Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Wat vinden we van de 'nieuwe' Porsche Cayenne S E Hybrid??

10 aug 2014 21:51

Was even nieuwsgierig wat jullie vinden van de 'nieuwe Cayenne S E Hybrid' ?
Ziet er toch aardig uit, genoeg pk's, goede prestaties, laag verbruik, 16% bijtelling, en dat alles voor een redelijke prijs.
Waarom zou je nog een pure benzine of diesel versie kopen?
Of mis ik iets en zit er een addertje onder het gras?

Re: Wat vinden we van de 'nieuwe' Porsche Cayenne S E Hybrid

10 aug 2014 22:17

Addertje onder het gras, het "lage" verbruik.
Klinkt allemaal zo leuk bij die Plug-in Hybrids, maar een bijna niemand haalt het verbruik wat de fabrikant op geeft.
Tenzij je hem altijd oplaad, dan kom je een beetje in de buurt.
In de praktijk merk ik dat veel klanten, vallen voor de plug-in hybrids door de lage bijtelling en het lage verbruik.
Tot dat ze er achter komen wat het verbruik werkelijk is van een plug-in hybride.
1 op 13 i.p.v 1 op 50 (ik neem de Mitsubishi Outlander PHEV als voorbeeld)
Maar aan de andere kant, we kopen een Porsche toch niet om het verbruik lijkt mij. :mrgreen:

Buiten dat voor de zakelijke rijder wellicht interessant door de 14% bijtelling.
Daarnaast moet ik zeggen dat facelift iets beter smoelt dan vorige Cayenne.
De prestaties zullen als vanouds goed zijn, daar twijfel ik niet aan.

Maar goed als je het verbruik niet het belangrijkste vind, maar je wilt zakelijk Porsche rijden met 14% bijtelling dan is dit een interessante optie.

Re: Wat vinden we van de 'nieuwe' Porsche Cayenne S E Hybrid

10 aug 2014 22:30

Dank je voor je commentaar Melvin, erg nuttig!!
Maar laadt de accu dan niet op bij afremmen en zo?
Moet je m dus echt elke nacht aan de stekker gooien?
Want anders? Heb je dan een auto die puur op de benzine motor loopt?
In het algemeen vind ik de 'hybride verhalen' niet heel erg duidelijk:-(

Re: Wat vinden we van de 'nieuwe' Porsche Cayenne S E Hybrid

10 aug 2014 22:51

Een hybride wekt inderdaad energie op tijdens het remmen, maar dat is alleen nuttig als je veel in de stad rijdt, zodat je regelmatig op de accu kan wegrijden.
Het komt er op neer dat je hem elke nacht op moet laden aan de stekker. Of op het werk als daar de mogelijkheid toe is.
Anders rijdt de auto voornamelijk op benzine dan op je accupakket, en dit zorgt natuurlijk voor een hoger verbruik.

Afhankelijk van je situatie is een plug-in hybride een mogelijke optie.
Rij je niet al te veel per jaar, ongeveer 20.000/25.000 km en kan je thuis/ op het werk opladen. Dan kan het interessant zijn.
Rij je daarin tegen veel kilometers (richting de 35.000-40.000 km per jaar) en is thuis opladen niet echt een optie, ga dan kijken naar een Diesel zonder hybride aandrijving.
Dat theorie verbruik is natuurlijk ook niet haalbaar, maar niet zo absurd verschil als bij een plug-in hybride.

Om even een praktijk voorbeeld te geven. Ik raad mijn klanten bij een hoge kilometrage per jaar eerder te kijken naar C-segment Diesel station met 14%, dan naar een Outlander PHEV met 7%.
Als je de hoge instap achterwege laat. Heb je een auto die ongeveer het zelfde biedt, maar inclusief bijtelling en brandstof prijstechnisch interessanter is.
Daarnaast gaat voor de auto's die nu nog wegenbelasting vrij zijn, per 1 januari 2016 weer wegenbelasting gelden.

Re: Wat vinden we van de 'nieuwe' Porsche Cayenne S E Hybrid

10 aug 2014 23:47

Wat er nog ook uitmaakt voor wat in je specifieke situatie het beste is, is of je voor eigen rekening rijdt (direct of indirect), omdat je bv zzp-er of ondernemer bent , of dat je leaserijder in loondienst bent. Want als de brandstof gratis is, dan is vooral de bijtelling en cataloguswaarde van impact op je kosten. En maakt het dus niet zo veel uit of je dat opgegeven verbruik wel haalt.
Laatst bijgewerkt door jeff_911 op 12 aug 2014 18:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Wat vinden we van de 'nieuwe' Porsche Cayenne S E Hybrid

11 aug 2014 17:58

Jeff, dat klopt helemaal. Was ik vergeten te vermelden. Richtte mij voornamelijk op het verbruik. vanwege het spreekwoordelijke addertje onder het gras.

Re: Wat vinden we van de 'nieuwe' Porsche Cayenne S E Hybrid

12 aug 2014 10:38

Ook niet onbelangrijk: inruil waarde (mits privé of eigen zaak). Hybride = accu = minder waard bij inruilen want accu's is niet zo'n enorm lang leven beschoren...

Re: Wat vinden we van de 'nieuwe' Porsche Cayenne S E Hybrid

12 aug 2014 18:55

En of dat invloed heeft ligt weer aan de te kiezen constructie; bij full operational lease zit dat verdisconteert in het leasebedrag. Maar als je hem bv op de zaak aanschaft is dat zeker een issue. En daar tussen liggen volgens mij nog eindeloos veel tussen vormen.

Er waren trouwens bij zakelijke aanschaf van elektrische auto's (en ook hybride?) enorm veel voordelen, tot met groen ondernemen aftrek of subsidie als je een Fisker Karma kocht. Ik herinner mij een voorrekening dat je hem zakelijk eigenlijk 50% goedkoper had. Maar volgens mij is dat allemaal weer afgebouwd.

Re: Wat vinden we van de 'nieuwe' Porsche Cayenne S E Hybrid

12 aug 2014 19:43

Het wordt onderhand tijd dat ze dit soort fiscale voordeeltjes gaan afschaffen. Het slaat gewoon helemaal nergens op.

Re: Wat vinden we van de 'nieuwe' Porsche Cayenne S E Hybrid

13 aug 2014 9:57

jeff_911 schreef:...Maar volgens mij is dat allemaal weer afgebouwd.

Veel is wel verdwenen, maar nog niet alles.
Voor een nu aan te schaffen 100% elektrische auto (< 50 gr CO2/km) geldt nog:
* Vrijstelling van motorrijtuigenbelasting tot en met 2015
* Geen BPM tot en met 2017
* 4% bijtelling voor 5 jaar, bij registratie in 2014.
* De MIA regeling, begrensd tot € 50K, biedt de mogelijkheid om 36% (dus max. € 18K) van de kosten af te trekken van de fiscale winst

Re: Wat vinden we van de 'nieuwe' Porsche Cayenne S E Hybrid

13 aug 2014 20:19

Franz schreef:Het wordt onderhand tijd dat ze dit soort fiscale voordeeltjes gaan afschaffen. Het slaat gewoon helemaal nergens op.


100% eensch
Plaats een reactie