Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Import uit Zwitserland

10 sep 2014 21:46

Import is al vaker besproken, maar ik kan niets specifieks terugvinden over Import uit Zwitserland (EVA-land).
Als voorbeeld een Porsche (zomaar een model :mrgreen: ), zegge van 40 mille, van uhmmmm 14 jaar oud....

Vanuit Duitsland is dit redelijk eenvoudig...is een EU land, dus hierheen halen met ambulance of rijden, enz, zoals in andere topics besproken.
Vanuit Zwitserland is een ander verhaal. Je krijgt te maken met invoerrechten, BTW, en BPM. Dit is overigens ook niet makkelijk terug te vinden op de sites van de Douane/Belastingdienst, of van de RDW. En de regels veranderen nog wel eens (soms ten goede van de koper).
Heeft iemand hier ervaring mee, een import bedrijf ingeschakeld, ervaringen, adviezen?

Re: Import uit Zwitserland

11 sep 2014 0:07

Ik heb voor de bpm aangifte in 2009 van http://www.importautos.nl/auto-importeren/ met veel plezier (= heul laag bpm bedrag) gebruik gemaakt.
Zij weten er veel van. Zie 'ons team' pagina voor de zwitserland expert.

Ik heb geen aandelen en geen connecties, slechts een keer naar tevredenheid ingeschakeld.

11 sep 2014 8:06

steef schreef:Import is al vaker besproken, maar ik kan niets specifieks terugvinden over Import uit Zwitserland (EVA-land).

:shock:

Invoer vanuit Zwitserland
Swiss Porsche
Importeren vanuit Zwitserland - tips?

:salut: :wink:

11 sep 2014 13:27

Dankje Eric, maar er staat net niet de info in die ik zoek. Die topics had ik al gevonden.
Die laatste is van 2007, er is sindsdien al het 1 en ander gewijzigd/vereenvoudigd.
Je kan aan de grens de BTW (6% ofzo) terugkrijgen, bij NL weer afdragen (21% ofzo :mrgreen: ). Maar wat als het nou een marge artikel is? Je hoeft geen invoer te betalen omdat het een EU-geproduceerde auto is, en als de auto oud genoeg is, dan hoef je ook geen BPM meer te voldoen... Zo heb ik het tot nu toe begrepen....

11 sep 2014 22:22

De verkoper kan bij z´n lokale kamer van koophandel een EUR1 certificaat aanvragen. Die kan jij meenemen en bij import laten zien. Je hoeft dan geen 10% invoerrechten te betalen als de auto oorspronkelijk in de EU geproduceerd is.
Nederlandse BTW en BPM moet natuurlijk wel betaald worden en je kan proberen in het land van aankoop de btw terug te vorderen.
Zorg ook dat je een factuur, of bij particuliere verkoop een document opstelt, waarop staat wat je voor de auto betaald hebt.

Lewie

24 mei 2015 9:06

Is er hier iemand die dit al eens heeft gedaan?
Neem aan dat voor de BTW berekening je altijd een factuur moet hebben.

Wordt het factuur bedrag ook op het Euro1 document vermeld?

24 mei 2015 9:15

btw afdracht gaat volgens mij op de factuur. als het even kan twee facturen laten maken, een voor de auto en een voor bijv audio installatie, navi, hardtop etc van een mille of 7. Presenteer je de factuur van de auto, betaal je BTW over. Scheelt toch weer. En factuurbedrag staat niet op Eur1 bij mijn weten.
Plaats een reactie