Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

01 aug 2014 22:48

Ben al een tijdje op zoek naar een 993 S of 4S.
USA versies zijn over het algemeen goedkoper. is dat terecht?
Ik hoor graag jullie mening.
Dank!

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 8:19

Ja. :salut:

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 8:39

Zijn net zo goed, komen uitzeilde fabriek. Ze hebben geen dunner plaatstaal of iets dergelijks gebruikt. Identieke auto's, qua techniek en betrouwbaarheid. . Verschil zit hem in aantal uiterlijke kenmerken. Met name in de bumpers die oerlelijk zijn. Ik zou persoonlijk liever een goede Amerikaan hebben dan een matige Europeaan. Die uiterlijkheden kan je veranderen, kost je wel de nodige picunia, heb ik mogen ervaren bij mijn 964.

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 9:11

Bovenstaande is niet juist; zijn motorisch niet gelijk.

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 9:13

Wat vooral belangrijk is bij de oudere Porsche's: roest.

Meestal zijn de auto's uit de USA veel gaver. Mijn ervaring is wel dat het schadeherstel in de USA meestal van zeer slechte kwaliteit is. Ook is de lak en het interieur vaak aangetast door de zon.
Ook rubberen delen vaak uitgedroogd.

Een oudje heb ik liever uit de USA, een vrij jonge auto toch liever EU.

Ernstige roestschade verhelpen is moeilijk en kostbaar.

Ook de 993 is inmiddels lang niet altijd meer roestvrij.

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 9:17

WM550spyder schreef:Bovenstaande is niet juist; zijn motorisch niet gelijk.

sure? 993 toch al wel?

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 9:21

Nope; in grote lijnen uiteraard wel maar er is mij meerdere malen verzekerd (door de specialisten die op dit forum op handen worden gedragen) dat er weldegelijk verschillen zitten in het o.a. motormanagement. Toen ik destijds zocht naar een 993 heb ik de USA bewust overgeslagen.

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 9:23

Eens met Porsche964, beter een goede amerikaan dan een matige europeaan.
Punt is alleen dat onderhoud en inderdaad schadeherstel in de US wat minder serieus genomen worden.
Dus je moet wel zeker zijn van je zaak.

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 9:50

Naast de bumpers en verlichting ook de rijhoogte en er is iets met een secundairy air injector pump (SAI) die zelfs problemen kan geven. Het verschil in vermogen schijnt er dan weer niet werkelijk te zijn want dat zou hem in het omrekenen zitten; DIN versus SAE vermogen ofzo?? Enfin ik heb er geen verstand van maar verschil is er weldegelijk.

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 9:56

WM550spyder schreef:Enfin ik heb er geen verstand.


Dat is nou jammer. Denk ik eindelijk weer iets nieuws te lezen (leren). :wink:

Erg benieuwd waar de US variant motorisch afwijkt van RoW ...

:popcorn:

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 10:02

Google jezelf helemaal gek zou ik zeggen of vraag het een Porsche "specialist".

P.s. Even terug naar topicstarters initiele vraag; ik vermoed dat het prijsverschil teniet wordt gedaan op het moment dat je bumpers, verlichting en rijhoogte gaat aanpassen naar row en dus kan je stellen dat ze helemaal niet goedkoper zijn.

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 10:18

Ik weet wel zeker dat roest goed aanpakken veel duurder is dan het voor het oog ombouwen naar ROW looks :wink:

Ik verwacht dat een USA model veel langer roestvrij blijft. (ligt er ook aan vanwaar hij uit de States komt)

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 11:04

Verschil is op zich minimaal.
Uitstoot, bumpers hoogte etc
Lees sowieso:
Peter Morgan
911 (993) essential buyers guide
Leuk, eenvoudig en bent er zo doorheen.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... ent=safari

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 11:07

En Ties wat zoek je?
Staan mooie te koop momentheel
Witmer heeft er twee
En Porsche Rotterdam heeft een prachtige maar zijn verre van koopjes.
Zelf ook bij Porsche centrum gekocht, kost iets meer maar wel volle garantie gekregen.
Ofwel ga niet voor ogenschijnlijk goedkoopste "koop"
Succes!

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 11:14

Als ik de boeken er op na sla is porsche juist vanaf de 964 gestopt met motorische verschillen. Een SAI zat op oudere modellen.

Porsche heef dit gedaan om de kosten te drukken, en aangezien met electronica de boel veel beter te regelen is, kon men dat ook en kon men motoren bouwen die porsche-waardig waren voor de hele planeet en overal aan de emissie eisen voldeed.

Een 3.2 heeft bijv een lagere compressie voor USA en heeft altijd een KAT. Een Duitse 3.2 kan een hogere compressie hebben en geen KAT. Ik schrijf bewust 'kan', want ze zijn ook geleverd met KAT. Die motoren leveren daarom verschillende PKs en NMs.

Wat een verschil kan zijn in een 993, zijn de versnellingsbak verhoudingen. Die zijn in een Amerikaanse wat langer. Echter van omstreeks eind 95 hebben alle modellen deze langere verhoudingen gekregen. Dus wil je de 'snelste' (for what its worth), een Europese auto met varioram motor en toch nog de kortere bakverhoudingen. Gemaakt tussen sept 95 en eind 95.

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 11:53

Ik zie dat de discussie al aardig op gang is gekomen. Top!
buyers guide is reeds bij bol besteld. Goede aanrader.

Wat ik wil.... een 993 liefst zwart/zwart, in ieder geval het interieur zwart. handgeschakeld. 2 of 4 S. Vooralsnog EU, maar ik word nu al wat wijzer over de keuze EU of USA. Maakt de markt net wat groter. Geen schade, nette historie bij porsche garage.

Ja heb gezien wat Witmer heeft staan. Zelfs al in gereden. Maar 70k gaat mij een hele brug te ver. Dat motiveert mij wel om te kijken of ik niet zelf bij een particulier danwel uit het buitenland een mooi exemplaar kan vinden. Ik hou mij oren en ogen in ieder geval open. En het zoeken is geen vervelende bezigheid. Houdt me van de straat.

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 11:54

You get what you pay for en zeker in verre buitenlanden.

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 11:59

porsche964 schreef:Als ik de boeken er op na sla is porsche juist vanaf de 964 gestopt met motorische verschillen.

Dat dacht ik dus ook. Vandaar mijn bovenstaande reactie.

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 12:12

4s is altijd handbak.
Reken sowieso op +55k
Maar wie weet welk werk erbij komt....sowieso AKK doen

Hoe was die auto van witmer!?

Kunt ook voor mooie gewone. 993 gaan!!!

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 12:17

4S altijd handbak? da's nieuw voor me.

De zwarte van 70k zag er goed uit. Uitlaat was zoals beschreven een mooie kers op de taart. Niet ordinair maar wel aanwezig.
Alleen de bestuurdersstoel liep vast in zijn rail waardoor deze blokkeerde.
Rijden is top. Ik heb geen inspectie tot in detail gedaan maar voor zover ik kon zien geen roest op de standaard plekken bij de rubbers en geen steenslag.

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 12:59

De rode en zwarte 4Sen bij http://www.vdgugten.nl ook al gezien?

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 14:34

doctor porsche schreef:4s is altijd handbak.
Reken sowieso op +55k
Maar wie weet welk werk erbij komt....sowieso AKK doen

Hoe was die auto van witmer!?

Kunt ook voor mooie gewone. 993 gaan!!!


Het is hier al eerder gezegd, maar wat zijn de prijzen van de 4S toch waanzinnig hoog... 50% meer t.o.v. een "gewone" 993 en wat krijg je daar nu eigenlijk voor terug? Mooie looks, een turbo onderstel + remmen en wat leer op het dashboard. Verder nix, zelfs het motorvermogen is gelijk. O ja, ook nog 4-wiel aandrijving, terwijl achterwielaandrijving veel leuker is...

Als ik in de markt ben voor een 993 (wat zomaar eens zou kunnen gebeuren) en geld zou een rol spelen, doe dan maar een Carrera 2 in een lichte kleur. Ziet er zowat net zo breed uit als een donkere 4S en dan hoef je dat extra gewicht ook niet mee te nemen (80 kilo verschil tussen Carrera 2 en 4S!).

Maar als geld geen rol zou spelen, dan zou ik mijn hele redenatie -met uitzondering van de vierwielaandrijving- overboord zetten, en een handgeschakelde Carrera S Vesuvio willen!
Laatst bijgewerkt door Wimpie67 op 02 aug 2014 15:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 14:59

WM550spyder schreef:Google jezelf helemaal gek zou ik zeggen of vraag het een Porsche "specialist".


Ik word niet zo snel gek hoor maar heb even gegoogled en onderstaande quote van een "specialist" gevonden op het porscheforum ...

WM550spyder schreef:Bovenstaande is niet juist; zijn motorisch niet gelijk.

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 15:31

Goedkoper......maakt dat wat uit op zulke bedragen...... :?:

Probeer eerst een nette (technisch etc) te vinden binnen een redelijke budget......... :scratch:

Re: 993 USA of EU? Betekent goedkoper ook minder goed?

02 aug 2014 17:49

Er is ook nog iets er tussen in, namelijk een 993 voor de US met optie M718.
Dit was de eerste batch voor de US markt. Volgens Streather vanwege het snel in de markt willen zetten van de 993 in de US. In het kort: een 'gewone' RoW auto welke een klein beetje is aangepast, dezelfde motor en bak als RoW, maar de SAI toegevoegd. Dus weer wel met behoud van de RoW veren (niet zo hoog op z'n poten dus). Ook zit de schroefdraad van het sleepoog bv op de juiste plek, als je er weer EU bumpers op zou zetten.

Overigens is dit verhaal niet van toepassing op de 'S', aangezien dit alleen in het begin van de productie heeft plaatsgevonden.

Als ik in de markt zou zijn voor een 993, dan zou altijd gaan voor de beste auto voor m'n geld. Dat kan elke 993 zijn, waar dan ook ter wereld ( hoewel...een stuur aan de linkerkant vind ik dan wel weer belangrijk).

Verder is dit ook al eerder gezegd in het draadje: De S of zelfs de turbo zijn de mooiste varianten, maar daar betaal je ook weer de premie voor. En in het geval van de S idd soms wel 150% van een small body, terwijl je rijplezier er niet minder om zal zijn.

Succes en plezier met je zoektocht.

Grt Marco
Plaats een reactie