Bill22D schreef:Iemand ervaring mee?
Zou het schakelen soepeler maken.
Het schakelen van de ene versnelling naar de andere versnelling gebeurt in de versnellingsbak. Logisch.
Om te schakelen is een mechanisme nodig om van de versnellingspook jouw keuze over te brengen naar de versnellingsbak.
Twee verschillende dingen met beide hun eigen slijtage problemen, maar waar het probleem ook zit, uiteindelijk één symptoom: slecht schakelen.
Even voor de duidelijkheid: een 915 versnellingsbak schakelt goed en de versnellingen zijn goed te vinden.
Maar dat goede schakelen gaat bij een 915 versnellingsbak sneller achteruit dan bij een modernere bak zoals de G50 versnellingsbak. Dit komt doordat de 915 versnellingsbak een oude oplossing heeft om tandwielen te synchroniseren.
Vroeger door Porsche bedacht en ontwikkeld, maar op een gegeven moment bleek het andere meer toegepaste synchronisatiesysteem toch preciezer en lichter te schakelen en is ook Porsche ( erg laat) overgestapt op het synchronisatiesysteem dat ondertussen door alle andere auto en versnellingsbak fabrikanten werd en wordt toegepast.
Tegenwoordig wordt een slecht schakelende versnellingsbak ( meestal ook zwaar in de twee schakelen) vergeleken met een moderne G50 bak. De G50 bak wint dan altijd. Maar eigenlijk moet je een goede jonge of goed gereviseerde bak vergelijken met een G50 bak. Dan is het verschil niet zo groot.
Vaak klaagt een Porsche rijder met 915 bak over slecht schakelen en grijpt dan naar eenvoudig te monteren onderdelen zonder het probleem te laten oplossen. Het is erg belangrijk om eerst een goede diagnose te stellen, waar zit het probleem?
Zijn de geleidebussen versleten? Is het schakelmechanisme ooit losgenomen en nooit meer goed afgesteld? Of komt het moeilijk in de versnellingen krijgen door een probleem in de versnellingsbak?
Bij dit laatste kun je wel een Gateshifter monteren en heb je geluk als het wat ( lijkt) te helpen, maar het probleem is dan nog niet verholpen.
Overigens is een Gateshifter of wat dan ook nooit nodig bij een goede versnellingsbak en een goed afgesteld en werkend schakelmechanisme.
Een schakelweg verkorter zorgt alleen maar dat de problemen zich vergroten. Een zwaar inschakelende tweede versnelling zal na het monteren van een schakelwegverkorter nog zwaarder schakelen.