Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
13 aug 2014 9:08
Ha Leute,
Op het moment in het bezit van een 996 4S (in de verkoop), wil nu overstappen op een 997 Turbo. Rij nu handgeschakeld, automaat bij 996 is natuurlijk niet je van het. Zit nu eigenlijk weer te kijken naar een handgeschakelde Turbo. Maar..... heeft iemand ervaring met de automaat? Geniet deze de voorkeur boven de handgeschakelde variant??
Hoor graag jullie advies.
Thx in advance!!
13 aug 2014 9:33
De meeste zullen vast handschakkelbak zeggen.
Echter tracht in beide te rijden en neem wat het beste wat bij jou past en waar jij je goed bij voelt!
13 aug 2014 9:40
Ik heb alleen ervaring met de automaat en dat vond ik wel bij de auto passen (ben sowieso geen fan van de 997 turbo) maar geen ervaring met de handbak dus eigenlijk kan ik je niets vertellen.
13 aug 2014 10:04
Er is nog een derde optie, de 997 turbo mk 2 met PDK!
13 aug 2014 10:05
WM550spyder schreef:Ik heb alleen ervaring met de automaat en dat vond ik wel bij de auto passen (ben sowieso geen fan van de 997 turbo) maar geen ervaring met de handbak dus eigenlijk kan ik je niets vertellen.
Das ook mijn ervaring een turbo is prima met automaat. Een non-turbo graag handbak en inderdaad een PDk is best of both worlds
13 aug 2014 10:06
Dat is een wereld van verschil met de mkI met tip en gelijk de beste optie maar dat moet dan natuurlijk wel binnen je reikwijdte passen.
13 aug 2014 10:15
De automaat in de 996 vond ik fantastisch. Dus zonder twijfel ook een automaat in de 997. Maar geen PDK, die schakelt veel te veel, liever een traditionele automaat.
13 aug 2014 10:28
De tiptronic beter dan de PDK......heb je verder nog klachten? misselijkheid, vlekken voor de ogen, transpireren?
13 aug 2014 10:47
Als ik het opnieuw mocht doen dan koos ik voor een handbak. Niet dat het een straf is om met de tiptronic te rijden. Integendeel, cruisen is heerlijk. Echter bij sportief rijden gebruik ik de tiptronic altijd manueel. Vooral in bochten bij sportief rijgedrag vind ik de tiptronic wat onvoorspelbaar (wanneer pakt ie op en in welke versnelling). Het laatste wat je wilt is een kickdown in een bocht bij nat wegdek. In de manueelstand zoek je gewenste versnelling voor de bocht al op.
Kortom:
Lekker cruisen --> Tippie
Sportief rijden --> Handbak
13 aug 2014 13:12
WM550spyder schreef:De tiptronic beter dan de PDK......heb je verder nog klachten? misselijkheid, vlekken voor de ogen, transpireren?
Is het verschil tussen een automatische handbak en een echte automaat met koppelomvormer. De laatste vind ik fijner, rijdt m.i. soepeler en minder 'mechanisch'. Maar ieder zijn smaak. PDK is ook geen doorontwikkeling van de tiptronic, het is een ander concept.
13 aug 2014 18:29
voor de spielerij PDK of handbak (dus geen dailydriver)
Als daily, tiptronic. prima om mee in de file te staan.
13 aug 2014 19:07
Handbak natuurlijk!!
Snap het relaxte rijden van een automaat wel, maar wil toch meer gevoel en dat heeft een automaat imho een stuk minder...
Probeer ze gewoon allebei eens!
13 aug 2014 19:31
Met dat enorme koppel hoef je voor het cruisen niet te kiezen voor een tiptronic, gewoon lekker lui schakelen is net zo goed. Ik zou gewoon de handbak kiezen!
Alleen ervaring met een Turbo met PDK, schakelt echt super.
14 aug 2014 2:45
Voor lekker cruisen kan je ook een Toyota Camry kiezen.
Als je wilt autorijden: handbak.
Jaja,ik weet het, ik ben voor 1980 geboren....
voor 1970 ook, trouwens
14 aug 2014 10:29
Ik ben zeer tevreden met mijn tiptronic. Vind hem heerljk schakelen en cruisen is geweldig
Ik heb geen handgeschakelde 997 turbo gereden dus kan helaas geen vergeljking maken.
Mischien een klein puntje van kritiek is dat als je volgas geeft med de automaat in de A stand dat het dan wat schokkerig aanvoelt. Ik rijd daarom liever in de M stand. Een ander voordeel is dat turbolag minder is of aanvoelt met de automaat (heb ik begrepen van anderen).
Maar konkluderend zou ik willen zeggen dat het twee zeer verschillende koncepten zijn en dat je eigenlijk wel weet wat beter bij je past.
14 aug 2014 18:58
bvdb1977 schreef:Ha Leute,
Op het moment in het bezit van een 996 4S (in de verkoop), wil nu overstappen op een 997 Turbo. Rij nu handgeschakeld, automaat bij 996 is natuurlijk niet je van het. Zit nu eigenlijk weer te kijken naar een handgeschakelde Turbo. Maar..... heeft iemand ervaring met de automaat? Geniet deze de voorkeur boven de handgeschakelde variant??
Hoor graag jullie advies.
Thx in advance!!
Ik rij een 997 4s MKII, met PDK. Daarvoor een Boxster 986 S Tiptronic. De PDK is een gigantische upgrade t.o.v. Tiptronic, eigenlijk niet te vergelijken. Je voorkeur zal ook van je rijstijl afhangen: Mijn 997 is meestal geen raceauto, dus ik vind 'automaat' heerlijk. Als je echt bezig wilt zijn met het rijden is een handbak wellicht leuker, maar weet dat een PDK bak het beter (sneller) kan dan jij.
14 aug 2014 21:20
erwin996 schreef:De automaat in de 996 vond ik fantastisch. Dus zonder twijfel ook een automaat in de 997. Maar geen PDK, die schakelt veel te veel, liever een traditionele automaat.
?????
14 aug 2014 21:47
Naar mijn beleving is de tiptronic een basic automaat, pdk verder doorontwikkeld en geeft absoluut meer sportwagen gevoel icm gemak van automaat, handbak puur en geeft meer gevoel bij de vermogensopbouw.
14 aug 2014 21:51
erwin996 schreef:Is het verschil tussen een automatische handbak en een echte automaat met koppelomvormer. De laatste vind ik fijner, rijdt m.i. soepeler en minder 'mechanisch'. Maar ieder zijn smaak. PDK is ook geen doorontwikkeling van de tiptronic, het is een ander concept.
Ik begrijp erwin996 eerlijk gezegd ook niet goed. Als je een PDK in de gewone stand zet merk je echt geen verschil met een automaat.
In "sport" of "sport+" daarentegen....
14 aug 2014 21:53
Ik heb een automaat, zal niet anders willen. Heb wel bewust gekozen voor gemak! Maak idd bij sportief rijden wel gebruik van de tiptoetsen om zelf controle te hebben. Vind nml anders bij sportief rijden dat de bak wel erg lang in een bepaalde versnelling blijft hangen.
Maar er staan genoeg handgeschakelde en tip te koop.. Even proberen
14 aug 2014 22:09
PDK is voor mij absoluut het beste alternatief voor de turbo. Snel schakelen, 7 versnellingen enz maar het prijskaartje is er ook naar.
Ik weet niet of het zo is maar het schijnt dat de handgeschakelde turbo waardevaster is. Misschien niet echt een argument maar toch.
14 aug 2014 22:52
Nat schreef:Ik weet niet of het zo is maar het schijnt dat de handgeschakelde turbo waardevaster is. Misschien niet echt een argument maar toch.
Zal t/m de 997 wel zo zijn, 991 tt is alleen nog maar met PDK leverbaar.........
Denk dat de "liefhebber" idd wel liever schakelt waardoor de oudere P's met schakelbak wat geliefder en dus wat duurder zijn...
Een (heel) klein minpuntje bij de 996/997 tt handbak toz van een 930/964/993 turbo vind ik dat het schakelen dmv kabels gaat ipv stangen, waardoor het iets minder direct aanvoelt. Koppeling gaat ook veel te soepel...
dat kun je dan wel weer verhelpen door 1 vd hulpveren te demonteren om meer gevoel te krijgen. Denk dat de schakelfreaks onder ons gewoon nog niet willen accepteren dat schakelen
binnenkort niet meer bij het autorijden hoort.....
My 2 pennies
14 aug 2014 22:59
flappy paddles is the future
15 aug 2014 0:16
mbembe schreef:erwin996 schreef:De automaat in de 996 vond ik fantastisch. Dus zonder twijfel ook een automaat in de 997. Maar geen PDK, die schakelt veel te veel, liever een traditionele automaat.
?????
PDK is toch een ander concept dan een traditionele automaat met koppelomvormer? Het verschil in schakelgedrag kan ik merken, en de traditionele automaat vind ik fijner schakelen. Heb een keer in een Boxster met PDK gereden. Niet verkeerd, maar schakelde veel te veel naar mijn smaak, op de ring Amsterdam waar ik wisselend gas gaf steeds maar schakelen tussen 3, 4, 5, 6 en ik geloof ook nog 7, werd er gek van. Maar ieder zijn voorkeur
15 aug 2014 10:44
Mijn eerste reactie: dit is een zeer persoonlijke vraag die jij alleen zelf kan beantwoorden door te proberen.
mijn mening:
997turbo mk1: handbak
997turbo mk2: PDK
over de inruil waarde: bij 'n 997turbo mk2 is de afschrijving zo wie zo catastrofaal dus dat beetje verschil...tsja. de turbo s is trouwens altijd 'n pdk. Los daarvan denk ik dat verreweg de meeste mensen de PDK prefereren. Ik was ook enorm bevooroordeeld tav handbak over 'n automaat maar nu met schakelpaddles en de snelheid van die pdk wil ik niet meer anders. Maar aan een mk2 hangt ook een heel ander prijskaartje...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.