Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
31 aug 2014 19:05
Beste Porsche liefhebber en kenners,
sinds een paar weken ben ik de trotse eigenaar van een 997 carrera S 3.8 (handbak) uit '05.
Ik ben altijd erg voorzichtig en schakel na de koude start snel op om rustig in de 6 met 50 km/u de wijk uit en het dorp in te rijden.
Naar mijn idee kan dat prima.
Pas na ongeveer 20 minuten als de olie temp (min. 90), de water (min. 90) en de druk goed zijn (meer dan 4 bar) gaan de toeren omhoog.
Mijn vrouw en zoon zijn het niet eens met mij.
Zij gaan in het dorp niet verder dan 4e versnelling, en raken met "koude" motor dus al snel de 2500 toeren ( eerlijkheid gebied te zeggen dat ze ook niet boven de 3000 rpm uitgaan).
Zij vinden mij te voorzichtig en vinden dat ik "te voorzichtig" ben en dat het snel opschakelen slecht is voor de auto.
Wie doet het beter en is het slecht om snel op te schakelen ???
Dank voor jullie reacties.
31 aug 2014 19:12
Volgens mij is 50 km/u in 6de inderdaad meer belastend voor de motor dan in 4de rond de 2500 rpm
Sorry
31 aug 2014 19:23
Appie G schreef:Zij vinden mij te voorzichtig en vinden dat ik "te voorzichtig" ben en dat het snel opschakelen slecht is voor de auto.
Belasten met te lage toeren is inderdaad niet goed voor de motor .. gewoon vlot doorschakelen - maar wel met de juiste snelheid.
Zou zelf niet onder de 2000 toeren gaan - en niet boven de 3500 - bij het warm rijden.
31 aug 2014 19:28
Dat is inderdaad niet zo goed wat je doet. De techniek van de auto respecteer je meer met een andere rijstijl. Tijdens opwarmen tussen 2.000 en 3.000 toeren blijven (bij voorkeur tussen 2.500 en 3.000), dat betekent dus in jouw wijk / dorp in de 2e en 3e versnelling blijven, en echt niet hoger als de motor nog koud is... Met toerentallen beneden de 2.000 tpm duurt het langer tot je motor warm is, dat is niet goed omdat de opwarmfase het meest belastend is.
Overigens, iets doet mij vermoeden dat je niet zo technisch bent. De oliedruk is juist bij koude motor hoger dan bij warme motor; bij koude motor stationair meer dan 4 bar, bij warme motor is de oliedruk ongeveer 2 bar bij stationair.
Olaf schreef:gewoon vlot doorschakelen - maar wel met de juiste snelheid.
En dat betekent dus: zolang je in je wijk / dorp rijdt,
niet doorschakelen (naar 4, 5 en 6)
Al met al, je bent veel te voorzichtig en je begrijpt de techniek van je auto niet echt goed.
31 aug 2014 19:42
Hoi,
dat van de druk is me duidelijk: koude olie is dikker en warme olie is dun.
Het ging me meer om wat een "geschikt" toerental is om de motor onder "normaal" gebruik op te warmen.
Wij gebruiken de 997 ook voor de dagelijkse ritjes in het dorp ("boodschappen auto" ), ritjes van 4,5 km niet veel langer, vandaar.
Ik ben uiteraard bereid om alle adviezen serieus te nemen.
31 aug 2014 19:47
Appie G schreef:dat van de druk is me duidelijk: koude olie is dikker en warme olie is dun.
Dan snap ik niet waarom je zei, als de druk goed is ("meer dan 4 bar") dan gaan de toeren omhoog
Appie G schreef:Pas na ongeveer 20 minuten als de olie temp (min. 90), de water (min. 90) en de druk goed zijn (meer dan 4 bar) gaan de toeren omhoog.
Appie G schreef:Het ging me meer om wat een "geschikt" toerental is om de motor onder "normaal" gebruik op te warmen.
Tussen de 2.500 en 3.500 toeren dus (ik houd 'm zelf onder de 3.000 tpm, maar boven de 2.000 tpm). De 4e, 5e, en 6e versnelling gebruiken in het dorp is echt niet de bedoeling (ook niet als de motor warm is).
31 aug 2014 20:57
Heb zelf ook de neiging om snel op te schakelen, maar na (eerdere) tips hierover op het forum cross ik nu in z'n 1 de wijk uit
31 aug 2014 21:01
Vandaar die tik
OT: ook ik ben geneigd om laag in de toeren te blijven, maar probeer dat na diverse adviezen wat af te leren. 2k-3k rpm tijdens warmrijden, daarna ook niet te laag.
31 aug 2014 21:19
Het wordt me langzaam duidelijk:
- voor laag in de toeren mijn MB diesel
- voor de Porsche: op toeren houden....
31 aug 2014 22:11
Appie G schreef:Wij gebruiken de 997 ook voor de dagelijkse ritjes in het dorp ("boodschappen auto" ), ritjes van 4,5 km niet veel langer
Ik ben uiteraard bereid om alle adviezen serieus te nemen.
Fietsen die korte stukjes
31 aug 2014 22:17
Doop je forumnaam maar om in Appie-normaal.....zit echt je verhaal met verbazing te lezen. Ik wil je niet beledigen maar je hebt toch zeker zelf ook wel door dat je motor het niet echt fijn vindt met 50 in zijn 6?? Heb je wel de juiste auto aangeschaft?
31 aug 2014 22:51
Leuk al die theorieen van jullie over niet in de 5 of 6 rijden bij lage snelheden (en vlakke weg hebben we het over!), maar ik zal jullie uit de droom helpen: mijn 997 tip schakelt alleen de eerste 500 meter van de rit wat later op, maar daarna schakelt hij rustig door naar 5 (en 6) als ik rustig rij om de olie op te warmen.
Dan zou de programmering van de tip door Porsche compleet verkeerd zijn als ik jullie moet geloven.
Wat warm rijden betreft, inderdaad rustig aan zolang de olietemp niet op bedrijfstemperatuur is!
31 aug 2014 23:33
met de tip is toch alleen de bak anders, motor hetzelfde, ik ga bij het dorp uitrijden echt niet handmatig terugschakelen om het toerental rond de 2500 te houden, idd na 500 meter bij lage snelheid al in zijn hoogste versnelling.
31 aug 2014 23:35
Grappenmaker wat doet je tip als je enigszins gas gebruikt hmmm oh ja hij schakelt snel naar een lagere versnelling.
31 aug 2014 23:41
Appie G schreef:Hoi,
dat van de druk is me duidelijk: koude olie is dikker en warme olie is dun.
Het ging me meer om wat een "geschikt" toerental is om de motor onder "normaal" gebruik op te warmen.
Wij gebruiken de 997 ook voor de dagelijkse ritjes in het dorp ("boodschappen auto" ), ritjes van 4,5 km niet veel langer, vandaar.
Ik ben uiteraard bereid om alle adviezen serieus te nemen.
Ik zou lekker op de fiets gaan
01 sep 2014 0:02
Appie is gewoon aan het trollen. Het kan niet dat een "petrolhead" zulke dingen denkt en zegt
01 sep 2014 1:06
Ja dat denk ik ook.
01 sep 2014 7:07
Maar ondertussen wel weer een levendig topic erbij...
01 sep 2014 7:59
Zou t nog afhankelijk zijn van of je 95 of 98 hebt getankt en welke banden erop liggen? Zomer of winter bedoel ik? Daar laat ik t schakelmoment altijd wel een beejte van afhangen
01 sep 2014 8:07
Vergeet niet het type olie hé!!
01 sep 2014 8:26
Oei... Dit eindigt meestal in tranen....
01 sep 2014 8:35
Picaatje van Witmer en Odijk advertentie.
Lekker topic zo
.
Voor zij die het interesseert. Warmrijden vooral niet blaffen. Je kan zelfs de 4000 toeren raken als je maar niet je pedaal vloert.
Zachtjes lage toeren draaien is niet gezond door de hoge krachten op de bewegende delen met koude motor, zal bij een waterkoeler wel minder uitmaken (gevoelige IMS Lager doet ie toch
).
Vraag me af of Porsche bij de instelling van de tip/PDK het accent legt op behoud van het materiaal of milieuvriendelijk verbruik. Maakt nog al een verschil uit, zeker bij de korte stukjes.
01 sep 2014 8:41
Als je een beetje voeling hebt met de techniek (en dat is niet hetzelfde als technisch zijn) merk je toch dat de motor het tussen de 2000 en de 3000 rpm prettiger werken vindt dan ver daar onder?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.