Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

blauwe rook bij starten Boxster 987

24 jul 2014 8:28

Na ongeveer 80 km te hebben gereden heb ik de P in de garage gestald. Betrof woon-werk verkeer dus ik heb normaal gereden. Het was wel heel erg warm die dag.
Echter, toen ik de volgende ochtend de auto startte kwam er heel even wat blauwe rook uit. Dit verdween onmiddellijk. Ik heb dit
natuurlijk de andere dagen dat ik de auto startte scherp in de gaten gehouden maar het komt niet meer terug.
Herkent iemand dit verschijnsel?
Bob

Re: blauwe rook

24 jul 2014 8:32

Misschien ff aangeven wat voor auto..

24 jul 2014 8:51

Gok een Porsche?

:mrgreen:

24 jul 2014 8:52

Mijn excuses;

Porsche Boxster 2 (987) 2006
66K gelopen

Bob

24 jul 2014 9:12

is normaal als het maar zeker na een paar seconden verdwijnt.
is typisch voor een boxermotor en komt door de liggende positie van de cilinders. er kruipt (meestal na langere stilstand) een beetje olie langs de zuigerveren en dat verbrandt mee bij het starten.

24 jul 2014 9:44

De Carter ontluchting loopt via een olieafsscheider naar het luchtfilter. Kan zijn dat de olieafsscheider vervangen moet worden als het vaker gebeurd. Toen ik nog een Boxster had heb ik het ook een keer gehad.

24 jul 2014 11:01

Olie afscheider.
Zie

viewtopic.php?f=3&t=40524&hilit=Puf

24 jul 2014 13:23

Bob01 schreef:... toen ik de volgende ochtend de auto startte kwam er heel even wat blauwe rook uit. Dit verdween onmiddellijk. Ik heb dit
natuurlijk de andere dagen dat ik de auto startte scherp in de gaten gehouden maar het komt niet meer terug.

als er een probleem zou zijn met de oil/air separator, dan heb je blijvend blauwe rook.

24 jul 2014 13:27

@deepee
Sorry maar mijn ervaring is toch echt korte periode met rook.
Ook vlgs de monteur die destijds de reparatie uitgevoerd heeft.

24 jul 2014 17:08

@sarsrich,dat is mijn ervaring ook.

24 jul 2014 17:14

@ sarsrich: in jouw filmpje start je vrouw de auto op 0:15 min en aan het einde, ongeveer een minuut later, komt er nog steeds blauwe rook uit je uitlaat en staat de hele garage vol rook.
dat is heel wat anders dan wat de topic starter schrijft "...kwam er heel even wat blauwe rook uit. Dit verdween onmiddellijk."

Re: blauwe rook bij starten Boxster 987

24 jul 2014 17:59

Bedankt allemaal. Ik ga 1) het in de gaten houden en 2) bij de eerstvolgende beurt oid vragen om olieafscheider na te lopen / checken

24 jul 2014 20:26

gebruik svp de 'nieuw antwoord' button ipv steeds de 'quote' button :salut:

100% de AOS. In tegenstelling tot wat hier wel eens wordt beweerd rookt een moderne Porsche NIET bij de start, ook niet een klein beetje / eventjes. Doet 'ie dat wel, dan is de AOS aan vervanging toe.

24 jul 2014 20:51

neen hoor, met een perfect werkende AOS mag een moderne porsche volgens de fabriek 1L/1000km olie verbruiken, maar roken doet ie absoluut nooit :mrgreen:

24 jul 2014 22:04

deepee schreef:neen hoor, met een perfect werkende AOS mag een moderne porsche volgens de fabriek 1L/1000km olie verbruiken, maar roken doet ie absoluut nooit :mrgreen:

Noem mij één auto waarbij een dergelijk olieverbruik niet in de handleiding staat. Een mooie, moderne watergekoelde Porsche rookt niet bij het starten, period.

24 jul 2014 22:18

jij zal wel gelijk hebben want als je "porsche 997 oil consumption" typt in een zoekmachine dan krijg je slechts 10.000 hits van alleen Engelstalige bijdragen over dat model op het www.
Laatst bijgewerkt door dpRide op 24 jul 2014 22:28, in totaal 1 keer bewerkt.

24 jul 2014 22:26

deepee schreef:jij zal wel gelijk hebben want als je "porsche 997 oil consumption" typt in een zoekmachine dan krijg je slechts 10.000 hits van alleen Engelstalige bijdragen over alleen dat model op het www.

Ik heb inderdaad gelijk, maar om een paar andere redenen. Namelijk omdat ik van mijn eventjes en uitsluitend bij de start rokende Boxster S de AOS heb laten vernieuwen en toen nooit meer enige rook heb gezien. Ik heb dat alleen nooit letterlijk zo op internet gezet, maar wellicht dat zodra deze posting door Google wordt opgepikt het alsnog waarheid wordt. Daarnaast ging het TS om een Boxster, niet om een 997. Da's namelijk geen Boxster.

24 jul 2014 22:32

RetroMan schreef: Een mooie, moderne watergekoelde Porsche rookt niet bij het starten, period.

Onzin natuurlijk, een boxermotor kan na een tijdje stilgestaan te hebben olie langs de zuigerveren lekken. Dat geeft wat rook bij het starten. Of het nu een splinternieuwe Porsche is of een oude Kever/Alfa/Subaru e.d..... :salut:

24 jul 2014 22:34

Elferhenkie2 schreef:
RetroMan schreef: Een mooie, moderne watergekoelde Porsche rookt niet bij het starten, period.

Onzin natuurlijk, een boxermotor kan na een tijdje stilgestaan te hebben olie langs de zuigerveren lekken. Dat geeft wat rook bij het starten. Of het nu een splinternieuwe Porsche is of een oude Kever/Alfa/Subaru e.d..... :salut:

Dat is inderdaad wat steeds wordt verteld. Dan is de vraag 'wat is een tijdje'. Mijn Boxster rookte bij de start niet na 2 weken stilstand, NA de AOS uitwisseling. Voor de AOS vernieuwing wel.

24 jul 2014 22:44

Vanwaar een quote?

24 jul 2014 22:49

RetroMan schreef:Dat is inderdaad wat steeds wordt verteld.

Nee, dat is een ding wat zeker is (als je weet hoe een boxermotor werkt als je een beetje logisch nadenkt) :wink:

RetroMan schreef:Mijn Boxster rookte bij de start niet na 2 weken stilstand

Sta jij altijd achter de auto te kijken dan tijdens de start? (of laat je iemand anders kijken?)

24 jul 2014 22:51

RetroMan schreef:... Daarnaast ging het TS om een Boxster, niet om een 997. Da's namelijk geen Boxster.

tja, een 997 is op dat vlak natuurlijk geen vergelijk met een moderne watergekoelde boxster. die levert zelfs nog meer zoekresultaten op :cheers:
en dan zijn daarbij niet eens al die gevallen gerekend die over hun olieverbruik niks op het internet schrijven.

Als dat is wat steeds en door zovelen verteld wordt ... zal er waar rook is wel olie verbruikt worden ... maar zoveel gevallen owv AOS :scratch:

24 jul 2014 23:01

Elferhenkie2 schreef:
RetroMan schreef:Dat is inderdaad wat steeds wordt verteld.

Nee, dat is een ding wat zeker is (als je weet hoe een boxermotor werkt als je een beetje logisch nadenkt) :wink:

RetroMan schreef:Mijn Boxster rookte bij de start niet na 2 weken stilstand

Sta jij altijd achter de auto te kijken dan tijdens de start? (of laat je iemand anders kijken?)

Grappig dat je dat vraagt! Het antwoord is 'ja'. Ik start altijd in een afgesloten ruimte, en kijk inderdaad altijd via de spiegel achteruit wat er zich achter de auto afspeelt.

24 jul 2014 23:06

Wat voor afgesloten ruimte? (garagebox? Parkeergarage?)

24 jul 2014 23:07

Elferhenkie2 schreef:Wat voor afgesloten ruimte? (garagebox? Parkeergarage?)

Isoleercel.
Plaats een reactie