Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
14 sep 2014 13:33
Beste Porsche-fanaten,
ik ben van plan een Porsche 997 C2S uit Zuid Limburg te kopen. In verband hiermee, heb ik een paar vragen:
- kennen jullie goede Posche garages/specialisten in Zuid Limburg voor een aankoopkeuring? Tot nu toe, ken ik De Bock garage en Porsche Limburg.
- zijn er zaken waar bij een 997 speciaal op gelet moet/kan worden tijdens de keuring? Ongevalschade, aankomende motorschade, ...? Ik ken de IMS/RMS verhalen, maar kan je op een aankomend probleem testen?
- wat is de normale gang van zaken? Koop je eerst een auto voor een afgesproken prijs onder voorwaarde dat er tijdens de keuring geen serieuze defecten naar boven komen? Of omgekeerd: je laat de auto eerst keuren en ga je dan over tot de aankoop? Ik heb het gevoel dat als er tijdens de keuring niets naar boven komt, de prijsonderhandelingen heel moeilijk worden.
- wie betaald de keuring? Koper/verkoper/50-50?
Bedankt voor jullie reacties,
Wim De Paepe
14 sep 2014 14:14
wdepaepe schreef:- wat is de normale gang van zaken? Koop je eerst een auto voor een afgesproken prijs onder voorwaarde dat er tijdens de keuring geen serieuze defecten naar boven komen? Of omgekeerd: je laat de auto eerst keuren en ga je dan over tot de aankoop? Ik heb het gevoel dat als er tijdens de keuring niets naar boven komt, de prijsonderhandelingen heel moeilijk worden.
- wie betaalt de keuring? Koper/verkoper/50-50?
Wat is de normale gang van zaken? Tja, je kunt doen wat je zelf wil. Er bestaat geen voorgeschreven procedure bij het kopen van een auto. Je kunt zelf de auto van tevoren willen keuren zonder dat je enige prijs afspreekt of koopintentie uitspreekt. Of je kunt een prijs afspreken onder voorbehoud van een goede uitkomst van de keuring. Doe wat je zelf wil.
Het lijkt mij niet logisch dat de verkoper meebetaalt aan de keuring. Maar stel het voor aan de verkoper en hoor wat ie ervan vindt, er bestaan geen vaste regels voor.
14 sep 2014 14:14
wdepaepe schreef:.... Ik heb het gevoel dat als er tijdens de keuring niets naar boven komt, de prijsonderhandelingen heel moeilijk worden.
....
Dit versta ik niet, je gaat voor een auto die eigenlijk te duur is, waarop je vervolgens een AKK laat doen in de hoop van genoeg fouten te vinden om de auto binnen jouw budget te laten passen met onderhandelen
Normaal ga je naar een auto kijken binnen je budget en hoop je dat er niets naar boven komt. Net omgekeerd dus
14 sep 2014 15:56
Als je vindt dat er een redelijke prijs wordt gevraagd dan lijkt me geen probleem dat er weinig valt af te dingen als deze goed door de keuring komt, en ook dat is nog een aanname want dan nog kun je natuurlijk gewoon onderhandelen. Als je vindt dat de prijs nu al te hoog is omdat je dat er niet voor over hebt of dat er overvraagd wordt dan moet je je serieus afvragen of je überhaupt voor deze auto wil gaan en hou je het geld van de AKK gewoon in je zak
14 sep 2014 16:10
De Bock lijkt mij een mindere specialist als het om een 997 gaat... volgens mij is die meer van de lufties..
14 sep 2014 16:13
997 gewoon langs de dealer gaan. Aken evt. Of Eindhoven als je niet langs PC Limburg wil, en afspreken wat je wilt. ik heb bij mijn laatste afgesproken dat ik bereid was de vraagprijs te betalen als alle punten die uit de AKK naar voren kwamen (redelijkerwijs uiteraard) opgelost werden en ik 4 nieuwe banden kreeg. Succes.
14 sep 2014 17:24
Alvast bedankt voor de reacties.
Kleine opmerking over het budget van de auto: natuurlijk heb ik het geld voor aankoop plus onvoorziene (dure) reparaties. Het lijkt mij gewoon normaal dat je niet de prijs betaald waarvoor een auto te koop staat, als de prijs in vergelijking aan de hoge kant is.
14 sep 2014 18:27
wdepaepe schreef:Het lijkt mij gewoon normaal dat je niet de prijs betaald waarvoor een auto te koop staat, als de prijs in vergelijking aan de hoge kant is.
Daar heeft u een punt. Als de prijs hoger is dan een ander exemplaar, en beiden verkeren ze in dezelfde conditie, dan is het logisch dat de werkelijke waarde niet zo hoog is als de vraagprijs van de duurste auto. U zou dan kunnen afdingen tot de prijs van de laagstgeprijsde auto. Of u koopt die laagstgeprijsde auto, als die ook enigszins naar de zin is.
14 sep 2014 18:35
Paul Aarts is wellicht ook een optie
14 sep 2014 18:55
Voor een AKK in Limburg:
- Paul Geeris in Heeze*
- Speedservice in Born (Holtum)*
- Porsche Centrum Limburg (Maastricht Airport)
Succes!
* Uit persoonlijke ervaring, dus niet "van horen zeggen".
14 sep 2014 19:27
P&P in Roggel en de Bock in Heythuysen zijn ook goede Porsche specialisten
maar volgens mij meer op gebied van de luchtkoelers, anders even bellen
en kijken wat ze zeggen m.b.t. een akk voor een 997
15 sep 2014 12:33
Manuel Pelzer in Kerkrade. Ook goed.
Wil je echt een 111 punten check dan PC Eindhoven of Limburg. Zelf bij PC Limburg laten doen. Voordeel is dat je een keurig rapport krijgt en een prima overzicht hebt van de algemene staat van de wagen. Zaken die er zichtbaar zitten aan te komen staan vermeld en worden besproken. Geeft je meteen een wat betere onderhandelingspositie. Bijkomend voordeel is dat als je een bij een Porsche Service Centre de keuring laat doen en de wagen heeft een sluitende historie, dan kun je Porsche Approved Garantie krijgen / kopen / verlengen. Meende dat dit iets van 1800 euro kost p/j.
In mijn ervaring worden de kosten van de keuring (dacht 200 euro) gewoon gedaan op de kosten van de koper. Deze wil immers weten waar hij aan toe is. Als een verkoper iedere keer zou moeten meebetalen bij de twijfelaars dan is hij een vermogen kwijt aan keuringen. Lijkt me niet echt de bedoeling.
Succes met de koop
15 sep 2014 12:37
Zelf heb ik de akk gedaan bij bedrijf dat ook onderhoud gaat doen. Was wel een stukje rijden, maar kon gelijk goed luisteren naar eventuele rammeltjes en voelen wat de auto deed.
15 sep 2014 13:44
Normale gang van zaken is dat je een prijs afspreekt er van uitgaand dat de auto in orde is.
Wat er met de keuring (kosten koper) naar boven komt wordt in overleg opgelost.
Een verkoper zal zelden blind verklaren "alles wat uit de keuring komt ga ik betalen".
Het blijft een gebruikte auto, als de koppeling bijv. nog 50% is kun je niet van de verkoper verwachten dat hij een nieuwe koppeling vergoed.
Wat ik zelf "normaal" zou vinden is dat je onderhoudsvrij de eerste 6mnd moet kunnen rijden, eea afhankelijk van de km's natuurlijk.
Je kunt in ieder geval beter afspraken maken vóór de keuring dan erna.
Zelf ben ik desondanks een keer van een koude kermis thuis gekomen: ik kocht een 928S (zo'n 20jr geleden bij Bakker Auto's in Sittard) voor een vastgestelde prijs.
Bakker ging met tegenzin akkoord voor een keuring op mijn kosten (achteraf bleek dat hij dacht dat er van alles mis was aan de auto omdat de vorige eigenaar hem niet lekker vond lopen etc.)
Liet de auto daarna ANWB keuren en auto bleek op een paar zekeringen na in goede staat, tot verrassing van Bakker.
Hij verscheurde het koopcontract en ik moest F 2000,- méér afrekenen als ik de auto nog wilde hebben...
Aangezien er geen beter exemplaar te koop stond voor die nog steeds scherpe prijs heb ik dit de volgende dag toch gedaan, maar met de grootst mogelijke tegenzin!
...later met het faillissement van Bakker glimlachte ik weer...
Jean-Pierre
15 sep 2014 16:54
Lekkere handelaar. 'Hij verscheurde het koopcontract' - moet je imho toch een flinke tinus zijn wil je een contract dat wij beiden ondertekend hebben verscheuren
Ik ben het met je eens dat je geen koppeling gaat laten vervangen die 50% op is. Logisch. Ik heb het dan ook over zaken als 'klokje werkt niet, olieleiding zweet, airco moet worden bijgevuld, remblokken voor zijn onder de slijtgrens, stuurhuis lekt etc. Dat soort zaken die NU geconstateerd worden wilde ik opgelost hebben en dan wilde ik de vraagprijs betalen. Was een voorstel, verkoper mag ook 'nee' zeggen. Ik ga me zelf niet vastleggen vóór de AKK is gedaan. Wil obv de resultaten van de AKK de mogelijkheid hebben om weg te kunnen lopen. Dus maak bovenstaande afspraken ook onder voorbehoud van 'tenzij er iets heel ernstigs uit de AKK komt'.
Maar ik denk dat je gewoon zelf moet afspreken wat je goed dunkt. Voor mij geldt 'geen akk, dan geen koop'. En uiteraard zijn de kosten van de akk voor de aspirant koper.
15 sep 2014 17:08
Harald ik was destijds stomverbaasd.
Contract inderdaad door beide partijen ondertekend, mijn inruiler stond er al en ik kwam op dat moment de auto ophalen en had het geld al overgemaakt.
Maakte uiteraard volop bezwaar echter in de kleine lettertjes stond "dit contract is bindend behoudens goedkeuring van de directie".
En omdat "de directie" het er niet (meer) mee eens was had het dus geen waarde meer.
Onuitstaanbaar en zo verlies je dus klanten, dit bleek gelukkig ook want negatieve reclame werkt 12x zo sterk als positieve reclame.
Ze wilden me wel nog de kosten van de keuring vergoeden...
Later bij andere bedrijven heb ik opgelet en die betreffende regel blijkt er vaak op te staan, is bedoeld om het garagebedrijf te beschermen tegen een financiële blunder van een nieuwe junior verkoper die bijv. een klassieker inruilt voor 50000 ipv 5000...
16 sep 2014 5:35
Ik had het laten voorkomen bij de rechtbank.
Heb met mijn tweede 911(zwarte) een verborgen gebrek gehad. Gekocht van particulier. Die zei toen gekocht is gekocht. Jammer dus.
Toen ik m vertelde dat mijn advocaat daar anders over dacht en ik het zou laten voorkomen werd er binnen een dag toch nog geld overgemaakt.
Ik had dus gelijk.
16 sep 2014 7:48
die had ik wel aangedurft. had jij moeten bewijzen dat ik wist van dat verborgen gebrek toen ik hem verkocht. ken een duitser die dat ook probeerde...
16 sep 2014 12:30
Ik zou me nadrukkelijk NIET vorraf vastleggen op wat je wel/niet gaat doen bij bepaalde uitkomsten uit de AKK, maar volledig het recht voorbehouden om de finale keuze te maken na de AKK. Hiermee voorkom je bijvoorbeeld discussie over wat "een ernstig probleem" is. Als koper moet je de ruimte claimen om uiteindelijk de keuze te maken.
Ik ben in 1999 met een mooie 3.2 uit 1989 bezig geweest, toenmalige eigenaar had helemaal geen haast en als de auto niet verkocht zou worden was dat ook allemaal geen probleem. Het was graag of anders maar niet. Nee nee. Totdat bij de AKK naar voren kwam dat de auto gestolen was geweest, chassisnummer weggeslepen en later volgens RDW protocol op een andere plaats opnieuw was ingeslagen. Het heeft me 2 weken gekost om van de RDW enig gevoel te krijgen dat het wel zou kunnen kloppen, maar zwart op wit is het me niet gelukt. Ik had geen zin in een auto met een dergelijke historie. Nou toen had de verkoper (particulier) een geheel andere toon: we hadden een overeenkomst onder voorbehoud van AKK op technische gebreken, en dit was geen technisch gebrek. Zou me niet verbazen als hij ook nog op dit forum rondwaart. Hij kon van mij mooi de boom in, maar het zijn discussies die je beter bij voorbaat kunt voorkomen. Zeker met een handelaar die wellicht makkelijker juridische backup mobiliseert.
@Ivo: soms gaat het erover dat je gelijk kunt hebben maar het niet altijd krijgt; zou zomaar kunnen dat jij hier gelijk hebt gekregen maar niet had ...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.