Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
26 mei 2014 7:20
Goedemorgen forumleden ,
Pasgeleden vertelde een Porsche-eigenaar tegen mij dat als je wil beginnen met Porsche te rijden je het best kan beginnen met een 993 .
Klopt dit qua kosten en verbruik ?
Of is het qua kosten slimmer om voor een 996 , 964 of Boxster ( S ) 2005 te gaan ?
Ik hoor het graag van jullie !!
Michiel
26 mei 2014 7:43
Porsche, kosten en verbruik, niet echt een combii met de types die je noemt, doe dan maar een 924
26 mei 2014 7:57
Je moet gaan rijden waar jij blij van wordt! (uiteraard binnen de grenzen van jouw budget). De auto's die je noemt zijn erg verschillend qua karakter en beleving, dus eerst uitzoeken welk type past bij je verwachtingen en je gebruik. Die keuze in ieder geval niet laten afhangen van de kosten...
Mogen we vragen wat je budget is? Dan komen er wel tips over wat er binnen die grenzen mogelijk is...
Laatst bijgewerkt door
Jous op 26 mei 2014 8:35, in totaal 1 keer bewerkt.
26 mei 2014 8:08
Waar je mee begint is een kwestie van smaak, budget en gebruik. Boxster/Cayman schijnen de beste rijdersauto's te zijn (geen ervaring mee), 911 3.2 heb ik altijd als ideale beginners-911 gezien (maar worden steeds duurder), 964 biedt nmm beste compromis uit oud en nieuw, 993 is nog iets verfijnder en qua geluid minder dan 964.
En dan heb je natuurlijk nog de transaxles: 924, 944, 968 (lijkt me goede value for money) en 928 (een beest).
Maar elke P rijder denkt hier weer anders over. Kiezen met je hart, kopen met je hoofd!
26 mei 2014 8:30
Ja kan beter inderdaad maar iets kiezen waar je hart ligt, want het gaat geld kosten...
26 mei 2014 8:45
Wat wil je? Oud spul (3.0SC t/m 993) of iets moderners? (996/997/Boxster/Cayman)
Kun je zelf een beetje sleutelen, dan zouden de oudjes nog wel een optie zijn. Zo niet, dan loopt het vaak in de papieren voor de kleinste dingen. 996 is ook een goede optie, zorg wel dat je een nette koopt, keuze zat. Laat je niet afschrikken door de verhalen, ze lopen echt niet allemaal in de soep.
Boxster of Cayman, ligt eraan of je open wilt rijden of niet. Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij de Cayman (maar dan wel een S), maar dat is vooral omdat ik cabrio's absoluut niet mooi vind. Ieder zijn ding. Cayman schijnt geweldig goed te rijden voor minder geld dan een 911 uit dezelfde bouwjaren. Motorisch gewoon prima.
Maar goed, als we je budget weten dan is het al wat gerichter zoeken naar je ideale auto.
26 mei 2014 8:59
Verbruik zou ik me niet al te druk over maken
26 mei 2014 9:51
Beetje vreemd advies. Als je een moderne wagen verwacht moet je niet met een 993 beginnen. Is een onderhuids en wat betreft eigenschappen tamelijk bejaard, eigenlijk al bij introductie. Moet je wel van houden.
26 mei 2014 9:59
Zou je ook kunnen interpreteren als uitontwikkeld, dus zonder de (vele) productie- en designfouten van de waterkokers.
26 mei 2014 10:05
Bedankt voor de reacties allemaal .
Mijn budget ligt maximaal rond de 25.000 ,- @ Joust
Ik heb even wat speurwerk verricht , en ik ben tot de conclusie gekomen dat een 996 een goede wagen is qua geluid , comfort en gebruiksvriendelijkheid .
Klopt dit ?
26 mei 2014 10:12
Cazzo Super Veloce schreef:Zou je ook kunnen interpreteren als uitontwikkeld, dus zonder de (vele) productie- en designfouten van de waterkokers.
Zonder nu meteen weer allerlei discussies te starten over wel of niet water/lucht etc.

blijft het een feit dat een 993 erg bejaard overkomt wanneer je vanuit je A4 instapt. Bij een 996/7 etc heb je dat veel minder.
26 mei 2014 10:13
MichielBoxster schreef:Bedankt voor de reacties allemaal .
Mijn budget ligt maximaal rond de 25.000 ,- @ Joust
Ik heb even wat speurwerk verricht , en ik ben tot de conclusie gekomen dat een 996 een goede wagen is qua geluid , comfort en gebruiksvriendelijkheid .
Klopt dit ?
Met een budget van 25K zal ik niet beginnen aan een luchtkoeler.
26 mei 2014 10:20
3.0SC zou nog kunnen, maar ook dat is een oude auto.
Boxster kan ook voor dat geld, het is maar net wat je wil, km-stand, handgeschakeld of niet etc. 996 is gewoon een fijne auto.
26 mei 2014 10:41
Boxster was en is bij aanschaf flink goedkoper dan een 911 en zal in onderhoudskosten gemiddeld ook flink goedkoper zijn dan bijvoorbeeld een 996 van een vergelijkbaar jaartal en kilometrage.
Bij een 911 mag je niet ontevreden zijn met gemiddeld EUR 2-3k aan onderhoudskosten exclusief banden per jaar, met risico van grote uitschieters naar boven in geval van motorisch onheil, revisies etc. Als je die kosten niet wilt of kunt dragen moet je niet aan een 911 beginnen.
964 en 993 zijn inmiddels tegen de 20 jaar oud. Zowel qua aanschafwaarde, onderhoud, rijbeleving totaal ander verhaal. Denk dat je beter eerst kunt bepalen of je 911 wilt en of die in je budget past.
26 mei 2014 10:49
996 2-3K per jaar? Da's absurd veel.
26 mei 2014 10:58
Een 964 en 993 zijn redelijk vergelijkbaar wat beleving betreft, een Boxster en 996 zijn beide heel anders wat dat betreft. Ook t.o.v. elkaar.
Bepaal voor jezelf wat je het liefste wilt rijden en baseer daar de keuze op. Liever wat hogere kosten (binnen grenzen) als daar al sprake van is, dan veel geld uitgeven voor de ene Porsche terwijl je liever een andere zou rijden. Dat gaat ongetwijfeld ten koste van het rijplezier en kost je wellicht uiteindelijk meer.
Peter schreef:blijft het een feit dat een 993 erg bejaard overkomt wanneer je vanuit je A4 instapt. Bij een 996/7 etc heb je dat veel minder.
Dat heet beleving
26 mei 2014 11:11
Beleving...ja die ken ik.....charme van oude Engelse auo's is zeker dat ze steeds stuk gaan en olie lekken en beleving van een oude Porsche is dat je het idee hebt dat je er meer op zit dan erin (je zit erg hoog) en ook nog scheef achter de pedalen...ja, ja
26 mei 2014 11:33
Beleving, leuk woord. Karakter is meestal het woord voor Italiaanse auto's, niet?
26 mei 2014 12:14
Peter schreef:Beleving...ja die ken ik.....charme van oude Engelse auo's is zeker dat ze steeds stuk gaan en olie lekken en beleving van een oude Porsche is dat je het idee hebt dat je er meer op zit dan erin (je zit erg hoog) en ook nog scheef achter de pedalen...ja, ja

ja inderdaad
26 mei 2014 13:03
Het is wat mij betreft afhankelijk van waar je de Porsche voor koopt. Om te gebruiken als hobby-/funcar of (ook) DD. Voor mij zou
Peter schreef:..... wanneer je vanuit je A4 instapt. Bij een 996/7 etc heb je dat veel minder.
juist een reden zijn om de betreffende Porsche níet te kopen
26 mei 2014 14:06
996 is momenteel de instap 911 wat betreft aanschaf en regulier onderhoud. Kan echter wel in de papieren gaan lopen als de cilinderwand scheurt.
Oudere modellen zijn waardevast maar je moet natuurlijk wel in oude meuk willen rondrijden
26 mei 2014 15:13
MichielBoxster schreef:...een 996 een goede wagen is qua geluid , comfort en gebruiksvriendelijkheid .
Klopt dit ?
Dat lijken me nu juist de punten die puur subjectief zijn, en die je dus vooral zelf moet ervaren. Oh nee,"beleven"
26 mei 2014 15:24
996 is toch ook ouwe meuk ... Lijkt me wel de beste instap 911 op dit moment
26 mei 2014 15:30
DennisvdB schreef:996 2-3K per jaar? Da's absurd veel.
Waarom is dat absurd veel? Misschien wat te simpel geredeneerd van mij, maar ik denk dat een 996 van 10-15 jaar oud net zo zijn onderhoud gaat vragen als iedere andere auto van die leeftijd. Koppeling, uitlaatsysteem, pakkingen, remmen, elektronica. Zal wellicht minder zijn, en ook andere items betreffen, dan bij een 20-25 jarige luchtkoeler, maar veel minder?
Lage onderhoudskosten bij een 996 is ook niet wat me bijblijft van de vele TK advertenties hier.
28 mei 2014 10:04
Peter schreef:Met een budget van 25K zal ik niet beginnen aan een luchtkoeler.
Wat een onzin...
Overigens heb ik altijd begrepen dat een 993 juist zo'n beetje de duurste is in onderhoud
En ook aan een moderne 996 kun je prima sleutelen als je een beetje handig bent. Net zelf nog de schijven en blokken voor vervangen: €210 aan onderdelen en twee uurtjes sleutelen. Blijft gewoon een auto.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.