Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Gate Shift Kit voor klassieke 911 tot '86 Soepel schakelen?

21 jun 2014 8:46

Iemand ervaring mee?

Zou het schakelen soepeler maken.

Ik heb het klassieke probleem met de 2e versnelling van mijn 915 bak.
Ik ben er vrij sceptisch over maar indien positieve ervaringen zou ik het zeker overwegen.

http://www.porsche-blog.nl/2014/04/03/n ... in-je-911/

Re: Gate Shift Kit voor klassieke 911 tot '86 Soepel schakel

21 jun 2014 12:21

Als je je schakelmechanisme reviseert los je meestal problemen op...
Snel schakelen blijft altijd lastig.... bij oude 911-jes moet je daar gewoon meer tijd voor nemen...
Blijft ook een beetje een gevoelskwestie....

Re: Gate Shift Kit voor klassieke 911 tot '86 Soepel schakel

21 jun 2014 12:34

Of combineren met dit:

http://www.nieuweruitenwissers.nl/auto- ... e-911.html

Kan je snel schakelen en de schakelgang is ook duidelijk!!
:thumleft:

Re: Gate Shift Kit voor klassieke 911 tot '86 Soepel schakel

21 jun 2014 14:09

Bill22D schreef:Iemand ervaring mee?

Zou het schakelen soepeler maken.




Het schakelen van de ene versnelling naar de andere versnelling gebeurt in de versnellingsbak. Logisch.
Om te schakelen is een mechanisme nodig om van de versnellingspook jouw keuze over te brengen naar de versnellingsbak.
Twee verschillende dingen met beide hun eigen slijtage problemen, maar waar het probleem ook zit, uiteindelijk één symptoom: slecht schakelen.


Even voor de duidelijkheid: een 915 versnellingsbak schakelt goed en de versnellingen zijn goed te vinden.
Maar dat goede schakelen gaat bij een 915 versnellingsbak sneller achteruit dan bij een modernere bak zoals de G50 versnellingsbak. Dit komt doordat de 915 versnellingsbak een oude oplossing heeft om tandwielen te synchroniseren.
Vroeger door Porsche bedacht en ontwikkeld, maar op een gegeven moment bleek het andere meer toegepaste synchronisatiesysteem toch preciezer en lichter te schakelen en is ook Porsche ( erg laat) overgestapt op het synchronisatiesysteem dat ondertussen door alle andere auto en versnellingsbak fabrikanten werd en wordt toegepast.

Tegenwoordig wordt een slecht schakelende versnellingsbak ( meestal ook zwaar in de twee schakelen) vergeleken met een moderne G50 bak. De G50 bak wint dan altijd. Maar eigenlijk moet je een goede jonge of goed gereviseerde bak vergelijken met een G50 bak. Dan is het verschil niet zo groot.

Vaak klaagt een Porsche rijder met 915 bak over slecht schakelen en grijpt dan naar eenvoudig te monteren onderdelen zonder het probleem te laten oplossen. Het is erg belangrijk om eerst een goede diagnose te stellen, waar zit het probleem?
Zijn de geleidebussen versleten? Is het schakelmechanisme ooit losgenomen en nooit meer goed afgesteld? Of komt het moeilijk in de versnellingen krijgen door een probleem in de versnellingsbak?


Bij dit laatste kun je wel een Gateshifter monteren en heb je geluk als het wat ( lijkt) te helpen, maar het probleem is dan nog niet verholpen.
Overigens is een Gateshifter of wat dan ook nooit nodig bij een goede versnellingsbak en een goed afgesteld en werkend schakelmechanisme.

Een schakelweg verkorter zorgt alleen maar dat de problemen zich vergroten. Een zwaar inschakelende tweede versnelling zal na het monteren van een schakelwegverkorter nog zwaarder schakelen.

Re: Gate Shift Kit voor klassieke 911 tot '86 Soepel schakel

27 jun 2014 23:45

Ik weet niet hoe slecht hij schakelt, mijne is compleet gereviseerd maar dan nog gaat het niet zo soepel als een moderne bak natuurlijk.

Double clutchen helpt wel enorm. En het is erg leuk, afremmen, double clutch schakelen met tussengas dmv heel and toe en weer op het gas wanneer je de bocht ingaat. Heerlijk.

Maar dat is vast informatie die je kent.

Re: Gate Shift Kit voor klassieke 911 tot '86 Soepel schakel

28 jun 2014 17:16

Paar jaar geleden bij ca 220.000 km alle slijtage delen van het mechanisme van pook tot de bak vernieuwd. Ook het kogelgewricht waar de pook in draait. Met nieuwe olie in de bak en goed afgesteld een wereld van verschil.
Plaats een reactie