij hetzelfde Porsche Centrum die de auto indertijd heeft geleverd en die de auto in opdracht van de verkoper rijklaar gaat maken? Of is het verstandiger om dit juist door een ander Porsche Centrum te laten doen?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ideeen en tips!

|\/|

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

24 apr 2014 21:48

Weinig om op te letten, alleen genieten van een geweldige 911 :P

Kan wel noemen welke onderdelen er bij mijn karretje vernieuwd zijn maar geloof dat je daar niets aan hebt.

AKK bij een goede onafhankelijk specialist. De oorspronkelijke leverancier, waarom dat :?: :roll:

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

24 apr 2014 21:55

mod by horn: als je op de laatste post reageert hoef je die niet te quoten. dat houdt het forum compacter, overzichtelijker en leesbaarder. dank :salut:

Nou, ben toch wel benieuwd naar wat er bij jouw karretje (wat voor een? jaar / kms?) werd vervangen!

De oorspronkelijke leverancier, een Porsche Centrum, zit om de hoek en ik vermoed dat de verkoper de AKK en rijklaar tegen een goede prijs kan verkrijgen.

Ik ga NOOIT meer naar een Porsche 'specialist' omdat ik mijn Boxster ook heb laten AKK'en door zo iemand; hij was er van overtuigd dat de foutmeldingen van de lambdasondes voortkwamen uit het feit dat zijn testsoftware niet up-to-date was en keurde de auto goed. De rest kun je raden. Maar laten we focusssen op de aankoop van de 911!

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

24 apr 2014 22:16

Waar ga je de auto laten onderhouden? Bij hetzelfde PC?

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

24 apr 2014 22:22

bully schreef:Waar ga je de auto laten onderhouden? Bij hetzelfde PC?


Hi, dat is precies mijn dilemma/vraag, maar dan omgekeerd uitgelegd; teken dat je de vraag goed hebt begrepen;-)

Wil ik de AKK laten uitvoeren door het PC dat de auto indertijd leverde en 'm rijklaar gaat maken? Of, inderdaad andersom, de AKK bij mijn vaste PC dat straks ook het onderhoud gaat doen?

Wat lijkt jou het veiligst (en waarom)?

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

24 apr 2014 22:29

Meeste zekerheid koop je volgens mij door er eentje te kopen met Porsche approved garantie. Dat is niet de voordeligste in aanschaf maar dan wel zorgeloos. Anders altijd behoorlijk bedrag ( 8K ) achter de hand hebben voor evt tegenvallers zoals motorschade. Een aankoopkeuring geeft daarop geen garantie vlg mij.

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

24 apr 2014 22:34

Frits77 schreef:Meeste zekerheid koop je volgens mij door er eentje te kopen met Porsche approved garantie. Dat is niet de voordeligste in aanschaf maar dan wel zorgeloos. Anders altijd behoorlijk bedrag ( 8K ) achter de hand hebben voor evt tegenvallers zoals motorschade. Een aankoopkeuring geeft daarop geen garantie vlg mij.


Hi, moet ik -los van de kwestie of het onder garantie valt of niet- dan rekening houden met motorschade op zo'n jonge, moderne auto met zo weinig km's?

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

24 apr 2014 22:49

Na alles wat ik ervoer lees, kan ik dat het beste adviseren. Maar ik weet er (lang) niet alles van; lees eens wat berichten van Resto op dit forum. Of bel 'm eens (google: auto resto, nijmegen). Hij (Michel) weet echt veel over de motoren van deze auto's.

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

24 apr 2014 22:54

Eigenlijk is het triest dat je bij de aanschaf van een auto van 5 jaar oud
en zo'n lage kilometerstand een motor-revisie in het achterhoofd moet
houden ... Iedere andere auto zou je bijna blind kunnen kopen, ongeacht
het merk. Zelfs met 100.000 km. meer mits normaal onderhouden.

:scratch:

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

24 apr 2014 23:13

RetroMan schreef:de AKK bij mijn vaste PC dat straks ook het onderhoud gaat doen?


Daar waar ik de auto zou laten onderhouden zou ik ook de AKK laten uitvoeren.

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

24 apr 2014 23:20

Bob C4 schreef:Eigenlijk is het triest dat je bij de aanschaf van een auto van 5 jaar oud
en zo'n lage kilometerstand een motor-revisie in het achterhoofd moet
houden ... Iedere andere auto zou je bijna blind kunnen kopen, ongeacht
het merk. Zelfs met 100.000 km. meer mits normaal onderhouden.

:scratch:


Begrijp ik goed dat de motor bij het type auto dat ik op het oog heb, een bekend probleem is? Vertel...

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

25 apr 2014 0:35

RetroMan schreef:Hi allen,

Degenen die mijn eerdere posts lazen, weten dat ik al jaren 'af en aan' op de loer lig voor een 911 cabrio. Het is nu 'aan' en ik heb er een op de korrel: Een 911 4s cabrio PDK met 40.000 km op de teller uit bouwjaar 2009.

Ik heb een algemene, open vraag: Waar moet ik specifiek op letten en waar moet ik rekening mee houden qua onderhoud / reparaties op een termijn van zeg 5 jaar (dus tot 2019), rekening houdende met 5 tot 10 dkm per jaar?

En een specifieke vraag: Is het raadzaam om de AKK uit te laten voeren bij hetzelfde Porsche Centrum die de auto indertijd heeft geleverd en die de auto in opdracht van de verkoper rijklaar gaat maken? Of is het verstandiger om dit juist door een ander Porsche Centrum te laten doen?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ideeen en tips!

|\/|


Als de 997 elk jaar naar de garage moet, houd dan rekening met onderhoudsbeurten die ongeveer 1.000 euro kosten (per jaar). Als ie elke 2 jaar naar de garage mag (vanwege longlife olie of zo), dan zijn de kosten lager. Ik kocht 4 jaar geleden ook een 4 jaar oude 911 met 40.000 km op de klok (996 targa) en had er weinig kosten aan. Spanrollen die moesten worden vernieuwd was nog de voornaamste kostenpost, maar dat viel voor mij onder de garantie. O ja, en die keerring reparatie, was ook iets van 1.000 euro (maar viel ook onder de garantie :cheers: )

Als ie goed uit de AKK komt, en je rijdt elk jaar ongeveer 7.500 km, dan zou ik me echt nergens zorgen over maken. Ik reed in de beginperiode 35.000 km per jaar...

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

25 apr 2014 5:23

Bij mijn P uit 2009 met PDK en nu 45.000km moest de brandstofpomp vervangen worden. Is wel onder garantie gebeurd.
Ik heb begrepen dat dit toch wel een "kwaaltje" is van de 997.2 types. Ken persoonlijk meerdere eigenaren waarbij ook de brandstofpomp vervangen is. Dit was wel binnen twee jaar bij ongeveer 15.000km.
Ondanks dat ik niet zo heel veel rij laat ik wel ieder jaar een grote beurt doen. Dit hoofdzakelijk omdat ik hier meestal kortere stukken rij.
Verder is het gewoon een geweldige, probleemloze auto!

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

25 apr 2014 8:40

Frits77 schreef:Meeste zekerheid koop je volgens mij door er eentje te kopen met Porsche approved garantie. Dat is niet de voordeligste in aanschaf maar dan wel zorgeloos. Anders altijd behoorlijk bedrag ( 8K ) achter de hand hebben voor evt tegenvallers zoals motorschade. Een aankoopkeuring geeft daarop geen garantie vlg mij.


Als ik bij een auto van 5 jaar oud met 40000 op de teller en 5-10000 km/jaar, 8000 achter de hand moet houden voor motorschade ging ik een Ferrari rijden....of een R8, of iets anders exotisch....

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

25 apr 2014 8:53

Zoals gewoonlijk weer heel veel klok .........................klepel verhalen. De direct ingespoten motoren vanaf model jaar 2009 zijn totaal anders van opbouw dan de eerdere waterkokers. Het enige min of meer structurele probleem wat ik ken is bij de vroege serie het kapot gaan van de hoge druk brandstof pomp. Deze worden onder garantie vervangen. Voor de rest zijn het probleemloze motoren.

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

25 apr 2014 9:36

Retroman, wordt een lang draadje als je alle teksten 'quote'.
'Nieuw antwoord' al ontdekt :wink:

Gegevens van mijn karretje staan in avatar.
Net als door anderen genoemd is de hogedrukbrandstofpomp vernieuwd. Verder een piepende waterpomp en ivm licht onregelmatig lopen 2 lambdasondes, beluchtingsklepje van de brandstoftank en de gasklep. Alles voor 50.000 km.

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

25 apr 2014 11:25

De AKK bij jouw vaste PC dat straks ook het onderhoud gaat doen en ik zou toch voor de Porsche approved garantie gaan. In beginsel iets duurder, maar de echt hoge kosten blijf je van gevrijwaard.

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

25 apr 2014 18:16

Hmm, de meningen zijn nogal verdeeld. Als ik dit zo lees is er toch wel een echt probleem: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 120&type=3

Incident? Of hebben ze er écht wéér een?

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

25 apr 2014 18:18

Vanuit mijn perspectief staan je vooral voorlopig veel kilometers met een big smile te wachten ...

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

25 apr 2014 19:03

RetroMan schreef:Hmm, de meningen zijn nogal verdeeld. Als ik dit zo lees is er toch wel een echt probleem: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 120&type=3

Incident? Of hebben ze er écht wéér een?


Er is een groot verschil tussen de modeljaren 2004-2008 en later. Vanaf 2009 is de motor totaal anders, ander blok, andere koppen, ander materiaal, alles anders. Zoals ik al zei kennen de later blokken geen problemen met tussenlassen en kapotte cilinders.

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

25 apr 2014 19:33

Er is ook relatief heel weinig te vinden over motorschade van de mkII en dat terwijl die toch ook alweer 5 jaar rondrijden... Lijkt idd erop dat dit nieuwere blok kwalitatief iets beter is dan die van de MKI.

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

25 apr 2014 19:34

.. De tijd zal het leren...

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

25 apr 2014 20:47

erwin996 schreef:O ja, en die keerring reparatie, was ook iets van 1.000 euro (maar viel ook onder de garantie :cheers: )

Als ie goed uit de AKK komt, en je rijdt elk jaar ongeveer 7.500 km, dan zou ik me echt nergens zorgen over maken. Ik reed in de beginperiode 35.000 km per jaar...


De keerring... klassiek probleem bij de 986 en 996. Kan iemand bevestigen dat dit bij de 997 mkII definitief uit de wereld is? Met bronvemelding 'als het ff kan'?

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

25 apr 2014 20:48

lindemans schreef:Vanuit mijn perspectief staan je vooral voorlopig veel kilometers met een big smile te wachten ...

Dat is een fijn vooruitzicht. Je bezit er zelf een, geheel probleemvrij?

Re: 911 997 4s cabrio uit 2009 40 dkm PDK: Wat ga ik tegenko

26 apr 2014 0:23

het RMS en ook het IMS probleem behoren tot het verleden.
ANDERE bronvermelding mag je zelf zoeken :lol:

het koelprobleem met schade zoals getoond in je link bestaat nog wel.
komt naar mijn idee regelmatig voor na ondeskundige reparatie aan koelsysteem: het op juiste manier volledig vullen!
Plaats een reactie