Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

PDK verbeterpunt

07 nov 2014 0:38

De PDK op mijn 997 GTS en de flippers aan het stuur is perfect. Toch heb ik een verbeterpunt. Als je de PDK in Automatisch zet bijv in Sport stand en je gebruikt de stuurflippers om handmatig een andere versnelling te kiezen dan wisselt de PDK mode van Automatisch naar Manual (tot zover perfect). Dit is dan identiek als wanneer je het pookje in manual zet. Maar al na 5 seconden schakelt ie dan weer terug van Manual naar Automatisch. Wat beter kan, is dat je die timeout van terugschakelen zelf kan instellen. Ik zou hem graag pas na 60 seconden of zo weer van Manual naar Automatisch laten gaan. Nu gaat ie iedere keer veel te snel terug en met mijn rijstijl matcht dat niet.

Zo kan ik wel in het systeem instellen hoelang mijn led lichten blijven branden nadat ik de deuren heb afgesloten maar niet dit. Eigenlijk zou ik nog veel meer parameters zelf willen kunnen tunen van de PDK zoals schakelmomenten onder bepaalde condities.

Het is maar software en ik als software engineer weet dat het maar ergens een getalletje in de software is. Heb het al als customer feedback gemeld bij de dealer maar ook zij kunnen het niet aanpassen en voordat zo'n verzoek dan echt doorkomt bij de juiste technici in Duitsland. Ik hoop dat een porsche software engineer dit leest en deze feature toevoegt. Ik wil ook wel gratis naar Duitsland komen en het voor jullie erin bouwen!
Laatst bijgewerkt door Driver4S op 07 nov 2014 12:54, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 1:01

Haha, ze zouden de firmware gewoon open source moeten maken ;)
Het behouden van garantie is snel bekeken dan, maar leuk zou het zeker zijn!

(collega software engineer)

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 8:48

Ehhhhh...
Je wilt zelf de tijd bepalen wanneer de automaat weer terug gaat van M naar D.
>Men zette de pook in M
>Na verloop van de gewenste tijd zette men de pook in D.
:cheers:

Alle gekheid op een stokje; ook de door jouw zelf gewenste tijd b.v 40 sec zal per wegsituatie veranderen. Het heeft dus weinig zin om dit "instelbaar" te maken. Simpel de pook links- rechts schuiven heeft hetzelfde resultaat

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 11:02

Wat is dat toch tegenwoordig...?
Problemen maken waar ze niet zijn en er dan veel te complexe oplossingen voor verzinnen

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 11:25

Jeroen914 schreef:Problemen maken waar ze niet zijn en er dan veel te complexe oplossingen voor verzinnen

Hé, de definitie van 'consultant' :cheesy:

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 13:01

@Horn en anderen.

Ik heb vanmorgen nog even goed opgelet en hij schakelt al na 5 seconden terug van manual naar automatisch. Heb dit ook even aangepast in het bericht.

Ja ik weet dat ik met het pookje hem op Manual of Automaat kan zetten. No problem. Maar je moet dan wel het pookje gebruiken en het is nu net zo mooi dat als je de flippers gebruikt hij automatisch naar Manual omschakelt. Juist die combi mode is heel goed bedacht. Alleen dus na 5 seconden weer naar automaat vind ik veel te kort. Ik zoek geen probleem maar het kan gewoon nog beter. Verder is die PDK natuurlijk perfect en ik adviseer iedereen voor PDK te kiezen als dat in je model kan maar dat is een platgereden discussie die ik nu niet opnieuw wil starten.

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 13:04

Driver4S schreef:Maar je moet dan wel het pookje gebruiken


Ja, vreselijk.
Zo'n heerlijke auto en dan moet je van alles zelf doen, brrrrrrrr.
Zit je toch rustiger in lijnbus 85.

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 13:20

Driver4S schreef:@Horn en anderen.

Ik begrijp je punt. Mijn reactie was puur op de bijdrage van Jeroen.

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 13:22

outletvalve schreef:Alle gekheid op een stokje; ook de door jouw zelf gewenste tijd b.v 40 sec zal per wegsituatie veranderen. Het heeft dus weinig zin om dit "instelbaar" te maken

+1

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 13:59

Vind dat er wel een beetje negatief gereageerd wordt... Het is de beleving van de TS die wordt beschreven van een 'geavanceerd' schakelsysteem, dat wellicht niet tot 100% tevredenheid leidt van alle gebruikers.

Met tiptronic is het feitelijk hetzelfde. Ook zo'n 5 - 8 seconden tot de 'D' stand weer wordt ingeschakeld. Kan mij wel vinden in de ervaring van de TS. Zeker niet in alle omstandigheden, maar dat is ook hetgeen TS omschrijft. Je schakelt handmatig een tandje terug, bak gaat in 'M' stand en je trapt het gas wat dieper in om in te halen. Je nadert een voorligger en gaat geleidelijk iets meer van het gas. Ondertussen is de 'D' stand alweer ingeschakeld en de bak merkt de iets minder sportieve gasstand op. Vervolgens gaat de bak automatisch weer helemaal opschakelen...

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 14:16

dat zou ik dus ook verwachten....

tandje terug, gas erop.... bij gas minderen neemt de automaat het weer over en schakelt terug op. Perfect toch??

Zolang je blijft flipperen, gaat het ook goed lijkt me....

en als je dat niet wilt, schakel je om naar manual mbv de pook. Ik zie eigenlijk geen verbeter mogelijkheden. Zou de bak langer in manual blijven staan dan blijft ie ook langer in de gekozen versnelling hangen en dat is vaak ook niet wat je wilt.

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 14:30

Dat denk ik ook

Werkt eigenlijk perfect
Schaelt terug wanneer jij wilt en houd je volgas zal die pas laat opschakelen
Geef je geen extra gas is de functie m ook overbodig

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 15:00

Ik heb geen sport stuur met flippers, maar een multi func stuur met ''flippers''.
In de stand m schakelt ie echt niet naar automatic, hij blijft in de m stand zolang
ik de pook niet terug zet! Wel schakelt ie em zelf terug als ik em vergeet terug te
schakelen bij een stoplicht.

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 15:04

Het beste verbeterpunt is toch een handbak?

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 16:07

Als electrotechnisch ingenieur uit de jaren 80 zou ik in de richting van een potmeter gaan zoeken :-)
In mijn 3.2 zou dat mooi naast de potmeter voor de interval van de wissers kunnen, maar ja die heeft geen PDK

Maar ik snap t wel, die automatisering in auto's gaat ook steeds meer leunen op aannames van de ontwerper, die niet altijd ideaal zijn.

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 19:33

Ondanks dat ik 90% van de tijd in de M-stand rij :drive: , vind ik het idd knap irritant dat de PDK snel weer naar D gaat.

Bij een ritje op een bochtige weg en/of in de bergen is het soms prettig om, in de D-stand, zelf voor de bocht alvast terug te schakelen. Na een paar seconden (net als je in het begin van de bocht bent) schakelt de PDK alweer op (bij gasgeven (niet volgas), op de dezelfde snelheid/toeren houden en bij afremmen; althans bij mijn 981-S).
Mijn remedie: in de M-stand rijden of in de Sport-stand zetten (dan schakelt de PDK in D bij wat meer toeren). Ik heb ook aan de dealer gevraagd of het aangepast kan worden, maar .........helaas. :bang:

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 19:36

lindemans schreef:In mijn 3.2 zou dat mooi naast de potmeter voor de interval van de wissers kunnen, maar ja die heeft geen PDK.


Hahaha, das exact wat ik ook dacht... :mrgreen:

Re: PDK verbeterpunt

07 nov 2014 21:45

andere ecu erin ?

bijvoorbeeld Syvecs S8

http://www.syvecs.co.uk/products/s8/

Re: PDK verbeterpunt

08 nov 2014 12:26

Bedankt voor al jullie reacties en de discussie. Ik kan het ook nog iets fundamenteler verwoorden wat mijn probleem is. Een porsche is tegenwoordig 50% hardware en 50% software. Zonder software doet de PDK in deze situatie helemaal niets hoe mooi de hardware ook is. Ik wil de software graag aanpassen naar mijn eigen voorkeuren net zoals je dat met je iphone en windows pc doet en eigenlijk ieder software pakket dat je gebruikt. Dat iemand anders voor mij bepaalt hoe de software is geconfigureerd en hoe ik de software kan gebruiken is niet meer van deze tijd. Ik wil zelf aan de knoppen zitten. Het kan allemaal binnen de noodzakelijke veiligheidsmarges alleen wordt ons steeds meer verboden om zelf na te denken en iemand anders schijnt dat voor ons te moeten doen.

Verder nog steeds tevreden over de PDK hoor. Ik geef hem een cijfer van 9 uit 10.

Re: PDK verbeterpunt

09 nov 2014 23:47

Een vriend van mij heeft een Maserati en die was ook niet zo blij met de reacties van zijn automaat en die heeft er nieuwe software voor kunnen kopen, waardoor de bak veel sneller schakelt en langer de versnelling vasthoud. Maar goed, dat herprogrammeren zal bij Maserati makkelijker gaan dan bij Porsche 8)

Re: PDK verbeterpunt

10 nov 2014 22:18

Ik heb 997 ook met PDK en ook erg te spreken over de bak. Wat ik bij de 991 PDK wel een gave feature vond dat je de hem vanuit de D en M in zijn neutraal kan zetten door beide flippers tegelijk te gebruiken. Dit kan helaas niet met de 997 PDK, maar zou mijn inziens ook dmv een software-aanpassing gemakkelijk moeten kunnen. De vraag is iid of Porsche zin in zo'n aanpassing zou hebben.....

Ik zou me wel voor kunnen stellen dat de PDK instellingen/softwareversie vd 991 in zijn geheel te gebruiken/uploaden zou zijn voor de 997... Maar ook hier verwacht ik dat Porsche daar niet warm voor loopt...

Re: PDK verbeterpunt

11 nov 2014 1:36

@de911gek. Ja ik had er wel eens van gehoord dat dit met de 991 PDK versie kan. Lijkt mij ook wel mooie feature voor de 997 PDK. Mijn ipad wordt iedere paar maanden van een complete nieuwe iOS update voorzien. Moeten onze porsche vrienden toch ook kunnen? Kom op jongens Duitse software ingenieurs zijn toch niet minder dan die van Apple? O ja update dan gelijk de PCM met de nieuwste kaart info en zo en vraag niet zoveel geld voor een cdtje. We hebben al genoeg betaald voor onze porsches dus waarom niet een levenlang gratis kaartupdates?

Re: PDK verbeterpunt

11 nov 2014 11:53

Eens.. Zal eens een balletje opgooien wanneer ik de volgende keer weer bij het PZ ben.. Ik houd jullie op de hoogte! :-)

Re: PDK verbeterpunt

11 nov 2014 12:52

de911gek schreef:Wat ik bij de 991 PDK wel een gave feature vond dat je de hem vanuit de D en M in zijn neutraal kan zetten door beide flippers tegelijk te gebruiken. .


Waarschijnlijk gejat van Aston Martin. :mrgreen:

Re: PDK verbeterpunt

11 nov 2014 13:38

@de911gek. Ja ik doe dat ook iedere keer als ik bij het PZ ben en probeer het aan zoveel mogelijk PZ medewerkers te vertellen. Als we dat nu allemaal gaan doen dan dringt het wellicht na een tijdje door bij de engineers in Duitsland en gaan ze iets doen. Maar dan moeten we ons echt als een hele grote groep mobiliseren en die kans is niet zo groot. Ik zou al tevreden zijn als ze deze verbeter punten in de toekomst meenemen in een nieuw model. :cheers: :ba:
Plaats een reactie