Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
28 jul 2014 21:35
Heb even gezocht op het forum wat de kosten zijn van import van een Nederlandse Porsche naar Belgie, maar ik vind niet gelijk het antwoord. Dus graag jullie hulp bij het volgende:
Ik verhuis volgende maand naar Belgie voor een jaar of 3 en zou mijn 993 uit 1996 mee willen nemen vanuit Nederland. Heeft iemand ervaring met de stappen die ik moet zetten en ook of ik grote kosten ga maken?
Het lijkt in ieder geval indien ik terug kom mee te vallen.
Heel veel dank!
Groet,
Tristan
28 jul 2014 21:57
Weet wel hoe het gaat om een auto NAAR Nederland mee te verhuizen als huisraad (auto tenminste half jaar daar in je bezit hebben en in NL tenminste een jaar niet verkopen).
Hoe dat naar Belgie gaat weet ik niet. Zal vast wel online te vinden zijn.
Kwam dit zo snel online tegen (1 sec gezocht):
Auto als inboedel invoeren:
TIP: Maak overal kopieen van
Inschrijving/registratienummer Belgie (Zie inschrijven gemeente)
Bij de Douane een Aanvraag tot inschrijving van een voertuig en wegenbelasting formulier invullen (kosten € 0,05 Je betaald vanaf dat moment dus Belgische wegenbelasting, de aanslag volgt later)
Certificaat van Overeenstemming van de auto aanvragen bij de officiele merk dealer (kosten rond de € 40,00)
Keuren van de auto bij een keuringsstation (Gewoon in de rij aansluiten, belangrijk is het PVG nummer voor op het formulier Aanvraag tot inschrijving. Kosten € 34,00. Indien er geen certificaat van overeenstemming te verkrijgen is kan dit bij een speciaal keuringsstation met het keuren verkregen worden.)
Koop een belastingzegel op het postkantoor (voor op het formulier Aanvraag tot inschrijving. Kosten € 32,00. Vaak regelt de tussenpersoon van de verzekeraar dit ook)
Lever het formulier Aanvraag tot inschrijving van een voertuig in bij uw verzekeraar samen met een bewijs van Woonst en de Nederlandse kentekens (Uittreksel Bevolkingsregister)
Na enkele dagen krijg je het kenteken en 1 plaat voor de achterzijde per post thuis gestuurd (Kentekenplaat voor de voorzijde moet je zelf laten maken)
Stuur een brief met kopieen van het oude Nederlandse kenteken en het nieuwe Belgische kenteken naar de Rijksdienst voor Wegverkeer met het verzoek voor beeindiging wegenbelasting. (Rijksdienst voor Wegverkeer T.a.v. afd APR Postbus 30000 9640RA Veendam)
Je betaald voor elke auto een soort inbedrijfstellings belasting van een paar honderd euro. (Afhankelijk van het aantal KW) Deze komt gelijk met de eerste factuur van de wegenbelasting......
Als je met een Nederlandse leasewagen in Belgie gaat wonen moet je volgens de Belgische douane (afdeling internationaal verkeer) bij je nieuwe gemeente een BTW controle aanvragen (die verwijzen je evt door) om met de Nederlandse auto (kenteken) in Belgie te mogen rijden. Je krijgt dan een attest wat je altijd in de auto moet hebben.
Het schijnt ook mogelijk te zijn om via een postbusnummer in Nederland, Nederlandse wegenbelasting te blijven betalen zodat je met Nederlandse kentekens kan blijven rondrijden.
Nieuwe auto's zijn overigens veel goedkoper in Belgie dan in Nederland, dit kan wel oplopen tot 20000 euro verschil! Er zijn bedrijven in de grensstreek die de Nederlandse auto inruilen tegen een andere te kopen in Belgie. Een zeer voordelige oplossing.
Opgelet, Als je een nieuwe auto uit Nederland meeneemt (of in Nederland koopt) let er dan op dat er een Belgisch attest bij zit van de alarminstallatie. Bij diefstal van de auto kan dat veel problemen voorkomen.
28 jul 2014 21:59
Tristan schreef:Ik verhuis volgende maand naar Belgie voor een jaar of 3 en zou mijn 993 uit 1996 mee willen nemen vanuit Nederland.
Ik zou em gewoon op ned-kenteken laten staan. Neem aan dat je ook een ned-rijbewijs hebt? Verzekering door laten lopen en wegenbelasting betalen.
28 jul 2014 22:25
Wegenbelasting in België en Nederland ?
28 jul 2014 22:41
Wegenbelasting in België is geen pretje. Pas vanaf 25j begint het weer leuk te worden.
Aangezien de BPM al betaald is, kan je die beter op NL kenteken laten zitten.
29 jul 2014 0:01
Verzekeringstechnisch mag dat vlgs mij niet. Max een half jaar mag je blijven rijden op die manier dacht ik. Misschien dat er speciale verzekeringen zijn waarmee t wel kan....
29 jul 2014 1:58
Ben zelf vorig jaar van Ch naar Belgie gekomen met de KJN als huisraad. Heb dit via een douaneagent in Antwerpen gedaan .
Goederen die onder stelsel verhuis vallen dienen ingeklaard te worden in het land waar persoon zich gaat vestigen.
Gelieve volgende stukken te bezorgen:
- inschrijvingsbewijs in Belgische gemeente
- kopie paspoort voor en achterzijde
- waardeverklaring met detail van de goederen
- 12 maandenattest (bewijs van het verblijf in het buitenland), opgelet dit moet een begin en een einddatum hebben. Bv: huurcontract, arbeidscontract ea..
- verklaring dat de goederen langer dan 6 maanden in het bezit zijn en de volgende 12 maanden niet zullen verkocht worden ( in bijlage blanco formulier door de eigenaar in te vullen + te ondertekenen)
Indien de verhuisgoederen ook een wagen omvat zijn volgende stukken bijkomend vereist:
- de aankoopfactuur
- buitenlands inschrijvingsbewijs van de wagen/motor
- de buitenlandse verzekeringspolis of het groen internationaal verzekeringsbewijs
Voor de wagen /motor dienen wij eerst een voorlopige aangifte te maken Met deze voorlopige aangifte (welke de eigenaar bij zijn voertuig moet bewaren) heeft de eigenaar de toelating om zich op de openbare weg te begeven. De eigenaar zal op zijn thuisadres een schrijven ontvangen van de douane, welke hem de toelating geven om de wagen definitief in te voeren met vrijstelling van BTW en invoerrechten Met dit schrijven dient hij terug contact met ons op te nemen opdat wij deze aangifte kunnen uitstellen Tussen de voorlopige en de definitieve aangifte kan maximum 6 maanden tussenzitten .
Verloop inklaring:
Wij kunnen de aangifte geldig maken als wij in het bezit zijn van alle hierboven genoemde stukken, hierna moeten deze voorgelegd worden bij de dienst Verhuis op het 1 ste kantoor, vanaf wij hiervan de toelating hebben dat de stukken als geldig worden beschouwd , kunnen wij de aangifte aanbieden aan de douane op de plaats waar de goederen staan. Vanaf deze de aangifte als geldig aanvaarden mag de partij vertrekken.
Gelieve er rekening mee te houden dat de goederen te allen tijde getoond moeten kunnen getoond worden.
Concreet betekend dit dat indien er een controle plaats vindt u de goederen in een erkend douanemagazijn moet kunnen plaatsen.
Kostprijs: 150€ per aangifte
1 x aangifte persoonlijke goederen
1 x voorlopige aangifte auto
1 x voorlopige aangifte motor
1 x definitieve aangifte auto
1 x definitieve aangifte motor
Totaal : 750€ exclusief eventueel fysieke controle
Fysieke controle :50€ per begonnen uur
Van de douane bekom je een formulier aanvraag tot inschrijving waarbij je het COC voegt en de verzekeringsagent vraagt hiermee je belgisch kenteken aan.
Blijven rijden met buitenlands kenteken is niet toegestaan vanaf je in Belgie gedomicilieerd bent (bij mij duurde het 9 maanden voor ik mijn kenteken had, maar dat kwam hoofdzakelijk omdat CH geen EU is.
29 jul 2014 8:30
Bedankt Beroman, allen,
Ziet er redelijk bureaucratisch uit - en lijkt een lange procedure. Iemand op het forum een idee wat wegenbelasting lokaal voor de 993 is op jaarbasis?
Dank en groet,
Tristan
29 jul 2014 8:46
Ik betaal voor mijn 993, 1500 euro wegentax op jaarbasis. Verzekeringen zijn in Belgie ook een stuk duurder trouwens !
Mocht je in de winter niet ermee willen rijden, kun je wel je plaat terug sturen en hoef je die periode geen wegentax te betalen.
Hier kennen ze ook een BIV (belasting op in verkeers stelling). Zou normaal min. 1.000 euro zijn, maar bij verhuisboedel is dat "gratis".
Je hebt inderdaad max. half jaar de tijd om de auto op naam te zetten.
CVO mocht je dat niet hebben, is niet strikt noodzakelijk bij "invoer". Ze mogen het je namelijk niet weigeren.
Je gaat wel een probleem krijgen jaar later bij de keuring. Dan is het wel nodig….. Dus beste aanvragen (volgens mij gaat dat nu ook al online).
Op NL kenteken heb ik ook al eens gedacht, maar op wiens naam zet je 'm dan ?!?
En je mag in principe dan alleen in alle landen rijden behalve in BE….. misschien niet zo praktisch.
Ik vraag me ook af, mocht er een keer schade ontstaan, hoe de verzekeringsmaatschappij hier mee omgaat ( laat maar komen Jos…
)
29 jul 2014 9:04
Duidelijk! En inderdaad stuk duurder dan in NL om je hobby te kunnen permitteren!
29 jul 2014 10:32
In België is de jaarlijkse verkeersbelasting voor een 3600cc inderdaad ongeveer 1500 euro. De eenmalige belasting op inverkeersstelling (BIV) gaat in Vlaanderen ook hoog zijn omdat deze berekend wordt op basis van CO
2-uitstoot. Daar de uitstoot van een 993 niet gekend is, gaat er (zoals bij elke wagen met meer dan 2000cc) een hoge uitstoot aan toegekend worden en zal deze inschrijving inderdaad nog een goede 1000 euro bedragen. Moest je dit kunnen vermijden zou dat inderdaad mooi meegenomen zijn...
Thefrits schreef:Mocht je in de winter niet ermee willen rijden, kun je wel je plaat terug sturen en hoef je die periode geen wegentax te betalen.
Kan dit ook in België? Dat wist ik niet... Krijg je dan na de winter gewoon je eigen nummerplaat terug, zonder extra kosten? Je verzekering (met het oog op diefstal) blijft dan wel gewoon doorlopen?
29 jul 2014 11:50
En iedereen maar denken dat je in Singapore zit....
29 jul 2014 12:11
Als je niet van plan bent om te gaan rijden, loont het zich om te doen. Is een beetje omslachtig, aangezien je inderdaad nieuwe kenteken platen krijgt.
Verzekering mag je uiteraard zelf kiezen... maar aan te raden om dan een "stilstand" verzekering te nemen voor die maanden dat je niet gebruik maakt van de auto.
29 jul 2014 12:30
Zit dan ook niet opnieuw met de belasting op inverkeersstelling?
29 jul 2014 12:41
Nee, zolang het dezelfde eigenaar is niet. Maar misschien dat er wel een bepaalde periode op staat (al zal dit sowieso veel langer zijn dan 1 winterperiode).
29 jul 2014 12:51
bully schreef:Tristan schreef:Ik verhuis volgende maand naar Belgie voor een jaar of 3 en zou mijn 993 uit 1996 mee willen nemen vanuit Nederland.
Ik zou em gewoon op ned-kenteken laten staan. Neem aan dat je ook een ned-rijbewijs hebt? Verzekering door laten lopen en wegenbelasting betalen.
Patrick schreef:Wegenbelasting in België en Nederland ?
Alleen die in Nederland.
29 jul 2014 13:10
dobbelsteen schreef:Nee, zolang het dezelfde eigenaar is niet. Maar misschien dat er wel een bepaalde periode op staat (al zal dit sowieso veel langer zijn dan 1 winterperiode).
Weet ik eerlijk gezegd ook niet. Maar na 1 a 2 jaar zal het geen enkel probleem zijn om in te schrijven zonder weer de BIV te moeten betalen.
29 jul 2014 13:58
ERGO :
Gewoon op naam van een familielid of vriend in NL zetten, en gewoon doorrijden.
NL verzekering laten bestaan en gewoon wegenbelasting in NL betalen .
Denk dat daar verder weinig risico aan zit
Gruss René
29 jul 2014 17:45
Hier kennen ze ook een BIV (belasting op in verkeers stelling). Zou normaal min. 1.000 euro zijn, maar bij verhuisboedel is dat "gratis"
Geloof er maar niks van.... 0ngeveer 2500 euro voor een KJN van 2005, 3600cc. Zal voor een 993 wel minder zijn, maar reken toch maar minstens 1000 eurio.
29 jul 2014 19:28
Er wordt hier al meerdere malen gezegd dat je een half jaar met NL-platen zou mogen rijden, nou forget it. Die info had ik ook en ook al is het op internet terug te vinden, als je aangehouden wordt ben je gewoon de Sjaak. Ik kreeg een boete van 850,- euro.....
Neem m gewoon mee en ja je betaalt wat meer maar een hobby kost wat (extra's)
29 jul 2014 20:03
Als het zeker is dat je maar 3 jaar in BE gaat wonen ... Dan zou je inderdaad kunnen overwegen om de wagen om iemand anders z'n naam te stellen, maar dat hangt er ook weer vanaf hoe vaak je er mee denkt te gaan rijden ..
Als die 3 jaar weleens langer zou kunnen gaan worden, dan zou ik alle moeite nemen om deze toch te exporteren naar BE.
Succes met de overwegingen!
29 jul 2014 20:21
Lambiek schreef:ERGO :
Gewoon op naam van een familielid in NL zetten, en gewoon doorrijden.
NL verzekering laten bestaan en gewoon wegenbelasting in NL betalen .
Denk dat daar verder weinig risico aan zit
Gruss René
zo zou ik het ook doen. de politie kan je niks maken als je met "andermans" auto rijdt. bovendien reed er eens fietser op de auto van m'n zus toen ik aan het stuur zat. de politie vraagt dan aan de "eigenaar" van het voertuig of ik toestemming had om daar op dat moment mee te rijden. da's alles. dat moeten ze in belgie ook standaard doen als de auto ten naam gesteld staat van een vennootschap.
en met de flappen die je uitspaart aan BIV en importprocedure gewoon andere leuke dingen doen. alle centen die ze in Brussel in handen krijgen worden anders toch verkwanseld.
Laatst bijgewerkt door
dpRide op 29 jul 2014 21:17, in totaal 1 keer bewerkt.
29 jul 2014 20:35
Precies! Belasting kun je beter in Nederland betalen... Die besteden dat veeeel beter !
En als je dan met je NL kenteken in Belgie rijdt, betaal je gewoon die 850 euro zoals boven vermeld.
Heb je 't allemaal een beetje gespreid betaald...
O ja,.... en als die vriend een ongeval krijgt, of loonbeslag or whatever ==> veel succes !
29 jul 2014 21:18
Je zou 'm dan - in plaats van op de naam van een goede vriend - beter op naam van je 80 jarige Oma kunnen zetten
29 jul 2014 21:22
Yep, en wanneer deze onverwacht haar laatste adem blaast (god beware haar ziel) dan mag je op je eigen auto successierechten aftikken om hem via je ouders te erven
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.